Dat heeft uiteraard met slijtage te maken, maar ook zeer zeker met een goede LMM en goed onderhoud.
Mijn 330d heeft nu bijna 170 k gelopen en geeft alleen bij de eerste x trappen een klein pufje. Dat is normaal. Voor de rest heb ik bijna geen roetpluimen. Mijn auto is ook genuanceerd gechipt, daarvoor rookte de auto echt helemaal niet.
Doordat de mengverhouding iets veranderd is geeft de auto dus nu een heel klein beetje roet.
Ik heb geen last van wolken en dus ook niet van een zwarte achterbumper. Meermaal daags zie ik golfjes of mercedessen continu pluimen. Ik weet dan uiteraard de km-standen niet, maar het hoeft niet. Roet wordt in principe gevormd door een verkeerd brandstof/lucht verhouding. Te weinig lucht geeft zwarte rook (roet) te veel lucht (veel te veel) geeft witte rook, wat je overigens bij auto's eigenlijk nooit ziet.
Ik rij overigens 20-23k per jaar. Of het rendabel is interesseerd me weinig. Ik rij 1 op13 met heel veel stadverkeer. Het tweede autootje de golf III 2.0 8v gti rijdt op dezelfde stukken 1 op 7,5. Ik denk dat ik persoonlijk door de vele stoplichten e.d. nog niet eens verkeerd bezig ben dan.
Een 330i zou voor mij dan echt duur lopen.
De 330d is zo'n fijne auto om mee te rijden. Het koppel, de power maar ook de rust die de auto meebrengt tijdens het rijden is echt lekker. Op de snelweg draait de motor heerlijk rustig en maakt erg weinig lawaai. Dat zijn voor mij de redenen, scheelt het me 100 euro per jaar so what. Als je zuinig en goedkoop wil rijden moet je een toyota aygo of zoiets aanschaffen.
Ik zou je aanraden om lekker eens een proefritje te gaan maken met de verschillende uitvoeringen en daar je keuze van af te laten hangen. Wellicht is een 330d dan iets overdone bij 15k per jaar. Maar als het verschil 10 tot 20 euro per maand is zie ik het probleem niet zo. Dan kies je toch voor het lekkerste gevoel