Stotteren en word erg warm
Stotteren en word erg warm
Hallo,
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een BMW 316 E36 Sedan uit '95.
Vorige week een proefrit gemaakt en alles leek in orde. Bij het kijken onder de motorkap leek de slang bij het expansievat niet helemaal goed te zitten en dat zou vervangen worden.
Bij het ophalen vertelde hij mij dat de radiateur niet meer goed was en die dus was vervangen. Toen ik wegreed leek alles goed alleen de tank was leeg dus eerst benzine in gegooid. Onderweg naar de pomp begon de auto te stotteren als ik het pedaal een beetje intrapte dus ik dacht dat de benzine gewoon zo goed als op was.
Na dat gedaan te hebben bleef de auto stotteren bij gas geven.
Bij het kijken naar de auto deed de blower van de kachel het niet dus ook die is vervangen. Toen bedacht ik mij om te kijken of de kachel wel warm werd, maar dat gebeurde niet echt. Op dat moment viel mijn oog op de temperatuur die toch wel richting het rood begon te gaan. Na een niet al te lange tijd ging het rode lampje zelfs aan... Gelijk aan de kant en motor uitgezet.
Nu heb ik uiteraard al wat op google rondgesnuffeld, maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden. Er worden meerdere dingen geroepen zoals lucht, koppakking, maar ook de thermostaat.
Ik heb ergens het gevoel dat het mogelijk iets met het vervangen van de radiateur heeft te maken aangezien met de "oude" hij prima reed, geen stotter, en bleef op temperatuur. Echter werd er dus wel warme lucht afgeblazen bij de slang die niet meer goed was/zat.
Waar de auto vandaan komt heb ik al contact mee gehad en hij word morgen bij mij opgehaald om te inspecteren, maar wou toch even mijn probleem hier opgooien zodat ik mij een beetje kan voorbereiden.
Wie kan mij wat wijzer maken?
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een BMW 316 E36 Sedan uit '95.
Vorige week een proefrit gemaakt en alles leek in orde. Bij het kijken onder de motorkap leek de slang bij het expansievat niet helemaal goed te zitten en dat zou vervangen worden.
Bij het ophalen vertelde hij mij dat de radiateur niet meer goed was en die dus was vervangen. Toen ik wegreed leek alles goed alleen de tank was leeg dus eerst benzine in gegooid. Onderweg naar de pomp begon de auto te stotteren als ik het pedaal een beetje intrapte dus ik dacht dat de benzine gewoon zo goed als op was.
Na dat gedaan te hebben bleef de auto stotteren bij gas geven.
Bij het kijken naar de auto deed de blower van de kachel het niet dus ook die is vervangen. Toen bedacht ik mij om te kijken of de kachel wel warm werd, maar dat gebeurde niet echt. Op dat moment viel mijn oog op de temperatuur die toch wel richting het rood begon te gaan. Na een niet al te lange tijd ging het rode lampje zelfs aan... Gelijk aan de kant en motor uitgezet.
Nu heb ik uiteraard al wat op google rondgesnuffeld, maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden. Er worden meerdere dingen geroepen zoals lucht, koppakking, maar ook de thermostaat.
Ik heb ergens het gevoel dat het mogelijk iets met het vervangen van de radiateur heeft te maken aangezien met de "oude" hij prima reed, geen stotter, en bleef op temperatuur. Echter werd er dus wel warme lucht afgeblazen bij de slang die niet meer goed was/zat.
Waar de auto vandaan komt heb ik al contact mee gehad en hij word morgen bij mij opgehaald om te inspecteren, maar wou toch even mijn probleem hier opgooien zodat ik mij een beetje kan voorbereiden.
Wie kan mij wat wijzer maken?
Re: Stotteren en word erg warm
welkom stel je jezelf ook nog even voor in het voorsteltopic?
heb je al je kvs nagekeken?
heb je al je kvs nagekeken?
I NEED A HORSE!
-thor-
-thor-
Re: Stotteren en word erg warm
er kan ook lucht in het systeem gezeten hebben. Er is koelvloeistof gevuld tot het niveau wat het moet zijn, maar door de luchtbel (die vanzelf verdwijnt) is er toch weer een tekort aan koelvloeistof. Niet goed inbedrijfgesteld en afgevuld na reparaties lijkt het wel. Snel snel werk lijkt het.
Heb je zelf al eens naar het vloeistofniveau gekeken nu? Anders nu bijgieten als dat nodig is, kan het alsnog verdwijnen. Het liefst in een wat afgekoelde toestand.
p.s. Je thermostaat mag ook zeker gecontroleerd worden. Je kachel wordt niet warm. Het korte circuit is dicht en het lange circuit wat geschakeld wordt door de thermostaat, geopend. Daardoor duurt het eindeloos lang, voordat jij en je motor enigsinds warme voeten krijgen.
Heb je zelf al eens naar het vloeistofniveau gekeken nu? Anders nu bijgieten als dat nodig is, kan het alsnog verdwijnen. Het liefst in een wat afgekoelde toestand.
p.s. Je thermostaat mag ook zeker gecontroleerd worden. Je kachel wordt niet warm. Het korte circuit is dicht en het lange circuit wat geschakeld wordt door de thermostaat, geopend. Daardoor duurt het eindeloos lang, voordat jij en je motor enigsinds warme voeten krijgen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Stotteren en word erg warm
Excuus, uit mijn frustratie totaal niet bezig geweest met voorstellen. Dit zal ik nog even doen.
In eerste instantie dacht ik dat de kvs op was. Toen ik de auto langs de weg neerzette heb ik de dop er niet afgedraaid, omdat ik hem eerst wou laten afkoelen. Ondertussen wel ergens een fles gehaald, maar bij terugkomst bleek hij gevuld te zijn tot het streepje "Cold".
@dw70, Het vervangen van de radiateur is inderdaad in een rap tempo gedaan aangezien het een onverwacht defect was en ik de auto de volgende dag zou op komen halen. Dit liep uiteindelijk anders, maar dat veranderd niks aan de al uitgevoerde vervanging.
In eerste instantie dacht ik dat de kvs op was. Toen ik de auto langs de weg neerzette heb ik de dop er niet afgedraaid, omdat ik hem eerst wou laten afkoelen. Ondertussen wel ergens een fles gehaald, maar bij terugkomst bleek hij gevuld te zijn tot het streepje "Cold".
@dw70, Het vervangen van de radiateur is inderdaad in een rap tempo gedaan aangezien het een onverwacht defect was en ik de auto de volgende dag zou op komen halen. Dit liep uiteindelijk anders, maar dat veranderd niks aan de al uitgevoerde vervanging.
Re: Stotteren en word erg warm
in het rood? Met de vloeistof op niveau?
Waterpomp kaduuk? Pompt geen vloeistof rond.
Waterpomp kaduuk? Pompt geen vloeistof rond.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Stotteren en word erg warm
Dat durf ik niet te zeggen. Er word wel druk opgebouwd aangezien later de dop eraf werd gedraaid en de kvs eruit spoot zowat. De vloeistof was wel netjes lichtblauw. De slang vanaf het expansievat (lange circuit?) werd heet en de slang aan de onderkant (korte?) bleef koud en zacht. De lange slang werd niet kneiterhard, maar je voelde wel wat druk.
Wat me wel opviel was dat als ik stil stond voor het stoplicht dat de temperatuur een klein beetje zakte.
Wat me wel opviel was dat als ik stil stond voor het stoplicht dat de temperatuur een klein beetje zakte.
Re: Stotteren en word erg warm
Draait de vin wel gewoon?
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Stotteren en word erg warm
De vin draait wel mee, maar of deze aanslaat bij een hogere temperatuur durf ik niet te zeggen.
Re: Stotteren en word erg warm
misschien houdt de meter je voor de gek en is de sensor hiervan defect (en is het koelsysteem zelf in orde).
Overbrug de thermostaatbedrading met een stukje draad. Moet de ventilator gelijk aanspringen. Maar dan alsnog de bedrading terugsteken en wachten tot de ventilator vanzelf aanslaat.
Overbrug de thermostaatbedrading met een stukje draad. Moet de ventilator gelijk aanspringen. Maar dan alsnog de bedrading terugsteken en wachten tot de ventilator vanzelf aanslaat.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Stotteren en word erg warm
Momenteel in de garage en de waterpomp is helemaal aan gort. Thermostaat was helemaal nieuw dus dat kon het niet zijn. Wist niet dat die al was vervangen, maar altijd fijn.
Re: Stotteren en word erg warm
Even over de fan ( visco koppeling ), als de auto gewoon uitstaat draai dan even met je vinger de fan in het rond. Als het goed is stopt de fan meteen met draaien en voel je weerstand, en als de visco versleten/defect is zal de fan langer rondjes draaien en zul je dus geen weerstand voelen.
het zou zelfs zo moeten zijn, dat als de fan in de 2e stand draait, en je zou je vinger erin steken dat je hem haast kwijt moet zijn hihi;)
De waterpomp zal wel overleden zijn door de plastic schoepjes, dat hoor je wel vaker bij dit type BMW. Er zal wel een nieuwe inkomen met aluminium schoepjes. ( hopen er dan geen stukjes plastic in het syteem zitten nu ) Of het is gewoon ouderdom maarja
Uit ervaring weet ik dat je koelsysteem altijd het zwakke plek zoekt, want er kan tog best wat druk op komen te staan. Ik zou zeggen bezuinig nooit op je koelsysteem.
Hoop dat je problemen snel over zijn.
het zou zelfs zo moeten zijn, dat als de fan in de 2e stand draait, en je zou je vinger erin steken dat je hem haast kwijt moet zijn hihi;)
De waterpomp zal wel overleden zijn door de plastic schoepjes, dat hoor je wel vaker bij dit type BMW. Er zal wel een nieuwe inkomen met aluminium schoepjes. ( hopen er dan geen stukjes plastic in het syteem zitten nu ) Of het is gewoon ouderdom maarja
Uit ervaring weet ik dat je koelsysteem altijd het zwakke plek zoekt, want er kan tog best wat druk op komen te staan. Ik zou zeggen bezuinig nooit op je koelsysteem.
Hoop dat je problemen snel over zijn.
Re: Stotteren en word erg warm
Wat je zegt over de waterpomp klopt helemaal. De schoep was van plastic en was afgebroken. Gelukkig kwamen de stukjes die eruit waren gebroken gelijk mee dus niks blijven zitten. Er zit er nu 1 van alu in.
Ik zal is even kijken of ik weerstand heb op de vin, maar momenteel rijd de auto perfect en blijft de temperatuur netjes in het midden. We hebben erg hard ons best gedaan om hem verder te krijgen, maar dat ging toch mooi niet gebeuren
Ik zal is even kijken of ik weerstand heb op de vin, maar momenteel rijd de auto perfect en blijft de temperatuur netjes in het midden. We hebben erg hard ons best gedaan om hem verder te krijgen, maar dat ging toch mooi niet gebeuren
Re: Stotteren en word erg warm
Toch nog even terug komend op het stotteren...
Het stotteren dat ik ervaarde toendertijd is nu gelukkig niet zo erg meer, maar ik merk toch nog dat als ik gas geef dat hij soms inhoud en 1 á 2 seconden later voel je dat hij ineens wat harder gaat en dan weer wat inhoud etc...
De bougies heb ik al vervangen en het lijkt wel minder te zijn, maar nog zeker niet weg. Als ik een beetje sportief wegrijd vanaf stilstand merk ik geen probleem. Soms lijkt het ook wel als ik wat langer rijd dat het probleem even weg is.
Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Het stotteren dat ik ervaarde toendertijd is nu gelukkig niet zo erg meer, maar ik merk toch nog dat als ik gas geef dat hij soms inhoud en 1 á 2 seconden later voel je dat hij ineens wat harder gaat en dan weer wat inhoud etc...
De bougies heb ik al vervangen en het lijkt wel minder te zijn, maar nog zeker niet weg. Als ik een beetje sportief wegrijd vanaf stilstand merk ik geen probleem. Soms lijkt het ook wel als ik wat langer rijd dat het probleem even weg is.
Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Re: Stotteren en word erg warm
Valse lucht? Heb je de grote dikke luchtslang bekeken, vlak achter je luchtfilter?
Re: Stotteren en word erg warm
Zou ik dan niet ook een onregelmatig staionair toerental moeten hebben ? Deze blijft namelijk stabiel...