swirl flaps
Re: swirl flaps
Ik heb sinds kort een 535d en ga binnenkort het volgende doen:
In eerste instantie alleen de swirl flaps laten verwijderen en mocht ik daarna vermogensverlies bemerken, dan kan ik altijd nog besluiten om er een volledig nieuw spruitstuk in te zetten met dus ook nieuwe (en stevigere) swirl flaps.
Om het vermogensverlies te meten ga ik voordat ik swirl flaps laat verwijderen een aantal acceleratie metingen doen (bv. 100 - 180; toevallig van de week al even gedaan ca. 12 seconden) en ook daarna weer.
Mocht blijken dat de accelaratie ineens 15 seconden ofzo geworden is, dan ga ik het spruitstuk laten vervangen, maar is het bv. 12,5 a 13 seconden geworden dan maak ik me er verder niet druk om.
In eerste instantie alleen de swirl flaps laten verwijderen en mocht ik daarna vermogensverlies bemerken, dan kan ik altijd nog besluiten om er een volledig nieuw spruitstuk in te zetten met dus ook nieuwe (en stevigere) swirl flaps.
Om het vermogensverlies te meten ga ik voordat ik swirl flaps laat verwijderen een aantal acceleratie metingen doen (bv. 100 - 180; toevallig van de week al even gedaan ca. 12 seconden) en ook daarna weer.
Mocht blijken dat de accelaratie ineens 15 seconden ofzo geworden is, dan ga ik het spruitstuk laten vervangen, maar is het bv. 12,5 a 13 seconden geworden dan maak ik me er verder niet druk om.
Re: swirl flaps
OK, Thanks. Goed te horen.bjornc schreef:Enige argument om het niet te doen is: euh.. is er niet
Ik heb ze er zelf uit gehaald, geen leuk karweitje, maar geen rocket science.
Hoe heb jij ze daarna dicht gemaakt? Ik oplossingen met schroefjes en lijm of de plaatsjes die ik hierboven gepost heb.
Re: swirl flaps
@Moogie:
Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik wil 'm daarna ook chippen en kon 'm daar voor 50,- op de vermogensbank zetten. Mischien ga ik 'm voor en na het verwijderen dan ook op de bank zetten maar eerlijk gezegd zou ik niet kunnen beredeneren dat je dan vermogen zou verliezen.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik wil 'm daarna ook chippen en kon 'm daar voor 50,- op de vermogensbank zetten. Mischien ga ik 'm voor en na het verwijderen dan ook op de bank zetten maar eerlijk gezegd zou ik niet kunnen beredeneren dat je dan vermogen zou verliezen.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: swirl flaps
Heb ze dmv schroefjes en lijm dicht gemaakt idd.
Re: swirl flaps
Beste Bjorn, Wat voor lijm adviseer je me? Moet dat niet hittebestendige lijm o.i.d. zijn?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: swirl flaps
Ik heb deze lijm gebruikt:
Hadden we nog op 't werk staan. (overigens wel weer terug gebracht, heb d'r thuis niets aan)
Hadden we nog op 't werk staan. (overigens wel weer terug gebracht, heb d'r thuis niets aan)
Ik heb nooit gecontroleerd of de lijm nog goed is, maar ik rijd nu een dik jaar zo rond zonder problemen.Loctite® 243 –
Schroefdraadborging met gemiddelde
sterkte
Borgen en afdichten van bouten, moeren en schroeven zodat
ze bestand zijn tegen trillingen.
Afmeting van de schroefdraad tot M36
Demontage met handgereedschap mogelijk
Werkt op alle metalen draadcomponenten
Toepassingen:
Borgen van bouten van motorvliegwiel,
kroonwiel, moeren van de krukas en schroefdraadverbindingen
op de afsluitkleppen, enz.
Borgen en afdichten van olieaftappluggen.
Temperatuurbestendigheid: -55°C tot +150°C.
Re: swirl flaps
Check.
Swirl flaps gaan er dus gewoon uit. Ik ga wel de plaatjes bestellen. Vind ik mooier.
Zijn er verder nog urgente zaken die er uit gesloopt of gemodificeerd moeten worden? Ik heb diverse fora rondgespit en volgens is dit het enige heikele punt bij de 535D ?
Swirl flaps gaan er dus gewoon uit. Ik ga wel de plaatjes bestellen. Vind ik mooier.
Zijn er verder nog urgente zaken die er uit gesloopt of gemodificeerd moeten worden? Ik heb diverse fora rondgespit en volgens is dit het enige heikele punt bij de 535D ?
Re: swirl flaps
Ik heb zelf niets anders kunnen vinden over de 535d ... alleen misschien dat er geadviseerd wordt om toch af en toe de automaatbakolie eens te vervangen en/of een 'preventieve' bakrevisie te doen bij een wat hogere km-stand, terwijl BMW dat allemaal niet echt nodig vindt.
Binnen welke termijn ben je trouwens van plan een 535d aan te gaan schaffen? En van welke leeftijd/km-stand ongeveer? Just curious ...
Binnen welke termijn ben je trouwens van plan een 535d aan te gaan schaffen? En van welke leeftijd/km-stand ongeveer? Just curious ...
Re: swirl flaps
Eind februari kan ik een zwarte BMW 535D Touring, Executive, panorama dak, leather, M5 Velgen en even fraaie lichtmetalen BMW wintervelgen, afneembare trekhaak, Xenon, Navgiatie en nog wat zaken die ik niet meer weet.
Duurt wel lang hoor.
Duurt wel lang hoor.
Re: swirl flaps
Kijk eens aan, dat klinkt goed!
We zien de foto's t.z.t. wel langskomen dan he ...en succes met wachten natuurlijk!
We zien de foto's t.z.t. wel langskomen dan he ...en succes met wachten natuurlijk!
Re: swirl flaps
Goede avond experts
Ik heb zins kort een e61 van 2006 met 110000km 2jaar premium garantie
moeten hier ook die flappen uit of niets aan doen
gr willem
Ik heb zins kort een e61 van 2006 met 110000km 2jaar premium garantie
moeten hier ook die flappen uit of niets aan doen
gr willem
Re: swirl flaps
Volgens dit artikel heb je er net wel/geen last van.
http://www.bmwland.co.uk/swirl_flaps_bm ... _flaps.pdf
Medio 2006 hebben ze betere kunstof kleppen gemonteerd maar gezien het feit dat er geen nadelen zijn te ontdekken aan het verwijderen, weet ik wel wat ik ga doen: risico definitief elimineren.
http://www.bmwland.co.uk/swirl_flaps_bm ... _flaps.pdf
Medio 2006 hebben ze betere kunstof kleppen gemonteerd maar gezien het feit dat er geen nadelen zijn te ontdekken aan het verwijderen, weet ik wel wat ik ga doen: risico definitief elimineren.
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: swirl flaps
En dan zal ik het je toch nog even lastig maken...
Ik sprak laatst een BMW-specialist die me vertelde dat ze bij elke occasion die bij hen de deur verlaat, het inlaatspruitstuk is vervangen. Ze geven immers bij aflevering garantie op zo'n auto en willen uiteraard niet het risico lopen dat de swirl flaps ze op kosten jaagt. Daardoor bij hen uit voorzorg nieuwe inlaatspruitstukken.
Nu kan ik me zo voorstellen dat dealers ook zo denken, dus wie weet zijn bij jouw auto de swirl flaps al van het verbeterde type...
Ik heb eerder eens gelezen dat de kosten van het demonteren en er dan achterkomen dat de swirl flaps al van het verbeterde type zijn, zo'n 300 euro kost, alleen aan arbeid. Komt het nieuwe spruitstuk er bij dan ga je dus over de 600 euro heen.
Ik sprak laatst een BMW-specialist die me vertelde dat ze bij elke occasion die bij hen de deur verlaat, het inlaatspruitstuk is vervangen. Ze geven immers bij aflevering garantie op zo'n auto en willen uiteraard niet het risico lopen dat de swirl flaps ze op kosten jaagt. Daardoor bij hen uit voorzorg nieuwe inlaatspruitstukken.
Nu kan ik me zo voorstellen dat dealers ook zo denken, dus wie weet zijn bij jouw auto de swirl flaps al van het verbeterde type...
Ik heb eerder eens gelezen dat de kosten van het demonteren en er dan achterkomen dat de swirl flaps al van het verbeterde type zijn, zo'n 300 euro kost, alleen aan arbeid. Komt het nieuwe spruitstuk er bij dan ga je dus over de 600 euro heen.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: swirl flaps
Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me sterk...
Dit zou namelijk betekenen dat ze het probleem erkennen, en dat doen ze namelijk niet.
Dit zou namelijk betekenen dat ze het probleem erkennen, en dat doen ze namelijk niet.
Re: swirl flaps
Hier wat BMW dealer quotes uit mails die ik heb ontvangen (n.a.v. vragen die ik ze heb gesteld over de swirl flaps):
"Probeer alle verhalen die u op fora leest enigszins te relativeren. Er doen nog wel eens wat verhalen de ronde op fora over problemen die af en toe voorkomen maar waar de meeste mensen geen last van hebben. Natuurlijk kan er altijd wat kapot gaan."
"Uw laatste vraag betreft het vervangen van het inlaatspruitstuk, waarover op forums wordt gesproken. U kunt natuurlijk uit voorzorg het inlaatspruitstuk laten vervangen, maar er is geen terugroep actie op uw chassisnummer/kenteken omtrent dit voorval. Het inlaatspruitstuk kost: € 361,= ex. btw en ex. montage.
Inbouwtijd is ongeveer 2 uur = € 190,= ex. btw.
"
"Het is geen algemeen probleem geweest, maar er zijn wel gevallen bekend waar dit heeft plaats gevonden."
Alle 3 de quotes zijn van verschillende BMW dealers en ze houden zich inderdaad lekker van de domme dus ....
"Probeer alle verhalen die u op fora leest enigszins te relativeren. Er doen nog wel eens wat verhalen de ronde op fora over problemen die af en toe voorkomen maar waar de meeste mensen geen last van hebben. Natuurlijk kan er altijd wat kapot gaan."
"Uw laatste vraag betreft het vervangen van het inlaatspruitstuk, waarover op forums wordt gesproken. U kunt natuurlijk uit voorzorg het inlaatspruitstuk laten vervangen, maar er is geen terugroep actie op uw chassisnummer/kenteken omtrent dit voorval. Het inlaatspruitstuk kost: € 361,= ex. btw en ex. montage.
Inbouwtijd is ongeveer 2 uur = € 190,= ex. btw.
"
"Het is geen algemeen probleem geweest, maar er zijn wel gevallen bekend waar dit heeft plaats gevonden."
Alle 3 de quotes zijn van verschillende BMW dealers en ze houden zich inderdaad lekker van de domme dus ....