Frontspeakers E46

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Mzll

Frontspeakers E46

Bericht door Mzll » 07 jun 2010, 19:42

Gezocht op het forum maar niet gevonden wat ik zocht. Daarom hierbij mijn vraag:

Hoe kom ik bij de hoge tonen speaker in de voordeur van een BMW E46 316i bouwjaar november 2004? Ik bedoel dus de speaker ter hoogte van de buitenspiegel. Heb wel een instructiefilmpje gevonden op het forum maar dat gaat over een ander model deur.

Mocht iemand het weten dan hoor ik het graag. 1 speaker is overleden en ik wil die vervangen vandaar.
Verplaatst naar Audio en Navigatie

Moderatoropmerking Farl

vegito

Re: Frontspeakers E46

Bericht door vegito » 11 jun 2010, 23:34

Eerst moet je de deurpaneel voorzichtig eraf halen. Dan zie je een zwart vlakte aan de linkerkant die de hele deur bereikt moet je aan de chassie kant 2 zwarte pinnen eruit halen (voorzichtig) gaan snel stuk. Vervolgens voorzichtig met hand de "lijst" eraf trekken met gevoel. :)
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 jun 2010, 00:45

klopt helemaal.

De zwarte lijst waar de speaker in zit loopt vanaf achter je deurbekleding helemaal door tot om het raam heen.

Je zal dus eerst echt ff je deurpaneel los moeten halen.

Deze kan je los halen door de schroefjes uit de armsteun te halen (2x achter dopjes)
Het kapje uit de armleuning halen (spiegelbediening bij bestuurderskant) daar zit nog een schroefje.
De andere schroeven zitten onder de sierlijst.

Daarna kan je het deurpaneel los trekken (zit geklikt.) even de staalkabel van je deuropener los halen en de eventuele stekkers.
Et voilá je bent deurpaneelloos.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Mzll

Bericht door Mzll » 12 jun 2010, 08:57

Fabian79 en Vegito,

Bedankt voor jullie reacties. Was vrijdagmiddag al rustig begonnen en wist dat ik eerst 5 schroeven moest vinden voordat ik het deurpaneel los kon klikken. Is gelukt! Heb gisteren zowel de frontspeakers als de tweeters vervangen door een setje van Audio System (Radion 164 E46 2-way component system).

Nog wel een vraag, welke speakers kan ik het beste gebruiken voor in de hoedenplank? Wil dit graag ook vervangen door speakers van Audio System. Iemand een idee?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 jun 2010, 11:38

zou ze helemaal niet vervangen.
Geluid komt immers van voren, kijk maar eens in de spiegel naar de stand van je oren :+

Zou ik liever investeren in een versterker en de voorspeakers een keer heel goed aansturen i.p.v. met de radio :!

Ik zou bijna zeggen kom morgen ff naar de meet kan je bij mij ff luisteren :+
Er staan in ieder geval meteen een hoop mooie voorbeelden ik weet dat er wat jongens komen die al het 1 en andere versterkt hebben. Je wilt niet weten wat een verschil dat maakt ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 12 jun 2010, 16:17

Fabian79 schreef:Geluid komt immers van voren, kijk maar eens in de spiegel naar de stand van je oren :+
Bovendien ga je ook niet met je rug naar een band staan :!

Moet wel eerlijk zeggen dat in mijn cabrio de speakers achterin de overhand hebben, maar dit is omdat de speakers voor allen bij de voeten zitten. En daar heb ik dus geen oren :+

Mzll

Bericht door Mzll » 12 jun 2010, 22:06

Dag Fabian79,

Ik kan morgen helaas niet, andere verplichtingen. Wellicht bij een andere meeting. Groeten.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 13 jun 2010, 18:07

Mzll schreef:Fabian79 en Vegito,

Bedankt voor jullie reacties. Was vrijdagmiddag al rustig begonnen en wist dat ik eerst 5 schroeven moest vinden voordat ik het deurpaneel los kon klikken. Is gelukt! Heb gisteren zowel de frontspeakers als de tweeters vervangen door een setje van Audio System (Radion 164 E46 2-way component system).

Nog wel een vraag, welke speakers kan ik het beste gebruiken voor in de hoedenplank? Wil dit graag ook vervangen door speakers van Audio System. Iemand een idee?
Je kan dezelfde speakers gewoon bestellen, enkel dan alleen de 16cm. Kosten 100 euro en passen dus precies achterin.

Mzll

Bericht door Mzll » 14 jun 2010, 18:28

Hallo daNpy,

Bedankt voor je reactie.

En maken deze speakers achter ook nog een verschil met de standaardspeakers van BMW of is dit verwaarloosbaar? Wil namelijk een mooi geluid zonder een extra versterker en subwoofer in te bouwen (geen zin in, geen geld voor over, wil geen ruimte kwijt etc.) en heb daarom de comboset van Audiosystem voor ingebouwd (speakers met tweeters) en twijfel nu of ik de achterspeakers zal vervangen.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 14 jun 2010, 19:13

Ik heb ook nog alleen de voorspeakers vervangen dus dat kan ik je niet zeggen.
Ik vind het wel een flinke verbetering in ieder geval.

Mijn project met subje en achterspeakers vervangen loopt nog, dus misschien komt daar binnenkort weer een update :)

aelse

Bericht door aelse » 23 jun 2010, 18:17

Hey,

De speakers van audio system zijn die plug and play?
Of moet je dan de kabel doorknippen en andere stekkers erop zetten?

Mzll

Bericht door Mzll » 23 jun 2010, 18:32

Speakers van Audio system zijn niet plug and play. Maar stelt niet veel voor. Blokje eraf knippen en daarna draden vastsolderen of met stekkertjes vastmaken (ik heb ze gesoldeerd want vast is vast :) ).

De tweeter kan heel gemakkelijk in de bestaande voering gedrukt worden en die heb ik (wellicht overbodig) met ducktape vastgezet. Komt niet meer los. De speakers passen naadloos in het portier en ook de gaten voor de bevestiging zitten precies goed (geen ringen, adapters o.i.d. nodig).

aelse

Bericht door aelse » 26 jun 2010, 09:06

Als je deze video bekijkt van BSW

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/KCh0nXyQYnA&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/KCh0nXyQYnA&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Die gebruiken de originele stekker nog gewoon. Ze steken er 2 steek ampjes in.
Dat is volgens mij makkelijkste optie. Plus je houdt de originele stekker. :zwaai:

De composet voor. Heb je daar de tweeter rechtstreeks op de woofer zitten.
Of heb je de meegeleverde filter er tussen gemonteerd?

Mzll

Bericht door Mzll » 26 jun 2010, 11:41

Is een leuk filmpje maar bij mijn auto zitten er toch andere aansluitingen (een blokje wat je in de houder van de originele speaker moet klikken. Bij mijn auto moest ik dus het blokje eraf halen en daarna solderen of stekkertje maken. Zoveel mogelijk origineel houden? Ga je dan nog eens de oude speaker gebruiken? Lijkt me van niet :) .

Het filter zit reeds gemonteerd aan de tweeter als je het combopakket koopt. Wijst zich vanzelf.

SantraxNL

Bericht door SantraxNL » 28 jun 2010, 21:28

Ik heb ook de radion e46 aangeschaft en ik begrijp ff niet hoe zij het bedoelen om aan te sluiten. Aan de tweeter zit een filtertje en aan het uiteinde 2 kabelschoentjes. Die kan je natuurlijk makkelijk over de aansluitingen schuiven van de speaker, dat wordt een gesloten systeem, maar dan mis ik natuurlijk de speakerkabel waar het geluidsignaal van komt.
Moet ik die schoentjes er nou afknippen (lekker nutteloos dus), of mis ik nou echt iets?!?!
...Float Like a Cadillac, Sting Like a Beemer...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”