E61 535D van Z3MRunner
Re: E61 535D van Z3MRunner
Ja, mee eens.
Op duitse fora, zie je ook dat de verbeterde versie ook al bij 70K gewoon problemen kan opleveren.
Habe Aktuell das Problem mit den Drallklappen.
E60 525dA BJ. 04.2005 KM 73000.
Obwohl schon die neue Brücke verbaut ist,
Hier im Forum wird einem Angst und Bange - aber das ganze wurde auch von 3 unterschiedlichen Vertragswerkstätten bestätigt. Im durchsschnitt gibt es laut Aussagen der Servicemeister etwa jedes Monat einen Fall mit Motorschaden, wegen der Drallklappen. Nachdem die E60/E61 Reihe nun langsam jenseits der 200 000 km - Grenze kommt, würden sich die Fälle der Schäden stetig häufen.
De mijne heeft ongeveer 120K op de teller, dus eruit met die zooi. Ik heb na aanschaf van de auto echt geen euries meer voor een nieuwe motor als ik tot de pechvolgels behoor. Het blijft een kleine kans natuurlijk maar ik ben van plan om deze ook weer door te rijden tot 500K op de teller. De Swirl flaps zijn overigens alleen tot de 2000 toeren funktioneel daarna zitten ze de flow alleen in de weg. Theoretisch zou je tot 2000 toeren iets minder optimale verbranding moeten hebben maar in de praktijk blijkt dat niet merkbaar of meetbaar te zijn. Ook hoger verbruik blijkt niet merk/meetbaar. Het is wel beter voor het milieu. Daar twijfel ik niet aan. Ze bouwen het er niet voor niets in.
Handleiding
http://forums.5series.net/topic/70452-r ... el-engine/
EGR cleanen, als je toch bezig bent.
http://www.e60-forum.de/misc.php?action ... download=1
Op duitse fora, zie je ook dat de verbeterde versie ook al bij 70K gewoon problemen kan opleveren.
Habe Aktuell das Problem mit den Drallklappen.
E60 525dA BJ. 04.2005 KM 73000.
Obwohl schon die neue Brücke verbaut ist,
Hier im Forum wird einem Angst und Bange - aber das ganze wurde auch von 3 unterschiedlichen Vertragswerkstätten bestätigt. Im durchsschnitt gibt es laut Aussagen der Servicemeister etwa jedes Monat einen Fall mit Motorschaden, wegen der Drallklappen. Nachdem die E60/E61 Reihe nun langsam jenseits der 200 000 km - Grenze kommt, würden sich die Fälle der Schäden stetig häufen.
De mijne heeft ongeveer 120K op de teller, dus eruit met die zooi. Ik heb na aanschaf van de auto echt geen euries meer voor een nieuwe motor als ik tot de pechvolgels behoor. Het blijft een kleine kans natuurlijk maar ik ben van plan om deze ook weer door te rijden tot 500K op de teller. De Swirl flaps zijn overigens alleen tot de 2000 toeren funktioneel daarna zitten ze de flow alleen in de weg. Theoretisch zou je tot 2000 toeren iets minder optimale verbranding moeten hebben maar in de praktijk blijkt dat niet merkbaar of meetbaar te zijn. Ook hoger verbruik blijkt niet merk/meetbaar. Het is wel beter voor het milieu. Daar twijfel ik niet aan. Ze bouwen het er niet voor niets in.
Handleiding
http://forums.5series.net/topic/70452-r ... el-engine/
EGR cleanen, als je toch bezig bent.
http://www.e60-forum.de/misc.php?action ... download=1
Re: E61 535D van Z3MRunner
Wacht nog even met al te drastische plannen; niet alle 535d's hebben swirl flaps - dat hangt af van het motorblok type.
Ik ben in contact gekomen met iemand die een opleiding van 5 jaar heeft afgerond bij het Duitse BMW M Performance Center, en hij weet tot in detail hoe e.e.a. zit. Ik laat je nog weten hoe je kunt herkennen of een 535d ze wel/niet heeft.
Ben wel met iedereen eens dat als er toch voor onderhoud aan je auto gesleuteld gaat worden, je de flaps eruit laat halen om een motorschade te voorkomen. Better safe than sorry !
Ik ben in contact gekomen met iemand die een opleiding van 5 jaar heeft afgerond bij het Duitse BMW M Performance Center, en hij weet tot in detail hoe e.e.a. zit. Ik laat je nog weten hoe je kunt herkennen of een 535d ze wel/niet heeft.
Ben wel met iedereen eens dat als er toch voor onderhoud aan je auto gesleuteld gaat worden, je de flaps eruit laat halen om een motorschade te voorkomen. Better safe than sorry !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 535D van Z3MRunner
Voor zover ik weet - en dat staat ook elders op dit forum - is bij het laatste type swirlflap niet mogelijk dat deze in de motor belandt. Dit in tegenstelling tot de voorgaande twee types. Moet je dus al een nieuw uitlaatspruitstuk hebben, dan is het mijns inziens niet nodig de flaps te verwijderen.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: E61 535D van Z3MRunner
Als alles goed verloopt, kan ik 8 maart mijn speeltje ophalen. Kan ik gelijk langs Jeremy gaan, Cool!
Re: E61 535D van Z3MRunner
TOP, rijd dan ook ff bij mij langs om de lijsten te wissellen
Laatst gewijzigd door Gast op 24 feb 2011, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: E61 535D van Z3MRunner
Geweldig om elke keer weer dit topic te lezen :>..
Re: E61 535D van Z3MRunner
Thnks.
Dus auto ophalen.
Langs de spuiter voor het M pakket
Mijn lijsten afgeven
Mijn flipperstuur inbouwen
Mijn oude stuur afleveren
Dan de swirl flaps achter de rodondendron's flikkeren
Auto vervolgens APK geven
Langs de velgendokter met mijn zomervelgen
Nieuwe banden op de zomervelgen
Even knalritje organiseren op de autobahn richting Meilenwerk
Oh ja, moet ook nog even geld verdienen, bijna vergeten.
Dus auto ophalen.
Langs de spuiter voor het M pakket
Mijn lijsten afgeven
Mijn flipperstuur inbouwen
Mijn oude stuur afleveren
Dan de swirl flaps achter de rodondendron's flikkeren
Auto vervolgens APK geven
Langs de velgendokter met mijn zomervelgen
Nieuwe banden op de zomervelgen
Even knalritje organiseren op de autobahn richting Meilenwerk
Oh ja, moet ook nog even geld verdienen, bijna vergeten.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Ja, ik heb echte een klote leven. Alleen maar vervelende dingen.
Man, ik ben na 8 maart niet meer uit die auto te krijgen.
Man, ik ben na 8 maart niet meer uit die auto te krijgen.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Nu nog internet in de auto ..
Re: E61 535D van Z3MRunner
Hij heeft geen flipperstuur nodig maar een surfstuur ...
Vergeet je niet om op de eerste dag dat trage dieselhok te laten chippen ?
Ohnee, dat istie al herinner ik me ... nou, gassen dan !! :> je hebt een volle agenda !
Ik hoor Herman van Veen al zingen in je 535:
Maak plaats maak plaats maak plaats - wij hebben ongelofelijke haast !
Vergeet je niet om op de eerste dag dat trage dieselhok te laten chippen ?
Ohnee, dat istie al herinner ik me ... nou, gassen dan !! :> je hebt een volle agenda !
Ik hoor Herman van Veen al zingen in je 535:
Maak plaats maak plaats maak plaats - wij hebben ongelofelijke haast !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: E61 535D van Z3MRunner
Ik moet nog wel checken of de Vmax wel verwijderd is anders ga ik toch nog langs de chipsboer.
Ben benieuwd wat voor top zo'n diesel heeft.
Ben benieuwd wat voor top zo'n diesel heeft.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Mijn gechipte 525d komt iig niet verder als 230. Valt me wat tegen eigenlijk
Me bravo 150 turbo kwam al tot 220
Me bravo 150 turbo kwam al tot 220
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: E61 535D van Z3MRunner
Ik denk dat de top ongechipt zo rond de 260 zal liggen.z3mrunner schreef:Ik moet nog wel checken of de Vmax wel verwijderd is anders ga ik toch nog langs de chipsboer.
Ben benieuwd wat voor top zo'n diesel heeft.
Beetje gebaseerd op onderstaande fabrieksgegevens:
handbak
E60 525d 177 pk -> Vmax 230
E60 530d 218 pk -> Vmax 245
E60 530d 231 pk -> Vmax 250
automaat
E60 525d 177 pk -> Vmax 227
E60 530d 218 pk -> Vmax 243
E60 530d 231 pk -> Vmax 248
Automaat heeft sowieso wel een wat lagere top dus dan een handbak.
Ik heb zelf trouwens al eens 255 op de teller gehad. Vanaf 230 a 240 begon de fut er wel wat uit te raken, maar uiteindelijk toch redelijk makkelijk even kennis gemaakt met de begrenzer.
Re: E61 535D van Z3MRunner
ja, ik denk ook dat het niet veel hoger zal zijn.
Ligt de E-60 met die snelheid nog een beetje stabiel op de weg?
Ik heb nog een VMax vrije Z3M met speciaal onderstel en die doet met de hoogst mogelijk moeite 270 op de teller. (helling af, wind mee en zon in de rug)
Hij ligt nog wel goed op de weg maar je merkt wel dat je dan grenzen aan het opzoeken bent.
Dat is niet meer even relaxed rijden.
Ik verwacht dat zo'n zware diesel dan wat stabieler rijdt. Alhoewel die natuurlijk weer geen sport onderstel heeft.
Ligt de E-60 met die snelheid nog een beetje stabiel op de weg?
Ik heb nog een VMax vrije Z3M met speciaal onderstel en die doet met de hoogst mogelijk moeite 270 op de teller. (helling af, wind mee en zon in de rug)
Hij ligt nog wel goed op de weg maar je merkt wel dat je dan grenzen aan het opzoeken bent.
Dat is niet meer even relaxed rijden.
Ik verwacht dat zo'n zware diesel dan wat stabieler rijdt. Alhoewel die natuurlijk weer geen sport onderstel heeft.
Re: E61 535D van Z3MRunner
Trouwens de fabrieksgegevens die ik eerder postte zijn van sedans.
Ga je kijken naar de tourings (wat zwaarder en minder aerodynamisch) en dan met automaat, dan kom je uit op:
E60 525d 177 pk -> Vmax 222
E60 530d 218 pk -> Vmax 240
E60 530d 231 pk -> Vmax 242
Ongechipt zal 250 dus zelfs maar net haalbaar zijn, maar dankzij het gekietelde chipje van jouw wagen gaat die 250 alsnog appeltje eitje worden natuurlijk en Vmax eraf halen heeft dan ook zeker zin. Ben ook wel benieuwd wat je t.z.t. op je teller kan krijgen dus!
Ik moet trouwens zeggen dat die 255 bij mij prima te doen was. Lekker stabiel nog en zeker niet zoekerig. Hiervoor heb ik een E46 330d gehad waar ik ook weleens 230 bij op de teller heb gehad, maar daar zat ik toen toch heel wat minder 'relaxed' in dan bij de 255 van mijn 535d.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn wagen af-fabriek volledig M-technik is uitgevoerd (incl. M-onderstel), dus dat doet hem zeker goed qua wegligging bij hoge snelheden.
Ga je kijken naar de tourings (wat zwaarder en minder aerodynamisch) en dan met automaat, dan kom je uit op:
E60 525d 177 pk -> Vmax 222
E60 530d 218 pk -> Vmax 240
E60 530d 231 pk -> Vmax 242
Ongechipt zal 250 dus zelfs maar net haalbaar zijn, maar dankzij het gekietelde chipje van jouw wagen gaat die 250 alsnog appeltje eitje worden natuurlijk en Vmax eraf halen heeft dan ook zeker zin. Ben ook wel benieuwd wat je t.z.t. op je teller kan krijgen dus!
Ik moet trouwens zeggen dat die 255 bij mij prima te doen was. Lekker stabiel nog en zeker niet zoekerig. Hiervoor heb ik een E46 330d gehad waar ik ook weleens 230 bij op de teller heb gehad, maar daar zat ik toen toch heel wat minder 'relaxed' in dan bij de 255 van mijn 535d.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn wagen af-fabriek volledig M-technik is uitgevoerd (incl. M-onderstel), dus dat doet hem zeker goed qua wegligging bij hoge snelheden.