swirl flaps
Re: swirl flaps
Heb vandaag het gevreesde Swirl flap probleem zelf mogen aanschouwen!
It's not a pretty sight at all! Complete cilinderkop naar de kloten. Leek wel gatenkaas. Cilinderbehuizing ook zwaar beschadigd. Schade liep in de vele duizenden euro's. Goden zij dank was het niet mijn auto.
Mas op mensen! een nieuwe motor kost gauw 7000 euro. Vervangen die bende nu het nog kan! 500 euro voor een nieuw inlaatspruitstuk is dan geen geld. Bij mij staat ie nu heel hoog op mijn lijstje.
It's not a pretty sight at all! Complete cilinderkop naar de kloten. Leek wel gatenkaas. Cilinderbehuizing ook zwaar beschadigd. Schade liep in de vele duizenden euro's. Goden zij dank was het niet mijn auto.
Mas op mensen! een nieuwe motor kost gauw 7000 euro. Vervangen die bende nu het nog kan! 500 euro voor een nieuw inlaatspruitstuk is dan geen geld. Bij mij staat ie nu heel hoog op mijn lijstje.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: swirl flaps
Je hoeft je inlaatspruitstuk niet eens te vervangen. Je kunt de kleppen gewoon verwijderen.
Als het je om de gemodificeerde wervel kleppen gaat, die heb ik nog thuis liggen en ze zijn te koop.
Ik rij zonder kleppen daarom heb ik ze over. Ik heb ze over omdat ik de 'gelukkige' bezitter ben van een nieuwe motor door deze lieve kleppen. De kleppen hebben 35k km in de motor gezeten.
Kleppen zijn van een 320D (150pk) Verdere info per PB
Als het je om de gemodificeerde wervel kleppen gaat, die heb ik nog thuis liggen en ze zijn te koop.
Ik rij zonder kleppen daarom heb ik ze over. Ik heb ze over omdat ik de 'gelukkige' bezitter ben van een nieuwe motor door deze lieve kleppen. De kleppen hebben 35k km in de motor gezeten.
Kleppen zijn van een 320D (150pk) Verdere info per PB
Re: swirl flaps
@Tazran: Weet jij hoeveel km's die auto gereden had?
Re: swirl flaps
Daar kan je niet op redeneren. SPecialist heeft die dingen al zien breken bij 15K. Zelfs met de laatste versie vanaf 2009 gebeurd het nog steeds
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: swirl flaps
Die auto zat op 350.000 km, maar garage vertelde dat de risico's vanaf de 2 ton toch erg groot worden.
Re: swirl flaps
Hmm, toch maar eerder laten vervangen door plates bij de volgende beurt.
Re: swirl flaps
Angst is een geweldige prikkel om mensen iets te laten doen wat ze eigenlijk niet willen, en daar maken garagehouders gretig gebruik van.
Ik ga voorlopig nog niet mee in die bangmakerij.
Ik ga voorlopig nog niet mee in die bangmakerij.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: swirl flaps
Jij hebt je auto ook zeker alleen WA verzekerd?
Re: swirl flaps
Leer van andermans fouten, je hebt immers de tijd en het geld niet om ze allemaal zelf te maken.
Als ik Mercedes wil rijden,dan bestel ik wel een Taxi!
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: swirl flaps
@ Frank535
Die van mij zijn gebroken bij 165000 km. Volgens mij is dit topic om `liefhebbers te behoeden van grote kosten. Ik heb het meegemaakt en was ruim 4K op weg. Dat gun ik een ander niet.
Wat erg belangrijk in deze is dat auto`s tegenwoordig alleen nog verkocht worden op basis van hun uitstoot en verbuik. Auto`s worden NIET gemaakt om probleemloos 5ton te draaien. Op elke diesel zit tegenwoordig een EGR klep. Dit is technisch gezien gewoon slecht voor je motor maar hij zit erop om de nox uitstoot omlaag te krijgen en dat willen we met elkaar. Dat de prestaties en levensduur achteruitgaan en de onderhoudskosten omhoog vind niemand erg in deze.
De EGR klep is onder andere ook de oorzaak waarom die swirl flaps kapot gaan.
Dus reageer zoals je wil en vraag voor de gein eens bij een garagebedrijf die veel BMW doet wat hij ervan weet.
Die van mij zijn gebroken bij 165000 km. Volgens mij is dit topic om `liefhebbers te behoeden van grote kosten. Ik heb het meegemaakt en was ruim 4K op weg. Dat gun ik een ander niet.
Wat erg belangrijk in deze is dat auto`s tegenwoordig alleen nog verkocht worden op basis van hun uitstoot en verbuik. Auto`s worden NIET gemaakt om probleemloos 5ton te draaien. Op elke diesel zit tegenwoordig een EGR klep. Dit is technisch gezien gewoon slecht voor je motor maar hij zit erop om de nox uitstoot omlaag te krijgen en dat willen we met elkaar. Dat de prestaties en levensduur achteruitgaan en de onderhoudskosten omhoog vind niemand erg in deze.
De EGR klep is onder andere ook de oorzaak waarom die swirl flaps kapot gaan.
Dus reageer zoals je wil en vraag voor de gein eens bij een garagebedrijf die veel BMW doet wat hij ervan weet.
Re: swirl flaps
Interresant. Kun je misschien toelichten waarom de EGR klep mede een veroorzaker is/kan zijn.
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: swirl flaps
Natuurlijk kan dat.
Een egr klep stuurt een deel van je uitlaatgassen weer terug je inlaat in. Door dit te doen gaan je NOX uitstoot omlaag. Nadeel van de egr is dat er een dikke harde maar ook plakkerige smurrie onstaat in je inlaat vanaf je egr klep. Je swirl flaps zitten daarna in je inlaat. Door de vervuiling bewegen de kleppen steeds zwaarder. Dit is mede verantwoordelijk voor het metaalmoe worden van de swirl flaps.
Deze vervuiling word echt behoorlijk na verloop van tijd. Er staan in dit topic wel foto's van de kleppen en inlaatspruitstukken.
Zie hier de egr klep van een medeforumlid. Vanaf de kant we erin kijken in de kant van de intercooler met schone lucht. Aan de bovenkant zie via de klep waarlangs de uitlaatgassen binnenkomen. Zoals je ziet is hier door de vervuiling de inlaat voor een 35 Ã 40% dichtgeslibt. De diesel is turbo geblazen dus hij perst de lucht er wel doorheen maar het is natuurlijk het beste als dit schoon is.
Kijk ook maar eens op het wel en wee 320/ 330d topic hier staan foto's van de werking van het geheel en oa ook de vervuiling. Klik
Daarom kijk ik er ook niet van op dat een forumlid hierboven zegt dat hij na het verwijderen van de flaps en reinigen van het inlaatspruitstuk voor zijn gevoel een vlottere BMW heeft.
Een egr klep stuurt een deel van je uitlaatgassen weer terug je inlaat in. Door dit te doen gaan je NOX uitstoot omlaag. Nadeel van de egr is dat er een dikke harde maar ook plakkerige smurrie onstaat in je inlaat vanaf je egr klep. Je swirl flaps zitten daarna in je inlaat. Door de vervuiling bewegen de kleppen steeds zwaarder. Dit is mede verantwoordelijk voor het metaalmoe worden van de swirl flaps.
Deze vervuiling word echt behoorlijk na verloop van tijd. Er staan in dit topic wel foto's van de kleppen en inlaatspruitstukken.
Zie hier de egr klep van een medeforumlid. Vanaf de kant we erin kijken in de kant van de intercooler met schone lucht. Aan de bovenkant zie via de klep waarlangs de uitlaatgassen binnenkomen. Zoals je ziet is hier door de vervuiling de inlaat voor een 35 Ã 40% dichtgeslibt. De diesel is turbo geblazen dus hij perst de lucht er wel doorheen maar het is natuurlijk het beste als dit schoon is.
Kijk ook maar eens op het wel en wee 320/ 330d topic hier staan foto's van de werking van het geheel en oa ook de vervuiling. Klik
Daarom kijk ik er ook niet van op dat een forumlid hierboven zegt dat hij na het verwijderen van de flaps en reinigen van het inlaatspruitstuk voor zijn gevoel een vlottere BMW heeft.
Re: swirl flaps
@AlpinaDrachten
Bedankt voor de uitleg en de zeer verhelderende foto's!
1+1=2 en nog steeds geen 3, dit heeft niets met bangmakerij van doen en toont duidelijk de noodzaak aan om swirl flaps te verwijderen.
Om de één of andere reden voelde ik mij extra aangesproken door je laatste zin
Het dichtslippen van de boel met die heerlijke zwarte koek is de laatste 3 jaar natuurlijk héél geleidelijk en vooral zo héél langzaam gegaan, dat je niets merkt van enig vermogensverlies.
Door de grote schoonmaakbeurt wordt je echter van het ene op het andere moment teruggezet in de auto die je 3 jaar geleden gewend was, waardoor het dus i.d.d. lijkt of je auto beter aanvoelt cq is.
Feitelijk is dat dus ook zo, alleen is dat t.o.v. de schoonmaakbeurt van gisteren en niet t.o.v. 3 jaar geleden.
Heb gewoon m'n auto terug zoals die nieuw de salon uit kwam rijden
AlpinaDrachten hartelijk bedankt voor het me laten realiseren dat ik niet gek en/of sprookjes aan het vertellen ben
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Bedankt voor de uitleg en de zeer verhelderende foto's!
1+1=2 en nog steeds geen 3, dit heeft niets met bangmakerij van doen en toont duidelijk de noodzaak aan om swirl flaps te verwijderen.
Om de één of andere reden voelde ik mij extra aangesproken door je laatste zin
Het dichtslippen van de boel met die heerlijke zwarte koek is de laatste 3 jaar natuurlijk héél geleidelijk en vooral zo héél langzaam gegaan, dat je niets merkt van enig vermogensverlies.
Door de grote schoonmaakbeurt wordt je echter van het ene op het andere moment teruggezet in de auto die je 3 jaar geleden gewend was, waardoor het dus i.d.d. lijkt of je auto beter aanvoelt cq is.
Feitelijk is dat dus ook zo, alleen is dat t.o.v. de schoonmaakbeurt van gisteren en niet t.o.v. 3 jaar geleden.
Heb gewoon m'n auto terug zoals die nieuw de salon uit kwam rijden
AlpinaDrachten hartelijk bedankt voor het me laten realiseren dat ik niet gek en/of sprookjes aan het vertellen ben
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Laatst gewijzigd door REX-666 op 29 mei 2011, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik Mercedes wil rijden,dan bestel ik wel een Taxi!
Re: swirl flaps
all-risk, en die heb ik gelijk binnen 2 weken na aankoop gebruikt ook.bjornc schreef:Jij hebt je auto ook zeker alleen WA verzekerd?
Voordat mensen zich aangevallen voelen door wat ik eerder zei - ik zeg niet dat het onzin is, want natuurlijk is het veiliger om onderdelen te verwijderen die schade kunnen veroorzaken, zolang dat geen impact heeft op andere zaken.
Het gaat mij om de manier van communiceren; dat vind ik een hoog paniekgehalte hebben.
Hetzelfde geldt voor berichten over bijvoorbeeld het laten inspecteren/reviseren van de automaatbak; één persoon hoeft maar te zeggen dat je schade kunt oplopen als je geen revisie laat doen na xxx km, en weet-ik-hoeveel mensen beginnen hun dealer al te bellen.
Als je een beetje meeleest op diverse forums zie je vaak dat zo'n oud item elke x aantal maanden weer door een nieuw forumlid met paniekerige berichten naar boven wordt gehaald.
De manier waarop dat vaak gebeurt stoort me wel, maar het onderwerp zelf niet !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Re: swirl flaps
Relax mensen. Een ieder bedoelt het hier goed. Het is de moeite niet waard om ons op te winden of elkaar af te vallen. Live zullen jullie het vast allemaal goed met elkaar kunnen vinden.
Ik vind het wel heel interessante feed back en heb me wel vaker verbaasd over al die smurrie op al die foto's.
Ik had de plaatjes toch al in huis, dus ga ze toch maar even laten plaatsen.
Ik denk niet dat ik iets merk want ik heb er net een nieuw inlaatspruitstuk op zitten en heb toen ook geen vermogenswinst opgemerkt. Misschien toch ook nog even checken, hoe vuil die EGR unit is.
Ik vind het wel heel interessante feed back en heb me wel vaker verbaasd over al die smurrie op al die foto's.
Ik had de plaatjes toch al in huis, dus ga ze toch maar even laten plaatsen.
Ik denk niet dat ik iets merk want ik heb er net een nieuw inlaatspruitstuk op zitten en heb toen ook geen vermogenswinst opgemerkt. Misschien toch ook nog even checken, hoe vuil die EGR unit is.