Subframe weer gemaakt :)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Nardo328i
Berichten: 271
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:52

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Nardo328i » 11 feb 2011, 15:02

Komt het ook vaak voor bij een 320d en 330d? En zit er nog verschil tussen sedan en touring?

Gebruikersavatar
Nardo328i
Berichten: 271
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:52

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Nardo328i » 31 mar 2011, 11:02

Upje voor mijn vraag.

Komt het veel voor bij de 320d 1999 versie?

Gebruikersavatar
j0eyv
Berichten: 3329
Lid geworden op: 27 apr 2010, 12:38

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door j0eyv » 31 mar 2011, 11:28

Bij veel modellen voor de PFL komt dit voor.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

Gebruikersavatar
Robbiegoal
Berichten: 283
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
Locatie: Veldhoven

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Robbiegoal » 04 apr 2011, 21:03

Ik heb ooit eens een lijst gezien en het zijn voornamelijk de snellere coupés viel mij op. Dus 323ci en 328ci van eerste bouwjaren.

Mijn auto onlangs nog eens gecontroleerd en het geherstelde subframe ziet er nog altijd 'goed' uit...
Freude am Fahren!
Afbeelding

Reloader
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 21:50

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Reloader » 04 apr 2011, 21:44

aan de buitekant is het niet altijd te zien helaas of de herstelling goed is :(

maar je merkt het wel als het niet meer vast zit :whistle:

en het zijn inderdaad de 6 cilinders die t meeste problemen hebben, vooral BJ 2000 lijkt consequent kaput te zijn :gek:

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door hanse46 » 04 apr 2011, 22:33

Het schijnt vanaf september 2000 te zijn verbeterd, maar zekerheid daarover is er niet. Er is zoveel tegenstrijdig materiaal daarover. Mijn 325Ci uit december 2000 heeft er in elk geval geen last van, dat is het enige wat ik weet.

Padre118
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:43

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Padre118 » 28 apr 2011, 21:30

Holographic91 schreef:Draagarmen, Rubbers en schokbrekers zullen zowiezo sterk aan slijtage onderhevig zijn door deze drempels. Maar ging me zo meer om het frame zelf.
Vraag me af of het de auto is die je hoort, kan ook een metalen drempel zijn die tegen het beton aan klapt.
Ga eens luisteren als er een ander overheen rijdt.

Gr Gerben

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Verheeske » 29 apr 2011, 07:56

Je kunt beter het subframe van te voren laten verstevigen. Bij ons op het werk zijn zelfs verschillende 318's voorbij gekomen met uitgescheurd subframe.
Verstevigen kost een stuk minder dan repareren! (verstevigen kan van bovenaf) en laat het a.u.b. fatsoenlijk maken. alleen alles wat los zit vastbakken werkt niet!

Bij een vriend van me bleek het al eens te zijn "gerepareerd" (=vastgebakken en veel tectiel erover). Dat was dus 2 dagen werk om het fatsoenlijk te maken.
Maar nu gaat ie gegarandeerd niet meer kapot!

Alle e46 van >320d of zwaarder komen allemaal aan de beurt. ook m3! het is een fabel dat deze wel een sterkere bodem zouden hebben


Coulance regeling van BMW heb je weinig aan.. coulance van 1000euro korting op een reparatie van 3500 euro... waarbij eenzelfde slappe kofferbodem wordt gemonteerd heeft weinig nut imo.

Ik zal hier niet zomaar wat reclame gaan maken. Maar als iemand info over kosten wil en een adres voor een degelijke reparatie PB me
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
TommyGun
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 feb 2011, 15:19
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door TommyGun » 05 mei 2011, 10:57

Ik zal volgende week eens kijken hoe 't er bij mij uit ziet, maar wat ik lees hoef je je niet echt zorgen te maken bij 4 cilinders zoals de 318i die ik heb. Meer bij de zwaardere motoren. Maar verstevigen, hoe kun je dat het beste doen? Een kit kopen zoals dit? http://www.turnermotorsport.com/p-91-e4 ... t-kit.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Verheeske » 09 mei 2011, 21:08

nee niet met kit. Verstevigingsplaten in de koffervloer en onder de zitting van de achterbank lassen.
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
TommyGun
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 feb 2011, 15:19
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door TommyGun » 09 mei 2011, 21:22

kit de; m -s (kistje voor) gereedschap; setje

Heb je de link wel bekeken uit mijn post?

:fu:
Laatst gewijzigd door TommyGun op 10 mei 2011, 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

DutchPlayer
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door DutchPlayer » 13 mei 2011, 22:04

Zou je nou altijd geklapper enzo horen met een gescheurd subframe? Ik heb geklapper wat ik het meest hoor bij die klinker weggetjes, auto op de brug gehad, maar kon niet echt een gescheurd subframe constateren zoals op de foto's als in dit topic.

Dynamo
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:20
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Dynamo » 14 mei 2011, 07:39

De mijne was afgelopen week ook aan de beurt. Tijdens de APK kwamen ze erachter. In october was er nog niks te zien, dus ik had gehoopt dat t nog wat langer weg zou blijven.
Gelukkig waren ze er op tijd bij, dus vielen de kosten (relatief) mee, maar toch een financiele tegenvaller.
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

DutchPlayer
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door DutchPlayer » 14 mei 2011, 11:53

Thanks voor de info! En is het altijd bij die subframe bevestigingen die je zeg maar ziet als je het wiel eraf haalt/onder de auto kijkt, want ik heb nog 2 plastic kappen onder de auto zitten die ik had weg gehaald en dan zie je volgens mij de twee andere bevestigings punten.

Kijken of ik straks even wat foto's kan schieten.

Ik ga er wel mee naar de BMW Specialist volgende maand, want word gek van het geklapper en wil nu wel eens weten wat het is.

Dynamo
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:20
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Subframe weer gemaakt :)

Bericht door Dynamo » 14 mei 2011, 13:20

judaz schreef:...snip...
@ Dynamo, hoezo ben je er relatief goedkoop vanaf dan? Er bestaan maar 2 manieren om dit fatsoenlijk te fixen. 1 is een volledige nieuwe bodem in de koffer te lassen gelijk BMW doet (dan kom je op een goeie 3500€ uit) 2 is het gescheurde stuk eruit zagen en een verstevigingsplaat erin lassen (Liefst langs de binnenzijde), ja, en dan heb je natuurlijk de schuim optie wat bmw heeft geprobeert in den beginne...een soort van schuim derin knallen wat mega hard word, maar dat noem ik gewoon een nerveuse idiote onbezonnen oplossing waar je alleen maar meer ellende mee creeert.... stel je voor dat je het subframe om een of andere reden eronder uit wilt halen.... krijg je de bout nog niet meer los... en gewoon terug aan mekaar plakken door de scheuren dicht te lassen met hun eigen materiaal houd echt niet...
Er zijn aan beide kanten verstevigingsplaten ingelast bij van Ooijen in Asten. Vlgs hen is het daarmee 100% opgelost.
Nu was ik bijna 900 euro kwijt voor vervangen van alle metalen remleidingen (teveel roest), lassen verstevigingen, lassen nieuwe uitlaatbeugel en weghalen van een heleboel roest tegen de bodem incl afwerken tegen verder roesten en dan de APK zelf. Auto heeft er ook 4 dagen gestaan.
Zoals het mij werd uitgelegd, kost het ongeveer 1000 euro ex BTW alleen voor het subframe verstevigen als het echt verder zou zijn gescheurd.
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”