E46 330i.. wat zal ik doen
E46 330i.. wat zal ik doen
Beste forumleden,
Toch maar even hier aangemeld om een paar vragen te stellen en wie weet blijf ik hier wel hangen mochten we hem aanschaffen
Goed, 3 uur geleden een BMW 330i E46 209.000Km uit november 2001 (facelift model) gereden en ik kan alleen maar zeggen, WOW wat een power en goede wegligging, beter dan ik had verwacht.
Toch een paar puntjes opgemerkt:
- Linksachter op de bumper zit een beetje beschadiging wat ik niet zo erg vind
- Achterbanden zijn compleet op
- Linker achtervelg snijd al in de band door beschadiging aan die velg dus moet een nieuwe velg op.
- Lage snelheid sturen naar links en rechts kraakt het duidelijk voorin, volgensmij rechtsvoor.
- Airco geen koude lucht uit maar lauwe stinklucht. Bijvullen kan genoeg zijn lijkt me, ken iemand die dit goedkoop er bij doet.
- De passagiers deur rechtsvoor voelt wat zwaar aan
- Als het raam rechtsvoor naar beneden gaat knarst er wat, heb meer gelezen over raam problemen?
Vraagjes:
- Een 330i heeft een distributieketting?
- Wat kost een setje nieuwe remmen?
- Wat is jullie ervaring met het verbruik in de 330i? Ik zat op 120 na eventjes op 1:12 wat ie aangaf
- We willen de auto 5 jaar houden en vragen ons af wat je ongeveer per jaar moet rekenen aan onderhoudskosten. Ik heb op het moment een Volvo S80, lijkt me dat het onderhoud wel aardig hetzelfde is?
- Is de 330i over het algemeen een betrouwbare auto?
Info:
Verder is hij van 1 eigenaar geweest en altijd in onderhoud geweest bij de BMW dealer totaal afgestempeld tot aan nu, ik heb dat ook nog eens bevestigd gekregen van die BMW dealer zelf.
Hij kost 6950, de dealer zou gaan kijken naar de dingen die ik hierboven aangaf en zou me een voorstel doen, komen er wel wat kosten bovenop.
Verder mocht ik ook een aankoop keuring laten doen als ik dat wilde.
Verder even een monteur snel naar laten kijken, die vond hem mooi lopen.
Ga ik de overstap doen naar BMW, wat voor idee hebben jullie bij deze auto en prijs?
Toch maar even hier aangemeld om een paar vragen te stellen en wie weet blijf ik hier wel hangen mochten we hem aanschaffen
Goed, 3 uur geleden een BMW 330i E46 209.000Km uit november 2001 (facelift model) gereden en ik kan alleen maar zeggen, WOW wat een power en goede wegligging, beter dan ik had verwacht.
Toch een paar puntjes opgemerkt:
- Linksachter op de bumper zit een beetje beschadiging wat ik niet zo erg vind
- Achterbanden zijn compleet op
- Linker achtervelg snijd al in de band door beschadiging aan die velg dus moet een nieuwe velg op.
- Lage snelheid sturen naar links en rechts kraakt het duidelijk voorin, volgensmij rechtsvoor.
- Airco geen koude lucht uit maar lauwe stinklucht. Bijvullen kan genoeg zijn lijkt me, ken iemand die dit goedkoop er bij doet.
- De passagiers deur rechtsvoor voelt wat zwaar aan
- Als het raam rechtsvoor naar beneden gaat knarst er wat, heb meer gelezen over raam problemen?
Vraagjes:
- Een 330i heeft een distributieketting?
- Wat kost een setje nieuwe remmen?
- Wat is jullie ervaring met het verbruik in de 330i? Ik zat op 120 na eventjes op 1:12 wat ie aangaf
- We willen de auto 5 jaar houden en vragen ons af wat je ongeveer per jaar moet rekenen aan onderhoudskosten. Ik heb op het moment een Volvo S80, lijkt me dat het onderhoud wel aardig hetzelfde is?
- Is de 330i over het algemeen een betrouwbare auto?
Info:
Verder is hij van 1 eigenaar geweest en altijd in onderhoud geweest bij de BMW dealer totaal afgestempeld tot aan nu, ik heb dat ook nog eens bevestigd gekregen van die BMW dealer zelf.
Hij kost 6950, de dealer zou gaan kijken naar de dingen die ik hierboven aangaf en zou me een voorstel doen, komen er wel wat kosten bovenop.
Verder mocht ik ook een aankoop keuring laten doen als ik dat wilde.
Verder even een monteur snel naar laten kijken, die vond hem mooi lopen.
Ga ik de overstap doen naar BMW, wat voor idee hebben jullie bij deze auto en prijs?
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Als ik je verhaal zo lees kan ik je 2 dingen meegeven uit mijn ervaring(heb namelijk 2 maand geleden zelf een 323i Coupe gekocht). Mijn achterbanden waren ook op, toen gaf de handelaar aan: "Daar zet ik wel even 2 nieuwe voor je op" - je raad het al, dat waren flut banden. Over het verbruik kan ik zeggen dat ook mijn BC aangeeft dat ik 1 op 11/12 rij op de snelweg, maar dan moet je wel echt 120 rijden en wind mee/berg afwaarts gaan, zal het verbruik bij een 330i nog wel wat hoger liggen. Ga uit van algemeen verbruik 1 op 10.
Verder kan ik je iig niet helpen succes met je keuze
Diezel
Verder kan ik je iig niet helpen succes met je keuze
Diezel
BMW: Bayerische Motoren Werke
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Een aankoopkeuring met deze kmstand is geen overbodige luxe lijkt me, in het algemeen is de E46 een redelijk robuuste betrouwbare wagen, al kan achterstallig onderhoud erg duur worden.
Alles staat en valt met goed onderhoud, de 3.0 M54 motor is zeer robuust en kmstanden van 3 ton of hoger zijn geen enkel probleem.
Wel staan ze er bekend om wat olie te lusten 1 liter op de 5000km is geen uitzondering.
Check het subrame achter extra goed, deze willen nog welleens scheuren is een constructiefout van bmw, vooral de wagens met de dikkere motoren komt het voor.
Onderstel kan ook nog wel wat aandacht nodig hebben met deze kmstanden als er nog niks aan gebeurd is, denk aan draagarmen/rubbers/difrentieel etc etc.
Verbruik zal zo rond de 1 op 10 a 11 liggen inderdaad, doet mijn 328ci ook.
Maar voor de rest een topblok deze 3.0, geweldige zes in lijn
Alles staat en valt met goed onderhoud, de 3.0 M54 motor is zeer robuust en kmstanden van 3 ton of hoger zijn geen enkel probleem.
Wel staan ze er bekend om wat olie te lusten 1 liter op de 5000km is geen uitzondering.
Check het subrame achter extra goed, deze willen nog welleens scheuren is een constructiefout van bmw, vooral de wagens met de dikkere motoren komt het voor.
Onderstel kan ook nog wel wat aandacht nodig hebben met deze kmstanden als er nog niks aan gebeurd is, denk aan draagarmen/rubbers/difrentieel etc etc.
Verbruik zal zo rond de 1 op 10 a 11 liggen inderdaad, doet mijn 328ci ook.
Maar voor de rest een topblok deze 3.0, geweldige zes in lijn
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Subframe zal wel goed zitten bij een facelift model maar extra checken kan nooit kwaad En inderdaad alles staat of valt bij goed onderhoud, maar ook dit lijkt wel redelijk geregeld te zijn als ik hoor dat hij altijd dealer onderhouden is.
BMW: Bayerische Motoren Werke
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Ik ben binnenkort ook van plan een e46 te gaan halen. Maar het is dus niet een te groot risico om zon auto te kopen met ruim 200.000km erop?
of het nou een automaat of een handgeschakelde is.
of het nou een automaat of een handgeschakelde is.
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Motor van een e46 is volgens mij berekend op het maken van minimaal 400.000km maar het gaat er puur om hoe de wagen onderhouden is
BMW: Bayerische Motoren Werke
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:38
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
- Spoiler: Laat zien
Gekocht met 191.000km op de teller. De auto is van eerste eigenaar en altijd dealer onderhouden wat wel voorwaarde is. Km stand is inmiddels 198.000. Tot nog toe geen enkel probleem en geen olieverbruik. Wat een power!! Elke keer lig ik weer in een deuk als ik het gas in trap. Gemiddeld verbruik 1 op 10 bij 50/50 binnen/buiten de bebouwde kom. Veel plezier en veilige kilometers met die superbak!!
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 18 jul 2008, 21:02
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Nog even je vraag mbt. de distributieriem, die heeft deze motor niet.
De nokkenassen worden door een onderhoudsvrije ketting aangedreven.
Pas wel op voor slecht gerepareerde schade's.
209.000 km is niet veel voor een auto uit 2001 en idd.geen probleem voor benzine E46's.
De nokkenassen worden door een onderhoudsvrije ketting aangedreven.
Pas wel op voor slecht gerepareerde schade's.
209.000 km is niet veel voor een auto uit 2001 en idd.geen probleem voor benzine E46's.
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Die airco zou ik wel in de gaten houden. Kan enkel vullen zijn, maar ik heb ook al issues gelezen over de hele weerstand/egel die vervangen moet worden, da's wel duur. Kijk met de banden uit dat je niet gefopt wordt met van die waardeloze plastic units.
Raammechanisme zou ik me niet te druk om maken. Wel meenemen in de onderhandeling, maar mocht ie sneuvelen zijn er reparatiesetjes te koop. Een setje remblokken kost je de kop niet, als je ze er zelf onder kan zetten. Lekker shoppen op eBay loont.
Je verbruik zal rond de 1:10 liggen, dat lees je meestal bij deze auto. Kijk anders eens op spritmonitor voor een vergelijking. Qua onderhoudskosten ligt het helemaal aan de staat van onderhoud als je 'm koopt en het aantal km's per jaar. Een goed onderhouden auto kan jaren mee, maar als je pech hebt en er gaan wat zaken stuk (en je bent zelf niet handig), dan kan het aardig in de papieren lopen. Dat lijkt me echter bij een S80 net zo goed opgaan...
Wel een flinke stap terug qua ruimte, van een S80 naar een Dreier!
Raammechanisme zou ik me niet te druk om maken. Wel meenemen in de onderhandeling, maar mocht ie sneuvelen zijn er reparatiesetjes te koop. Een setje remblokken kost je de kop niet, als je ze er zelf onder kan zetten. Lekker shoppen op eBay loont.
Je verbruik zal rond de 1:10 liggen, dat lees je meestal bij deze auto. Kijk anders eens op spritmonitor voor een vergelijking. Qua onderhoudskosten ligt het helemaal aan de staat van onderhoud als je 'm koopt en het aantal km's per jaar. Een goed onderhouden auto kan jaren mee, maar als je pech hebt en er gaan wat zaken stuk (en je bent zelf niet handig), dan kan het aardig in de papieren lopen. Dat lijkt me echter bij een S80 net zo goed opgaan...
Wel een flinke stap terug qua ruimte, van een S80 naar een Dreier!
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Welnee, zo'n ding bestel je voor 50 euro en je vervangt 'm in een uurtje!maar ik heb ook al issues gelezen over de hele weerstand/egel die vervangen moet worden, da's wel duur
Maarre ik wist niet dat een 330i met zo'n nette km-stand al zo betaalbaar was! Misschien was het dan wel een leuk alternatief geweest voor mijn 330d, een 330i en daar dan gas in laten bouwen.
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Vind 2090000 anders al een aardig pittige kmstand voor een benzine auto zeker als je hem nog 5 jaar wilt rijden, mijn coupe staat net over de ton.
Technisch kan een wagen uiteraard net zo goed zijn met 2ton plus, maar de kans op problemen nemen wel toe.
Technisch kan een wagen uiteraard net zo goed zijn met 2ton plus, maar de kans op problemen nemen wel toe.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Ik heb zelf last bij deze auto van elektronische kwaaltjes. Af en toe gaan er lichtjes op het dashboard branden, waarna ze later uit zichzelf uit gaan. elektronica van de bimmer is niet zijn sterkste punt. Wat aandrijflijn betreft zijn het ontzettend betrouwbare motoren, daar zou ik me niet veel zorgen om maken.
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Wow, bedankt voor alle reacties!
Ben er nu wel wat geruster op dat het motorisch wel goed zit en dat het een beetje te doen is. Ik heb echt zelf totaal geen ervaring met BMW's en onderhoud, vandaar.
Mooi dat er geen distributieriem op zit. Ik heb inderdaad dus airco opgegeven dus ik hoop dat ze dat zelf even fixen, anders kan ik het ook goedkoop regelen.
Ik was zelf een beetje verbaasd over 1:10/11, ook mede omdat op autoweek.nl het verbruik toch iets optimistischer word ingeschat, zo'n 1:14,5 ... maja dat had ik kunnen weten met een 3 liter I guess, ik rijd er zelf ook eentje en die haalt zeker geen 1:14
Nadat ik uit de BMW 330i kwam en weer in mijn S80 ging zitten had ik wel even weer zoiets van zow, dit is toch wel een stuk comfortabeler en groter maar kwa hoe hij op de weg ligt, het sturen, degelijkheid en vooral power is mijn S80 2.9 echt niks vergeleken met de 330i...
Mijn vriendin en ik hebben nu besloten even af te wachten met wat voor een voorstel de garage die de auto verkoopt komt, als het een beetje aanstaat dan kopen we hem, ik vind het een prachtige auto. Ik laat jullie weten hoe het afloopt, dit zal maandag of dinsdag zijn en dan plaats ik nog wel even een fototje erbij!
Ben er nu wel wat geruster op dat het motorisch wel goed zit en dat het een beetje te doen is. Ik heb echt zelf totaal geen ervaring met BMW's en onderhoud, vandaar.
Mooi dat er geen distributieriem op zit. Ik heb inderdaad dus airco opgegeven dus ik hoop dat ze dat zelf even fixen, anders kan ik het ook goedkoop regelen.
Ik was zelf een beetje verbaasd over 1:10/11, ook mede omdat op autoweek.nl het verbruik toch iets optimistischer word ingeschat, zo'n 1:14,5 ... maja dat had ik kunnen weten met een 3 liter I guess, ik rijd er zelf ook eentje en die haalt zeker geen 1:14
Nadat ik uit de BMW 330i kwam en weer in mijn S80 ging zitten had ik wel even weer zoiets van zow, dit is toch wel een stuk comfortabeler en groter maar kwa hoe hij op de weg ligt, het sturen, degelijkheid en vooral power is mijn S80 2.9 echt niks vergeleken met de 330i...
Mijn vriendin en ik hebben nu besloten even af te wachten met wat voor een voorstel de garage die de auto verkoopt komt, als het een beetje aanstaat dan kopen we hem, ik vind het een prachtige auto. Ik laat jullie weten hoe het afloopt, dit zal maandag of dinsdag zijn en dan plaats ik nog wel even een fototje erbij!
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Serieus? Dan haal ik zaken door elkaar denk ik .Harm78 schreef:Welnee, zo'n ding bestel je voor 50 euro en je vervangt 'm in een uurtje!maar ik heb ook al issues gelezen over de hele weerstand/egel die vervangen moet worden, da's wel duur
Nah, met de km's die jij maakt krijg je voor een 330i weinig meer terug achteraf denk ik. En met gas erin (los van de inbouwprijs) loopt zo'n ding ongeveer 1:8,5, dat gaat stiekem ook nog wel optellen. Al zou het zomaar kunnen dat ie goedkoper is, onder andere doordat een 330d met automaat natuurlijk niet zo zuinig is als een 320d handbak.Harm78 schreef:Maarre ik wist niet dat een 330i met zo'n nette km-stand al zo betaalbaar was! Misschien was het dan wel een leuk alternatief geweest voor mijn 330d, een 330i en daar dan gas in laten bouwen.
Re: E46 330i.. wat zal ik doen
Laat wel even goed kijken naar die voortrein als je daar geluid hoorde.
Als je al meteen 2 draagarmen en evt schokbrekers moet gaan vervangen zou ik wel eerst even kijken naar de kosten daarvan voor aanschaf.
Draagarmen van een E46 zijn nogal eens aan vervanging toe en met deze kilometerstand heb je ook best eens kans op redelijk versleten schokbrekers.
Ik vind het ook een behoorlijk hoge kilometerstand als basis om 5 jaar mee te willen gaan rijden.
Als je al meteen 2 draagarmen en evt schokbrekers moet gaan vervangen zou ik wel eerst even kijken naar de kosten daarvan voor aanschaf.
Draagarmen van een E46 zijn nogal eens aan vervanging toe en met deze kilometerstand heb je ook best eens kans op redelijk versleten schokbrekers.
Ik vind het ook een behoorlijk hoge kilometerstand als basis om 5 jaar mee te willen gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Martijn M3 op 14 aug 2011, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.