winterbanden monteren
winterbanden monteren
ik wil vanavond mijn winterbanden monteren. Heb ik hiervoor andere moeren/bouten nodig? Heb nu lichtmetalen velgen (zie evt showroom).
Verkocht: BMW E36 318i sedan.
Rijdt op dit moment een Seat Cordoba Cupra 1.8 20VT
Rijdt op dit moment een Seat Cordoba Cupra 1.8 20VT
Re: winterbanden monteren
Gewoon dezelfde gebruiken.
- DJLeonardo
Ik zou de naaf even insmeren met kopervet. gaat roesten tegen en je krijgt je velgen er weer makkelijk af als het lente wordt. NIET DE BOUTEN ERMEE INSMEREN!
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Gewoon dezelfde bouten gebruiken, heb ik gisteren ook gedaan.
Waarom is kopervet niet te gebruiken voor de wielbouten?
Mij is altijd verteld dat het beter is de bouten te smeren alvorens ze terug te plaatsen...
Doel je hiermee op het triggeren van ABS-sensor?
Mij is altijd verteld dat het beter is de bouten te smeren alvorens ze terug te plaatsen...
Doel je hiermee op het triggeren van ABS-sensor?
- DJLeonardo
onzin als je het mij vraagt. Gewoon vastzetten op max 120 nm en ze lopen echt niet los.
Ja, de kracht die gebruikt moet worden verschilt per type auto. Ik zou juist wel aanraden om vet te gebruiken, anders kan je schroefdraad beschadigd raken. Dat nare piepende geluid bij het aandraaien verdwijnt daarmee ook.
Dit adviseren ze ook bij de plaatselijke bandenboer.
ook geen kopervet op de naaf !
koper is op metaal basis . koper ja!
kopervet gaat ook oxideren dus schiet je er niks mee op gewoon vet waar geen metaal in zit
///Mvg ///Maarten
koper is op metaal basis . koper ja!
kopervet gaat ook oxideren dus schiet je er niks mee op gewoon vet waar geen metaal in zit
///Mvg ///Maarten
///M
Zoals? heb je goeie tips?
Ik gebruik wel WD-40, omdat dit een soort kruipolie is. Het komt in de kleinste gaatjes.
Hierdoor is het geschikt om het schroefdraad van de wielbouten te smeren.
-
Mechanisch vet. Maar kopervet werkt prima!
NielsE36 schreef:Ik gebruik wel WD-40, omdat dit een soort kruipolie is. Het komt in de kleinste gaatjes.
dat is dus precies de spijker op de kop, alleen niet helemaal
WD40 is GEEN smeermiddel, tenminste niet voor langere tijd. Dit heeft een roestoplossend vermogen en haalt oude bouten prachtig los ook door de kruipende werking. Alleen de bescherming is echt slecht.
Gebruik gewoon keramisch remmenvet, altijd goed. Het kleeft ook een beetje, waardoor de bouten dus nagenoeg niet los lopen.
Krachten verschillen ook niet per auto. Alleen is er verschil tussen stalen velgen en lichtmetalen velgen.NielsE36 schreef:Ja, de kracht die gebruikt moet worden verschilt per type auto. Ik zou juist wel aanraden om vet te gebruiken, anders kan je schroefdraad beschadigd raken. Dat nare piepende geluid bij het aandraaien verdwijnt daarmee ook.
Lichtmetaal zet je iets vaster qua kracht, omdat deze wielen zachter zijn en dus iets meevormen met de bouten, waardoor de wiebouten dus los zouden kunnen lopen.
LM is 120-130 nm.
Staal is meestaal 110 tot max 120.
Er is niets mis met het invetten van je wielmoeren/bouten, als je het vet alleen maar op de schroefdraad smeert, en niet op de schuine kant die in de velg valt, want juist daar klemt de bout/moer de velg vast, en dat gedeelte moet dus altijd schoon en vetvrij zijn. De kracht van aandraaien is wel belangrijk, en is natuurlijk het beste te doen met een momentsleutel, maar als je die niet hebt, dan gewoon " vast is vast " en NOOIT met je voeten op de sleutel gaan staan om hem even lekker aan te draaien, totaal niet nodig, het is tenslotte geen vrachtwagen.
Succes ermee.
Dick.
Succes ermee.
Dick.
BMW e36 325i coupe - Lancia Delta HF Integrale - Suzuki GSXR 1100 R