Koelsysteem problemen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MarcoM
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 aug 2009, 23:12

Koelsysteem problemen

Bericht door MarcoM » 22 okt 2010, 12:42

Over dit onderwerp zijn al meedere topics gewijd waar ik al veel informatie heb gehaald. Hopelijk is het niet erg dat ik voor mijn geval een appart topic begin.

Twee weken geleden is er bij mijn E46 318i een pijpje van het koelsysteem achter het blok afgebroken. De gevolgen kunnen de meeste wel raden. Een dikke witte rookpluim, stroringslampje koelvloeistof aan, en een oplopende temp meter. Auto meteen aan de kant gezet en de sleepdienst gebeld.

Hieronder de reparatie:
Cilinderkopbout set
Cilinderkop pakking set
Cilinderkop vlakken
Thermostaat
Krukaskeering
Aansluiting
Waterpomp
Overdruk reservoir
Vacuum slangen
Olie (4liter)
Koelvloeistof (8.5liter)
15 uur arbeidsloon

Echter, na 100km rijden lichte het koelvloeistof lampje weer op. Dus weer naar de dealer. Hier zeiden ze dat dit kon na zo'n reparatie en hebben hem gewoon bijgevuld (circa 0.5 liter).
Nu, na 200km heb ik vreemde gewaarwording dat het lampje willekeurig aan en uit gaat. Soms in het aan als ik weg rij en gaat het uit onder het rijden, soms is het uit en gaat het aan onder het rijden. Het vloeistof peil zacht iedere keer met max. 0.5 liter.

Na veel lezen op dit forum heb ik het volgende zelf gedaan:
Ontluchtings procedure zoals op dit forum beschreven, Verwarming aan, bedrijfstemperatuur etc etc. Naar mijn mening kwam er ontzettend veel lucht uit, ontluchtingsschroef behoorlijk open gedraaid en er kwam zeker 30sec lucht. (Daarvoor hoorde ik het ook borellen als ik de verwarming aanzette (alsof je op een slecht toilet zat). Daana aflaten koelen en bijgevuld op nivea. Tevens heb ik bij de dealer een nieuwe bijvuldop gehaald en deze erop gedraaid (ook veel over gelezen en dit ontbrak in de onderdelen lijst van de reparatie).

Hopelijk helpt dit. Maar als jullie nog tips, advies of commentaar hebben graag. Ik wordt er namelijk helemaal wiebelig van om 3x per week bij de dealer op de stoep te staan, ik moet af en toe ook nog werken namelijk :) En dat klote koelsysteem heeft me inmiddels 1800 euro gekost de laatste 3 maanden (na een eerdere lekage onder de vuldop). Dat had in mijn ogen overigens een trigger voor de dealer moeten zijn.

MarcoM
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 aug 2009, 23:12

Re: Koelsysteem problemen

Bericht door MarcoM » 23 okt 2010, 14:35

Oeps...cilinderkop gescheurt.

Die halve liter koelvloeistof die ik iedere keer kwijt was zonder lekkage kwam gewoon uit de uitlaat.

Einde BMW voor mij...repareren kost minimaal 2000 euro...na die 3000 euro wat hij mij het afgelopen jaar al heeft gekost ga ik toch maar op zoek naar een auto waarmee ik niet zo vaak hoef te fietsen...het wordt immers winter.

Gebruikersavatar
poeria
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 okt 2010, 11:17
Locatie: sittard

Re: Koelsysteem problemen

Bericht door poeria » 23 okt 2010, 16:31

ja dat is idd minder goed nieuws...

veel succes verder ermee.
M-power

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Koelsysteem problemen

Bericht door JdM » 23 okt 2010, 16:34

Dus jij hebt de cilinderkop eraf moeten laten halen omdat er iets achter het blok gescheurd is?
Vervolgens heeft de garage de kop eraf gehaald en gevlakt?
Daarna wordt de kop weer gemonteerd?
Dit hebben ze gedaan ZONDER eerst de kop af te persen om eventueel te achterhalen of er een scheur in zou zitten?
Vervolgens kom je erachter dat de kop dus gescheurd is?

Ik ben van mening dat die kop al gescheurd moet zijn na je eerste probleem, het had je toen al een nieuwe kop moeten kosten.
Maar omdat de garage vergeten is de kop af te persen boren ze je eerst de kosten van de volledige "reparatie" door je neus.

Ik wist het wel en ging eerst eens even goed in gesprek daar, je moet op zijn minst het arbeidsloon terug kunnen krijgen van de reparatie omdat ze "vergeten" zijn de kop af te persen. Als je toen geweten had dat die kop gescheurd was had je namelijk meteen kunnen kiezen voor wel/geen reparatie. Nu hebben ze maar half werk geleverd, belachelijk als jij daar volledig de dupe van zou moeten zijn.

Indien de garage niet coulant wil zijn zou ik het verhaal eens voorleggen aan je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt).
Het is namelijk een vrij normale procedure om een kop af te persen als de kop eraf is geweest. Daarbij kun je aannemen dat een garage "kundig" is en het risico van een gescheurde kop beter in kunnen schatten dan een klant. Dus het feit dat je zelf geen opdracht gegeven zou hebben voor het afpersen kun je bij voorbaat ook al aan de kant schuiven. Maar de rechtsbijstand zal daar meer van weten verwacht ik ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”