swirl flaps

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Tazran
Berichten: 338
Lid geworden op: 11 mar 2011, 11:44
Locatie: Het oosten

Re: swirl flaps

Bericht door Tazran » 27 mei 2011, 13:12

Heb vandaag het gevreesde Swirl flap probleem zelf mogen aanschouwen! :'(
It's not a pretty sight at all! Complete cilinderkop naar de kloten. Leek wel gatenkaas. Cilinderbehuizing ook zwaar beschadigd. Schade liep in de vele duizenden euro's. Goden zij dank was het niet mijn auto.

Mas op mensen! een nieuwe motor kost gauw 7000 euro. Vervangen die bende nu het nog kan! 500 euro voor een nieuw inlaatspruitstuk is dan geen geld. Bij mij staat ie nu heel hoog op mijn lijstje.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: swirl flaps

Bericht door AlpinaDrachten » 27 mei 2011, 14:20

Je hoeft je inlaatspruitstuk niet eens te vervangen. Je kunt de kleppen gewoon verwijderen.

Als het je om de gemodificeerde wervel kleppen gaat, die heb ik nog thuis liggen en ze zijn te koop.
Ik rij zonder kleppen daarom heb ik ze over. Ik heb ze over omdat ik de 'gelukkige' bezitter ben van een nieuwe motor door deze lieve kleppen. De kleppen hebben 35k km in de motor gezeten.
Kleppen zijn van een 320D (150pk) Verdere info per PB
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

z3mrunner
Berichten: 688
Lid geworden op: 21 nov 2010, 13:31

Re: swirl flaps

Bericht door z3mrunner » 27 mei 2011, 15:04

@Tazran: Weet jij hoeveel km's die auto gereden had?

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: swirl flaps

Bericht door suyker » 27 mei 2011, 15:13

Daar kan je niet op redeneren. SPecialist heeft die dingen al zien breken bij 15K. Zelfs met de laatste versie vanaf 2009 gebeurd het nog steeds
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tazran
Berichten: 338
Lid geworden op: 11 mar 2011, 11:44
Locatie: Het oosten

Re: swirl flaps

Bericht door Tazran » 27 mei 2011, 17:36

Die auto zat op 350.000 km, maar garage vertelde dat de risico's vanaf de 2 ton toch erg groot worden.

z3mrunner
Berichten: 688
Lid geworden op: 21 nov 2010, 13:31

Re: swirl flaps

Bericht door z3mrunner » 27 mei 2011, 21:55

Hmm, toch maar eerder laten vervangen door plates bij de volgende beurt.

Gebruikersavatar
Frank535
Berichten: 612
Lid geworden op: 29 nov 2010, 08:11

Re: swirl flaps

Bericht door Frank535 » 28 mei 2011, 00:05

Angst is een geweldige prikkel om mensen iets te laten doen wat ze eigenlijk niet willen, en daar maken garagehouders gretig gebruik van.
Ik ga voorlopig nog niet mee in die bangmakerij. :zwaai:
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: swirl flaps

Bericht door bjornc » 28 mei 2011, 09:25

Jij hebt je auto ook zeker alleen WA verzekerd?

Gebruikersavatar
REX-666
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:28
Locatie: Budaörs

Re: swirl flaps

Bericht door REX-666 » 28 mei 2011, 10:31

Leer van andermans fouten, je hebt immers de tijd en het geld niet om ze allemaal zelf te maken.
Als ik Mercedes wil rijden,dan bestel ik wel een Taxi!

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: swirl flaps

Bericht door AlpinaDrachten » 28 mei 2011, 10:46

@ Frank535

Die van mij zijn gebroken bij 165000 km. Volgens mij is dit topic om `liefhebbers te behoeden van grote kosten. Ik heb het meegemaakt en was ruim 4K op weg. Dat gun ik een ander niet.
Wat erg belangrijk in deze is dat auto`s tegenwoordig alleen nog verkocht worden op basis van hun uitstoot en verbuik. Auto`s worden NIET gemaakt om probleemloos 5ton te draaien. Op elke diesel zit tegenwoordig een EGR klep. Dit is technisch gezien gewoon slecht voor je motor maar hij zit erop om de nox uitstoot omlaag te krijgen en dat willen we met elkaar. Dat de prestaties en levensduur achteruitgaan en de onderhoudskosten omhoog vind niemand erg in deze.
De EGR klep is onder andere ook de oorzaak waarom die swirl flaps kapot gaan.
Dus reageer zoals je wil en vraag voor de gein eens bij een garagebedrijf die veel BMW doet wat hij ervan weet.
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

z3mrunner
Berichten: 688
Lid geworden op: 21 nov 2010, 13:31

Re: swirl flaps

Bericht door z3mrunner » 28 mei 2011, 16:47

Interresant. Kun je misschien toelichten waarom de EGR klep mede een veroorzaker is/kan zijn.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: swirl flaps

Bericht door AlpinaDrachten » 29 mei 2011, 09:22

Natuurlijk kan dat.
Een egr klep stuurt een deel van je uitlaatgassen weer terug je inlaat in. Door dit te doen gaan je NOX uitstoot omlaag. Nadeel van de egr is dat er een dikke harde maar ook plakkerige smurrie onstaat in je inlaat vanaf je egr klep. Je swirl flaps zitten daarna in je inlaat. Door de vervuiling bewegen de kleppen steeds zwaarder. Dit is mede verantwoordelijk voor het metaalmoe worden van de swirl flaps.
Deze vervuiling word echt behoorlijk na verloop van tijd. Er staan in dit topic wel foto's van de kleppen en inlaatspruitstukken.

Zie hier de egr klep van een medeforumlid. Vanaf de kant we erin kijken in de kant van de intercooler met schone lucht. Aan de bovenkant zie via de klep waarlangs de uitlaatgassen binnenkomen. Zoals je ziet is hier door de vervuiling de inlaat voor een 35 à 40% dichtgeslibt. De diesel is turbo geblazen dus hij perst de lucht er wel doorheen maar het is natuurlijk het beste als dit schoon is.
Afbeelding

Afbeelding



Kijk ook maar eens op het wel en wee 320/ 330d topic hier staan foto's van de werking van het geheel en oa ook de vervuiling. Klik

Daarom kijk ik er ook niet van op dat een forumlid hierboven zegt dat hij na het verwijderen van de flaps en reinigen van het inlaatspruitstuk voor zijn gevoel een vlottere BMW heeft.
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Gebruikersavatar
REX-666
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:28
Locatie: Budaörs

Re: swirl flaps

Bericht door REX-666 » 29 mei 2011, 11:04

@AlpinaDrachten

Bedankt voor de uitleg en de zeer verhelderende foto's!
1+1=2 en nog steeds geen 3, dit heeft niets met bangmakerij van doen en toont duidelijk de noodzaak aan om swirl flaps te verwijderen.

Om de één of andere reden voelde ik mij extra aangesproken door je laatste zin ;)
Het dichtslippen van de boel met die heerlijke zwarte koek is de laatste 3 jaar natuurlijk héél geleidelijk en vooral zo héél langzaam gegaan, dat je niets merkt van enig vermogensverlies.
Door de grote schoonmaakbeurt wordt je echter van het ene op het andere moment teruggezet in de auto die je 3 jaar geleden gewend was, waardoor het dus i.d.d. lijkt of je auto beter aanvoelt cq is.
Feitelijk is dat dus ook zo, alleen is dat t.o.v. de schoonmaakbeurt van gisteren en niet t.o.v. 3 jaar geleden.

Heb gewoon m'n auto terug zoals die nieuw de salon uit kwam rijden :driving:

AlpinaDrachten hartelijk bedankt voor het me laten realiseren dat ik niet gek en/of sprookjes aan het vertellen ben :amen:


Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Laatst gewijzigd door REX-666 op 29 mei 2011, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik Mercedes wil rijden,dan bestel ik wel een Taxi!

Gebruikersavatar
Frank535
Berichten: 612
Lid geworden op: 29 nov 2010, 08:11

Re: swirl flaps

Bericht door Frank535 » 29 mei 2011, 14:13

bjornc schreef:Jij hebt je auto ook zeker alleen WA verzekerd?
:nee: all-risk, en die heb ik gelijk binnen 2 weken na aankoop gebruikt ook. :o

Voordat mensen zich aangevallen voelen door wat ik eerder zei - ik zeg niet dat het onzin is, want natuurlijk is het veiliger om onderdelen te verwijderen die schade kunnen veroorzaken, zolang dat geen impact heeft op andere zaken.
Het gaat mij om de manier van communiceren; dat vind ik een hoog paniekgehalte hebben.
Hetzelfde geldt voor berichten over bijvoorbeeld het laten inspecteren/reviseren van de automaatbak; één persoon hoeft maar te zeggen dat je schade kunt oplopen als je geen revisie laat doen na xxx km, en weet-ik-hoeveel mensen beginnen hun dealer al te bellen.
Als je een beetje meeleest op diverse forums zie je vaak dat zo'n oud item elke x aantal maanden weer door een nieuw forumlid met paniekerige berichten naar boven wordt gehaald.
De manier waarop dat vaak gebeurt stoort me wel, maar het onderwerp zelf niet !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti

z3mrunner
Berichten: 688
Lid geworden op: 21 nov 2010, 13:31

Re: swirl flaps

Bericht door z3mrunner » 29 mei 2011, 15:21

Relax mensen. Een ieder bedoelt het hier goed. Het is de moeite niet waard om ons op te winden of elkaar af te vallen. Live zullen jullie het vast allemaal goed met elkaar kunnen vinden.
Ik vind het wel heel interessante feed back en heb me wel vaker verbaasd over al die smurrie op al die foto's.
Ik had de plaatjes toch al in huis, dus ga ze toch maar even laten plaatsen.
Ik denk niet dat ik iets merk want ik heb er net een nieuw inlaatspruitstuk op zitten en heb toen ook geen vermogenswinst opgemerkt. Misschien toch ook nog even checken, hoe vuil die EGR unit is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”