Hi Allemaal,
Vandaag de swirl flaps uit m'n BMW 535d (bj 2007) laten halen en de ontstane gaten laten afdichten met uit England afkomstige en speciaal gemaakte "blanking plates" (afdichtings plaatjes).
De kosten van een set van 6 blanking plates van 32mm kost bij PMW Ltd. incl. porto bedroegen 66 GBP (= 76 euro).
Heb een heel goede ervaring met PMW Ltd., het zijn heel vriendelijke en correcte lui en na de betaling waren de sets (heb er gelijk 4 besteld) binnen 4 dagen per post op het door ons opgegeven adres in Hongarije.
Het enige makke was dat ze niet per bank of credit card betaald willen worden maar alleen via PayPal. Wilde eigenlijk geen PayPal account aanmaken maar nood breekt wetten.
Ik was de auto een ochtend kwijt en het uitbouwen van de swirl flaps, het reinigen van de kop, 12 nieuwe pakkingen en het monteren van de blanking plates koste hier bij de garage 32.000 HUF (= 118 euro). En voor dat geld werd de wagen ook nog thuis opgehaald en afgeleverd.
Al met al 194 euro lichter en een grote kopzorg van een financieele ramp armer. Ik kan je wel vertellen dat ik sinds vanmiddag opeens een stuk lekkerder rij in m'n BMW zonder swirl flaps.
Er komt onverwacht ook nog eens bij dat mijn auto merkbaar dynamischer rijdt, hij reageert een stuk agressiever op het gaspedaal en het lijkt wel of er opeens 50 pk is bij gekomen.
Ik ben rondom gelukkig en heb gelijk een afspraak gemaakt voor de 535d van m'n vrouw.
Toen ik een paar weken geleden voor het eerst over het "swirl flap" probleem hoorde, heb ik op het internet snel het één en ander er over opgezocht en kwam snel tot de conclusie dat het uitbouwen van de swirl flaps niet iets was om langer over na te denken. De nu te maken kosten zijn een fractie van de kosten die je hebt als er zo'n flap, of een onderdeeltje ervan, afbreekt en in je motor terecht komt.
M'n eerste gedachte was om preventief 6 nieuwe swirl flaps te laten inbouwen, maar dat kan niet omdat je bij BMW dit ondeel niet los kunt bestellen. Daar kun je alleen het komplete onderdeel waar ze inzitten (en deel van uit maken) bestellen.
Dit kost een bak met geld en je blijft zitten met de vraag wanneer of je het weer preventief moet doen. Met het monteren van de blanking plates ben je voor eens en voor altijd van het probleem af!
De garage waar ik het heb laten doen had toevallig vandaag 2 auto's staan waar het te laat voor was en waarvan de eigenaren het geld voor een nieuwe motor bij elkaar aan het schrapen waren.
Dus een goede raad voor iedereen met een diesel motor: Bestel zo spoedig mogelijk een set met blanking plates en laat je swilrl flaps eruit halen!
Site van PMW Ltd.:
http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155
Groetjes en nog vele happy kilometers gewenst, Rex