Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d -Opgelost!-

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
frenske1973
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 13:55
Locatie: N-Limburg

Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d -Opgelost!-

Bericht door frenske1973 » 31 dec 2010, 14:14

Mijn E46 Touring 320D ( 136 pk ), houdt in tussen de 2000 en 2500 toeren.
Het inhouden zit altijd tussen deze toerenrange en daarna loopt hij gewoon goed door.
Het is net alsof hij op een bepaald moment 'gesmoord' wordt. Je voelt de turbo druk opbouwen en dan houdt hij heel even in.

Wat we reeds gedaan hebben:
- nieuwe luchtfilter geplaatst
- EGR gereinigd
- alle vaccuum slangen nagelopen en 1 vervangen
- drukregelklep ( nr1 ) op tekening vervangen.
Afbeelding

Het verbruikt is met 6,5 ltr normaal.
Ook rookt hij bijna niet.

Het is echt even een 'hikje' en dan trekt hij gewoon goed door tot de toerenbegrenser.

Iemand nog een idee waar te zoeken?
Laatst gewijzigd door frenske1973 op 19 jan 2011, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Opt1mus » 31 dec 2010, 14:39

idd, je hebt wss ook nog de ongemodificeerde. Behuizing en meter vervangen, update laten doen en ze zal denk ik weer lopen als een zonnetje.
Check ook even:
wel en wee, de LMM

6,5/100 vind ik overigens erg veel voor een pfl 320d....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gebruikersavatar
frenske1973
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 13:55
Locatie: N-Limburg

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door frenske1973 » 31 dec 2010, 15:44

Opt1mus schreef:idd, je hebt wss ook nog de ongemodificeerde. Behuizing en meter vervangen, update laten doen en ze zal denk ik weer lopen als een zonnetje.
Check ook even:
wel en wee, de LMM
De LMM heb ik wel losgehad, maar was optisch geen vervuiling te zien.
Op de behuizing heb ik niet gelet. Dat ga ik nog even nakijken of deze reeds gemodificeerd is.

Hij rookt echter helemaal niet en de verbruiksmeter slaat bij maximale acceleratie gewoon uit naar maximaal, ook tijdens de dip.. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het niet de LMM zou zijn.. Boven de 2500-3000 toeren is niets aan de hand.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Niels » 31 dec 2010, 16:11

Trek de stekker even van de LMM als de motor draait. Verandert er niets qua loop cultuur dan regelt de LMM niet bij en is ie sowieso kapot. Er zit trouwens ook nog een drukregelklep bij de EGR.

6.5l/100km is wel redelijk normaal imho, tenminste dat rij ik met mijn Touring ook ongeveer.

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Mikkie » 01 jan 2011, 13:27

Kennisen van me hebben dat ook. LMM vervangen hielp al veel, maar er blijkt iets in de turbo ook niet goed te zitten. Die moet op termijn dus ook vervangen worden...

Overigens vind ik 6,5/100 niet gek. Ik doe met mijn sedan zo'n 6,6 à 6,7, soms met uitschieters boven de 7. Al zitten daar wel veel kortere stukjes bij en ik hou van doorkarren. Maar spritmonitor geeft ook niet heel veel afwijkende waardes.

Gebruikersavatar
frenske1973
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 13:55
Locatie: N-Limburg

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door frenske1973 » 01 jan 2011, 19:04

Mikkie schreef:Kennisen van me hebben dat ook. LMM vervangen hielp al veel, maar er blijkt iets in de turbo ook niet goed te zitten. Die moet op termijn dus ook vervangen worden...
Lekker vooruitzicht voor in het nieuwe jaar.. Hoop toch echt dat het de turbo niet is!

Ga eerst eens kijken of er al een gemodificeerde LMM opzit. Auto is tot 160dkm dealeronderhouden, dus die kans zit er wel in.
Als die nog niet erop zit, gaan we die eerst maar eens monteren en inleren en updaten bij de dealer.
Als de LMM toch al gemodificeerd is, probeer ik het eerst met de Pierburg variant.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Niels » 02 jan 2011, 09:54

De turbo's van de 136pk versie staan op zich niet slecht bekend dus een defecte turbo is niet direkt iets waar ik aan denk. Neemt niet weg dat je wel kunt checken of het variabele schoepen systeem nog werkt mocht de LMM actie niets opleveren. Het kan best zijn dat de turbo wat vervuilt is of dat b.v. het onderdruk doosje niet meer goed werkt. Destijds hield mijn 320D enorm in omdat er een lek in vacuum traject zat waardoor de schoepen automatisch in maximaal stand bleven staan.

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Mikkie » 02 jan 2011, 11:26

De garage had toen inderdaad ook geconstateerd dat er met de schoepen iets niet goed zat. Er was er eentje afgebroken ofzo. Reparatie betekende een complete revisie en dat was voor dat moment niet te doen. Op zich rijdt de auto ook prima, alleen houdt ie een momentje in bij het optrekken en schiet ie na lang blazen even in de noodloop. Niet ideaal dus, en ik geloof dat ze de turbo binnenkort ook alsnog willen laten reviseren of vervangen.

Gebruikersavatar
frenske1973
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 13:55
Locatie: N-Limburg

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door frenske1973 » 02 jan 2011, 11:49

Hoe kun je checken of het variabele schoepensysteem naar behoren werkt?
Is dat eenvoudig te controleren?

Hij springt overigens niet in noodloop. Ook niet na een 'stevige' rit.

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Vunz » 02 jan 2011, 12:34

M.i. kun je dat alleen te weten komen door hem rijdend te laten uitlezen.
Overigens wil dit dan nog niet zeggen dat het aan de variabele schuppen van de turbo zou liggen.
Kan ook de LMM of het turbo ventiel (regelt de turbodruk) of erg vervuild luchtfilter of lambasonde(sensor) of roetfilter vol of de turbo zelf zijn.
Kortom ik denk een BMW specialist opzoeken.
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Mikkie » 02 jan 2011, 12:48

Het is niet eenvoudig te controleren. Bij hen was het ook pas vastgesteld na een consult van twee garages. Het hoe en wat weet ik ook niet precies, maar ik zou dus een dealer opzoeken als ik jou was. Zuur, maar het is niet anders.

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door Vunz » 02 jan 2011, 13:08

Vwb de schuppen is m.i. de enige mogelijkheid de turbo los te schroeven / uit elkaar halen en kijken of ze idd vastzitten.
Indien je een roetfilter hebt, is meestal het geval bij de wat nieuwere modellen dat de uitlaatgas weer gercycled wordt voor een deel en dus de roet weer langs de turbo gaat. M.a.w. je turbo zou dan wel eens vol met roetdeeltjes kunnen zitten. Indien zo dan goed schoonmaken en alles weer monteren.
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

bmw-e46-320d
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2010, 16:16

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door bmw-e46-320d » 02 jan 2011, 18:40

Beste mensen,

ik denk dat ik ook hetzelfde probleem heb met mijn 320d automaat van 2002. Daar ik nu al een tijdje mij aan het orienteren ben op het vervangen van deze LMM en toch voor een originele Bosch ga ben ik wel een benieuwd wie al enige ervaring heeft met dit bedrijf:
http://www.maf-shop.com/shop_content.php?coID=4 hier bieden ze een complete Bosch LMM inclusief behuizing aan voor een bedrag van 155,00euro exclusief verzend kosten. Is er met deze luchtmassameter (http://www.maf-shop.com/product_info.ph ... 88744.html iets mis lees veroudert, eenvoudigere versie? Ik vind de prijzen welke worden aangeboden op het internet in NL en via diverse automateriaalzaken toch behoorlijk aan de prijs. En daarbij moet het natuurlijk wel freude am fahren blijven.

Graag enige reacties op ervaringen mbt de link naar het duitse bedrijf zijn zeer welkom.

PS: allemaal nog de beste wensen en een veilig en gezond 2011 toegewenst.

Gebruikersavatar
frenske1973
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 13:55
Locatie: N-Limburg

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door frenske1973 » 03 jan 2011, 15:58

Vandaag nog even naar de LMM gekeken bij mij op het werk ( universeel autobedrijf ).

Blijkt dus nog het oude type Bosch in te zitten..
Heb bij de automaterialenzaak de vernieuwde versie besteld incl behuizing. Zal morgen wel binnen zijn.

Ook nog even contact gezocht met de dealert. LMM van BMW is een dikke 50 euro duurder ( terwijl hij ook gewoon van Bosch komt.. ). De BMW monteur adviseerde om eerst de nieuwe LMM te plaatsen en te kijken of het verschil maakt. Updaten wilde ze altijd wel doen, al hadden ze soms problemen om een 'after marked' Bosch in te leren.. Wat me erg sterkt lijkt.

Hou jullie op de hoogte mbt de vorderingen. ;-)

Gebruikersavatar
frenske1973
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 13:55
Locatie: N-Limburg

Re: Inhouden tss 2000-2500 toeren 320d

Bericht door frenske1973 » 04 jan 2011, 19:18

Vandaag de nieuwe LMM gemonteerd. Is wel wat verschil te merken, maar niet drastisch. Vooral de '1 seconde dip' tss de 2000 en 2500 toeren zit er nog steeds in.

Morgen even met de dealer bellen om de LMM waardes en resetten en een update te doen. Hopelijk helpt het.. Anders kunnen we dat ook weer wegstrepen als oorzaak van het probleem..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”