E46 330i.. wat zal ik doen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door jporter » 14 aug 2011, 10:53

Martijn M3 schreef:Laat wel even goed kijken naar die voortrein als je daar geluid hoorde.
Als je al meteen 2 draagarmen en evt schokbrekers moet gaan vervagen zou ik wel eerst even kijken naar de kosten daarvan voor aanschaf.
Draagarmen van een E46 zijn nogal eens aan vervanging toe en met deze kilometerstand heb je ook best eens kans op redelijk versleten schokbrekers.
Ik vind het ook een behoorlijk hoge kilometerstand als basis om 5 jaar mee te willen gaan rijden.
Ok! Ik heb het ook inderdaad aangegeven bij de verkoper, die zou er naar laten kijken wat het is, de monteur die er naar keek zei hetzelfde als jij idd of iets van fusee wat dat ook mag zijn. En ik mocht ook een aankoop keuring doen dus dan laat ik er ook even naar kijken! Dus ik hoop dat dat een beetje meevalt, maar zo'n draagarm, aan wat voor kosten moet ik dan denken?

Wij rijden zelf zo'n 7500 - 10000 per jaar met de auto, veranderd het standpunt dan van de basis om er 5 jaar mee te doen of niet echt?
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

Gebruikersavatar
looneytune
Berichten: 471
Lid geworden op: 18 apr 2011, 14:24

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door looneytune » 14 aug 2011, 17:19

260 000 km moet voor het blok geen probleem zijn.
Als het een automaat is is het ook verstandig om de olie/filter te laten vervangen ( advies om de 80 000 km vervangen )....BMW dealer zelf doet dit niet ! ( kijk eens op autrans.nl )
Verbruik op de snelweg kan wel rond de 1 op 13 leggen..als je bijvoorbeeld van Groningen naar Breda rijd en niet harder dan 130...maar gemiddeld komt je maximaal uit op 1 op 11
Wel kan het uiteraard zijn dat er andere onderdelen gaan slijten na deze km stand en jaren

jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door jporter » 17 aug 2011, 09:18

Hoi Jongens,

Net contact gehad met de beste man.

Ik mag hem zo meenemen zonder garantie of wat dan ook voor 6950 euro
Als alles gemaakt word + 3 maand garantie moet ik 7950 euro dokken.

Het gekraak voorin is de spoorstang, wat kost het als ik die zelf laat maken bij een kleine garage die ik vertrouw, weten jullie dat? Is het een grote operatie aan de auto?
Ff gezocht op google, spoorstang lijken ook de kosten niet:
http://www.mister-auto.nl/fl/axiaalkoge ... 2_g51.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok we hebben de neiging hem te halen... eerst nog laten keuren of niet, that is the question.
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

Gebruikersavatar
illie
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 nov 2010, 10:26

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door illie » 17 aug 2011, 09:38

Heb mijn E46 (weliswaar 320i) vorig jaar november gekocht met 206k op de teller.
Wat ik na aanschaf heb moeten doen: draagarmrubbers/waterpomp/cardanasrubbers/nieuwe banden/nieuwe remblokken voor en apk. Voor de zekerheid zelf olie en filters ververst. Nu 20k km verder en weinig bijzonders aan de auto.

Sommige mensen hekelen een hoge km-stand, sommige maken zich er minder druk om (zoals ik). Blok kan het zeker aan, maar slijtage onderdelen erom heen gaan natuurlijk ook een keer stuk. Ik vind die km-stand dus best acceptabel maar je moet het net treffen met zo'n auto. Vind de prijs van 6950 ook wel aan de lage kant op het eerste gezicht, wellicht is dat 2e aanbod niet zo verkeerd. Heb je gekeken wat vergelijkbare auto's doen op de markt qua prijs e.d.?

Succes met je afweging!

Groet
Ilja

jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door jporter » 17 aug 2011, 09:45

Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
Ja onderhoud krijg ik er idd wel aan, dat weet ik maar ik denk niet dat er heel veel mis is met de auto zelf verder, ik heb er in gereden een uur lang, een monteur naar laten kijken en het enige dat ons opviel technisch was dat die kraakte, weten nu ook als het goed is dat dat de spoorstang is

Ik denk dat wij zo gaan aanbieden voor 6950 zo meenemen maar dan wel even een keuring vooraf door een andere garage. Dan kunnen we ook beter afwegen of dat 2e bod misschien wel beter is...
Bedankt voor je bijdrage :)
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

Gebruikersavatar
looneytune
Berichten: 471
Lid geworden op: 18 apr 2011, 14:24

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door looneytune » 17 aug 2011, 19:43

Je kunt bij BMW zelf ook een keuring laten doen, weet niet precies hoe duur dat is, en of er een dealer in de buurt zit.....?

Gebruikersavatar
Jaapi
Berichten: 3115
Lid geworden op: 23 sep 2009, 15:38

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door Jaapi » 17 aug 2011, 19:53

Keuring bij de dealer is uit mn hoofd 100 euro

Martijn M3

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door Martijn M3 » 17 aug 2011, 20:19

Ja ik heb mijn M3 destijds ook laten keuren bij de dealer voor € 90,-.
Wat doen ze allemaal dan voor die 1000 euro meer ?
Als je zelf ook bijna aan deze kosten komt voor reparatie dan zou ik het laten doen incl de garantie.
Ligt eraan wat ze allemaal maken.

- Achterbanden zijn compleet op
- Linker achtervelg snijd al in de band door beschadiging aan die velg dus moet een nieuwe velg op.
- Lage snelheid sturen naar links en rechts kraakt het duidelijk voorin, volgensmij rechtsvoor.
- Airco geen koude lucht uit maar lauwe stinklucht. Bijvullen kan genoeg zijn lijkt me, ken iemand die dit goedkoop er bij doet.
- De passagiers deur rechtsvoor voelt wat zwaar aan
- Als het raam rechtsvoor naar beneden gaat knarst er wat, heb meer gelezen over raam problemen?

Als ze dit allemaal fixen en je krijgt garantie voor die 1000 euro meer dan denk ik dat dat nog niet zo heel slecht is.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door Vliet » 18 aug 2011, 08:39

Altijd een aankoopkeuring doen!! Of je het nou bij een BMW dealer of bij de ANWB doet. De meeste auto's hebben toch nog verborgen gebreken. Ik heb 2 BMW's thuis staan en voor allebei een aankoopkeuring gedaan. Kwamen toch nog wel wat puntjes uit naar voren. De auto is natuurlijk wel bijna 10 jaar oud, en je weet niet hoe goed de vorige eigenaar voor de auto is geweest...

Dat geeft je gelijk een goede onderhandelingspositie voor de prijs. Bij mijn 325 heb ik alles laten fixen door de garage bij de 328 van mn vriendin hebben we gewoon 1500 euro van de prijs af gedaan.

jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door jporter » 18 aug 2011, 10:46

Bedankt voor de reacties.
Ik ga zo de auto ophalen en bij een andere garage hier een aankoop keuring laten doen. De BMW dealer hier in de buurt geeft geen gehoor en ik moet het wel snel regelen. De garage vraagt 40 / 50 euro zegt ie.

Airco bijvullen repareren (als ie lek is) kan ik laten doen voor 30 euro, daar ken ik iemand voor en heeft me al toegezegd.
Nieuwe banden wil ik er wel op hebben, ga ik even overleggen dat ik ze wel zelf betaal, dat zij de APK er bij doen...

Tenminste... als er zo geen schokkende dingen naar boven komen :)

Ik laat het jullie vanmiddag weten wat er uit is gekomen.
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door Vliet » 18 aug 2011, 13:05

Ben benieuwd!

Goed dat je een keuring laat doen. Laat ook alle bevindingen op papier zetten, dan kan je dat onder de neus van de verkoper duwen :whistle:

jporter
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 aug 2011, 13:56

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door jporter » 18 aug 2011, 13:30

Hoi,

Ok daarstraks de auto laten keuren.

Puntjes:
- Alle 4 de banden moeten vervangen worden
- Airco moet bijgevuld worden
- Spoorstang idd
- Deur moet gesmeerd worden, gaat wat zwaar
- Raam rechtsvoor gaat wat moeilijk omhoog en maakt een kraak geluidje als ie omlaag komt, moest ook gesmeerd worden dacht hij.

Voor de rest was het een prima auto die goed schakelt en motorisch goed loopt. Blijkbaar was de kerel die hem nakeek een veteraan BMW monteur maar goed... Onder de auto zag er ook allemaal goed uit, geen olie of lekken, uitlaat zag er redelijk nieuw uit en goed ook. Geen rare scheuren of plekken. Alle montage onderdelen waren er ook.

Dus vanavond mijn vriendin even overtuigen en dan kan ik morgenvroeg het telefoontje plegen denk ik :) :gekdoen: :duimen:
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door vegito » 18 aug 2011, 14:51

Met de raam zou ik niet gelijk denken dat het kwestie van smeren is. BMW raam mechanisme staat bekend om dat die stuk gaan en dan zal je de hele raam mechanisme moeten vervangen. Airco als die muf ruikt dan is het niet alleen vullen maar, je moet het ook laten reinigen dat kan ongeveer 90 euro kosten. Verder zou ik kijken of je rubbers goed zijn draagarmen. Verder zou ik kijken naar guibo die op de bak zit en achteras ophanging die kan wel eens uitscheuren en ja dat gebeurt ook bij de facelifts.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Gebruikersavatar
looneytune
Berichten: 471
Lid geworden op: 18 apr 2011, 14:24

Re: E46 330i.. wat zal ik doen

Bericht door looneytune » 18 aug 2011, 20:40

Heb zelf trouwens een TUV keuring laten doen in Apeldoorn, die checken ook een hoop !

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”