316D augustus 2010
316D augustus 2010
Hallo,
is er iemand die weet of de 316D zou kunnen getuned worden ?
is er iemand die weet of de 316D zou kunnen getuned worden ?
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 nov 2010, 10:54
- Locatie: Budel
Re: 316D augustus 2010
een chip bedoel je ? meer als dat zou ik zo'n blokje niet aan durven doen 

Laatst gewijzigd door Gast op 23 nov 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: 316D augustus 2010
Als je chippen bedoeld, lijkt me dat dat gewoon mogelijk moet zijn!
De E90 316d heeft 116pk? Met een chip (ga ik uit van 30pk winst) komt je uit op 146pk! En 78Nm! Moeite waard lijkt me!
De E90 316d heeft 116pk? Met een chip (ga ik uit van 30pk winst) komt je uit op 146pk! En 78Nm! Moeite waard lijkt me!

Re: 316D augustus 2010
Er zijn in vlaanderen wel wat chipbakkers die deze auto chippen inderdaad, en net wat mijn bovenbuurman zegt; je stijgt er max 30 pk's mee. Toch lekker verschil, want volgens mij is deze (uberzuinige, dat dan weer wel..) auto verder niet echt vooruit te branden.
Ik vergelijk het even met mijn bmw 118d (wellicht hetzelfde blok?) die ik een paar jaar geleden had. Die had 122pk, en na chippen 163. Ik kan je vertellen dat het gelijk een compleet andere auto was, met name ook door toename in koppel. Verbruik steeg wel dramatisch door ander rijgedrag.
Ik vergelijk het even met mijn bmw 118d (wellicht hetzelfde blok?) die ik een paar jaar geleden had. Die had 122pk, en na chippen 163. Ik kan je vertellen dat het gelijk een compleet andere auto was, met name ook door toename in koppel. Verbruik steeg wel dramatisch door ander rijgedrag.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: 316D augustus 2010
Hoezo? 't Is gewoon een 2 liter blok hoorKnabbeltjeh schreef:een chip bedoel je ? meer als dat zou ik zo'n blokje niet aan durven doen

-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 nov 2010, 10:54
- Locatie: Budel
Re: 316D augustus 2010
ja ok maar wel flink terug genepen niet ?
Laatst gewijzigd door Gast op 30 nov 2010, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: 316D augustus 2010
Ik denk dat dat hoofdzakelijk dmv de computer is.
Vaak hebben de 'groene' modellen een andere versnellingsbak overbrenging, of differentieel.
Of een andere grille, (meestal meer gesloten) vanwege aerodynamica.
Dit om de milieunormen te halen, en dan in de goedkope bijtellingsklasse te komen, of een A label, ipv een B label.
Denk dus dat je wel meer pit eruit kan trekken, maar dan is ie gewoon niet zo 'groen' meer
Maar goed, ik weet er het fijne niet van.
Vaak hebben de 'groene' modellen een andere versnellingsbak overbrenging, of differentieel.
Of een andere grille, (meestal meer gesloten) vanwege aerodynamica.
Dit om de milieunormen te halen, en dan in de goedkope bijtellingsklasse te komen, of een A label, ipv een B label.
Denk dus dat je wel meer pit eruit kan trekken, maar dan is ie gewoon niet zo 'groen' meer

Maar goed, ik weet er het fijne niet van.
Re: 316D augustus 2010
Laat chippen daarvoor nou juist ideaal zijn, aangezien het knijpen meestal vooral software is.Knabbeltjeh schreef:ja ok maar wel flink terug genepen niet ?
Re: 316D augustus 2010
Wel, ik heb ondertussen al heel wat rond gehoord en gedaan en blijkt inderdaad dat 316 - 318 en 320d 3exact dezelfde wagens zijn.
Deze zijn dus gewoon elektronisch afgesteld. Nu blijkt dat de software nog niet up te graden valt.
Als men een 320d chipt zou die naar 208pk gaan met 420NM koppel.
dus ja nu nog iemand vinden die het kan verwezenlijken, want blijkt dat het nog niet ongemerkt kan.
Deze zijn dus gewoon elektronisch afgesteld. Nu blijkt dat de software nog niet up te graden valt.
Als men een 320d chipt zou die naar 208pk gaan met 420NM koppel.
dus ja nu nog iemand vinden die het kan verwezenlijken, want blijkt dat het nog niet ongemerkt kan.
Re: 316D augustus 2010
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Chip ... matie.html
185 pk, toch niet slecht ;-)
Overigens vind ik dat erg optimistisch en daarnaast ook een érg groot verschil. Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat, en dan ben ik toch redelijk progressief als het gaat om chiptuning.
(disclaimer; ZIPtuning is écht niet mijn bedrijf. Ik zou daar nooit mijn auto brengen, maar het was nu eenmaal de bovenste google hit)
185 pk, toch niet slecht ;-)
Overigens vind ik dat erg optimistisch en daarnaast ook een érg groot verschil. Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat, en dan ben ik toch redelijk progressief als het gaat om chiptuning.
(disclaimer; ZIPtuning is écht niet mijn bedrijf. Ik zou daar nooit mijn auto brengen, maar het was nu eenmaal de bovenste google hit)
Re: 316D augustus 2010
Heinz kan hem doen,heb net een mailtje gehad, nu nog even een plaatsje vinden in m'n agenda en ik houd jullie op de hoogte
Re: 316D augustus 2010
Hou wel rekening met de versnellingsbak verhoudingen. Die gaan wel zorgen voor een iets andere rijervaring, maargoed.. dat is ook de insteek van de 316d
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: 316D augustus 2010
Blokken van de 316,318 en 320d zijn allemaal hetzelfde
maar ik weet wel dat de 318d een ander inlaatspruitstuk en andere turbo heeft ten opzichte van de 320d..
Er zijn mechanisch wel kleine verschillen.
maar ik weet wel dat de 318d een ander inlaatspruitstuk en andere turbo heeft ten opzichte van de 320d..
Er zijn mechanisch wel kleine verschillen.