Ervaringen standaard stuur vervangen door sportstuur

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
PHR

Ervaringen standaard stuur vervangen door sportstuur

Bericht door PHR » 20 jan 2011, 20:17

Gisterenavond heb ik mijn originele stuur vervangen door een sportstuur. Hier de foto’s voor & na:
Afbeelding
Afbeelding
Ik was al een tijdje aan het kijken voor een sportstuur en kon enthousiast als ik was niet wachten om het stuur te verwisselen. Maar na 1 dag rijden valt het sportstuur mij toch wat tegen in vergelijking met mijn oude stuur. -_-
Het sportstuur ziet er prachtig uit, maar de bediening van de MF-toetsen en de grip op het stuur vallen mij tegen. Het oude stuur had een dikkere en net iets beter in mijn handen passende rand. Het sportstuur voelt wat dun aan en ligt niet echt lekker in mijn handen.
De bediening van de MF-toetsen kan misschien een kwestie van wennen zijn, dus dat wil ik nog een paar weken proberen. Op mijn oude stuur kon ik alles blindelings met mijn duimen bedienen zonder het stuur los te hoeven laten. Op het sportstuur moet ik uiteraard nog zoeken naar de positie van de toetsen, maar de bediening ervan vind ik minder handig dan op mijn oude stuur. Ik krijg het nu namelijk niet voor elkaar om zonder de rand los te laten alle knopjes te bedienen.

Ik ga er eens een paar weken mee rondrijden (km’s maken), maar na deze eerste indruk heb ik sterk de neiging om mijn oude stuur terug te zetten. :roll:

Ik ben zeker niet de eerste die deze mod. uitvoert en ben zeer benieuw welke ervaringen jullie hiermee hebben.

NielsE36

Re: Ervaringen standaard stuur vervangen door sportstuur

Bericht door NielsE36 » 20 jan 2011, 20:31

Dit stuur is qua looks vele malen beter!
Maar als ik eerlijk ben had ik dit type niet gekozen maar was ik voor een M-stuur gegaan. Die heeft namelijk wel een andere vorm, met een verdikking waar je het stuur vast kunt pakken.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

Wes

Bericht door Wes » 20 jan 2011, 20:36

Ik had het normale sportstuur en heb die juist vervangen voor het M-sportstuur, omdat ik het sportstuur te dun vond. De plaats van de knoppen heb ik persoonlijk geen moeite mee.

PHR

Bericht door PHR » 22 jan 2011, 08:25

Ik heb inderdaad ook gekeken voor een :///m: sportstuur. Helaas zijn goede exemplaren te duur voor me en een beschadigd of versleten stuur hoef ik niet.

Ik had eigenlijk verwacht dat een 'sport'stuur lekkerder zou sturen dan een standaard stuur en dat valt me tegen door die dunne rand. Voor m'n gevoel kon ik steviger en sportiever sturen met m'n oude standaard stuur met de dikkere rand. Die lag steviger in m'n handen.

Ik ben zeer benieuwd wat de ervaringen zijn van andere die dezelfde wissel hebben gedaan in hun E46.
Moet ik er gewoon aan wennen?

m33

Bericht door m33 » 22 jan 2011, 09:37

Heb nu ook het origineele stuur, en ga hem waarschijnlijk wel vervangen voor een :///m: stuur. Ook alleen voor de looks, want ik vind het originele stuur een prima dikte,lekker sturen, en de knopjes zitten ook gewoon precies op de goede plek :)

Mikkie

Bericht door Mikkie » 22 jan 2011, 10:17

Goede ervaring wel, om dit te horen. Ik kijk zelf ook wel eens rond naar een sportstuurtje, maar met mijn grote/dikke handen is een dun stuur natuurlijk niets. Jammer, ook wel, omdat ik het M-stuur eigenlijk minder mooi vind dan het sportstuur.

Al zit de kans er dik in dat ik het gewoon laat bij m'n oude stuur. 300+ euro voor een ander stuur dat precies hetzelfde doet... Mja, beetje zonde. Dan eerst maar op zoek naar een mp3-radio, daar heb ik qua functionaliteit nog iets aan.

Wes

Bericht door Wes » 22 jan 2011, 13:42

Kijk eens hier op het forum (bmw markt)
M-Sportstuur kost €200 ex. airbag, die kun je weer overzetten uit het normale sportstuur, sportstuur weer verkopen voor ongeveer €75,-
Zo heb ik het gedaan, was de beste €125,- die ik in de e46 geïnvesteerd heb. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”