E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Dames en Heren,
ik weet niets van auto`s, heb hier nog geen enkele post geplaats maar hoop toch na een korte introductie wat hulp te krijgen.
Ik, Mick 28 jaar ben nu pas toe aan mijn eerste E36. Na een schade aan mijn Citroen zocht ik een wat comfortabelere auto. Het was een 2e auto, dus mocht niet teveel kosten in aanschaf, vooral lekker rijden en ruimte genoeg bieden voor de komende zomervakantie. Het werd een hele nette E36 Coupe 316 uit december 96. Puntgaaf in de lak ( orientblue ), nette vollederen bekleding en keurig sturend. Zo blij als een kind, wat rij ik heerlijk rond voor een paar centen.
Ik vind hem zo fijn dat ik alles eigenlijk wel in orde wil hebben, 3 parkeerschade deukjes laat ik dit weekend repareren. Het nieuwe contactslot staat in bestelling aangezien deze het na 2 week begaf.( oke, een beetje pech heb ik altijd! ) Het lagertje achter is reeds vervangen enz enz enz. Maar nu;
Een paar electrische probleempjes;
1. Mijn ruitenwisser. Stand 1 is interval, stand 2 is interval, stand 3 is supersnel. De Wi-Wa ( LOWII 61.35-8 359 031 ) ziet er van binnen keurig uit. De nieuwe ( via marktplaats ) bleek helaas een heel ander model. Ik heb de aftermarket radio al uitgebouwd, maar zie zo nergens de tachodraad. Ik weet niet hoe dit er uit moet zien, zwart/wit lees ik. Hier kom ik niet uit, en dat is lastig als het regent.
2. Kan het dakraam ook met 1 druk op de knop dicht? Open wil wel, dicht niet ( wellicht dat dat zo hoort )
3. Climate Control; die word wel koud maar blaast alleen lucht bij het raam. De computer geeft 2 storingen op de beide motortjes t.b.v. klepbediening ( zegt een vriend van me, dit gaat ook buiten mijn boekje ). We vinden het vreemd dat er 2 motortjes " stuk" zouden zijn.
Ik wil mij richten op de ruitenwisser, dit kan ik wellicht nog zelf. De rest, tips zijn zeker welkom maar de uitvoering zal door een vriend van me geschieden.
Alvast bedankt allen!
ik weet niets van auto`s, heb hier nog geen enkele post geplaats maar hoop toch na een korte introductie wat hulp te krijgen.
Ik, Mick 28 jaar ben nu pas toe aan mijn eerste E36. Na een schade aan mijn Citroen zocht ik een wat comfortabelere auto. Het was een 2e auto, dus mocht niet teveel kosten in aanschaf, vooral lekker rijden en ruimte genoeg bieden voor de komende zomervakantie. Het werd een hele nette E36 Coupe 316 uit december 96. Puntgaaf in de lak ( orientblue ), nette vollederen bekleding en keurig sturend. Zo blij als een kind, wat rij ik heerlijk rond voor een paar centen.
Ik vind hem zo fijn dat ik alles eigenlijk wel in orde wil hebben, 3 parkeerschade deukjes laat ik dit weekend repareren. Het nieuwe contactslot staat in bestelling aangezien deze het na 2 week begaf.( oke, een beetje pech heb ik altijd! ) Het lagertje achter is reeds vervangen enz enz enz. Maar nu;
Een paar electrische probleempjes;
1. Mijn ruitenwisser. Stand 1 is interval, stand 2 is interval, stand 3 is supersnel. De Wi-Wa ( LOWII 61.35-8 359 031 ) ziet er van binnen keurig uit. De nieuwe ( via marktplaats ) bleek helaas een heel ander model. Ik heb de aftermarket radio al uitgebouwd, maar zie zo nergens de tachodraad. Ik weet niet hoe dit er uit moet zien, zwart/wit lees ik. Hier kom ik niet uit, en dat is lastig als het regent.
2. Kan het dakraam ook met 1 druk op de knop dicht? Open wil wel, dicht niet ( wellicht dat dat zo hoort )
3. Climate Control; die word wel koud maar blaast alleen lucht bij het raam. De computer geeft 2 storingen op de beide motortjes t.b.v. klepbediening ( zegt een vriend van me, dit gaat ook buiten mijn boekje ). We vinden het vreemd dat er 2 motortjes " stuk" zouden zijn.
Ik wil mij richten op de ruitenwisser, dit kan ik wellicht nog zelf. De rest, tips zijn zeker welkom maar de uitvoering zal door een vriend van me geschieden.
Alvast bedankt allen!
Laatst gewijzigd door mimic82 op 15 jul 2011, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser/ Tacho
1. het probleem zit dan meestal in de schakelaar
2.van dakramen ,heb ik niet veel verstand,ik weet niet of dit zo hoort,
heeft iets te maken met "comfortsluiting " ,"dw70" heeft hier verstand van ik denk dat ie wel zal reageren
als je van buiten auto afsluit met sleutel en je houd je sleutel naar rechts gedraaid ,sluiten dan wel de ramen en dakraam ?
3. heb je de zekeringen en relais die bij die climate controle motortjes horen gechecked ?
2.van dakramen ,heb ik niet veel verstand,ik weet niet of dit zo hoort,
heeft iets te maken met "comfortsluiting " ,"dw70" heeft hier verstand van ik denk dat ie wel zal reageren
als je van buiten auto afsluit met sleutel en je houd je sleutel naar rechts gedraaid ,sluiten dan wel de ramen en dakraam ?
3. heb je de zekeringen en relais die bij die climate controle motortjes horen gechecked ?
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser/ Tacho
Ik heb de BMW net terug van de spuiter, ziet er weer strak uit! Ik zal de bovenstaande tips even bekijken!
Heb ook net een setje Boston Pro 5.4 compo op de kop getikt. 5.25" , en toch past het niet! De schroefgaten van de orginele luidsprekers zitten simpelweg verder uit elkaar!
Heb ook net een setje Boston Pro 5.4 compo op de kop getikt. 5.25" , en toch past het niet! De schroefgaten van de orginele luidsprekers zitten simpelweg verder uit elkaar!
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser/ Tacho
We zijn weer iets verder; al is de oplossing nog niet gevonden. Ik fixeer me eerst even op de ruitenwisser, dit probleem lijkt makkelijker op te lossen. De kachel/ ventilatoren vind ik wel belangrijker. ( snikheet dat leer! )
De Ruitenwisser; ik heb de WiWa module geprobeerd, geen succes. Andere ruitenwisserschakelaar werkt ook niet. Wel zitten er een aantal extra draden aan de wiwamodule, die lijken me niet standaard. Ik ga het weekend eens kijken of ik dat in orginele staat kan brengen.
Ik heb onder de motorkap nog iets vreemds gevonden weet 1 van jullie wat dit is/ waar het voor dient?
De Ruitenwisser; ik heb de WiWa module geprobeerd, geen succes. Andere ruitenwisserschakelaar werkt ook niet. Wel zitten er een aantal extra draden aan de wiwamodule, die lijken me niet standaard. Ik ga het weekend eens kijken of ik dat in orginele staat kan brengen.
Ik heb onder de motorkap nog iets vreemds gevonden weet 1 van jullie wat dit is/ waar het voor dient?
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Ik zal ook nog even de kachel samenvatten; dit probleem moet eigenlijk wel voor de vakantie opgelost worden.
De ventilatoren ( motor ) draaien, en gaan beduidend harder als ik daar via de hoofdunit om vraag. Als ik schakel naar "voorruit" ( ontdooien ) komt er meer dan genoeg lucht onder het voorraam. Als ik schakel naar andere luchtstroom dan komt er simpelweg niets uit de ventilatieroosters ( blowers draaijen wel ).
Ik weet niet of ik het moet kunnen horen ( verwacht van wel ) maar ik hoor niets veranderen bij de keuzemogenlijkheden ( recht naar voren blazen, naar onderen, enz enz ).
De ventilatoren ( motor ) draaien, en gaan beduidend harder als ik daar via de hoofdunit om vraag. Als ik schakel naar "voorruit" ( ontdooien ) komt er meer dan genoeg lucht onder het voorraam. Als ik schakel naar andere luchtstroom dan komt er simpelweg niets uit de ventilatieroosters ( blowers draaijen wel ).
Ik weet niet of ik het moet kunnen horen ( verwacht van wel ) maar ik hoor niets veranderen bij de keuzemogenlijkheden ( recht naar voren blazen, naar onderen, enz enz ).
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
dat is je zekeringenkast ,die vierkante blokjes zijn relais ,en die blauw gele (aarde) draad hoort daar niet.weet 1 van jullie wat dit is/ waar het voor dient?
en ik denk dat die draad loopt naar of mistlichten of achterlichten
als die draad afgeknipt is en nergens naar toe loopt kan ie ook voor testen en of doormeten van electries systeem gebruikt zijn
in dat "bakie" zou ik als eerste kijkken als je elektrieke problemen heb
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Het ging mij inderdaad om die draad die daar loopt. Zal eens kijken waar die heen loopt, er zit een weerstand/ condensator tussen trouwens. Mag ik ervan uitgaan dat relais 9 goed werkt? ( de raam-stand werkt immers )
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Klopt als een bus. Stand 2 gaat pas "normaal functioneren" als je gaat rijden. Probeer maar uit.mimic82 schreef: Een paar electrische probleempjes;
1. Mijn ruitenwisser. Stand 1 is interval, stand 2 is interval, stand 3 is supersnel.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
dat is het probleem, hij gaat niet normaal functioneren als ik ga rijden. Ik las ergens in het Duits dat dit met een verstoord tachosignaal te maken zou kunnen hebben?
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
zou kunnen tachosignaal, want dat is zijn referentie dat hij in beweging is. Op contact no 5 op de Wi-Wa module komt het tacho signaal binnen. Pruts er eens een hulpdraadje tussen en kijk of je een binnenkomend signaal meet van de tacho.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Dat ga ik vanavond even proberen. In stilstand zou ik op contact 5 " niets " moeten meten, rijdend wel? ( weet niet zo goed wat gebruikelijk is, aan/uit of een verhoogd voltage o.i.d ).
Ik zal dan ook direct even kijken of er geprutst is met die draad, er zitten wat niet orginele krimpkousjes in de buurt! Is het logisch dat een doehetzelfer vanaf dat punt het tachosignaal heeft afgetapt tbv een autoradio ofzo? ( en dat daar dan een probleem zit )
Ik zal dan ook direct even kijken of er geprutst is met die draad, er zitten wat niet orginele krimpkousjes in de buurt! Is het logisch dat een doehetzelfer vanaf dat punt het tachosignaal heeft afgetapt tbv een autoradio ofzo? ( en dat daar dan een probleem zit )
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
BMW gebruikt snelheidsafhankelijke signalen. Hoe sneller je rijdt, des te sneller de ruitenwisser gaat werken. Dat kan voor de schakeling een oplopende spanning of dalende spanning zijn. Dat bepaald BMW. Dat weet ik niet, maar het is te meten en daar gaat het mij en jou om. Als er maar iets gebeurd.
Dat zou dan een hele slechte prutser zijn geweest die zijn tacho signaal gebruikt voor een radio.
Het open dak moet net zo sluiten als dat hij opent. In 1 beweging. Voor het kantelen, moet altijd een 2e maal gedrukt worden.
Schakelaar even controleren met een multimeter op weerstand mode (zonder spanning te voeren). Of even met een stuk draad overbruggen (met spanning). Sluit hij dan wel goed, weet je dat de schakelaar kaputti is.
Dat zou dan een hele slechte prutser zijn geweest die zijn tacho signaal gebruikt voor een radio.
Het open dak moet net zo sluiten als dat hij opent. In 1 beweging. Voor het kantelen, moet altijd een 2e maal gedrukt worden.
Schakelaar even controleren met een multimeter op weerstand mode (zonder spanning te voeren). Of even met een stuk draad overbruggen (met spanning). Sluit hij dan wel goed, weet je dat de schakelaar kaputti is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Daar kan ik wat mee, tof. Leuk al die extra foefjes, totdat het niet meer werkt.
Het dak laat ik even voor wat het is, de focus ligt op de kachel en ruitenwisser. Vergeef mijn ontwetendheid, maar word dat tachosignaal niet gebruikt om je radio harder te laten gaan aan de hand van de gereden snelheid?
Eerst maar eens meten!
Het dak laat ik even voor wat het is, de focus ligt op de kachel en ruitenwisser. Vergeef mijn ontwetendheid, maar word dat tachosignaal niet gebruikt om je radio harder te laten gaan aan de hand van de gereden snelheid?
Eerst maar eens meten!
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
ja tachosignaal komt op de radio binnen op klem 10.
Dakschakelaar heb je toch zo los?
Dakschakelaar heb je toch zo los?
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: E36 316 Coupe 96-> Ruitenwisser & kachel
Ik heb hem maar naar de garage gebracht. Vermoedelijk een kachelklep ( voor mij te ingewikkeld ). Even afwachten, hoop dat het meevalt!