330d turbo na draaien of niet?
330d turbo na draaien of niet?
Mijn vorige auto's , impreza gt turbo, ibiza cupra turbo liet na stevig rijden altijd even de motor stationair na draaien omdat dit beter is voor de turbo smering .
Alleen bij mijn 330d doe ik het eigenlijk zelden .
Is het nodig bij een diesel of onzin ?
Alleen bij mijn 330d doe ik het eigenlijk zelden .
Is het nodig bij een diesel of onzin ?
Re: 330d turbo na draaien of niet?
Ik doe het eigenlijk standaard na een snelle rit..10 seconde oid na laten draaien...
bij normaal gebruik zelden, aangezien de laatste kilometer n 30 km per uur straatje is...
Werdt me ook aangeraden door de verkoper..
bij normaal gebruik zelden, aangezien de laatste kilometer n 30 km per uur straatje is...
Werdt me ook aangeraden door de verkoper..
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: 330d turbo na draaien of niet?
Of het nodig is...?
Hij wordt er in ieder geval niet slechter van...
Hij wordt er in ieder geval niet slechter van...
Re: 330d turbo na draaien of niet?
ELKE auto met een turbo moet je laten nadraaien, al rij ik niet stevig door dan nog is het goed om de turbo tot rust te laten komen na het rijden. Ik draai altijd een halve minuut na.
Een turbo haalt op het maximum koppel een toerental van om en nabij de 200.000 toeren per minuut en ondanks het feit dat er veel gezegd wordt dat nadraaien slechts nodig is na stevig doorrijden is dat in principe altijd nodig, nogmaals; de turbo haalt ook bij een motortoerental van 2000 toeren al zijn maximale draaisnelheid.
Het enige verschil met een turbo in een diesel vs. benzine is dat de temperatuur bij een benzineauto zo'n 200 graden hoger ligt, het toerental blijft gelijk.
Je turbo heeft wel enkele tientallen seconden nodig om van 200.000 toeren naar een acceptabel toerental te komen, zodat er geen schade ontstaat.
Doe er je voordeel mee en laat hem een tijdje nadraaien, je auto wordt er inderdaad nooit slechter van
Een turbo haalt op het maximum koppel een toerental van om en nabij de 200.000 toeren per minuut en ondanks het feit dat er veel gezegd wordt dat nadraaien slechts nodig is na stevig doorrijden is dat in principe altijd nodig, nogmaals; de turbo haalt ook bij een motortoerental van 2000 toeren al zijn maximale draaisnelheid.
Het enige verschil met een turbo in een diesel vs. benzine is dat de temperatuur bij een benzineauto zo'n 200 graden hoger ligt, het toerental blijft gelijk.
Je turbo heeft wel enkele tientallen seconden nodig om van 200.000 toeren naar een acceptabel toerental te komen, zodat er geen schade ontstaat.
Doe er je voordeel mee en laat hem een tijdje nadraaien, je auto wordt er inderdaad nooit slechter van
Re: 330d turbo na draaien of niet?
Niets aan toe te voegen, voorkomen is beter dan genezen en idd als je even rustig inparkeert dan zijn die 10 sec. ook te verwaarlozen.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER
Re: 330d turbo na draaien of niet?
Altijd even stationair laten draaien. Sleutel omdraaien betekent 'geen olie meer'.
Re: 330d turbo na draaien of niet?
best altijd als je boven u stationair toerental komt even nalaten draaien
turbo maakt meer als 100.000toeren als bv van 250.000toeren komt de turbo en je zet de motor meteen af bolt de turbo die van
250.000 toeren komt even zonder olie kan volgens mij niet echt goed zijn :d
turbo maakt meer als 100.000toeren als bv van 250.000toeren komt de turbo en je zet de motor meteen af bolt de turbo die van
250.000 toeren komt even zonder olie kan volgens mij niet echt goed zijn :d