Haha, ik moest gelijk denken aan de winkel van Malle Pietje toen ik daar binnenkwam (voor de oudere jongeren onder ons ..)z3mrunner schreef:Geweldig Frank. En zo herkenbaar. Het is een mooi duo en met unieke BMW kennis. Ik was er al heel lang niet geweest. Mooi dat er nog niets veranderd is. Ze worden door de echte liefhebbers wel gevonden. Ik zou er haast langs gaan voor ons stuur/flipper vraagstuk.
Ik vertelde Gerard nog over de inbouw van een flipperstuur en daar had hij geen ervaring mee. Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen fixen, maar het lijkt me logisch om het eerst bij Laarman te proberen - gezien hun ervaring daarmee.
Ze zijn wel erg terughoudend over het toevoegen van electronica in een E60/61 vanwege de complexe infrastructuur in die auto's. Maar over de motorblokken zijn ze zeer positief, en noemden het zelfs de beste blokken van BMW ooit. Leuk was dat mijn auto geen type achterop heeft staan, maar ik startte de auto en hij zegt gelijk - dat is zeker een 535, die lopen het mooiste.
Hun mening/ervaring m.b.t. Swirl Flaps; bij de modellen met kunststof swirl flaps (zoals de meeste hier hebben) hoef je je niet zo druk te maken als bij de oudere flaps die van metaal zijn. Er lag nog een zuiger met ingesmolten asje van een flap op de zuigerrand die dan de cilinderwand om zeep helpt, de metalen flap zelf blijft meestal aan de klepsteel hangen. Dan kan de klep niet meer 100% dicht en raakt hij de zuiger enz. en hoor je knars knars piep piep - kassa !!
Zij kunnen de swirl flaps wel preventief verwijderen voor ca. 180 euro, maar hij zag er bij de types met kunststof flaps niet de noodzaak van in.
Wat ze nogal eens tegenkomen bij E60/61'ers is het uitdrogen van de luchtslangen die bovenop het motorblok liggen en naar de turbo(s) gaan. Dat merk je aan het wegvallen van vermogen (turbodruk). Plus het bekende uitlaatspruitstuk van de diesels met 1 turbo, dat kan gaan lekken / scheuren.
Tip van deze mannen; trek op een zaterdag eens de bekleding van je kofferbak los en check alles op vocht. Vooral bij de Touring omdat daar de waterafvoerslangen van het panoramadak uitkomen. Het uiteinde van die slangen goed checken, want die zitten nogal eens dicht (tectyl / rubber sealing) en dan loopt het water je kofferbak in, waar een aantal regelunits zitten. Bij 2 van hun klanten is daardoor kortsluiting ontstaan en is de auto daarna in de brand gevlogen. Da's niet leuk !