Differentieel of Koppeling?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
vegito

Differentieel of Koppeling?

Bericht door vegito » 14 jul 2010, 11:29

Beste forum bezoekers,

Ik heb sindskort een 318i N42 e46 facelift met het bouwjaar 2002 gekocht netjes dealer onderhouden geweest heerlijk z'n auto. Had hiervoor een E46 1998 ook een leuke auto maar heb die auto weggedaan vanwege het bonk geluid en het mogelijke subframe schade.

Gisteren was het lekker weer dus ik ben wezen toeren met de karretje en ik kwam tot verschrikking dan ik die bonk geluid weer heb!.. Subframe kan het niet zijn omdat bij deze modellen niet voorkomt en heb zelf ook gecontrolleerd. Ik word nu wel echt een beetje moedeloos van die probleem het lijkt alsof de differentieel spelling heeft of de aandrijflijn. De auto is vorige week op de brug geweest ik heb zelf niks vreemds gezien.

1. Hardyschijf ziet er goed uit geen scheuren
2. Bakolie was een beetje weinig heb bijgevuld
3. Cardan trilt niet of iets dergelijks
4. Differentieel heb ik me vraagtekens of ie goed is spelling misschien mede door trekhaak?..
5. Steek assen weet ik niet of ze spelling hebben (komt dat regemaltig voor?) hoe controleren?
6. Koppeling grijpt wel iets hoog aan maar slipt niet.
7. Vliegwiel?
8. Subframe rubbers is wel klein scheur maar niet zo ernstig. De andere 4 rubbers zijn goed.

Ik dacht echt dat ik van dit probleem af zou zijn, maar helaas het mocht niet zo zijn. Ik weet niet of andere mensen ook dit probleem hebben want ik wil er echt af.

Ik heb dit nooit op weten lossen bij me oude auto waardoor ik een differentieel gekocht heb 3.38 ratio maar nooit in gebouwd.

Wie weet misschien wat er aan de hand is.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Marc 320d

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Marc 320d » 14 jul 2010, 16:45

Iets meer info dan 'dat bonkgeluid' is welkom.

318ci bos

Bericht door 318ci bos » 14 jul 2010, 18:02

Heb je ook naar de dif. ophangrubbers gekeken?
Deze kunnen heel goed het probleem zijn, en zijn relatief goedkoop.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 14 jul 2010, 18:44

Bonkt hij onder belasting... ??

Dan kunnen het ook de rubbers zijn waarin de lagers van de aandrijfas hangen :)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 14 jul 2010, 19:17

Bonkt ie tijdens het rijden, maar vooral bij stilstand voor een stoplicht? Dan zou er wel eens iemand in je kofferbak kunnen zitten :) :)

richard_

Bericht door richard_ » 14 jul 2010, 19:55

vegito schreef: ... Ik weet niet of andere mensen ook dit probleem hebben want ik wil er echt af.

Wie weet misschien wat er aan de hand is.
Nu ik dit zo las, misschien bedoel je hetzelfde als wat ik bij mijn auto opmerkte...
Bij het moment 'koppelen, om vervolgens te willen gaan schakelen' heb ik ook iets van een bonkje achteraan de auto :? .
Het lijkt alsof zeg maar bij een kleine momentje na het intrappen van de koppeling iets naar voor tegen de achterbank rolt wat los in de kofferbak ligt omdat de auto denk ik na het koppelen een minescuul iets aan vaart mindert(Dit is natuurlijk niet zo, maar zo is het het best te omschrijven, klinkt namelijk net zo). Heb jij misschien hetzelfde? Of weet iemand of dit iets kwaad kan/makkelijk te verhelpen is?
BMW 318i Lifestyle Executive

vegito

Bericht door vegito » 15 jul 2010, 08:25

Ten eerste mensen bedankt voor jullie reactie. Het is inderdaad alsof iemand achterin met een hamer zit te slaan bij mogelijke vervanging van onderdelen is het probleem niet. Motorsteunen heb ik nog niet gecontroleerd bedoel je de rubber hiermee of echt die steunen waarmee die motor vast zit?. Ontkoppelen inderdaad bonkt het ook er is wel getrokken met de auto een aanhangwagen.
Laatst gewijzigd door vegito op 15 jul 2010, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkocht BMW 320D e90

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 15 jul 2010, 09:05

Bonkt hij onder belasting... ?? Bijvoorbeeld als je optrekt van 0-100, dat het dan tussen de 50-80 km/h erg bonkt ??

Vertel eens wat meer... Waar komt de bonk vandaan, wanneer hoor je het... ?? Is het snelheids gerelateerd of toerental gerelateerd, kan je het op commando oproepen of is het er maar soms...

vegito

Bericht door vegito » 15 jul 2010, 09:43

van 1 naar 2 gaat bijna altijd gepaard met een bonk geluid wat ik duidelijk achterin hoor het komt van achter en precies hetzelfde geluid wat ik op mijn oude auto ook had. Het is duidelijk te horen onder belasting vooral van 3 naar 4 en 5e versnelling. Het bonk geluid hoor je goed tussen 50 en 80 km dan zit ik meestal in me 4e versnelling als ik schakel naar de 5e versnellling rond 100 km dan is het minder. met sportief schakelen is het helemaal drama dan hoor je in elke versnelling 1 t/m 5e versnelling. Misschien kan ik een geluid opname maken voor de duidelijkheid?.

Betreft commando opgeven dat kan bij snelheid rond 50 60 km koppeling in drukken uiteraard volledig en weer loslaten diepe bonk geluid vanuit achteras.
Verkocht BMW 320D e90

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 15 jul 2010, 10:03

Ik zou de ophanging van je dif eens goed laten controleren...

vegito

Bericht door vegito » 15 jul 2010, 10:47

Oke ik zal deze week even kijken of mijn subframe rubbers toch slap zijn geworden. De bekende nummer 9 rubber moet zowiezo vervangen worden heb al alle benodige onderdelen. Hoe kan ik die ander 4 grote subframe rubbers controleren of ze nog goed zijn??.
Verkocht BMW 320D e90

vegito

Bericht door vegito » 19 jul 2010, 22:09

Update: Afgelopen Zaterdag diff rubber vervangen, maar helaas het mocht niet baten.. ik heb alle rubbers geinspecteerd en ook hardyschijf de enige wat voor mijn overblijft is de vliegwiel of diff. Ik snap het echt niet wat er precies aan de hand is. Dezelfde symptonen door zich voor als mijn oude 98er precies hetzelfde waar het aan ligt :X :X . Ik ben een beetje beu met de E46 model (| . Heeft net 202.000 op de teller auto trekt goed maar die bonk geef je echt een gevoel dat ie uitelkaar valt van onder. Ik hoor ook een soort klapperende geluid als ik achteruit ga, maar dan hoor ik het meer bij de bak iets wat op spanning staat en los schiet. Dit gebeurt alleen als ik mijn koppeling op laat komen en naar achter ga en weer indruk. Misschien kunnen jullie hier wat mee?.. ik ben nu echt radeloos misschien maar inruilen voor een automaat (| om een keertje van deze gezeik af te kunnen zijn.
Verkocht BMW 320D e90

vegito

Bericht door vegito » 20 jul 2010, 08:36

Motor steunen die stuk zijn hoe kan ik dit controleren ?.
Verkocht BMW 320D e90

AlpinaB3s

Bericht door AlpinaB3s » 20 jul 2010, 10:21

Hoi. Dit is je cardan rubber. Dit rubber zit achterop je cardan(aan de kant van je achterbumper) en bovenop.

Kost een paar tientjes maar het is een heidens karwei om je oude rubber los te krijgen.

Bij lastwissel bonkt je cardan in z'n rubber en dat hoor je.

vegito

Bericht door vegito » 20 jul 2010, 12:09

Oke dus als ik het goed begrijp je hebt 4 grote rubbers daarvan die 2 voorop onder de achterbank?. Want je hebt ook naast de beruchte nummer 9 rubber ook 2 grote.

Afbeelding

De rubber die dwarsligt en direct op de diff aangesloten is die verhelpt dit probleem echt niet heb die dingen meerdemalen gewisseld maar geen verschil!!!.
Verkocht BMW 320D e90

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”