Remmen in de regen
Remmen in de regen
In de serie "heb jij dat ook?":
Vanmorgen regende het nogal (het is dan ook hoogzomer) onderweg naar m'n werk. Het viel me op dat na een tijd in de regen rijden de remmen eerst drooggeremd moeten worden. Er gebeurt maar heel weinig als je na een stuk nat rijden remt, pas na een seconde of wat begint de boel te vertragen.
Nou viel me dat laatst met mijn 320D ook al eens op, dus ik vroeg me af of andere mensen dat ook hebben?
Echt gevaarlijk is het niet, maar wel opvallend.
Vanmorgen regende het nogal (het is dan ook hoogzomer) onderweg naar m'n werk. Het viel me op dat na een tijd in de regen rijden de remmen eerst drooggeremd moeten worden. Er gebeurt maar heel weinig als je na een stuk nat rijden remt, pas na een seconde of wat begint de boel te vertragen.
Nou viel me dat laatst met mijn 320D ook al eens op, dus ik vroeg me af of andere mensen dat ook hebben?
Echt gevaarlijk is het niet, maar wel opvallend.
Re: Remmen in de regen
Ik ken het sowieso van de motor, bij de auto is het me minder opgevallen, maar wel verklaarbaar, remmen hebben toch een waterfilm en zijn toch stukken koeler
Het duurde even voor ik door had waar TiAg voor stond
Re: Remmen in de regen
Heb het eigenlijk nog nooit gemerkt.... Terwijl ik toch best een 'zeikerd' ben als het om het gedrag van de auto gaat.
Re: Remmen in de regen
Ja klinkt wel logisch.
Zijn eigenlijk twee dingen die er spelen:
- Na een poos stilstaan in de regen ontstaat er wat roest op je remschijf. Voor je remmen het weer top doen moet je dit eerst even er af remmen. (hetzelfde geldt overigens voor de handrem, die trek ik tijdens het rijden even licht aan om de roest in de remtrommel weg te schuren).
- Koude remmen werken nu eenmaal minder goed dan remmen die op temperatuur zijn. Door het opspattende water koelen je remschijven af.
Zijn eigenlijk twee dingen die er spelen:
- Na een poos stilstaan in de regen ontstaat er wat roest op je remschijf. Voor je remmen het weer top doen moet je dit eerst even er af remmen. (hetzelfde geldt overigens voor de handrem, die trek ik tijdens het rijden even licht aan om de roest in de remtrommel weg te schuren).
- Koude remmen werken nu eenmaal minder goed dan remmen die op temperatuur zijn. Door het opspattende water koelen je remschijven af.
Re: Remmen in de regen
Nou ik heb 't alleen als ik een tijd (bijvoorbeeld een kwartier) in de stromende regen rijd op de cruise control, dus zonder te remmen. Als ik dan moet remmen, duurt het eventjes voor het echt begint te vertragen. De 320D had het ook toen ik heel lang in de stromende regen zo had gereden.
Re: Remmen in de regen
Ja, dan is het dus gewoon zo dat de temperatuur van de remmen erg laag is, i.c.m. een mogelijk roestlaagje. (Klinkt gek, maar moet je eens opletten met autowassen, na paar minuutjes staan heb je al een beetje roest).
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Remmen in de regen
NielsE36 schreef:Ja klinkt wel logisch.
- Koude remmen werken nu eenmaal minder goed dan remmen die op temperatuur zijn. Door het opspattende water koelen je remschijven af.
Tis geen F1 auto.
Veel is afhanglijk van welke remblokken je gebruikt, rij ook een Yamaha R1,als ik hier mee het circuit op ga dan komen er race remblokken op van carbon,die remmen alleen als ze heet zijn,koud doen ze bijna nix,dus op de straat krijg ik die ook niet warm geremt,daar gaan dus streetrace blokken op,die met veel minder warmte al voldoende rem vertraging produceren.
Een auto met normale remblokken vind koude schijven het lekkerste,anders had BMW ook niet zulke grote gaten voorin de bumper hoefen te zagen en had je ook geen geventileerde schijven nodig.
En in principe ,als je roest op je schijven hebt remt ie nog beter,omdat de schijf dan vele malen troefer is dan normaal,alleen rem je die aanliggende roest er direct vanaf.
Re: Remmen in de regen
Eigenlijk ben ik dus de enige die het ooit meemaakt, op 2 compleet verschillende auto's?
Re: Remmen in de regen
Nee niet de enige,
Ik had het met de clio nadat ik imitatie schijven erop had gezet.
Ook heb ik het gehad met een nieuwe sprinter uit 2010, vooral als je een uur rijd in de regen zonder te remmen krijg je dit.
Ik had het met de clio nadat ik imitatie schijven erop had gezet.
Ook heb ik het gehad met een nieuwe sprinter uit 2010, vooral als je een uur rijd in de regen zonder te remmen krijg je dit.
Re: Remmen in de regen
Elke schijf rem remt minder goed als hij koud is, dus zeker als hij nat is.largeproject schreef:NielsE36 schreef:Ja klinkt wel logisch.
- Koude remmen werken nu eenmaal minder goed dan remmen die op temperatuur zijn. Door het opspattende water koelen je remschijven af.
Tis geen F1 auto.
Veel is afhanglijk van welke remblokken je gebruikt, rij ook een Yamaha R1,als ik hier mee het circuit op ga dan komen er race remblokken op van carbon,die remmen alleen als ze heet zijn,koud doen ze bijna nix,dus op de straat krijg ik die ook niet warm geremt,daar gaan dus streetrace blokken op,die met veel minder warmte al voldoende rem vertraging produceren.
Een auto met normale remblokken vind koude schijven het lekkerste,anders had BMW ook niet zulke grote gaten voorin de bumper hoefen te zagen en had je ook geen geventileerde schijven nodig.
En in principe ,als je roest op je schijven hebt remt ie nog beter,omdat de schijf dan vele malen troefer is dan normaal,alleen rem je die aanliggende roest er direct vanaf.
Dit is gewoon normaal.
En wat betreft de gaten in de voorbumper.....
Er zit verschil tussen bedrijfstemperatuur en oververhitting.
Ik weet dat bijvoorbeeld de S klasse en de 7 serie hun remmen droog houden in regen door ze af en toe heel licht aan te knijpen.
Geheel automatisch, merk je niks van. Alleen heb je altijd droge remmen, doen ze niet voor niks denk ik.
Bij een remmentest staan altijd twee waardes, koud en warm.
De koude remweg is gewoon langer dan de warme
Maar wat betreft het is geen F1 heb je gelijk, met gewoon gebruik merk je daar eigenlijk niks van.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: Remmen in de regen
Ik heb een 320D en een 330XD en ik kan in de remmerij niet echt een groot verschil merken.
Auto's zijn alle 2 voor voorzien van nieuwe remschijven en blokken rondom.
Bij regen zit er idd wel iets vertraging in, maar ik kan niet zeggen dat de ene of de andere auto daar meer/minder last van heeft.
Met optrekken wel maar dat is weer een ander verhaal
Auto's zijn alle 2 voor voorzien van nieuwe remschijven en blokken rondom.
Bij regen zit er idd wel iets vertraging in, maar ik kan niet zeggen dat de ene of de andere auto daar meer/minder last van heeft.
Met optrekken wel maar dat is weer een ander verhaal
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!