Wanneer is ie warm?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Farl
Berichten: 4507
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:47

Wanneer is ie warm?

Bericht door Farl » 08 mei 2008, 16:03

Sinds ik mijn nieuwe BMW 330i heb wil ik nog zuiniger zijn op de motor. Elke keer als ik in mijn auto stap wil ik het liefst gelijk GAS GEBEN!! 8) Maar ik weet dat dit niet goed is en dat de motor eerst op temperatuur moet komen en dus houd ik mij koest. :z

Mijn vraag is wanneer de motor nu op optimale temperatuur is voordat ik wat meer van hem mag vragen?

Als het temp. meterje in het midden staat?

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Dnl » 08 mei 2008, 16:06

farl schreef:Als het temp. meterje in het midden staat?
:duimen:

Gebruikersavatar
Farl
Berichten: 4507
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:47

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Farl » 08 mei 2008, 16:08

Dnl schreef:
farl schreef:Als het temp. meterje in het midden staat?
:duimen:
Ik heb ooit gehoord dat je toch nog wat langer moet wachten. Vandaar mijn vraag. :)

Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:10
Locatie: Friesland

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Mike » 08 mei 2008, 16:12

Volgens mij moet je langer wachten hoor, want de temperatuur meter die meet namelijk niet de temperatuur van de olie ( correct me if i'm wrong ! )

Ik rij altijd eerst 10-15 min voordat ik het gas goed induw en tot die tijd kom ik niet boven de 3500 toeren

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door bofkont » 08 mei 2008, 16:34

Elke motor moet je rustig warmrijden dus niet boven de 3000 touren komen.
Watertemp is zeker geen olie temp.
Dus als watertemp in het midden staat nog effe rustig doorrijden.'


Olie is met 15min rustig rijden wel warm, s winters zal het iets langer duren.
Kop is zo lek als je geregeld met koudemotor vol gaat stampen.


Maar hoe deed je dat met je voorganger dan?
Gelijk gas erop??

Vr gr,

Rene
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Farl
Berichten: 4507
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:47

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Farl » 08 mei 2008, 17:36

bofkont schreef:Maar hoe deed je dat met je voorganger dan?
Gelijk gas erop??
Nee hoor, maar ik was nou toch wel benieuwd wat het beste is.

s2k

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door s2k » 08 mei 2008, 17:37

Hallo allemaal,

Ik heb in me andere auto olie druk en olie temp. meter zitten en weet dus hoe lang het daar duurt voordat deze warm is. En het is niet zo dat de olie warm moet zijn voordat je gaat planken hoor.
Het belangerijkste is dat het motorblok in zijn geheel langzaam 1 temperatuur wordt. Weet niet hoe dat zit bij BMW's maar alluminium blok, stalen krukas, en nog veel meer verschillende materialen welke elk anders uitzetten als gevolg van de warmte. Wanneer alles dus echt warm is en dan is de olie allang op temperatuur mag je gas geven. De olie duurt ongeveer 15-20 km. Maar voordat het hele blok warm is kan wel eens een km of 30 duren.
Trouwens wordt er aanbevolen om op 1/3 van het maximale toerental warm te rijden dus 9000 rpm max dan 3000 rpm warm rijden max. Over het algemeen rij je ongeveer 80 km/h.

Als je het echt allemaal zeker wil weten moet je een olie druk meter en temp. meter inbouwen daar kan je het goed op zien en weet je het zeker.

Succes

Martijn

Mac

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Mac » 08 mei 2008, 22:48

Goede vraag farl! En ik heb hetzelfde als jij, ben ook veel voorzichtiger nu ik een nieuwe auto heb. Ik rijd meestal nog een minuutje of 5 relaxed wanneer hij in het midden staat en dan kan weer lekker het gas erop :driving:

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door AlpinaDrachten » 09 mei 2008, 12:05

Eigenlijk is de temparatuurmeter in de auto alleen handig om aan te geven de motor is te heet!!

Koud of op temparatuur heb je niks aan. Snap ook niet dat ze geen olietemp meter in de luxe auto`s van tegenwoordig drukken. Ik hou me meestal aan een dikke 10 km. dit bij mij alleen zeggen dat ik niet veel turbodruk rij ik rij wel vlot want ik moet toch rijden.. maar trek dus langzaam op.

Verder moet je ook in je hoofd houden wat hierboven staat. Alles perfect op temparatuur dan mag je pas planken olie is al lang warm dan. Dit moet je wel in perspectief zien. De Bmw tjes waar wij in rijden die zijn lang maar dan ook lang niet tot het maximale getuned. Als ie max getuned is moet je erg voorzichtig zijn natuurlijk. Als jij volgas geeft dan loopt me motor echt niet op zijn maximale...

Denk dat nakoelen na een heftig ritje minstens zo belangrijk is.
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door bofkont » 09 mei 2008, 13:11

Nakoelen is belangrijk bij motoren met Turbo.

Dus als je bijna er bent laatste Km's weining toeren maken.
Of effe stationaar nalaten draaien zodat alles weer op normale temp kan komen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

AnCo

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door AnCo » 11 mei 2008, 21:43

Men zegje er maar aan toevoegen. (h)
Inderdaad is het blok EN de olie niet op temp. als de water temperatuurmeter in het midden staat.
Afhankelijk van de buiten temp. moet je 10 tot 15 km aanhouden om de olie op temperatuur te rijden. Dit wil niet zeggen dat je na 5 km als een slak moet rijden. Er zit een groot verschil tussen warm rijden en vollast. Na ca. 5 km, of als de temperatuurmeter in het midden staat kun je best “normaal” rijden.

Het probleem zit hem eigenlijk in de turbo. Dit is de zwakke schakel in het geheel. Ga je deze vol belasten bij onvoldoende smering (is olie die NIET op temp is) dan kun je problemen verwachten. Motorolie heeft pas zijn volledig smerende werking als het op bedrijftemperatuur is.

Het verhaal heeft ook nog een andere kant. Stel je gaat bij hoge(!) buitentemperatuur, op vollast de Duitse autobahn op. Heerlijk op volle snelheid naar je vakantie adres planken. Dan kan het zijn dat het koelsysteem onvoldoende capaciteit heeft om het blok te koelen. De temperatuurmeter zal licht stijgen maar hij komt niet in het rood. Toch is dit foute boel. Door de hoge temperatuurmeter wordt de olie gekraakt waardoor de smerende werking Terug loopt. Bij “normaal” rijgedrag zal dit verlies niet direkt een probleem zijn maar wel als de wagen regelmatig vol belast wordt. In dit geval kun je door onvoldoende smering turbo problemen verwachten.

Knap verhaal he! :fuit: Heb ik van Supro (Marc) gehoord. :amen:

Gebruikersavatar
Farl
Berichten: 4507
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:47

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Farl » 11 mei 2008, 21:45

AnCo schreef:Knap verhaal he! :fuit: Heb ik van Supro (Marc) gehoord. :amen:
Zeker een knap verhaal! Ik heb alleen een 330i en dus geen turbo. |p

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door bjornc » 11 mei 2008, 21:49

Spoiler: Laat zien
AnCo schreef:Men zegje er maar aan toevoegen. (h)
Inderdaad is het blok EN de olie niet op temp. als de water temperatuurmeter in het midden staat.
Afhankelijk van de buiten temp. moet je 10 tot 15 km aanhouden om de olie op temperatuur te rijden. Dit wil niet zeggen dat je na 5 km als een slak moet rijden. Er zit een groot verschil tussen warm rijden en vollast. Na ca. 5 km, of als de temperatuurmeter in het midden staat kun je best “normaal” rijden.

Het probleem zit hem eigenlijk in de turbo. Dit is de zwakke schakel in het geheel. Ga je deze vol belasten bij onvoldoende smering (is olie die NIET op temp is) dan kun je problemen verwachten. Motorolie heeft pas zijn volledig smerende werking als het op bedrijftemperatuur is.

Het verhaal heeft ook nog een andere kant. Stel je gaat bij hoge(!) buitentemperatuur, op vollast de Duitse autobahn op. Heerlijk op volle snelheid naar je vakantie adres planken. Dan kan het zijn dat het koelsysteem onvoldoende capaciteit heeft om het blok te koelen. De temperatuurmeter zal licht stijgen maar hij komt niet in het rood. Toch is dit foute boel. Door de hoge temperatuurmeter wordt de olie gekraakt waardoor de smerende werking Terug loopt. Bij “normaal” rijgedrag zal dit verlies niet direkt een probleem zijn maar wel als de wagen regelmatig vol belast wordt. In dit geval kun je door onvoldoende smering turbo problemen verwachten.

Knap verhaal he! :fuit: Heb ik van Supro (Marc) gehoord. :amen:
Ik sluit mij hier bij aan, rustig rijden, ca 20-30 minuten rijden.
Dan kun je wel iets ruwer doen.
Ook een goede olie zou ik aanraden, dus minimaal half-synthetisch.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door Joop » 11 mei 2008, 22:24

bjornc schreef: Ook een goede olie zou ik aanraden, dus minimaal half-synthetisch.
...maak daar maar vol-synthetisch van...
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: Wanneer is ie warm?

Bericht door B46 » 13 mei 2008, 09:12

Joop schreef:
bjornc schreef: Ook een goede olie zou ik aanraden, dus minimaal half-synthetisch.
...maak daar maar vol-synthetisch van...
Inderdaad! Niks Half-syntetisch.

Ik zelf gebruik 5W30 BMW Longlife olie (vol syntetisch uiteraard). Niet goedkoop, maar olie moet je gewoon niet op bezuinigen.....
www. M3 register .nl

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”