Verbruiksmeter staat verkeerd...
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 dec 2009, 13:36
Verbruiksmeter staat verkeerd...
Een tijd geleden heb ik tellerringen geinstalleerd. Heel voorzichtig en netjes ben ik te werk gegaan.
Later zag ik echter dat de naald van de verbruiksmeter niet goed staat. Bij uitgeschakeld contact staat de wijzer al op 1/3 van de schaal (dus aardig richting de helft). Bij het rijden loopt de wijzer dan dus ook helemaal de schaal uit. Niet ernstig, maar ik wil het wel graag normaal hebben.
Dus later heb ik het dashboard er nog eens uitgehaald om ernaar te kijken, maar ik weet niet wat ik eraan moet doen. Ik kon het wijzertje wel gewoon naar 0 brengen, maar bij het starten ging hij meteen weer naar de eerder genoemde stand.
Iemand een idee wat hier aan de hand is en wat ik eraan kan doen?
Later zag ik echter dat de naald van de verbruiksmeter niet goed staat. Bij uitgeschakeld contact staat de wijzer al op 1/3 van de schaal (dus aardig richting de helft). Bij het rijden loopt de wijzer dan dus ook helemaal de schaal uit. Niet ernstig, maar ik wil het wel graag normaal hebben.
Dus later heb ik het dashboard er nog eens uitgehaald om ernaar te kijken, maar ik weet niet wat ik eraan moet doen. Ik kon het wijzertje wel gewoon naar 0 brengen, maar bij het starten ging hij meteen weer naar de eerder genoemde stand.
Iemand een idee wat hier aan de hand is en wat ik eraan kan doen?
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 dec 2009, 13:36
Re: Verbruiksmeter staan verkeerd...
Niemand een idee? Hij werkt dus wel gewoon, maar het bereik staat bijna de helft 'opgeschoven' naar rechts.
Re: Verbruiksmeter staan verkeerd...
Wel een klus om je hele tellerunit er weer uit te halen maar krijg je hem niet met de hand teruggeschoven?
Een BMW zonder CDV maakt rijden geweldig!!!
Re: Verbruiksmeter staan verkeerd...
Hmm, very strange.
Als ik het goed begrijp gaat het metertje zonder spanning erop wel naar nul maar met contact aan niet en loopt dan bij gasgeven de schaal uit.
Ervan uit gaande dat je de wijzer niet aangeraakt hebt tijdens het monteren van de tellerringen zit ik zelf aan een elektrisch mankementje te denken. Slecht contactje of sluitinkje.
Als ik het goed begrijp gaat het metertje zonder spanning erop wel naar nul maar met contact aan niet en loopt dan bij gasgeven de schaal uit.
Ervan uit gaande dat je de wijzer niet aangeraakt hebt tijdens het monteren van de tellerringen zit ik zelf aan een elektrisch mankementje te denken. Slecht contactje of sluitinkje.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 dec 2009, 13:36
Re: Verbruiksmeter staan verkeerd...
Nee, zonder spanning staat hij niet op nul. Dan staat hij tussen 1/4 en 1/2. Vanaf daar werkt het bereik dus en loopt dan helemaal de schaal uit.
Ik heb m later nog een keer opengemaakt, omdat ik dacht dat de wijzer vergaan was ofzo. Toen kon ik het wijzertje (zonder 'forcerende' kracht) naar nul bewegen. Maar na één keer starten stond hij weer zoals hierboven beschreven.
Met het monteren ben ik zeer voorzichtig te werk gegaan en bij mijn weten niets geraakt.
Als het een elektrisch (en dus niet mechanisch) probleem is, is de vraag eigenlijk: hoe werkt die meter nou eigenlijk? Waar komt het signaal vandaan?
Ik heb m later nog een keer opengemaakt, omdat ik dacht dat de wijzer vergaan was ofzo. Toen kon ik het wijzertje (zonder 'forcerende' kracht) naar nul bewegen. Maar na één keer starten stond hij weer zoals hierboven beschreven.
Met het monteren ben ik zeer voorzichtig te werk gegaan en bij mijn weten niets geraakt.
Als het een elektrisch (en dus niet mechanisch) probleem is, is de vraag eigenlijk: hoe werkt die meter nou eigenlijk? Waar komt het signaal vandaan?
Laatst gewijzigd door Gast op 13 mar 2010, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: Verbruiksmeter staat verkeerd...
wat doet ie met losgekoppelde accu? valt ie dan wel helemaal terug?
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 dec 2009, 13:36
Re: Verbruiksmeter staat verkeerd...
Nee, dan valt hij ook niet terug. De meter werkt gewoon goed, maar staat alleen bijna een halve schaal 'naar rechts verschoven'.
Laatst gewijzigd door Gast op 20 mar 2010, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 dec 2009, 13:36
Re: Verbruiksmeter staat verkeerd...
Okee, niemand weet het dus helaas.
Maar kan iemand me vertellen hoe die verbruiksmeter nou eigenlijk werkt? Werkt hij op motorvacuum? Of puur electronisch door de computer aangestuurd aan de hand van diverse parameters?
Maar kan iemand me vertellen hoe die verbruiksmeter nou eigenlijk werkt? Werkt hij op motorvacuum? Of puur electronisch door de computer aangestuurd aan de hand van diverse parameters?
- compactman
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:14
Re: Verbruiksmeter staat verkeerd...
Even een kleine kick;
Ik heb sinds kort exact hetzelfde probleem. Ook ringetjes geïnstalleerd en sindsdien heeft de verbruiksmeter kuren. De ene keer loopt het goed vanaf het nulpunt, de andere keer begint het halverwege (varieert tijdens de rit).
Het lijkt haast alsof halverwege de wijzer blijft hangen/plakken/niet verder komt.. Wanneer het toch een keer voorbij dit punt schiet wil het wel eens zo zijn dat het dan dát punt als nulpunt gebruikt (begint dus halverwege).
Overigens is 'halverwege' ruim genomen aangezien het vastlopen gebeurt in een gebied van ong. 15% rondom de 10l./100 km grens.
Anyway, iemand al een oplossing voor dit probleem gevonden?
Ik heb sinds kort exact hetzelfde probleem. Ook ringetjes geïnstalleerd en sindsdien heeft de verbruiksmeter kuren. De ene keer loopt het goed vanaf het nulpunt, de andere keer begint het halverwege (varieert tijdens de rit).
Het lijkt haast alsof halverwege de wijzer blijft hangen/plakken/niet verder komt.. Wanneer het toch een keer voorbij dit punt schiet wil het wel eens zo zijn dat het dan dát punt als nulpunt gebruikt (begint dus halverwege).
Overigens is 'halverwege' ruim genomen aangezien het vastlopen gebeurt in een gebied van ong. 15% rondom de 10l./100 km grens.
Anyway, iemand al een oplossing voor dit probleem gevonden?
- compactman
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:14
Re: Verbruiksmeter staat verkeerd...
*Oorzaak gevonden en opgelost*
Oorzaak: Wijzer komt met het onderste gedeelte (rondje) tegen de ring aan. Het is maar heel minimaal maar het zorgt er net voor dat de wijzer soms blijft hangen.
Oplossing: Betreffende ring even eruit halen en een klein stukje vijlen in de ring op de plaats waar het contact maakt met de wijzer. Je hoeft maar een heel klein beetje weg te vijlen. Niet te veel vijlen want dan zie je het. Ook oppassen dat de verf/laklaag van de ring niet gaat bladeren (mocht die er zijn).
Case closed
Oorzaak: Wijzer komt met het onderste gedeelte (rondje) tegen de ring aan. Het is maar heel minimaal maar het zorgt er net voor dat de wijzer soms blijft hangen.
Oplossing: Betreffende ring even eruit halen en een klein stukje vijlen in de ring op de plaats waar het contact maakt met de wijzer. Je hoeft maar een heel klein beetje weg te vijlen. Niet te veel vijlen want dan zie je het. Ook oppassen dat de verf/laklaag van de ring niet gaat bladeren (mocht die er zijn).
Case closed