316D augustus 2010

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
fishieke
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2010, 17:27

316D augustus 2010

Bericht door fishieke » 23 nov 2010, 17:29

Hallo,

is er iemand die weet of de 316D zou kunnen getuned worden ?

Knabbeltjeh
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2010, 10:54
Locatie: Budel

Re: 316D augustus 2010

Bericht door Knabbeltjeh » 23 nov 2010, 18:54

een chip bedoel je ? meer als dat zou ik zo'n blokje niet aan durven doen :P
Laatst gewijzigd door Gast op 23 nov 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: 316D augustus 2010

Bericht door Dnl » 23 nov 2010, 22:53

Als je chippen bedoeld, lijkt me dat dat gewoon mogelijk moet zijn!
De E90 316d heeft 116pk? Met een chip (ga ik uit van 30pk winst) komt je uit op 146pk! En 78Nm! Moeite waard lijkt me! :!

Gebruikersavatar
thamoosio
Berichten: 508
Lid geworden op: 31 jan 2009, 15:41
Locatie: Hoofddorp

Re: 316D augustus 2010

Bericht door thamoosio » 25 nov 2010, 21:10

Er zijn in vlaanderen wel wat chipbakkers die deze auto chippen inderdaad, en net wat mijn bovenbuurman zegt; je stijgt er max 30 pk's mee. Toch lekker verschil, want volgens mij is deze (uberzuinige, dat dan weer wel..) auto verder niet echt vooruit te branden.

Ik vergelijk het even met mijn bmw 118d (wellicht hetzelfde blok?) die ik een paar jaar geleden had. Die had 122pk, en na chippen 163. Ik kan je vertellen dat het gelijk een compleet andere auto was, met name ook door toename in koppel. Verbruik steeg wel dramatisch door ander rijgedrag.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: 316D augustus 2010

Bericht door bjornc » 25 nov 2010, 21:16

Knabbeltjeh schreef:een chip bedoel je ? meer als dat zou ik zo'n blokje niet aan durven doen :P
Hoezo? 't Is gewoon een 2 liter blok hoor :!

Knabbeltjeh
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2010, 10:54
Locatie: Budel

Re: 316D augustus 2010

Bericht door Knabbeltjeh » 30 nov 2010, 18:02

ja ok maar wel flink terug genepen niet ?
Laatst gewijzigd door Gast op 30 nov 2010, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: 316D augustus 2010

Bericht door bjornc » 30 nov 2010, 18:31

Ik denk dat dat hoofdzakelijk dmv de computer is.
Vaak hebben de 'groene' modellen een andere versnellingsbak overbrenging, of differentieel.
Of een andere grille, (meestal meer gesloten) vanwege aerodynamica.
Dit om de milieunormen te halen, en dan in de goedkope bijtellingsklasse te komen, of een A label, ipv een B label.

Denk dus dat je wel meer pit eruit kan trekken, maar dan is ie gewoon niet zo 'groen' meer :)
Maar goed, ik weet er het fijne niet van.

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: 316D augustus 2010

Bericht door Mikkie » 30 nov 2010, 20:20

Knabbeltjeh schreef:ja ok maar wel flink terug genepen niet ?
Laat chippen daarvoor nou juist ideaal zijn, aangezien het knijpen meestal vooral software is.

fishieke
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2010, 17:27

Re: 316D augustus 2010

Bericht door fishieke » 10 jan 2011, 17:28

Wel, ik heb ondertussen al heel wat rond gehoord en gedaan en blijkt inderdaad dat 316 - 318 en 320d 3exact dezelfde wagens zijn.

Deze zijn dus gewoon elektronisch afgesteld. Nu blijkt dat de software nog niet up te graden valt.

Als men een 320d chipt zou die naar 208pk gaan met 420NM koppel.

dus ja nu nog iemand vinden die het kan verwezenlijken, want blijkt dat het nog niet ongemerkt kan.

Gebruikersavatar
thamoosio
Berichten: 508
Lid geworden op: 31 jan 2009, 15:41
Locatie: Hoofddorp

Re: 316D augustus 2010

Bericht door thamoosio » 13 jan 2011, 22:08

http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Chip ... matie.html

185 pk, toch niet slecht ;-)
Overigens vind ik dat erg optimistisch en daarnaast ook een érg groot verschil. Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat, en dan ben ik toch redelijk progressief als het gaat om chiptuning.


(disclaimer; ZIPtuning is écht niet mijn bedrijf. Ik zou daar nooit mijn auto brengen, maar het was nu eenmaal de bovenste google hit)

fishieke
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2010, 17:27

Re: 316D augustus 2010

Bericht door fishieke » 26 apr 2011, 16:33

Heinz kan hem doen,heb net een mailtje gehad, nu nog even een plaatsje vinden in m'n agenda en ik houd jullie op de hoogte

Gebruikersavatar
thamoosio
Berichten: 508
Lid geworden op: 31 jan 2009, 15:41
Locatie: Hoofddorp

Re: 316D augustus 2010

Bericht door thamoosio » 26 apr 2011, 21:06

Hou wel rekening met de versnellingsbak verhoudingen. Die gaan wel zorgen voor een iets andere rijervaring, maargoed.. dat is ook de insteek van de 316d

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: 316D augustus 2010

Bericht door AlpinaDrachten » 19 mei 2011, 07:12

Blokken van de 316,318 en 320d zijn allemaal hetzelfde
maar ik weet wel dat de 318d een ander inlaatspruitstuk en andere turbo heeft ten opzichte van de 320d..

Er zijn mechanisch wel kleine verschillen.
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Performance en tuning”