Betere subwoofer speakers 6x9?

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
willem-57

Betere subwoofer speakers 6x9?

Bericht door willem-57 » 25 mei 2011, 09:43

Hallo,
Mijn HK sound systeem klinkt redelijk behalve de subwoofer, die is bagger. -_-
Nu lees ik wel eens op us site over andere speakers die passen in de originele HK subwoofer en dat die een stuk beter zijn.
Zoals b.v. deze http://loudmagnet.com/html/pdf/tangband/w69-1436.pdf
Wie weet hier meer over?
Bedoel dus over upgrade van deze subwoofer: Afbeelding

dw70

Re: Betere subwoofer speakers 6x9?

Bericht door dw70 » 25 mei 2011, 09:53

versterkertje? Als je 2 stuks van deze subs wilt laten klapperen in je kofferbak zal je versterker ook een upgrade mogen ervaren. Die mag dan 2x80W RMS gaan leveren en dat is geen kattepis meer. Ik zou alleen nooit voor dit merk gaan maar voor JBL of Pioneer 6x9" speakers, inclusief versterker(s).
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

willem-57

Bericht door willem-57 » 25 mei 2011, 10:04

Bedankt,
Ja dat versterkertje schijnt heel weinig uitgangsvermogen te hebben. Misschien is het beter om een goede basspeaker in het skiluik te maken en er een fatsoenlijke versterker aan te hangen. Want de HK basspeakers zijn ook gewoon slecht. In mijn vorige e36 had ik een 20 cm visaton basspeaker in het skiluik gemaakt en er een 80 watt versterker achtergezet. Geluid was prima, geen hevige boombas, want dat hoeft voor mij niet, maar gewoon een lekker stevig en strak geluid. Alleen hoopte ik dat er een upgrade is die gelijk past, hoef je dus niet te zagen en te snijden om de boel er netjes in te krijgen.

dw70

Bericht door dw70 » 25 mei 2011, 10:13

Of koop een kant en klare actieve subwoofer. Ingangsignaal audio en remote van de radio als ingangssignaal erin, 12V bekabeling naar batterij leggen, klaar.
Filters zitten op de sub.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

mantisnl

Bericht door mantisnl » 25 mei 2011, 10:58

Toevallig ben ik met een forumlid bezig met een upgrade voor de HK woofertjes. Ik heb inmiddels 4 Tang Band 5 1/4" woofertjes thuis liggen die in de subwoofer behuizing passen. Over een paar weken gaan we ze voor het eerst testen. De woofers zijn 4 ohm per stuk en kunnen parallel geschakeld worden op de orginele versterker van de sub. Pasklaar zijn ze niet maar met minimale aanpassingen zijn ze wel passend te maken. In de US zijn er mensen die 2 van deze woofertjes geplaatste hebben en ze schijnen vergelijkbaar te zijn met 1 8" woofer.

Zodra er meer nieuws is zal ik het hier wel even posten :)

willem-57

Bericht door willem-57 » 25 mei 2011, 11:15

Ahhh, ben benieuwd !
Welke zijn het: http://www.tb-speaker.com/

mantisnl

Bericht door mantisnl » 25 mei 2011, 11:26

Het zijn deze
De link naar degene die ze heeft ingebouwd ben ik helaas even kwijt, zal thuis eens kijken.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 25 mei 2011, 18:59

Hier de link. Deze persoon heeft ze in het skiluik gemonteerd maar ze zijn ook in de orginele behuizing te plaatsen.

Reloader

Bericht door Reloader » 25 mei 2011, 20:07

wat mij betreft kan je JBL ook afschrijven, was destijds meer onder de indruk van Rockford en vooral van Groundzero

voor je bimmer tjek je bavariansoundwerkz of Rainbow audio dat krijgt ook positieve reviews

halfordsmerken (Caliber, clarion, JVC) zou ik lekker links laten liggen.

tangband is nice, word veel gebruikt in de zelfbouw speakers ! :)

willem-57

Bericht door willem-57 » 26 mei 2011, 13:05

mantisnl schreef:Hier de link. Deze persoon heeft ze in het skiluik gemonteerd maar ze zijn ook in de orginele behuizing te plaatsen.
Als je ze in de originele behuizing wilt plaatsen zijn deze misschien beter: http://loudmagnet.com/html/pdf/tangband/w69-1436.pdf
Zijn namelijk even groot.
Trouwens, waar kan ik tangband speakers kopen ?

mantisnl

Bericht door mantisnl » 26 mei 2011, 19:45

Die passen idd beter maar die spelen niet zomaar op de orginele versterker. dan wordt het 2x80w en daar blaas je dat kleine versterkertje mee op. Vandaar de keuze voor de kleinere woofertjes, die 2x40w opleveren. Ik heb ze gekocht bij http://www.parts-express.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Grobbee1988

Bericht door Grobbee1988 » 26 mei 2011, 21:36

ik zou voor rockford fosgate gaan, maar dat is mijn keuze
je leeft maar 1 keer! dus geniet er van!

Showroom

willem-57

Bericht door willem-57 » 27 mei 2011, 07:37

mantisnl schreef:Die passen idd beter maar die spelen niet zomaar op de orginele versterker. dan wordt het 2x80w en daar blaas je dat kleine versterkertje mee op. Vandaar de keuze voor de kleinere woofertjes, die 2x40w opleveren. Ik heb ze gekocht bij http://www.parts-express.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heb je wel gelijk in alleen is het rendement nog belangrijker. Hoe hoger het rendement des te minder wattage je nodig hebt om de speaker toch hard genoeg te laten klinken. Dit zie je veel bij buizenversterkers in de highend scene. Daar werkt men met versterkers van 2 x 20 watt en toch klinkt het geweldig omdat men er speakers met een hoog rendement (zeg 88 of 90 db) aanhangt. Wattage zegt niet alles.
Ben wel heel benieuwd naar jullie uitkomst. Zelf zou ik ze misschien net zo bouwen als op dat andere forum, dus met de speakertjes in het skiluik. Is perfect, want je gehele kofferbak werkt als klankkast. Moet je wel diversen gaatjes en kieren dichtmaken, hoe beter afgesloten des te beter en dieper gaat de bas. Zelf heb ik dat gehad in een E36, klonk perfect.
Geen boembas, want ik hou niet van boem muziek, maar gewoon een lekkere muzikale bas die netjes aansluit bij de rest van de muziekinstallatie. Enigste waar je nog tegen aan kan lopen is dat de eerder genoemde redement ervoor zorgt dat je bas te hard of juist te zacht is ten opzichte van de rest van je muziekinstallatie. In mijn E36 kon ik dat via een eigen eindversterker met regelbare gain (ingangsgevoeligheid) bijstellen. Te hard is geen probleem, gewoon een weerstand netwerkje ertussen van ongeveer - 3 of -6 db.
Te zacht is wel een probleem want je kunt de standaard HK eindversterker niet harder (of zachter) zetten, tenminste niet dat ik weet. Maar volgens dat andere forum moet het werken met die speakers van tangband.
Trouwens bij mij staat de orginele HK 6x9 subwoofer gewoon te hard ten opzichte van de rest van de HK installatie. Klinkt gewoon slecht. Momenteel staat de bas op - 4 a 5 in het menu want anders hoor ik alleen geboem van een wel zeer slechte kwaliteit. Denk dat de standaard HK ovale 6x9 basspeakers een redelijk hoog rendement hebben. Heb gezien dat de tangband speakertjes een niet zo hoog rendement hebben van 82 db, denk dat dit beter aansluit bij de rest.
Over wattage en rendement: http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt_en_rendement.html
Laatst gewijzigd door willem-57 op 30 mei 2011, 08:06, 3 keer totaal gewijzigd.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 27 mei 2011, 15:50

Interessant artikel :)
Ben wel heel benieuwd naar jullie uitkomst.
We zullen zien! Volgende week zaterdag gaan we aan de slag.

willem-57

Bericht door willem-57 » 28 mei 2011, 07:57

De tang band luisprekertjes zijn stukje kleiner als de HK oem speakers.
Zorg er dus voor dat de voorzijde speaker de achterzijde niet kan zien, bedoel dus dat je de ruimtes/gaten die zichtbaar zijn goed dichtmaakt. Want anders heb je helemaal geen bas meer. Misschien kun je de plastic subwoofer korf gewoon heel laten en er een spaanplaat of multiplex plaatje in hetzelfde model zagen, vervolgens 2 passende gaten inzagen voor de tangband speakers en plaatje erop lijmen/schroeven en . Is je korf gelijk ook een stuk sterker.
Eventuele kieren goed afdichten met silicone kit o.i.d.
En maak er een paar plaatjes van en post ze hier!
Jammer dat ik er niet bij kan zijn, audio is een oude hobby van me. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”