Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Ik zit nu een tijdje met een raadselachtige probleem, dit is nu zo'n maand of 3, 4 aan de gang.
Het trad in het begin niet zo vaak op dus vandaar dat ik er mee kon leven, maar de laatste tijd is het steeds vervelender.
Ik heb al verschillende garages bezocht en onderdelen vervangen, hier de topics met soortgelijke problemen gelezen.. maar mij heeft niks geholpen
Het zit zo:
Tijdens het rijden (vaak op de snelweg) houdt de auto zomaar in en gaat soms het accu lampje even branden (geen andere lampjes) Dit is van korte duur, ca. 1 seconde of minder. Motor slaat verder niet af of zo. Als de Cruise Control toevallig dan aan staat schiet deze uit zijn 'autostand'.
Het is onafhankelijk van snelheid, koude/warme motor, gaspedaal wel/niet/vol/half ingetrapt. Erg vervelend is dit als je door aan het accelereren bent en in de hoge toeren zit en dit voorkomt, dan ga je echt met je hoofd naar voren, niet prettig !
Dit gebeurde in het begin ongeveer 1x per week, nu is het meerdere keren op een dag, soms wel 3x in 100 meter.
Wat heb ik al gedaan?
- Uiteraard laten uitlezen en daar bleek een storing in beide nokkenassensoren (beetje raar dat beide, toevallig 'kapot' zijn)
Gelukkig een medelid hier op het forum gevonden die deze had liggen, ook voor een N42. Helaas heeft dit niet geholpen.
Afgelopen weekend uitlaten lezen weer (dus met de andere sensoren) nu gaaf de computer geen fouten aan. Terwijl er ondertussen zeker wel 10x het inhouden voorkwam.
- Eerst zat ik ook aan de LMM te denken, omdat ie wel eens in de winter raar deed stationair. Originele Bosch LMM erin gezet, hielp ook niet.
- Ook zitten er nu nieuwe bougies in en hebben ze bij de garage de de riem die de dynamo motor aandrijft eraf gehaald, opnieuw aangespannen. Motorolie is ververst, dus geen last van evt, oude olie en slechte oliedruk (was een suggestie vd garage) Hielp ook niks.
Wat ze nog bij de laatste garage riepen dat mogelijk de injector relais soms doorbrand bij BMW.
Is dit waar en is het proberen waard?
Ik probeer zoveel mogelijk dit soort oplossingen te proberen voordat ik naar de dealer ga en mijn auto laten onder zoeken met 120,- per uur zonder enige garantie aan het einde van de dag.
Anyone? please !
Het trad in het begin niet zo vaak op dus vandaar dat ik er mee kon leven, maar de laatste tijd is het steeds vervelender.
Ik heb al verschillende garages bezocht en onderdelen vervangen, hier de topics met soortgelijke problemen gelezen.. maar mij heeft niks geholpen
Het zit zo:
Tijdens het rijden (vaak op de snelweg) houdt de auto zomaar in en gaat soms het accu lampje even branden (geen andere lampjes) Dit is van korte duur, ca. 1 seconde of minder. Motor slaat verder niet af of zo. Als de Cruise Control toevallig dan aan staat schiet deze uit zijn 'autostand'.
Het is onafhankelijk van snelheid, koude/warme motor, gaspedaal wel/niet/vol/half ingetrapt. Erg vervelend is dit als je door aan het accelereren bent en in de hoge toeren zit en dit voorkomt, dan ga je echt met je hoofd naar voren, niet prettig !
Dit gebeurde in het begin ongeveer 1x per week, nu is het meerdere keren op een dag, soms wel 3x in 100 meter.
Wat heb ik al gedaan?
- Uiteraard laten uitlezen en daar bleek een storing in beide nokkenassensoren (beetje raar dat beide, toevallig 'kapot' zijn)
Gelukkig een medelid hier op het forum gevonden die deze had liggen, ook voor een N42. Helaas heeft dit niet geholpen.
Afgelopen weekend uitlaten lezen weer (dus met de andere sensoren) nu gaaf de computer geen fouten aan. Terwijl er ondertussen zeker wel 10x het inhouden voorkwam.
- Eerst zat ik ook aan de LMM te denken, omdat ie wel eens in de winter raar deed stationair. Originele Bosch LMM erin gezet, hielp ook niet.
- Ook zitten er nu nieuwe bougies in en hebben ze bij de garage de de riem die de dynamo motor aandrijft eraf gehaald, opnieuw aangespannen. Motorolie is ververst, dus geen last van evt, oude olie en slechte oliedruk (was een suggestie vd garage) Hielp ook niks.
Wat ze nog bij de laatste garage riepen dat mogelijk de injector relais soms doorbrand bij BMW.
Is dit waar en is het proberen waard?
Ik probeer zoveel mogelijk dit soort oplossingen te proberen voordat ik naar de dealer ga en mijn auto laten onder zoeken met 120,- per uur zonder enige garantie aan het einde van de dag.
Anyone? please !
Laatst gewijzigd door Frenkz op 04 jul 2011, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Lijkt mij de Dynamo die niet genoeg stroom meer kan leveren.
Een slechte accu kan ook 't probleem zijn.
Een slechte accu kan ook 't probleem zijn.
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
accu is verder prima, is naar gekeken.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Dan zou ik de dynamo eens laten nakijken.
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Frenkz. Een climate control kan alleen van zijn automatische stand afvallen als de spanning onderbroken wordt. Stel jij zet je auto van contact af en daarna weer op contact, dan moet je weer handmatig de climate control op automaat zetten. Klopt mijn bewering?
Kan mij iemand daar een antwoordt op geven?
(ik heb geen e46).
Kan mij iemand daar een antwoordt op geven?
(ik heb geen e46).
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
dw70, met CC bedoel ik de Cruise Control, ik heb de post even aangepast
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Maar gelukkig geld voor de Cruis Control hetzelfde; stroom onderbreking = CC uit.
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
dat is van hetzelfde. Spanning weg dan valt ook cruise control uit. Dat is ook een antwoordt.
Ik raad je aan naar BMW te rijden en het hoofdstroom relais uit te laten wisselen. Die weten waar het zit.
Een acculampje gaat ook branden als de verbinding tussen dynamo en boordnet niet klopt. En als het hoofdstroomrelais defect is, gaat dit lampje branden.
Je garage vertellen dat injectors van BMW geen relais hebben b.t.w. Die worden direct door de DME aangestuurd.
Succes!
Ik raad je aan naar BMW te rijden en het hoofdstroom relais uit te laten wisselen. Die weten waar het zit.
Een acculampje gaat ook branden als de verbinding tussen dynamo en boordnet niet klopt. En als het hoofdstroomrelais defect is, gaat dit lampje branden.
Je garage vertellen dat injectors van BMW geen relais hebben b.t.w. Die worden direct door de DME aangestuurd.
Succes!
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Oke bedankt voor het meedenken, maar al mijn andere elektrische zaken, zoals de radio, climate control, xenon blijft gewoon ongestoord werken als het voorval voorkomt, vreemd.
Ik neem aan dat de dynamo te testen is met een apparaat of deze volledig werkt?
@dw70
Wat bedoel je met DME?
Ik neem aan dat de dynamo te testen is met een apparaat of deze volledig werkt?
@dw70
Wat bedoel je met DME?
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
ja een dynamo kun je testen (bij een BOSCH service center).
Het hoofdstroom relais beveiligd direct de DME en alle gerelateerde draaiende zaken (alles wat met motorbewegingen te maken heeft, sensoren etc.). Als de spanning voor de DME wegvalt, valt de motor dood.
Dat de rest blijft werken komt door de batterijspanning. Al deze punten (airco,radio lampen) worden voor dit hoofdstroomrelais afgetakt en separaat afgezekerd. Ze draaien op het moment van spanningsuitval op de 12V batterijspanning die er gewoon altijd is (deze heeft geen beveiliging).
Aangezien je cruise control direct invloed heeft op draaiende zaken, valt deze af, als de spanning wegvalt.
DME= Digital Motor Electronic. Je computer voor de motor.
En stervende relais kondingen zich aan door "het steeds vaker uitvallen".
Het hoofdstroom relais beveiligd direct de DME en alle gerelateerde draaiende zaken (alles wat met motorbewegingen te maken heeft, sensoren etc.). Als de spanning voor de DME wegvalt, valt de motor dood.
Dat de rest blijft werken komt door de batterijspanning. Al deze punten (airco,radio lampen) worden voor dit hoofdstroomrelais afgetakt en separaat afgezekerd. Ze draaien op het moment van spanningsuitval op de 12V batterijspanning die er gewoon altijd is (deze heeft geen beveiliging).
Aangezien je cruise control direct invloed heeft op draaiende zaken, valt deze af, als de spanning wegvalt.
DME= Digital Motor Electronic. Je computer voor de motor.
En stervende relais kondingen zich aan door "het steeds vaker uitvallen".
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Er zit ook een crash sensor op de DME aangesloten. In een geval van een crash, schakelt deze de DME ook uit. DME uit, motor uit.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Bedankt voor deze nuttig informatie !
Ik ga kijken of ik deze week een afspraak kan maken, keep you posted !
Ik ga kijken of ik deze week een afspraak kan maken, keep you posted !
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
eitje voor de BMW garage als je het zo uitlegt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
Vanmiddag is de hoofdstroomrelais vervangen en ook de valvetronic sensor/relais. Maar het mocht niet zo zijn.
Na uitlezen bleek het de krukassensor te zijn, alles wees daarop. Is dit keer door een BMW specialist onder handen genomen.
Ik heb een afspraak gemaakt over 2 weken om dat te gaan vervangen.
Hoop nu echt dat het voorbij is
Na uitlezen bleek het de krukassensor te zijn, alles wees daarop. Is dit keer door een BMW specialist onder handen genomen.
Ik heb een afspraak gemaakt over 2 weken om dat te gaan vervangen.
Hoop nu echt dat het voorbij is
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Langdurige, elektrische? problemen, geen raad meer.
wtf; 2 weken?
Naja, als het daarmee opgelost is...
Naja, als het daarmee opgelost is...