Automaatbak olie bijvullen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Liefhebber89

Automaatbak olie bijvullen

Bericht door Liefhebber89 » 16 nov 2011, 18:10

Hallo allemaal,

Ik wil de olie van de automaatbak bijvullen omdat de auto "schokkerig"overschakelt wanneer de bak koud is. Ik heb vernomen dat het betekend dat de olie peil dan laag kan zijn.

Ik heb de auto op een brug gezet en aan de achterkant van de carterpan zit een plug. Deze heb ik eraf gedraaid om daarna de olie erin te pompen. Dit lukte echter niet, ik kreeg er geen olie ingepompt. Weet iemand waar het aan kan liggen of heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? Is er misschien een andere manier om er olie in te krijgen?

Verder heb ik overal rekening mee gehouden (naar mijn idee) Kroon Dexron III, de bak was op de juiste temperatuur en de auto stond op een vlakke ondergrond.

Het betreft een BMW e36 320i AUT met een M52 blok.

In afwachting op jullie reactie, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Tim Grens

BMWE39FREAK

Re: Automaatbak olie bijvullen

Bericht door BMWE39FREAK » 16 nov 2011, 18:31

Hallo Tim..

Weet niet wanneer de laatste onderhoud beurt aan dfe bak is geweest ,maar mocht het zo zijn dat het niet bekend is of al een tijd geleden,
Dan kunje beter de hele bak gaan voorzien van nieuwe olie en ook de olie filter in de automaatbak..
Want kan anders zijn dat je het probleem blijft houden omdat de olie te dik is geworden en je filter vol zit..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Liefhebber89

Bericht door Liefhebber89 » 16 nov 2011, 19:18

Bedankt voor de tip.

Ik ga de filter en olie vervangen.

Maar nu weet ik nog niet hoe ik de olie bij moet vullen.

Weet u ook hoe ik dat kan vullen?

Met vriendelijke groet,

Tim

kotje

Bericht door kotje » 16 nov 2011, 21:22

hallo,

ik heb zelf een bmw e36 325i automaat uit 1993. ik heb tijdje terug begonnen met verversen van de olie en daar bij heb ik ook nieuwe bakolie filter gemonteerd.

het is heel erg makkelijk om zelf te doen.

wat heb je nodig??

1. brug of een goeie verhoging waar je makkelijk onder de auto kunt gaan. auto moet wel recht blijven.
2. 1 grootte inbus weet niet meer welke maat en 1 kleine torx nodig voor de onderkant van de automaatbak zeg maar de carter.
3. bakoliefilter
4. 5 liter automaatbak olie ATF.

wanneer je de auto op de brug heb gezet en de automaatbak beetje gekoeld is ken je beginnen met de werkzaamheden.

als eerste ga je de kleine torx los draaien voor leeg lopen van de bakolie.
daarna beging je met los maken van de schroeven om de carter heen zo dat de carter weg kan.
dan demonteer je de oude bakolie filter die met 3 schroefjes vast zit aan de binnen kan van de bak. en dan beetje laten druppelen en nieuwe bakolie filter monteren.
dan begin je met terug zetten van de carter met nieuwe pakking die mee hebt gekregen.

als je dat gedaan hebt maak je de kleine torx schroef weer vast en maak je de grootte inbus los.
je gaat de bak bij vullen via de grootte inbus tot dat de bak overloopt.

als de bak vol is en overloopt gaat iemand de auto voor je starten en de automaat schakelen in elke stand en iemand blijft steeds bijvullen tot dat de bak weer overloopt. als dat gebeurd is en de auto lekker schakelt in alle standen en overgelopen is met de motor aan ken je de inbus dichtdraaien en bent klaar met je bakolie verversen.

als ik jou was zou ik ook gelijk de differentiaal olie verversen dat is helemaal een eitje.
onderste inbus losdraaien en laten leeg lopen. onderste inbus terug zetten en vanaf de bovenste inbus bij vullen tot dat die overloopt en de inbus vast zetten. je hebt totaal 2 liter olie nodig. en je moet 75w/90 of 80w/90 nemen. dat is van bmw voorgeschreven.

gr

kotje

Liefhebber89

Bericht door Liefhebber89 » 16 nov 2011, 22:16

Bedankt voor het stappenplan.

Hier kan ik iets mee. Ik heb de vorige keer olie proberen bij te vullen via het grote inbus gat. Dit zit bij mij aan de achterkant van de carterpan.
Ik kreeg er geen olie in. Het leek net of er iets voorzat wat de olie tegen hield. Weet jij ook misschien wat dat kan zijn? Weet je ook ongeveer wat het totaal aan materiaal kost?

Met vriendelijke groet,

Tim

kotje

Bericht door kotje » 17 nov 2011, 13:07

ik kon gelijk de slang van de olieflesje in doen en steeds leeg knijpen. dus ik zou het echt niet weten man.

ik had 5 liter olie gekocht wel met 40% korting was ongeveer 32 euro kwijt en ongeveer 25 euro voor de bakfilter en pakking.

gr

kotje

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”