Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Madness
Berichten: 646
Lid geworden op: 24 aug 2009, 17:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Madness » 11 feb 2010, 14:25

Heb nu al wel het een en ander proberen na te zoeken, maar echt veel wijzer word ik er niet van.
Dus ga ik het eens hier proberen, mischien heeft iemand er ervaring mee.

Ik rijd momenteel een E36 320 Sedan, aangezien ik er mee drift is 150pk wat te weinig voor op droge drift dragen.
Hierbij zit ik er dus sterk aan te denken om op ten duur een motorswap uit te gaan voeren, maar alleen vraag ik mij nog af wat het verstandigst is om te doen en evt. goedkoper?

Ik neem aan dat je in beide gevallen je motorruimkabelboom en je ECU moet meeswappen?

En dan zit ik nog een beetje tegen het 325 vs. 328 verhaal aan te hikken, 192pk vs. 193pk? :?
Tevens schijnt een M52 een lange slag motor te zijn en een 325 een korte slag, hierdoor zou je de M52 hoger in de toeren moeten houden?

Als ik wil gaan swappen wil ik er ook gelijk meer vermogen uit gaan halen zodat ik iig even een tijdje vooruit kan, dit doormiddel van een mosselman turbosetje die ik eventueel ergens 2dehands ga zien te scoren.
Aangezien je volgens de site van Mosselman met een 325 op een aantal pk's uit zou kunnen komen van zo'n 245pk en met een supercharger zelfs op 272pk, en met een 328 komt dit neer op een slordige 265pk of 280pk met een supercharger.
Maar dit blijven naar mijn idee ook redelijke ''kroeg-pk''s''?

Een supercharger is me toch echt te duur en de prijzen van S50 motoren zijn ook niet meer normaal :( :X

Iemand die hier ervaring mee heeft en mij hier advies over kan geven?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door DJLeonardo » 11 feb 2010, 14:44

Ik heb geen ervaring met motorswaps. Ik heb wel behoorlijk wat ervaring met discussieren over motorswaps. De uitkomst is altijd hetzelfde: het loont niet. Je auto verkopen een een 328 kopen is veruit goedkoper en tevens betrouwbaarder. Veel "hopups" kan je meenemen en als je weet hoe je 'm hebben wil is het zo gepiept om de nieuwe auto weer naar jouw wens te krijgen. Ik ben het wel met je eens dat de gedachte eraan erg leuk is, heb er ook heel veel over na gedacht, maar helaas...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
Madness
Berichten: 646
Lid geworden op: 24 aug 2009, 17:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Madness » 11 feb 2010, 15:29

Denk dat de rendabelheid bij mij toch wel iets anders ligt, dit aangezien me auto al helemaal is kaal getrokken en ik het swappen zelf kan doen.
Alleen een motor krijgen voor een leuk prijsje en het zal rendabel genoeg zijn denk ik...

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door DJLeonardo » 11 feb 2010, 16:00

in dat geval ken ik wel iemand die een :///m: V10 blok in zijn Z3 2.8 heeft gelepeld. Misschien mag je z'n oude blok (M52) overnemen. D'r zat zelfs al een supercharger kit bij geloof ik. De kit alleen was al 6000 euro als ik me niet vergis en dan het blok dus nog. Ik weet ook nog wel ergens een s50 blok uit een Z3 :///m: die gecrashed is. blok loopt nog feilloos. Moet je Ruud van Vuuren even bellen http://www.avvr.nl/
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 11 feb 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
Jaapi
Berichten: 3115
Lid geworden op: 23 sep 2009, 15:38

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Jaapi » 11 feb 2010, 16:01

Kan proberen bij Molenaar. Die verkoopt & maakt drift/race bmw's klaar. Misschien heeft hij wel een mooi blokje liggen!

Race & Rally Verhuur Molenaar
Schootsveld 6-A, 5821 EH Vierlingsbeek
0485 576879‎

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door DJLeonardo » 11 feb 2010, 16:07

of bij Braspenning in Amsterdam. Hebben ook een heleboel race blokjes liggen begreep ik ooit.
http://www.braspenning.nl/


Of Sterkens in Made. Die bouwt z'n eigen BMW's
http://www.sterkens.nl/
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

JurT

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door JurT » 20 feb 2010, 21:53

Braspenning heeft inderdaad het een en ander liggen. Alleen zijn ze ontzettend duur.

Gebruikersavatar
Richy
Berichten: 780
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:32

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Richy » 11 mar 2010, 18:40

Erik (Phaze3) hier van het forum heeft zijn 318i naar een 325i geswapt. Als je van een 320 naar een 328 gaat zijn er dan nog meer aanpassingen nodig? Bijv. remmen of verstevingen? Zit nl. ook te overwegen mijn blok een keer te swappen naar een 328.

Cliff

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Cliff » 14 mar 2010, 23:16

ECU, kabelboom etc. moet dacht ik ook veranderd worden bij het swappen van een 20 naar 28..

Van 20 naar 25 niet.

Gebruikersavatar
Madness
Berichten: 646
Lid geworden op: 24 aug 2009, 17:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Madness » 15 mar 2010, 19:19

Dat is wat er ook bij mij bekent is, aangzien de 2.8 een M52 is.

Gebruikersavatar
Richy
Berichten: 780
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:32

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Richy » 28 mar 2010, 23:08

?? maar mijn cabrio is van 08-1995 een heeft volgens REALOEM ook een M52 blok.. ;D

street-tuner
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 mar 2010, 18:44
Locatie: Zeeland

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door street-tuner » 04 apr 2010, 23:14

Dat kan kloppen mijn coupe is van begin 96 en heeft ook een m52 blok
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 04 apr 2010, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: qoute van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

JurT

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door JurT » 12 apr 2010, 14:28

Ik zou als ik jou was kijken voor een 2.8. De meeste 2.5 blokken kosten ook niet meer veel, alleen zijn deze vaak ontzettend afgetrapt. Plus ze hebben vaker meer km gedraaid.

Een 2.8 heeft fabrieksopgave 193pk. Dit hebben ze gedaan omdat je in Duitsland wegenbelasting betaald voor het vermogen. Er zijn 2.8 blokken die standaard al op een 210pk zitten. Plus als je een 2.8 hebt zet je daar de inlaat van een m50 2.5 blok op. Goed spaghetti spruitstuk erop en je hebt een auto met genoeg vermogen om te driften.
Plus vergeet niet dat een 2.8 geloof ik al 280nm koppel heeft in tegenstelling tot 240nm koppel van een 2.5.

En dat het niet loont om te swappen ben ik het niet mee eens, in mijn sedan wordt een s50 blok gelegd door bas roos autosport. Ik doe meteen een heleboel vervangen zoals ook de drijfstanglagers wat een dure grap is. Al met al ben ik een stuk minder kwijt dan wat een redelijk goede m3 kost. En daarbij boeit het me niet dat het origineel geen echte m3 is, zolang dat s50 blok blijft draaien ben ik blij :love:

Ik denk toch dat een 2.8 een betere keus is. Blok kan je ook wat makkelijker tunen. Geef Bas Roos of boltuning eens een belletje. Die heb vaak nog wat blokken liggen.

En hou je blok lekker N/A. Superchargers, turbo's en compressors gaan vaak stuk op het circuit. Vandaar dat de meeste fabrieksteams in de race wereld hun auto's N/A tunen.

Gebruikersavatar
Madness
Berichten: 646
Lid geworden op: 24 aug 2009, 17:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door Madness » 13 apr 2010, 18:29

Bedankt JurT, het 2.8 verhaal ken ik, maar heb een optie op een 2.5 voor een leuke prijs die in goede staat is en van een automaat af komt :~

JurT

Re: Motorswap, M50B20 > M50B25/M52B28?

Bericht door JurT » 14 apr 2010, 19:55

Als je het voor een mooie prijs kan overnemen moet je het niet laten liggen. Maar kijk ook naar de toekomst, vooral omdat je gaat driften en je blok dan toch net wat intensiever draait als dat je naar je werk/school rijdt.. :)

Ik ben benieuwd of je de 2.5 gaat kopen. En op welke termijn denk je de ombouw te doen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”