Achterste stand bestuurdersstoel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Maarten82

Achterste stand bestuurdersstoel

Bericht door Maarten82 » 09 mar 2011, 21:47

Hallo allemaal! Ik heb een gek verschijnsel in mijn E46 sedan uit 2001 en ik vraag me af of dit bij jullie ook zo is.

Ik ben 1.93m en in de achterste stand van de stoel (handmatige sportstoelen) zit ik best krap. Mijn rechterbeen is zo gebogen dat het niet helemaal comfortabel is.
Nu zat ik laatst op de bijrijdersstoel en het viel het mij op dat die een stuk verder naar achter kan. Op het blote oog scheelt het een centimeter of 3. Een wereld van verschil qua zitruimte.
Hij lijkt trouwens ook verder naar voren te kunnen, terwijl de rails volgens mij even lang zijn.

Is dit by design, of is er iets met mijn bestuurdersstoel aan de hand?

Mikkie

Re: Achterste stand bestuurdersstoel

Bericht door Mikkie » 09 mar 2011, 22:20

Dat klinkt niet heel gebruikelijk. Ik vind de ruimte voor jezelf als bestuurder in een 3-serie sowieso niet echt overhouden, maar met de stoel naar achteren, helemaal omlaag en de rugleuning wat schuin kan ik op zich nog wel prima zitten (iets kleiner dan 2m). Ze zouden echter gewoon even ver naar achteren moet kunnen.

Misschien dat de vorige eigenaar iets met de stoelen/bevestigingsframes heeft gedaan?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 09 mar 2011, 23:23

Klopt, dit had ik bij beide e46'ers ook.
Simpel op te lossen door een stalen strip onder je stoel te maken en hiermee je stoel verder naar achteren te plaatsen.

Je zet de strip onder je stoelframe vast en daarna het geheel verder naar achteren vast op de vloer.
Kwestie van even meten, gaatjes boren en een paar moeren vastlassen op de strippen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

3Bimmers

Bericht door 3Bimmers » 10 mar 2011, 00:36

Ik zit niet eens helemaal achterin (1,94 meter), in geen van beide E46's. Ik heb vooral dat ik zou willen dat die stomme stoelen wat lager zouden kunnen. Kijk DAT hebben ze bij Audi dan wel goed begrepen.

In m'n E28 bleken de railtjes op 2 cm hoge busjes te staan. Heb die eraf geslepen en die suffe 2 cm maken echt een wereld van verschil. Maar op de E46 lijkt dat toch echt niet te kunnen helaas.

Dan maar op de bok zitten. Huuuu paard! Of heeft iemand een idee hoe ze naar beneden zouden kunnen??

Harm78

Bericht door Harm78 » 10 mar 2011, 08:36

Ik heb vooral dat ik zou willen dat die stomme stoelen wat lager zouden kunnen
Heb je sportstoelen? Ik heb het idee dat standaard stoelen namelijk een stuk lager kunnen dan sportstoelen. Toen ik mijn sportinterieur erin had gezet, had ik echt het idee dat ik hoger zat. En mijn broer, die bijna nooit in mijn auto zit, zei het ook al meteen.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 10 mar 2011, 10:36

Wel goede dingen om te lezen hier. Da's voor mij al een reden om geen sportinterieur te kopen, heb gewoon standaard stof.

Maarten82

Bericht door Maarten82 » 10 mar 2011, 19:39

Fabian79 schreef:Klopt, dit had ik bij beide e46'ers ook.
Simpel op te lossen door een stalen strip onder je stoel te maken en hiermee je stoel verder naar achteren te plaatsen.

Je zet de strip onder je stoelframe vast en daarna het geheel verder naar achteren vast op de vloer.
Kwestie van even meten, gaatjes boren en een paar moeren vastlassen op de strippen.
Ik denk dat ik dit maar ga doen doen, hoewel het voor mij waarschijnlijk niet zo simpel is als jij zegt. :)
Dank voor de tip!

kaasplank

Bericht door kaasplank » 11 mar 2011, 08:30

Mikkie schreef:Wel goede dingen om te lezen hier. Da's voor mij al een reden om geen sportinterieur te kopen, heb gewoon standaard stof.
Toch wel jammer want het sportinterieur zit vele malen beter
OEM wordt overgewaardeerd :P | Mijn hok

Mikkie

Bericht door Mikkie » 11 mar 2011, 13:11

Dat geloof ik absoluut. Alleen is het nogal lastig als je niet goed in je stoelen kan zitten. Ik zit nu helemaal naar achteren en naar onderen, leuning een beetje schuin en dan nog vaak met de haren tegen het dak (heb een schuifdak dus de hemel zit ook iets lager dan). Sportstoelen die niet laag genoeg zijn, betekenen dus constant een vette kop tegen de hemelbekleding of een nog schuinere rugleuning, met rugklachten tot gevolg...

Stefan

Bericht door Stefan » 11 mar 2011, 19:25

Kwestie van even meten, gaatjes boren en een paar moeren vastlassen op de strippen. Hahahahaha, zooooo gebeurd :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”