Differentieel of Koppeling?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jeroendg

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Jeroendg » 05 sep 2010, 14:54

ten eerste is het geen persoonlijke aanval maar ik kom vaak nogal kort en lomp door de bocht ;)

en ik doelde op het volgende :

``Ik lees zoveel op het forum over piepjes en kraakjes en olie verbruik en bla en bla.. Het is allemaal anti-BMW vind men, maar ik denk dat de BMW rijder gewoon te kritisch is. Dat merk je denk ik pas als je overstapt naar een ander merk, de meeste mensen komen daar ook van terug.``


Kritisch , anti bmw ?
onzin iedereen is voorzichtig met zijn auto , en een rubber wat slecht is , of hoog olie verbruik kunnen rampzalige gevolgen hebben.
Dat is geen kritiek maar onderhoud.
Dat maakt men nog een anti-Bmw of Kritisch maar juist Pro-bmw en voorkomend.

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Mario TT » 05 sep 2010, 15:54

Dat klopt helemaal Jeroen, ik bedoel alleen dat mensen DAT anti BMW vinden en de piepjes en de kraakjes ook. Ik hoor zo vaak hier van, dat mag niet gebeuren. Maar waarom mag het bij een BMW niet gebeuren? Mensen "vinden dat", maar men snapt niet waarom dat kan gebeuren en dat het ook bij een BMW kan gebeuren. Dat is het probleem.

Als je auto olie verbruikt of piept of kraakt of bonkt, natuurlijk dan moet je er altijd naar laten kijken. Dat doe ik ook, als er iets is dan maak ik meteen een afspraak bij de garage, of ik duik zelf onder mijn auto.

In dit topic is nu al zoveel gezegd over bonken, de oorzaak is achterhaald en de oplossing is er ook. Men vindt het dan ook ineens een minderwaarde van de auto. Dat kan allemaal zo zijn maar dat vind ik niet.

Als een auto ontwikkeld wordt, dan kijken ze naar heel veel dingen. Gewicht, vermogen, wegligging, comfort etc. In grote lijnen vergelijkbaar met mijn branche, ik werk in het witgoed als monteur (zie onderschrift). Je kan een wasmachine zo sterk maken dat hij nooit kapot gaat, net zoals een versnellingsbak en wielophanging. Dat is gewoon technisch mogelijk. Echter alleen dat al kost zoveel geld dat je niet meer kan concurreren met Audi en Mercedes. Dat heet marktwerking. Ook is het zo sterk te maken dat je auto ineens van de 1350kg naar de 1850kg gaat. Dat wilt niemand, dus gaan ze zoeken naar concessies en je dan kan het zo zijn dat er minder sterke delen of gevoeligere delen in een auto worden gebouwd. Dat is erg jammer maar soms kan het ook niet anders. Dat is het zelfde met het subframe en allerlei andere onderdelen van de auto. Tegenwoordig rekenen fabrieken uit wat de besparing oplevert ten opzichte van de reclamaties en als daar een positief resultaat uitkomt dan doen ze het gewoon. En soms gaat dat fout en dan komt er een terugroepactie of iets dergelijks.

Er zijn zat auto`s die ergere dingen hebben zoals roest (mercedes) of electronische problemen (mercedes) noem maar op. Ga maar eens kijken op andere fora en dan vindt je ze ook. Maar geef het die mensen eens te doen, die hebben een auto zonder "onze" comfort, zonder ons "vermogen" en dan ook nog eens net zoveel of meer problemen. Dan ben ik altijd nog blij dat ik BMW rij. Er zijn zelfs lease maatschappijen die verbieden om bepaalde auto`s te leasen (alfa), omdat ze zo slecht zijn.

Zijn er nog mensen die vinden dat ik geen toegevoegde waarde heb? Zeg het maar hoor. Zoals ik zei, ik probeer iedereen te helpen en ik geef mijn mening. En heb ik het niet goed dan zeg ik het ook.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Jeroendg

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Jeroendg » 05 sep 2010, 15:56

hmm nu je het zo brengt komt het naar mij toe al heel anders over, zal het verkeerd opgevat hebben ;)
je hebt gelijk ;)

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Mario TT » 05 sep 2010, 18:00

Dan ben ik blij dat ik het nu verduidelijkt heb! Ik maak ook fouten of breng het soms ook verkeerd ;) .

Ik hoop dat er nog een filmpje komt wat betreft het probleem van de heer Vegito.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Jeroendg

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Jeroendg » 05 sep 2010, 19:46

ja indd, diffrentieel is meestal schokkend rijden met optrekken enz, had het mijn e36 heel erg en toen heel diffrentiel vervangen ( KUTWERKJE!!! ) en toen was het over, film het anders even

Griffendahl

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Griffendahl » 06 sep 2010, 13:49

Mario TT schreef:Ik hoor zo vaak hier van, dat mag niet gebeuren. Maar waarom mag het bij een BMW niet gebeuren?
Ik verwacht van mijn BMW dat hij niet kraakt en als hij kraakt moet dat asap opgelost worden, en ik ben ook nog eens bereid er geld voor te betalen als ik op die manier van een rammeltje af kom omdat ervaring ook geleerd heeft dat mijn BMW alleen kraakt, bonkt, piept of rammelt als er iets stuk is.

Een van de redenen dat ik een BMW koop, is omdat ik een hekel heb aan rammeltjes en kraakjes. Mijn E46 rammelt niet en hij kraakt ook gewoon niet (de middenarmsteun daargelaten, de ontwerper daarvan mag op staande voet ontslagen worden (bij wijze van spreken))

Bij een BMW betaal je nou eenmaal bovengemiddeld veel voor een auto die in absolute opties en formaat zo niet veel meer biedt als een VW Passat of Peugeot 407. In ruil daarvoor ben ik bereid in een oudere auto te rijden dan dat ik zou doen als ik in de klasse Passat/407 een auto zou kopen of meer te betalen voor de auto die ik rijdt. Gezien dat 'offer' dat ik maak voor mijn BMW vind ik echter dat ik dan ook meer kan verwachten tov een Passat die net zo groot is en dezelfde opties heeft. Eén van de dingen die ik dan meer verwacht is een auto die vrij is van rammeltjes en kraakjes. Is die dat niet, dan valt de auto deels tegen omdat ik dan - misschien - beter die Passat of 407 had kunnen kopen... Die weliswaar misschien ook rammelt, maar die wel dezelfde opties en ruimte bieden voor minder geld...

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door vegito » 06 sep 2010, 14:07

Oke, mensen ik zal uiteraard een filmpje maken.. helaas druk met werk en niet alle tijd van de wereld :z . Er is duidelijk mening verschillen ieder ze eigen mening. Ieder verzorgt zijn auto anders en is op bepaalde punten kritisch erin omdat het juist de rijplezier drukt. Ik heb vele BMW's gehad in mijn familie altijd gezorgd dat ie compleet en goed verzorgd is net als je eigen lichaam bij wijze van spreken. Ik heb wel progressie geboekt ben namelijk in de weekend naar een aantal demontage bedrijven geweest. ik heb een aantal bakken gevonden die deze geluid niet veroorzaken en de speling ook niet te horen is. Ik zal eerst ervoor zorgen dat die filmpje komt dan praten we verder.. ;)
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door Mario TT » 06 sep 2010, 17:41

Beste Griffendahl,

Ik heb ook weleens in een passat gereden, helaas niet in de 407. Maar als ze beide kraakjes hebben dan kies ik toch voor de BMW. Omdat ze gewoon niet kunnen tippen aan een BMW, ook al hebben ze alle opties etc. Het ligt aan het motorgeluid,vering, vermogen en problemen. Ik heb echt in heel veel auto`s gereden nu en mijn 320d had bonkjes en kraakte af en toe maar het was echt de beste auto waar ik in gereden heb. Mijn 5-serie nog niet want daar heb ik een probleem mee met de vering waarschijnlijk (hiermee zoek ik hulp). Overigens had ik wel 350.000km op de klok, dat haalt een gemiddelde fransoos of jappaner echt niet, en dan kan die kraken en piepen en bonken maar het blijft wel gaan.

Overigens moet je natuurlijk altijd je auto laten nakijken als hij andere geluiden gaat maken. Maar bonken en kraken dat betekend niet dat je auto kapot is!!!!!!!!! Laat dat nou eens duidelijk zijn. Kraken is heel normaal van bijv. het dashboard, daarom maken ze deze bij rolls royce bijvoorbeeld uit een stuk zodat deze niet kan kraken en piepen.

Ik verheug me op het filmpje!

ps. Er zijn ook dingen die ik niet goed vind maar om nu te zeggen dat het niet mag bij een auto van 48000 euro tja dat vind ik van sommige dingen niet. Overal zie je ontwerpfouten en minder goede dingen. Ik kan de ontwerper van het middenconsole van mijn 5 serie ook wel wat aan doen. Ik heb een casetteband houder waarvan continu die dingen eruit klappen! Ik ga het binnenkort vervangen voor een bakje. En de bekerhouders bij het airco panel is ook niet slim, daar ben ik achter gekomen toen ik koffie haalde en richting de ardenne reed. Door de warmte van de koffie die in de bekerhouder stond tegen de thermometer van de climat control kreeg ik het stervenskoud! Dat is niet slim maar als ik naar andere auto`s kijk lach ik daar om.

Overigens vind ik niet dat de nieuwe passat een hele slechte auto is en volgens mij is die niet veel goedkoper dan een 3 serie.

Wat me trouwens opvalt is waar je ook kijkt, in welke sector dan ook. De meeste mensen zoeken fora en internet op vanwege problemen. Er zijn een stuk minder mensen die internet gebruiken om te vertellen hoe goed hun auto of ding is. Hierdoor ontstaat er een negatief beeld over dingen die er wel zijn maar ernstig worden uitvergroot.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door vegito » 06 sep 2010, 20:28

Ik ben opzich blij dat ik een betrouwbaar auto heb als bepaalde dingen gewoon niet gefixt kunnen worden door domme ontwerpers ja dan kan je zelf vrij weinig aan doen. Zo heb je idd wel elke automerk rotte appels tussen zitten daar ben ik 100% met je eens.. als ik kijk naar mijn broer auto die heeft een A6 2005 nu al een kapotte cilinder kop,turbo, en nog andere dingen dan vind ik ja, we doen het eigenlijk niet eens slecht. Echt groot onderhoud hoefde ik vrijwel nooit te geven aan mijn bimmers alleen regulier onderhoud remmen, olie, filters.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

lennart
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 dec 2011, 19:34

Re: Differentieel of Koppeling?

Bericht door lennart » 07 jan 2012, 00:32

Het kan ook anders, in december jl. kreeg ik met 80 km per uur een ree voor mijn auto. Ik reed met een E36 Touring en raakte de ree frontaal. Er zat misschien 3 meter tussen toen het beest ervoor sprong. Vrouw naast mij, kindjes achterin. Het was een enorme klap, het beest vloog een heel end weg. Na alles afgehandeld te hebben kon ik gewoon naar huis rijden. De niertjes waren weg, het front waar de niertjes inzaten was volledig ingedeukt, mijn linker knipperlicht was uit de koplamp gebroken en ik had een deuk in het linker voorspatbord.
Dat was alles.

Waarom ik BMW rijd? In de eerste plaats voor de veiligheid en degelijkheid. Ik kan menig auto opnoemen waarmee mijn gezin en ik niet zo fortuinlijk van dit ongeluk afgekomen waren. Nu moest ik met name mijn dochter troosten omdat zij het allemaal zag gebeuren. Maar niemand heeft ook maar een seconde het gevoel gehad zelf gevaar te lopen, en wij konden het allemaal ongeschonden navertellen.

Echter, BMWs zijn zo degelijk (ik heb echt met heel veel verschillende auto merken gereden de afgelopen 25 jaar) dat een rammel of een bonk wel eerder opvalt. En dan krijg je al snel de opmerking dat dat niet bij een BMW past. Ik heb ook een E36 cabriolet van 1995 in zeer goede staat. Sinds kort gaat het linker portier af en toe niet op slot met de afstandsbediening, het pinnetje zakt dan niet in. Ik kan mij dan bond en blauw ergeren maar dat verdient de auto echt niet. Ik relativeer dan met zijn voorganger, een Peugeot 306 cabriolet die een innige liefdesrelatie had met de Peugeot garage en steeds creatiever werd om terug te mogen.

Maar v.w.b. het onderwerp, ik heb nu een E46 die alleen bonkt als je wat sportiever rijdt en overschakelt van 3 naar 4. Tussen de 2500 en 3000 toeren hoor je een enorme harde bonk "ergens" in het cardanas gebied. Je voelt ook dat de auto een soort van trilt wanneer je boven de 2500 toeren rijdt vanaf de 3e versnelling. Het is voor mij een mysterie, en de bonk is ook voor een niet BMW niet normaal.
2006 BMW E91 330XD Touring

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”