Betere subwoofer speakers 6x9?

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
RC Power

Re: Betere subwoofer speakers 6x9?

Bericht door RC Power » 31 aug 2011, 19:28

De standaard HK woofers waarover hier word gesproken, dat zijn in feite dus maar 2 simpele ovale speakers? Begrijp ik dit goed?

De eerste stap die je kunt maken is dus deze speakers vervangen voor 2 andere met een ander vermogen, dat is al een vooruitgang in de bass?

De andere stap is een externe subwoofer te pakken en apart te versterken?

Heeft het in jullie ogen veel zin om de voorspeakers ook te veranderen? Ik heb geen idee wat BMW standaard gebruikt hiervoor? Dat is waarschijnlijk een composet van 16,5 cm?

willem-57

Bericht door willem-57 » 01 sep 2011, 07:08

Ja het zijn standaard 6/9 speakers. Deze vervangen door betere is een upgrade, vermogen van de speakers is niet zo belangrijk, immers het HK subwoofer versterkertje heeft maar iets van 30 watt uitgangsvermogen. Wat wel belangrijk is, is de gevoeligheid van de luidsprekers. Meestal is dat iets van 88 of 90 db bij 1 watt vermogen. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe harder de speaker klinkt. Dus een speaker met een gevoeligheid van 85 db klinkt zachter als een speaker met een gevoeligheid van 90 db, bij een zelfde stand van de volume knop op je versterker. 2 goede upgrades zijn dus de CDT's en de Signat's, waarvan de Signat veruit de voordeligste upgrade is, bij mij hoorbaar beter als de standaard speakers. Ik ben nu wel tevreden over mijn sound.
Een losse subwoofer of inbouw in je skiluik met een betere eindversterker is natuurlijk nog beter, gevoeligheid is dan veel minder belangrijk omdat je de speaker aanstuurt met een aparte eindversterker waarvan je bijna altijd de ingangsgevoeligheid (en daarmee ook het uitgangvermogen) kunt afstellen/regelen. Dit had ik in 1 van mijn vorige auto's, klonk heel goed.
Voorspeakers kun je betere inzetten, er zijn pasklare oplossingen zoals rainbow, die zijn een echte upgrade.
Afbeelding

RC Power

Bericht door RC Power » 01 sep 2011, 18:18

Willem, je hebt het over een aparte subwoofer inbouwen in het skiluik.
Maar wat voor entje zou hierin passen dan? Neem aan dat een aparte 8" woofer al te groot is ervoor? En dat moet dan een freeflow woofer zijn, aangezien je geen behuizing ervoor hebt toch?

Ik zit toch te kijken naar een audio upgrade.
Die Signats wil ik eventueel wel proberen, maar zijn (voor zover ik zag op internet) nergens op voorraad. En die Rainbows is misschien daarbij ook meteen een leuke upgrade.

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 01 sep 2011, 18:53

Let wel op dat zomaar andere voor speakers op een hk systeem zetten ook helemaal verkeerd uit kan pakken! De weergave kan hiervan flink slechter worden. Reden is dat het hk systeem werkt en is afgesteld met speakers waarvan de impedantie 2-3 ohm bedraagt. Dit is gedaan om een toch redelijk vermogen te krijgen zonder dat de spanning eerst verhoogd moet worden. Ga je universele speakers plaatsen dan hebben deze meestal een impadantie van 4 ohm of meer wat dus betekent dat de hk versterker nog minder vermogen levert..
Voor wat een sub in het skiluik betreft, hier past een 8 of 10 inch in. Als je geen kast eromheen wil bouwen dan moet je een free-air woofer gebruiken. Tegenwoordig zijn er echter niet veel woofers meer te koop die voor free air gebruik geschikt zijn. Beter is het om een klein kastje te maken met een daarvoor geschikte woofer, ik heb zelf en 8 inch woofer in een kastje van ca 10L spelen welke aangestuurd word door een versterker van ca 200W rms met naar mijn idee prima resulaat.
Zou zelf gewoon de hierboven beschreven upgrade woofers proberen....
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

mantisnl

Bericht door mantisnl » 01 sep 2011, 19:56

De Tangband woofertjes die ik heb gebruikt kun je ook in het skiluik plaatsen als free-air subs. Check dit linkje maar eens :)

willem-57

Bericht door willem-57 » 02 sep 2011, 07:46

De rainbows zijn bedoeld als upgrade op de HK voorspeakers. W_B heeft dit gedaan met een goed resultaat, zie eerdere post in deze topic. En op deze site:http://www.bimmerportal.nl/post318633.h ... ow#p318633
Inderdaad oppassen dat je speakers niet een te hoge weerstand hebben, 4 ohm is ok, maar dan moeten ze wel een hogere gevoeligheid hebben, die van rainbow zijn ok.
Hier nog topic over 'subwoofer in skiluik' :duim:
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f8/ ... ub-t50292/
Zo had ik het ook in mijn oude E36 cabrio. Klonk goed met een 20 cm Visaton woofer en een 80 watt kenwood versterker ervoor.
Had er geen kast achtergemaakt, de kofferbak diende als klankkast, omdat deze zeer groot is ging de woofer wel erg diep. Was ook een woofer met een 'stugge' ophanging, volgens mij was het deze : http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 00s_4.html
Een goed kastje eromheen bouwen is natuurlijk altijd goed, hoe groter de speaker, hoe meer luchtverplaatsing, hoe groter de kast die je moet bouwen. Grotere speaker wil niet altijd zeggen beter laag, voor in een auto is 20 cm voldoende, wil je echt 'raggen' dan kun je 25cm of meer nemen, of 2 van 20 cm. Bij de meeste speakers staat aangegeven hoeveel liter inhoud de kast moet zijn wil deze zijn laagste laag kunnen weergeven.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 08 sep 2011, 07:58

FYI, zo heb ik de TangBand woofertjes gemonteerd :) Ik merk wel goed dat ik nu m'n hele hoedenplank nog aan het dempen kom, deze trilt nu gigantisch mee omdat de woofertjes veel lager gaan dan de orginele.

Afbeelding

willem-57

Bericht door willem-57 » 08 sep 2011, 08:06

Goed gedaan, houten mal gemaakt, verstevigd ook nog eens de behuizing. :duim:
Werken ze goed op het kleine HK versterkertje?

mantisnl

Bericht door mantisnl » 08 sep 2011, 08:19

Ze werken perfect, de bass gaat lekker laag nu. Ik heb zelfs de 'spijltjes' aan de onderkant van de subwoofer behuizing er uit moeten zagen omdat deze teveel mee trilden :shine: En daarbij moet ik dus de hoedenplank en ook de deuren nog eens extra dempen (dit had ik al gedaan dmv dempingsmatten) omdat de bass gewoon teveel trillingen geeft: een luxeprobleem dus ;)

Ik ben eigenlijk ook wel eens erg benieuwd naar jouw bass, misschien eens op een meeting vergelijken ofzo?

willem-57

Bericht door willem-57 » 08 sep 2011, 08:51

De woofers die er nu bij jouw inzitten slaan erg ver uit door de lange speekspoel, dat maken ze zo om uit een kleine woofer toch veel luchtverplaatsing te kunnen krijgen.
Dus slaan die weer tegen de plastic spijltjes aan. Is wel leuk om voor een betaalbaar bedrag toch een goede weergave te kunnen krijgen. :shine:
Eigenlijk moet ik ook het een en ander dempen, gaat veel dieper als met de standaard speakers van Harman Kardon.

Ja, we kunnen ze eens vergelijken op een meeting.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 09 sep 2011, 16:54

Heb je geen last dat je hoedenplank meetrilt met zware bassen? Dat merk ik bij die van mij best erg nu namelijk.

willem-57

Bericht door willem-57 » 10 sep 2011, 10:29

Ja, de boel trilt wel meer dan met de standaard woofers, logisch ze slaan verder uit. Denk dat jouw woofers nog beter zijn als de signat. Alleen zijn de signats pasklaar en dat is 1 van de redenen waarom ik deze gekocht heb. :)

mantisnl

Bericht door mantisnl » 11 sep 2011, 15:58

Ik ga de ruimte tussen de hoedenplank binnekort eens opvullen met een soort van dempingswol om te kijken of dit wat verbeterd.
hier geven ze aan dat de bassrespons er ook nog eens beter door wordt.

willem-57

Bericht door willem-57 » 13 sep 2011, 08:56

Ja, is bekend bij luidspreker bouw. Je kan echt schapenwol gebruiken of baf (synthetische wol), maar je kunt ook gewoon polyether nemen, werkt ook. Baf zit ook vaak in bankstellen als afdeklaag, stoffeerderijen hebben baf en ook polyether vaak op voorraad, afval stukken zijn goed genoeg, je kunt er toch geen komplete deken of polyetherplaten in kwijt.
Hoeveelheid kun je zelf bepalen, gewoon wat erin stoppen en goed verdelen, en luisteren. Demping verzwakt ook eventuele 'staande' golven die voorkomen bij lage tonen.

Marvin 328iT

Bericht door Marvin 328iT » 16 sep 2011, 21:22

Ik lees dat jij wel ervaring heb met zelfbouwspeakers:)
M'n vader heeft jaren geleden ook eens een Visaton subje gebouwd voor zijn Hi-fi set, en ik heb zelf ook een Subwoofer gebouwd voor in de auto van Vifa(6th order bandpass), dus ik zie allemaal bekende dingen voorbij komen....

Mijn subwoofer was aan de binnenzijde bekleed met pritex, en ook gevuld met baf...door het vullen denkt de sub dat hij in een grotere behuizing speelt.

Ik heb nu trouwens ook Peerless 165mm mid/bass speakers achterin de touring zitten...zijn ook speakers uit de zelfbouw-wereld.

gr.
Marvin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”