Tik BMW 316 en 318
Tik BMW 316 en 318
Hallo,
Ik ben al tijdje opzoek naar een BMW 316/318 en heb een leuke gevonden met zeer uitgebreide opties
ben vandaag bij 3 auto's wezen kijken 2x een 316 (2003) en 1x 318(2002 facelift) dus beide met de "nieuwere" motoren.
Mijn oog is gevallen op de 318, vind het echt een pareltje creme leder bekleding enz enz.
auto reed lekker en alles werkte soepel, alleen bij het stationair draaien van de motor dan tikt er iets bij de motor, bij de beide 316 modellen was dit ook het geval, monteur vertelde mij dat het de uhh..ja nu kom ik er niet meer op, maar het kwam door het nieuwe valvon gebeuren? en dat de meeste hiervan last hadden maar het geen kwaad kon.
hij draait trouwens prima stationair, blijft mooi op zelfde toerental draaien en blijft op bedrijfstemperatuur.
Als je gas geeft is de tik niet te horen, dus alleen bij stationair draaien.
Omdat alle 3 de auto's dit hadden, vraag ik het hier maar even of dat inderdaad "normaal" is.
Alvast bedankt,
een toekomstig BMW rijder
Ik ben al tijdje opzoek naar een BMW 316/318 en heb een leuke gevonden met zeer uitgebreide opties
ben vandaag bij 3 auto's wezen kijken 2x een 316 (2003) en 1x 318(2002 facelift) dus beide met de "nieuwere" motoren.
Mijn oog is gevallen op de 318, vind het echt een pareltje creme leder bekleding enz enz.
auto reed lekker en alles werkte soepel, alleen bij het stationair draaien van de motor dan tikt er iets bij de motor, bij de beide 316 modellen was dit ook het geval, monteur vertelde mij dat het de uhh..ja nu kom ik er niet meer op, maar het kwam door het nieuwe valvon gebeuren? en dat de meeste hiervan last hadden maar het geen kwaad kon.
hij draait trouwens prima stationair, blijft mooi op zelfde toerental draaien en blijft op bedrijfstemperatuur.
Als je gas geeft is de tik niet te horen, dus alleen bij stationair draaien.
Omdat alle 3 de auto's dit hadden, vraag ik het hier maar even of dat inderdaad "normaal" is.
Alvast bedankt,
een toekomstig BMW rijder
Re: Tik BMW 316 en 318
Mij is verteld dat dit de injectoren zijn. Heb het nl. ook (318Ci) en 3 garages hebben het gehoord en allemaal hetzelfde verhaal.
Schijnt i.d.d. geen probleem te zijn.
Alvast succes met de (mogelijke) aankoop en dan hier een showroom aanmaken hè
Schijnt i.d.d. geen probleem te zijn.
Alvast succes met de (mogelijke) aankoop en dan hier een showroom aanmaken hè
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Je bedoelt Vanos.
Variable kleppen verstelling als ik me niet vergis.
Moet je ff op het forum naar zoeken.
Veel succes met je zoektocht.
Variable kleppen verstelling als ik me niet vergis.
Moet je ff op het forum naar zoeken.
Veel succes met je zoektocht.
Volgens mij niet de vanos bij mij. Volgens mij heb ik deze helemaal niet... (318 N42)
Mij vertelde ze 'tikken' van de injectoren. Heb recent een engine flush gedaan, heeft wel ietsje geholpen.
Mij vertelde ze 'tikken' van de injectoren. Heb recent een engine flush gedaan, heeft wel ietsje geholpen.
- muller1007
Ik heb dat ook bij mijn 318i (N46 motor, laatste generatie E46 vierpitter). Ik dacht eerst ook dat het een issue was, maar het blijkt volkomen normaal. Dat hebben vrijwel alle vierpitters met het Valvetronic systeem (geen Vanos). Inderdaad alleen stationair en bij warme motor. No worries dus. Enne...binnenin hoor je er verder heeeelemaal niks van
Ik zou voor een 318i gaan. Die 28 pk-tjes meer maken hem net een stuk pittiger dan de 316i.
Succes met de aankoop!
Ik zou voor een 318i gaan. Die 28 pk-tjes meer maken hem net een stuk pittiger dan de 316i.
Succes met de aankoop!
-
Hoi,
Het 'tikken' is inderdaad volledig normaal. dat doet de Valvetronic (zoals reeds geschreven)
Verder zou ik inderdaad ook voor de 318 gaan, omdat deze lekker krachtig is. Ook op hogere snelheid is hij lekker soepel en is hij lekker snel. Voor een 4 cilinder is het echt de fijnste motor die er is.
De mijne heeft al 269xxx km gereden en draait nog als een zonnetje, met een brandschone uitlaat!!
Het enige wat ik ooit heb vervangen is de vacuümpomp, omdat deze olie lekte. Verder een super betrouwbaar motorblok.
Veel succes met de aanschaf!!
Het 'tikken' is inderdaad volledig normaal. dat doet de Valvetronic (zoals reeds geschreven)
Verder zou ik inderdaad ook voor de 318 gaan, omdat deze lekker krachtig is. Ook op hogere snelheid is hij lekker soepel en is hij lekker snel. Voor een 4 cilinder is het echt de fijnste motor die er is.
De mijne heeft al 269xxx km gereden en draait nog als een zonnetje, met een brandschone uitlaat!!
Het enige wat ik ooit heb vervangen is de vacuümpomp, omdat deze olie lekte. Verder een super betrouwbaar motorblok.
Veel succes met de aanschaf!!
Inderdaad dat zei de monteur, dat het de valvetronic was!
Oke superbedankt voor deze reacties, dan is mijn keuze gemaakt! ;D
ik zal binnenkort mezelf ff voorstellen en een showroom openen van de 318
Oke superbedankt voor deze reacties, dan is mijn keuze gemaakt! ;D
ik zal binnenkort mezelf ff voorstellen en een showroom openen van de 318
er zijn zat auto's met een tikje ergens onder de motorkap, mijn M52 heeft t ook..
je hoort sowieso de injectoren (heel goed als je de motorkap open hebt) en ik heb een tikje wat voor het gehoor bij het rechtervoorwiel vandaan komt maar dat zouden zomaar ook die injectoren kunnen zijn..
je hoort sowieso de injectoren (heel goed als je de motorkap open hebt) en ik heb een tikje wat voor het gehoor bij het rechtervoorwiel vandaan komt maar dat zouden zomaar ook die injectoren kunnen zijn..
+1muller1007 schreef:Ik heb dat ook bij mijn 318i (N46 motor, laatste generatie E46 vierpitter). Ik dacht eerst ook dat het een issue was, maar het blijkt volkomen normaal. Dat hebben vrijwel alle vierpitters met het Valvetronic systeem (geen Vanos). Inderdaad alleen stationair en bij warme motor. No worries dus. Enne...binnenin hoor je er verder heeeelemaal niks van
Succes met de aankoop!
ja het wordt ook de 318
je hoort de tik alleen buiten als je naast de motorkap staat, en als die open is hoor je het nog wat meer.
maar als het geen kwaad kan, dan gaan we ervoor.
vond het ook al vreemd dat 3 auto's het hadden.
je hoort de tik alleen buiten als je naast de motorkap staat, en als die open is hoor je het nog wat meer.
maar als het geen kwaad kan, dan gaan we ervoor.
vond het ook al vreemd dat 3 auto's het hadden.
Bij mij werd het tikken steeds erger.. Het deed steeds langer voor dat het over was, na een koude start hoorde je het nog wel is lichtjes tijdens het rijden, maar na 4 km rijden na de koude start was het weg. Maakt me wel zorgen.. straks gaat het wel goed mis.
Heb toen ( twee weken terug) een grote beurt laten uitvoeren en daarbij is natuurlijk een van de beter olie gebruikt en zo een reinigingsflush.. Nu hoor ik niks meer. Zelfs bij de koude start hoor ik het niet. Nu klinkt de motor weer lekker soepel tijdens het starten..
Dus of je vervrangt de kettingspanner, of voert een grote beurt uit, dan kan het ook opgelost zijn.
Heb toen ( twee weken terug) een grote beurt laten uitvoeren en daarbij is natuurlijk een van de beter olie gebruikt en zo een reinigingsflush.. Nu hoor ik niks meer. Zelfs bij de koude start hoor ik het niet. Nu klinkt de motor weer lekker soepel tijdens het starten..
Dus of je vervrangt de kettingspanner, of voert een grote beurt uit, dan kan het ook opgelost zijn.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +
- muller1007
Het tikken bij een koude start is anders dan wat hier wordt bedoeld en heeft dus ook een andere oorzaak. Het tikken van de motor bij een koude start kan/moet worden opgelost, zoals je aangeeft. Het licht tikken van een (4 cyl.) motor op bedrijfstemperatuur is een karaktereigenschap van een motor met Valvetronic en is absoluut niet weg te werken door andere olie of een andere kettingspanner.Danishbmw schreef:Bij mij werd het tikken steeds erger.. Het deed steeds langer voor dat het over was, na een koude start hoorde je het nog wel is lichtjes tijdens het rijden, maar na 4 km rijden na de koude start was het weg. Maakt me wel zorgen.. straks gaat het wel goed mis.