Welke bandendruk heb ik nodig
Welke bandendruk heb ik nodig
Ik heb wel eens begrepen van mijn bandenboer dat bandendruk niet gekoppeld is aan afmetingen van banden maar aan het gewicht
van de auto.
Toch blijft mijn vraag wat jullie voor bandendruk gebruiken, gewicht is 1600kg met 225/40/18.
van de auto.
Toch blijft mijn vraag wat jullie voor bandendruk gebruiken, gewicht is 1600kg met 225/40/18.
Re: Welke bandendruk heb ik nodig
Voor 2.3 en achter 2.4.
Staat dat niet in je deurlijst op dat plakkertje?
Staat dat niet in je deurlijst op dat plakkertje?
Zoals Stefan85 al schreef heeft ook mijn Touring in de deuropening bij de bestuurder een sticker met daarop een schema met diverse bandenspanningen, afhankelijk van het formaat banden en de belading van je auto.
Volgens mij is 225/40-18 een standaardmaat die ook op die sticker staat. Het lijkt mij dat de gegevens op die sticker de juiste bandenspanning voor jouw specifiek type E46 aangeven.
Ikzelf rijd in de zomer met een originele breedset en dat staat bij mijn auto gewoon aangegeven op die sticker:
vooras 225/40-18 = 2,3
achter 255/35-18 = 2,7
Bij zwaardere belading staat een hogere bandenspanning aangegeven, waaruit ik voorzichtig opmaak dat het gewicht inderdaad bepalend is voor de spanning.
Volgens mij is 225/40-18 een standaardmaat die ook op die sticker staat. Het lijkt mij dat de gegevens op die sticker de juiste bandenspanning voor jouw specifiek type E46 aangeven.
Ikzelf rijd in de zomer met een originele breedset en dat staat bij mijn auto gewoon aangegeven op die sticker:
vooras 225/40-18 = 2,3
achter 255/35-18 = 2,7
Bij zwaardere belading staat een hogere bandenspanning aangegeven, waaruit ik voorzichtig opmaak dat het gewicht inderdaad bepalend is voor de spanning.
Zie inderdaad de sticker of eventueel je instructieboekje. Ik rij geloof ik rondom met ergens tussen de 2.3 en 2.5, maar als ik vol zit + lading pomp ik er meestal een paar tienden bij.
Bedankt voor de reactie, er zit inderdaad een sticker maar ik weet niet of iedereen dit aanhoud en waarom, daarom deze vraag.
Check zeker regelmatig je bandenspanning. Ik doe het telkens als ik naar de (hand)carwash ga. Scheelt op je verbruik hoor.
Ik rij altijd met een wat hogere bandenspanning, op de sticker op de deur staan inderdaad waardes, maar die verschillen met lichte/zware belading. Ik pak hem in het midden van die 2, voor 2,5 en achter 2,8.
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05
De banden kunnen rustig een hogere druk aan, vooral als je platte banden hebt wil je niet dat wangen van je platte banden uitlubberen/scheuren. Ik hou altijd max spanning aan (wat in de sticker staat bij 18 inch) maar heb 19 inch banden dus +0.2 bar over de max spanning wat in de sticker staat.
Gewicht is een issue, maar ook zeker de merk en het type band.
Ik verneem vaak dat de banden slecht afslijten als de bandendruk aangehouden wordt die in de deur staat.
Af te wel de zijkanten slijten te hard ten opzichte van het loopvlak. Voor mij dus altijd 0,2 boven de adviesdruk
Met 19" mag je zelfs dus wel naar 2,8 a 2,9 hebben omdat dit ook de bescherming is voor je velgen.
Als de druk dan te laag is vangen je banden weinig meer op en heb je sneller kans op kromme velgen.
Ik verneem vaak dat de banden slecht afslijten als de bandendruk aangehouden wordt die in de deur staat.
Af te wel de zijkanten slijten te hard ten opzichte van het loopvlak. Voor mij dus altijd 0,2 boven de adviesdruk
Met 19" mag je zelfs dus wel naar 2,8 a 2,9 hebben omdat dit ook de bescherming is voor je velgen.
Als de druk dan te laag is vangen je banden weinig meer op en heb je sneller kans op kromme velgen.