Algemene E46 winterbanden Topic!

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
~Mark~

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door ~Mark~ » 23 dec 2010, 10:18

Bedankt voor de snelle reactie!

De banden hebben ca. 7mm Profiel. Volgens de eigenaar zijn de stalen velgen 100% recht en heeft hij er alleen vorig jaar op gereden. Ik neem aan dat wanneer ik haar de "nieuwe" schoentjes ga aantrekken ze ook gelijk weer uitgelijnd moet worden?

Gr.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 23 dec 2010, 10:38

Nee, uitlijnen is alleen nodig als je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad, of je merkt dat de auto naar een kant trekt.
Met uitlijnen zorg je dat alle wielen zeg maar de goede kant op staan. Uitlijnen is dus een aanpassing aan je auto. Dit zou in principe goed moeten zijn.

Balanceren is nodig als er nieuwe (of gebruikte) banden om een velg gelegd worden. Balanceren doe je om onbalans en dus trillingen uit je band/velg te halen. Dit is dus onafhankelijk van je auto.

Als je dus een gebruikt setje koopt waar vorig jaar alleen mee gereden is, dan is de kans groot dat deze gewoon netjes in balans zijn. Je kunt ze dan gewoon monteren. Let hierbij wel even op de wielbouten. Bij lichtmetaal of staal wordt wel eens een ander soort bout gebruikt.
Merk je na het monteren dat je erg veel trillingen hebt, dan zou ik de velgen even opnieuw laten balanceren.

R1150GS

Bericht door R1150GS » 23 dec 2010, 10:59

Uit het shorwoom topic van Verheeske316:
Mikkie schreef:
R1150GS schreef:
NielsE36 schreef:maar ik vind het wel wat overdreven om te zeggen dat een winterband met 5 mm profiel afgeschreven is.
En toch is het zo. Het is dan een zomerband die je helemaal op kunt rijden na de winter.
Helaas presteren die winterbanden dan wel aanmerkelijk slechter dan je doorsnee zomerbanden. Dus da's meer een setje om er snel doorheen te gummen dan ;).
Dat is zo gebeurd hoor, boven de 10 graden slijt dat behoorlijk snel.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 23 dec 2010, 11:41

Buiten dat om, is een winterband boven de 10 graden op qua remweg in het nadeel tov de zomerband.

Stefan

Bericht door Stefan » 23 dec 2010, 12:27

Net winterbanden laten monteren, Bridgestone Blizzak LM 30 in maat 205/55/16 :amen: . Had mazzel, was het laatste setje. Gisteren waren er 80 banden binnen gekomen waar er vandaag nog 4 van over waren. Nette prijs, €600 incl. montage en balanceren.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 dec 2010, 13:27

Incl velgen ??

Stefan

Bericht door Stefan » 23 dec 2010, 13:45

Nee, zonder velgen maar dan is het nog stukken goedkoper dan bij http://www.autobandenmarkt.nl. Ik heb €116 betaald en bij autobandenmarkt.nl kost het €144 en bij beide komt er dan nog monteren en balanceren bij.
Laatst gewijzigd door Stefan op 23 dec 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

R1150GS

Bericht door R1150GS » 23 dec 2010, 13:57

Voor 70 euro ofzo heb je 4 stalen velgen. Die heb je er al na 2 keer zelf monteren weer uit.

Stefan

Bericht door Stefan » 23 dec 2010, 14:00

Kon die velgen niet zo snel vinden, was al blij dat ik op tijd was voor die laatste set winterbanden :) .

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 dec 2010, 14:39

Ik had mijn banden namelijk voor 350 euro incl monteren, dat was weliswaar 15", maar dat waren wel Michelin banden :+

In dat licht durf ik 600 euro nog wel redelijk fors te noemen...

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 23 dec 2010, 15:51

Klopt, maar de winterbanden prijzen zijn 'licht' de pan uit gerezen, vanwege de schaarste die nu geld....

Ik was maandag bij de garage, en die moest voor banden met DOT uit 2003, nog 135 inkoop betalen x|
Weet niet meer welke maat, maar dat was een redelijk standaard maat.

En een complete winterset voor een Toyota Aygo was €450,- (|

Dus, volgend jaar in September alvast kijken voor winterbanden he ;)

Stefan

Bericht door Stefan » 23 dec 2010, 16:22

@Griffendahl: Dat is dan zeker een mooie prijs, dat heb je dan vast niet onlangs laten doen. Hier in Den Haag lopen de mensen met hakbijlen te zwaaien om de laatste setjes winterbanden te bemachtigen, de schaarste is hier (en in de rest van de Randstad) enorm.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 23 dec 2010, 16:41

Zelfs autobandenmarkt is superduur geworden. Ik begreep dat het komt omdat de distributeurs nu eurotekens in hun ogen hebben. Ik zag dat een beetje merkband in 205-50-17 nu bijna 300 euro kost!!! :(
Echt belachelijk. Mijn achterbandjes hebben net ff te weinig profiel voor deze sneeuw dus toch maar besloten die te vervangen, alhoewel het de eerste sneeuw geen probleem was. Alleen de vrouw begint nu te piepen dat ze nergens wegkomt (ze weet niet waar het knopje van de ASC zit, de muts)
Gelukkig vond ik nog ergens Dunlops WIntersport 3D voor onder de 170 p/s :roll: Dit keer maatje 225-45-17 proberen voor achter. Eens kijken hoe mischbereifung bevalt icm winterbanden.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Mikkie

Bericht door Mikkie » 23 dec 2010, 16:58

DJLeonardo schreef:Zelfs autobandenmarkt is superduur geworden. Ik begreep dat het komt omdat de distributeurs nu eurotekens in hun ogen hebben. Ik zag dat een beetje merkband in 205-50-17 nu bijna 300 euro kost!!! :(
Vraag en aanbod hè :). Als je anderhalve maand eerder was, geweest, was er niets aan de hand en was je voor een goede 130 euro per band wel klaar geweest waarschijnlijk. Dit is de prijs die je betaalt voor het nemen van risico, namelijk wachten en hopen dat het een zachte winter wordt, zonder sneeuw.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 dec 2010, 17:45

Stefan schreef:@Griffendahl: Dat is dan zeker een mooie prijs, dat heb je dan vast niet onlangs laten doen. Hier in Den Haag lopen de mensen met hakbijlen te zwaaien om de laatste setjes winterbanden te bemachtigen, de schaarste is hier (en in de rest van de Randstad) enorm.
Ik koop winterbanden in de zomer... Gaat wel op bestelling, maar in de zomer is het niet zo'n punt als je een paar weken moet wachten. Spullen kopen als iedereen ze nodig heeft is gewoon niet handig, en 't is niet alsof we met de situatie vorig jaar niet gewaarschuwd waren.

Is gewoon een stukje voorbereiding... :roll:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”