Aanlopend / tikkend geluid
Aanlopend / tikkend geluid
Hallo allemaal,
Onderwerp even aangepast naar een ander probleem, daar het tuning verhaal niet langer relevant is.
Zo, daar ben ik weer
Onderdelen zijn verkocht, dus daar zijn we vanaf.
Nu weer een nieuw verhaal omtrent het 'aanlopende getik' wat ik waarneem.
Heb de auto afgelopen Maandag bij de BMW dealer achter gelaten, en het probleem uitgelegd. Monteurs hebben bij de vorige reparatie ( stellen van de kleppen ) al uitgesloten dat het de tuimelaars zijn. Deze zagen er gewoon netjes uit.
Volgens de werkchef / hoofd monteur was het zo goed als zeker de vanos. Reparatie zou een aardig centje gaan kosten, maar het getik zou dan wel weg gaan. Afijn.. de afweging gemaakt, en besloten de reparatie te laten doorgaan.
Gister de auto weer opgehaald. Aan de balie werd mij ( door het overigens keurig nette en vriendelijke personeel ) verteld dat het probleem volgens de monteurs opgelost is. Er is diverse keren mee gereden, en de motor klinkt als een zonnetje.
Ik de auto in naar huis.. Op open stukken hoor je het inderdaad niet zo, maar dit was vóór de reparatie al. Ik hoor het getik nu echter nog steeds als ik op stukken kom waar geluid kan weerkaatsen, en ben er dus weinig opgeschoten.
De rekening ligt nog wel voor m'n neus, en vind het zeer pijnlijk om deze te moeten gaan betalen, wetende dat het probleem dus niet is opgelost..
Ik heb zojuist een paar filmpjes laten schieten, waarop het getik te horen is. Wellicht dat jullie hier wat mee kunnen ? Je moet eigenlijk tussen de motorgeluiden heen horen, dan hoor je dus een soort van aanlopende flinter geluid.. erg lastig om precies te benoemen hoe het klinkt..
Tevens hoop ik op advies wat betreft hoe ik dit moet oplossen met de garage.. De rekening is erg hoog, er is mij verteld dat dit hét probleem veroorzaakte...
Afijn, ik hoor het wel !
Alvast bedankt.
Filmpje ! http://www.hardcoregamer.nl/m3.MOV" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderwerp even aangepast naar een ander probleem, daar het tuning verhaal niet langer relevant is.
Zo, daar ben ik weer
Onderdelen zijn verkocht, dus daar zijn we vanaf.
Nu weer een nieuw verhaal omtrent het 'aanlopende getik' wat ik waarneem.
Heb de auto afgelopen Maandag bij de BMW dealer achter gelaten, en het probleem uitgelegd. Monteurs hebben bij de vorige reparatie ( stellen van de kleppen ) al uitgesloten dat het de tuimelaars zijn. Deze zagen er gewoon netjes uit.
Volgens de werkchef / hoofd monteur was het zo goed als zeker de vanos. Reparatie zou een aardig centje gaan kosten, maar het getik zou dan wel weg gaan. Afijn.. de afweging gemaakt, en besloten de reparatie te laten doorgaan.
Gister de auto weer opgehaald. Aan de balie werd mij ( door het overigens keurig nette en vriendelijke personeel ) verteld dat het probleem volgens de monteurs opgelost is. Er is diverse keren mee gereden, en de motor klinkt als een zonnetje.
Ik de auto in naar huis.. Op open stukken hoor je het inderdaad niet zo, maar dit was vóór de reparatie al. Ik hoor het getik nu echter nog steeds als ik op stukken kom waar geluid kan weerkaatsen, en ben er dus weinig opgeschoten.
De rekening ligt nog wel voor m'n neus, en vind het zeer pijnlijk om deze te moeten gaan betalen, wetende dat het probleem dus niet is opgelost..
Ik heb zojuist een paar filmpjes laten schieten, waarop het getik te horen is. Wellicht dat jullie hier wat mee kunnen ? Je moet eigenlijk tussen de motorgeluiden heen horen, dan hoor je dus een soort van aanlopende flinter geluid.. erg lastig om precies te benoemen hoe het klinkt..
Tevens hoop ik op advies wat betreft hoe ik dit moet oplossen met de garage.. De rekening is erg hoog, er is mij verteld dat dit hét probleem veroorzaakte...
Afijn, ik hoor het wel !
Alvast bedankt.
Filmpje ! http://www.hardcoregamer.nl/m3.MOV" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door timvdr op 07 jul 2011, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Achterhalen waar deze auto "getunend" is en daar informeren?
Elke ervaren tuner kan je met dit probleem verder helpen lijkt mij..
Elke ervaren tuner kan je met dit probleem verder helpen lijkt mij..
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
is dit toevallig die Topazblauwe coupé met 18" velgen en carbon diffusor en half stof interieur? als ik mij niet vergis waren alle originele onderdelen aanwezig bij verkoop en werden die meegeleverd. ik zou lekker alle originele onderdelen terug laten plaatsen [behalve uitlaat systeem]. als je de onderdelen toch wilt houden zou ik zoals Dnl ook aangaf contact opnemen met het bedrijf waar deze is getuned.
wat je ook zou kunnen doen is deze vraag op een US forum [e46fanatics/m3forum] stellen, amerikanen tunen hun 's eigenlijk altijd wel. in NL zijn er niet zoveel mensen die hun tunen en is er dus ook niet zoveel kennis denk ik. of misschien op een algemeen tuning forum een kijkje nemen?
suc6!
wat je ook zou kunnen doen is deze vraag op een US forum [e46fanatics/m3forum] stellen, amerikanen tunen hun 's eigenlijk altijd wel. in NL zijn er niet zoveel mensen die hun tunen en is er dus ook niet zoveel kennis denk ik. of misschien op een algemeen tuning forum een kijkje nemen?
suc6!
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Wellicht dat je hier terecht kan: DP-Engineering
Hier laat DaytonaM3 zijn M3 ook tunen.
Ik denk dat die jongens meer verstand van getunede motoren hebben dan de dealer.
Hier laat DaytonaM3 zijn M3 ook tunen.
Ik denk dat die jongens meer verstand van getunede motoren hebben dan de dealer.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Mocht het de M3 zijn die BM-DUB noemt dan is hij volgens Troost ''getuned'' door Beek Auto Racing. Ik ben een tijd geleden bij deze M3 wezen kijken en toen konden ze mij geen 'bank' uitdraai geven... Lijkt me ook erg veel 380pk en 420nm door de door jou genoemde modificaties.
Hoe dan ook. Ik heb Beek destijds een mailtje gestuurd om te vragen hoe het nu zit met het toegenomen vermogen maar ze waren niet eens bekend met deze M3
Hoe dan ook. Ik heb Beek destijds een mailtje gestuurd om te vragen hoe het nu zit met het toegenomen vermogen maar ze waren niet eens bekend met deze M3
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Je moet de auto gewoon opnieuw af laten stemmen met Alfa N software door iemand die dat goed kan.
Kost wat, maar dan loopt ie beter als origineel !!
Heb eventueel wel een adres in Stuttgart, waar veel mensen een CSL Airbox laten afstemmen.
Hoorde laatst ook dat iemand in Nederland het kan. Mocht je interesse hebben dan pb maar even.
Kost wat, maar dan loopt ie beter als origineel !!
Heb eventueel wel een adres in Stuttgart, waar veel mensen een CSL Airbox laten afstemmen.
Hoorde laatst ook dat iemand in Nederland het kan. Mocht je interesse hebben dan pb maar even.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Mogelijk dat je op dit adres geholpen kan worden. Zijn erg ervaren met tunen/racen.
Bouwen de auto's voor de E46 M3cup.
http://www.koopman-racing.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bouwen de auto's voor de E46 M3cup.
http://www.koopman-racing.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
@BM-DUB
Klopt, dit is de bewuste M3.. Alle onderdelen zijn er ook nog dat is het probleem niet.
Het tunen vind ik opzich wel een grappig idee.. De uitdraai van de bank heb ik nu wel in bezit. De metingen komen ook overeen met wat er gesuggereerd werd door de verkopers.. Dus opzich heeft het dus resultaat.. alleen dit probleempje is erg irri
@Bjornc Thanks, ik zal ze even een mailtje sturen.. De dealer ben ik erg tevreden over, echter gaat het daar niet werken.. ben er nu al 3 keer voor langs geweest ;-)
@Gert bedankt, ook hun zal ik even mailen !
Nog een vraagje off-topic.. naja off-topic.. het is ook een probleem, dus dan maar in dit topic
1) Ik heb extreem last van problemen bij een koude start.. de eerste 5 minuten is er gewoon weg niet normaal mee te rijden.. inhouden, extreem geluid vanaf de onderkant.. echt abnormaal.. nu weet ik dat het een bekend m3 probleem is.. maar is het werkelijk zo erg ? Of heeft dit wederom met het tunen te maken ?
2) Ik blijf erbij dat ik een aanlopend tikkend geluid hoor, ergens vanaf het motor gedeelte.. Ik heb de BMW dealer er uitvoerig naar laten kijken, en zelfs met de automonteur mee gereden om het geluid te laten horen.. Het is goed te horen als je langs een rij geparkeerde auto's rijd, zodat het geluid weerkaatst.. het is geen harde tik, maar eerder een continue op de achter grond aanwezig zijnd irritant tikkend geluid.. het blijft op hetzelfde tempo draaien, en als ik de koppeling indruk is het weg.. het lijkt me dan ook dat het de kleppen zijn...
De BMW dealer zei mij dat dit gewoon normaal is.. ook nog wat andere monteurs kwamen luisteren en verzekerde me dat dit gewoon goed is.. Ze lieten me weten dat de kleppen niet strakker gesteld kunnen worden, omdat je ze anders kapot kan rijden o.i.d.. Ik vind het geluid alleen erg irritant.. Als je door de stad rijd is het echt geen gehoor..
Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Bedankt weer ! ;-)
Klopt, dit is de bewuste M3.. Alle onderdelen zijn er ook nog dat is het probleem niet.
Het tunen vind ik opzich wel een grappig idee.. De uitdraai van de bank heb ik nu wel in bezit. De metingen komen ook overeen met wat er gesuggereerd werd door de verkopers.. Dus opzich heeft het dus resultaat.. alleen dit probleempje is erg irri
@Bjornc Thanks, ik zal ze even een mailtje sturen.. De dealer ben ik erg tevreden over, echter gaat het daar niet werken.. ben er nu al 3 keer voor langs geweest ;-)
@Gert bedankt, ook hun zal ik even mailen !
Nog een vraagje off-topic.. naja off-topic.. het is ook een probleem, dus dan maar in dit topic
1) Ik heb extreem last van problemen bij een koude start.. de eerste 5 minuten is er gewoon weg niet normaal mee te rijden.. inhouden, extreem geluid vanaf de onderkant.. echt abnormaal.. nu weet ik dat het een bekend m3 probleem is.. maar is het werkelijk zo erg ? Of heeft dit wederom met het tunen te maken ?
2) Ik blijf erbij dat ik een aanlopend tikkend geluid hoor, ergens vanaf het motor gedeelte.. Ik heb de BMW dealer er uitvoerig naar laten kijken, en zelfs met de automonteur mee gereden om het geluid te laten horen.. Het is goed te horen als je langs een rij geparkeerde auto's rijd, zodat het geluid weerkaatst.. het is geen harde tik, maar eerder een continue op de achter grond aanwezig zijnd irritant tikkend geluid.. het blijft op hetzelfde tempo draaien, en als ik de koppeling indruk is het weg.. het lijkt me dan ook dat het de kleppen zijn...
De BMW dealer zei mij dat dit gewoon normaal is.. ook nog wat andere monteurs kwamen luisteren en verzekerde me dat dit gewoon goed is.. Ze lieten me weten dat de kleppen niet strakker gesteld kunnen worden, omdat je ze anders kapot kan rijden o.i.d.. Ik vind het geluid alleen erg irritant.. Als je door de stad rijd is het echt geen gehoor..
Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Bedankt weer ! ;-)
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Klinkt mij anders allemaal niet als normaal. Was dat al met de proefrit toen je de auto kocht ?
Mijn M3 loopt ook niet super soepel als hij helemaal koud is. Maar veel meer als dat kan je het ook niet noemen. Dit is echter wel normaal bij E46 M3's.
Ook maakt de middendemper vaak rond de 2500 toeren even zo'n blikkerig geluid als hij helemaal koud is, ook volkomen normaal.
Maar echt flink inhouden, bokken of extreme geluiden hoort hij toch echt niet te maken bij koudstart.
Ik zou eens beginnen met kleppen stellen en de motor fatsoenlijk af laten stemmen met goede software.
Als ik dit hele verhaal zo lees is de auto gewoon heel slecht "getuned"
Lijkt wel of ze er gewoon een airbox en uitlaat op hebben gebouwd en verder niets hebben gedaan kwa afstemming van de motor.
Mijn M3 loopt ook niet super soepel als hij helemaal koud is. Maar veel meer als dat kan je het ook niet noemen. Dit is echter wel normaal bij E46 M3's.
Ook maakt de middendemper vaak rond de 2500 toeren even zo'n blikkerig geluid als hij helemaal koud is, ook volkomen normaal.
Maar echt flink inhouden, bokken of extreme geluiden hoort hij toch echt niet te maken bij koudstart.
Ik zou eens beginnen met kleppen stellen en de motor fatsoenlijk af laten stemmen met goede software.
Als ik dit hele verhaal zo lees is de auto gewoon heel slecht "getuned"
Lijkt wel of ze er gewoon een airbox en uitlaat op hebben gebouwd en verder niets hebben gedaan kwa afstemming van de motor.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Bij de proefrit moest de accu eerst geboost worden, omdat de auto een tijd sitl gestaan heeft. Dus helemaal koud heb ik 'm nooit gereden.. beetje stom achteraf.. maar goed..
Op zich valt er met die koude start nog te leven.. Als het na die 5 minuten weg is hoor je mij niet klagen.. Dat blikkerige geluid heb ik trouwens ook als ik de auto vol op zn staart trap, dan hoor je rond de 3000 toeren dat geluid ook..
Kleppen stellen had ik dus ook voorgesteld bij de dealer.. zeker door dat vervelende tikkende geluid.. Maar ja.. als er dan 4 BMW monteurs om je heen staan die zeggen dat 'ie prima klinkt.. snap jij het dan nog ? Ik vind het geluid hoogst irritant.. ik wil de motor gewoon soepel horen draaien.. Daar heb ik dan ook een flink bedrag voor betaald.. Ik vrees alleen dat de dealer er dus niets aan kan veranderen..
Wat betreft de tuning: Toen ik de BMW voor onderhoud bracht hebben ze daar aan dat pinnetje lopen draaien.. Waardoor ik toen ik naar huis reed dus voor het stoplicht met een auto stond die uitviel..
BMW gebeld, en teruggereden ( ... stoplicht.. boem uit.. starten.. ).. Later bleek dus dat de monteur niet wist wat het pinnetje was en er aan gezeten had, en de waardes dus compleet f*cked waren.. Met als resultaat dus dat de auto helemaal voor geen meter meer loopt..
Volgende dag de auto opgehaald, maar is sinds die tijd dus aardig van slag..
Bah.. baal er van !
Op zich valt er met die koude start nog te leven.. Als het na die 5 minuten weg is hoor je mij niet klagen.. Dat blikkerige geluid heb ik trouwens ook als ik de auto vol op zn staart trap, dan hoor je rond de 3000 toeren dat geluid ook..
Kleppen stellen had ik dus ook voorgesteld bij de dealer.. zeker door dat vervelende tikkende geluid.. Maar ja.. als er dan 4 BMW monteurs om je heen staan die zeggen dat 'ie prima klinkt.. snap jij het dan nog ? Ik vind het geluid hoogst irritant.. ik wil de motor gewoon soepel horen draaien.. Daar heb ik dan ook een flink bedrag voor betaald.. Ik vrees alleen dat de dealer er dus niets aan kan veranderen..
Wat betreft de tuning: Toen ik de BMW voor onderhoud bracht hebben ze daar aan dat pinnetje lopen draaien.. Waardoor ik toen ik naar huis reed dus voor het stoplicht met een auto stond die uitviel..
BMW gebeld, en teruggereden ( ... stoplicht.. boem uit.. starten.. ).. Later bleek dus dat de monteur niet wist wat het pinnetje was en er aan gezeten had, en de waardes dus compleet f*cked waren.. Met als resultaat dus dat de auto helemaal voor geen meter meer loopt..
Volgende dag de auto opgehaald, maar is sinds die tijd dus aardig van slag..
Bah.. baal er van !
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Kleppen stellen had ik dus ook voorgesteld bij de dealer.. zeker door dat vervelende tikkende geluid.. Maar ja.. als er dan 4 BMW monteurs om je heen staan die zeggen dat 'ie prima klinkt.. snap jij het dan nog ? Ik vind het geluid hoogst irritant.. ik wil de motor gewoon soepel horen draaien.. Daar heb ik dan ook een flink bedrag voor betaald.. Ik vrees alleen dat de dealer er dus niets aan kan veranderen..
Hallo Tim.
Ik heb die van mij ook een tikken geluid.. Hier is na gekeken en nu blijkt . Dat de tuimmelaar slijt sporen vertoont. Vandaar het geluid. De slijt sporen zitten op de kant waar de tuimmelaar op de klep drukt. Bij die van mij. Ik heb er 1 slecht in zitten . Volgende week gaat hij na deBmw garage in duitsland .
Dus met de kleppen stellen goed heel goed na de tuimmelaars laten kijken.
Een tikkende geluid in Bmw motor hoort niet.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Hallo Tim.
Ik heb die van mij ook een tikken geluid.. Hier is na gekeken en nu blijkt . Dat de tuimmelaar slijt sporen vertoont. Vandaar het geluid. De slijt sporen zitten op de kant waar de tuimmelaar op de klep drukt. Bij die van mij. Ik heb er 1 slecht in zitten . Volgende week gaat hij na deBmw garage in duitsland .
Dus met de kleppen stellen goed heel goed na de tuimmelaars laten kijken.
Een tikkende geluid in Bmw motor hoort niet.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Albert..M3 schreef:Kleppen stellen had ik dus ook voorgesteld bij de dealer.. zeker door dat vervelende tikkende geluid.. Maar ja.. als er dan 4 BMW monteurs om je heen staan die zeggen dat 'ie prima klinkt.. snap jij het dan nog ? Ik vind het geluid hoogst irritant.. ik wil de motor gewoon soepel horen draaien.. Daar heb ik dan ook een flink bedrag voor betaald.. Ik vrees alleen dat de dealer er dus niets aan kan veranderen..
Hallo Tim.
Ik heb die van mij ook een tikken geluid.. Hier is na gekeken en nu blijkt . Dat de tuimmelaar slijt sporen vertoont. Vandaar het geluid. De slijt sporen zitten op de kant waar de tuimmelaar op de klep drukt. Bij die van mij. Ik heb er 1 slecht in zitten . Volgende week gaat hij na deBmw garage in duitsland .
Dus met de kleppen stellen goed heel goed na de tuimmelaars laten kijken.
Een tikkende geluid in Bmw motor hoort niet.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Hi albert,
Ik zal het zeker voorstellen aan de dealer.. Ik denk dat dit meer een taak is voor een dealer dan een tuner.. Ik heb het vermoeden dat de 'tik' niet zoveel met het tunen te maken heeft namelijk..
Bedankt !
Ik zal het zeker voorstellen aan de dealer.. Ik denk dat dit meer een taak is voor een dealer dan een tuner.. Ik heb het vermoeden dat de 'tik' niet zoveel met het tunen te maken heeft namelijk..
Bedankt !
- Albert..M3
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 30 nov 2009, 21:49
- Locatie: bellingwolde
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
de slijt plekken op de tuimmelaars komt vaker voor hebben ze mij verteld.
Re: BMW E46 M3 Tuning probleem
Toch is het apart te noemen dat 4 monteurs om zo een motor heen staan en dan zeggen dat dat zo hoort.. zelfs na het rijden van een proefrit.. met mij ernaast... 'hoor dan hoor dan.. tiktiktiktiktik'...
Misschien een idee om een andere bmw dealer op te zoeken ? Niks mis met de huidige dealer hoor, erg aardige mensen.. maar dit is dan de 3e keer dat ik langs ga zonder dat het verholpen is..
Misschien een idee om een andere bmw dealer op te zoeken ? Niks mis met de huidige dealer hoor, erg aardige mensen.. maar dit is dan de 3e keer dat ik langs ga zonder dat het verholpen is..