Aanschaf E39 520/523
Aanschaf E39 520/523
Hallo iedereen,
Binnenkort begin ik aan de fase ''het werkende leven'' na 4 jaar lang student te zijn geweest. In die 4 jaar heb ik mijzelf ieder weekend door de NS laten vervoeren wat zo zijn ups en (voornamelijk) downs had.... dus is het nu tijd voor een normaal en proper vervoersmiddel. Ik ben mij daarom al enige tijd aan het oriënteren op geschikte vervoersmiddelen.
Al sinds de komst van de E39 heeft deze auto mij altijd aangesproken en nu geeft de auto mij nog steeds een glimlach als ik hem zie rijden. Echter wil ik voordat ik over ga op de aanschaf van een E39 wat meer informatie over problemen e.d.. Ik zal aangeven wat ik zoek: Ik ben opzoek naar een 520i of een 523i (i.v.m. verzekeringspremie) automaat met maximaal 160.000km en moet dealeronderhouden zijn. Budget tot 8.000 euro en leeftijd maakt niet uit.
Ik zou graag willen weten:
- Wat de onderhoudskosten (ongeveer) zijn van een BMW zoals hierboven beschreven.
- Zijn de E39'ers onderhoudsvriendelijk met zo'n km-stand.
- Wat eventuele mankementen van de E39 520i en 523i zijn.
- Waar moet ik opletten tijdens de aanschaf.
- Is het een betaalbare auto om te rijden.
Alvast bedankt.
Binnenkort begin ik aan de fase ''het werkende leven'' na 4 jaar lang student te zijn geweest. In die 4 jaar heb ik mijzelf ieder weekend door de NS laten vervoeren wat zo zijn ups en (voornamelijk) downs had.... dus is het nu tijd voor een normaal en proper vervoersmiddel. Ik ben mij daarom al enige tijd aan het oriënteren op geschikte vervoersmiddelen.
Al sinds de komst van de E39 heeft deze auto mij altijd aangesproken en nu geeft de auto mij nog steeds een glimlach als ik hem zie rijden. Echter wil ik voordat ik over ga op de aanschaf van een E39 wat meer informatie over problemen e.d.. Ik zal aangeven wat ik zoek: Ik ben opzoek naar een 520i of een 523i (i.v.m. verzekeringspremie) automaat met maximaal 160.000km en moet dealeronderhouden zijn. Budget tot 8.000 euro en leeftijd maakt niet uit.
Ik zou graag willen weten:
- Wat de onderhoudskosten (ongeveer) zijn van een BMW zoals hierboven beschreven.
- Zijn de E39'ers onderhoudsvriendelijk met zo'n km-stand.
- Wat eventuele mankementen van de E39 520i en 523i zijn.
- Waar moet ik opletten tijdens de aanschaf.
- Is het een betaalbare auto om te rijden.
Alvast bedankt.
- RubberBurner
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 19:02
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Aanschaf E39 520/523
Dealeronderhoud is altijd goed,die vervangen ook prefentief.Betaalbaar is voor ieder anders natuurlijk,ik heb een 523i en doe 500km op een volle tank a 65 liter op kortere stukken.Dus als je veel km rijd wordt ie best duur.Afgezien daarvan is het een vrij probleemloze wagen.
Betaal geloof ik 25 euro verzekering per maand en 55 euro wegenbelasting ongeveer .
Let wel op dat als er wat aan mankeerd repareren naar nieuwprijs is a 50.000 euro ...
Betaal geloof ik 25 euro verzekering per maand en 55 euro wegenbelasting ongeveer .
Let wel op dat als er wat aan mankeerd repareren naar nieuwprijs is a 50.000 euro ...

Re: Aanschaf E39 520/523
RubberBurner bedankt voor je reactie. Met het verbruik van ongeveer 1:10 had ik al rekening gehouden. De verzekering zal voor mij rond de 100 euro zijn (Geen schadevrije jaren opgebouwd en beginnend bestuurder, aan de andere kant vreemd omdat ik toch tussen de 15.000 en 20.000km per jaar in de auto's van thuis rij. Waaronder een Lexus met 200+ pk's
) en de wegenbelasting zal 70 euro zijn (Groningen). Met deze kosten had ik al rekening gehouden en met de verzekering zal nog wel iets te regelen zijn.
Maar blijven de vragen: - wat eventuele mankementen van de E39 520i en 523i zijn. Zo heb ik iets gelezen over pixel uitval en abs storingen, maar zijn er meer van dit soort kwaaltjes waar de e39 mee kampt?
- Waar moet ik opletten tijdens de aanschaf?

Maar blijven de vragen: - wat eventuele mankementen van de E39 520i en 523i zijn. Zo heb ik iets gelezen over pixel uitval en abs storingen, maar zijn er meer van dit soort kwaaltjes waar de e39 mee kampt?
- Waar moet ik opletten tijdens de aanschaf?
Re: Aanschaf E39 520/523
Pixel uitval hebben alle 5 series. Heeft die van mij ook, moet ik nog laten maken. Maar zou ik niet te veel op letten bij aanschaf.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Re: Aanschaf E39 520/523
Hoe meer poespas erop zit, hoe meer ook kapot kan gaan.
Met name sensoren van de PDC (zeker EUR 50 per stuk), automatisch dimmende spiegel, electrische stoelen (klinkt morbide!)
Bijna alle e39 gaan een keer lekken aan de deurfolie, maar dat is vrij gemakkelijk te verhelpen, als de vloerbedekking nog niet te lang doornat is.
Ik zou wel gaan voor de 523 (voor facelift) want een beetje extra vermogen kun je bij een automaat wel gebruiken.
Zelf heb ik de 525 na facelift, die ongeveer het vermogen heeft van de 528 voor facelift, maar wel zuiniger is.
Let bij de touring op roest aan de achterklep.
Met name sensoren van de PDC (zeker EUR 50 per stuk), automatisch dimmende spiegel, electrische stoelen (klinkt morbide!)
Bijna alle e39 gaan een keer lekken aan de deurfolie, maar dat is vrij gemakkelijk te verhelpen, als de vloerbedekking nog niet te lang doornat is.
Ik zou wel gaan voor de 523 (voor facelift) want een beetje extra vermogen kun je bij een automaat wel gebruiken.
Zelf heb ik de 525 na facelift, die ongeveer het vermogen heeft van de 528 voor facelift, maar wel zuiniger is.
Let bij de touring op roest aan de achterklep.
6 cylinders horen in lijn te staan!
Re: Aanschaf E39 520/523
Facelift heeft sowieso minder kinderziektes. En idd wat je zegt. Hoe meer luxe hoe meer er kapot kan. Zoals bij mij de automatische dimmende buitenspiegel. ZIjn allemaal leuke opties. Maar als het kapot gaat zijn reparaties heel duur.
.
Maar sommige opties zijn natuurlijk wel gewoon een must anders koop je geen BMW 5 serie.
En om al het negatieve even de mond te snoeren, volgens BMW zelf is de E39 facelift nog altijd de beste Bimmer ooit gebouwd
.
Maar sommige opties zijn natuurlijk wel gewoon een must anders koop je geen BMW 5 serie.
En om al het negatieve even de mond te snoeren, volgens BMW zelf is de E39 facelift nog altijd de beste Bimmer ooit gebouwd

- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Re: Aanschaf E39 520/523
Zelf prefereer ik ook een facelift, net iets verfijnder qua afwerking aan de koets. In dat geval heb ik wel het liefste een 520i en zit dan te denken aan zoiets als wat in onderstaande links te zien is:
http://www.autowereld.nl/bmw/5-serie/52 ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=cudzrc3qk3yt" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet teveel poespas mijns inziens, geen grote velgen (hoe groter de velg hoe duurder de band immers) en mooi chique.
Wat denken jullie zal dit een beetje probleemloos rijden? Of zit er nog teveel ongein op.
http://www.autowereld.nl/bmw/5-serie/52 ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=cudzrc3qk3yt" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet teveel poespas mijns inziens, geen grote velgen (hoe groter de velg hoe duurder de band immers) en mooi chique.
Wat denken jullie zal dit een beetje probleemloos rijden? Of zit er nog teveel ongein op.
Re: Aanschaf E39 520/523
Probleemloos rijden kan nooit ;-) elke auto van elk merk heeft wel iets aan mankementen. Zolang de auto geen achterstallig of slecht onderhoud heeft gehad valt het mee. Kwaliteit van de auto wordt bepaald door de vorige eigenaar.
Ik vind er niet te veel ongein opzitten zelf te weinig!(leer, navigatie 16:9) Maar dat is persoonlijk natuurlijk
. Zelf zou ik ook voor de zilverkleurige gaan, vind deze kleur de auto een frisse en daardoor meer tijdloze uitstraling geven.
Ik vind er niet te veel ongein opzitten zelf te weinig!(leer, navigatie 16:9) Maar dat is persoonlijk natuurlijk

- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Re: Aanschaf E39 520/523
Ze zijn nogal schaars met leer en de gewenste km-stand, misschien dat er tzt iets op mijn pad komt. Leer hoort er eigenlijk wel in maar is vaak leijk denk aan scheuren en verkleuring (beige door spijkerbroeken). Leer moet echt bijgehouden worden, eens in de 3 maanden opnieuw reinigen en voeden en dat gebeurt vaak niet. Ik heb marktplaats al even afgestruind naar onderdelen als winterbanden op lm. velg en navigatiesystemen. Deze zijn voor relatief weinig geld te verkrijgen.
De kleur is natuurlijk persoonlijk: Donkerblauw is een mooie en dankbare poetskleur (ben in mijn vrije tijd autopoetser), echter zie je hier alles op zoals steenslag en waskrassen. Grijs is een frissere en onderhoudsvriendelijke kleur, maar persoonlijk wat saaier.
De kwaliteit is vaak wel te zien aan de uiterlijke staat van de auto toch? Of is jullie mening hier anders over.
De kleur is natuurlijk persoonlijk: Donkerblauw is een mooie en dankbare poetskleur (ben in mijn vrije tijd autopoetser), echter zie je hier alles op zoals steenslag en waskrassen. Grijs is een frissere en onderhoudsvriendelijke kleur, maar persoonlijk wat saaier.
De kwaliteit is vaak wel te zien aan de uiterlijke staat van de auto toch? Of is jullie mening hier anders over.
Re: Aanschaf E39 520/523
Kleuren en dergelijke is natuurlijk altijd persoonlijk! En geloof me op zilver zie je ook prima dat je auto smerig is ;-).
Nou uiterlijk zegt natuurlijk niks over de technische staat van de auto. Ondanks dat ik het zelf niet gedaan heb kun je een auto altijd laten keuren bij de BMW garage of een specialist.
Nou uiterlijk zegt natuurlijk niks over de technische staat van de auto. Ondanks dat ik het zelf niet gedaan heb kun je een auto altijd laten keuren bij de BMW garage of een specialist.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Re: Aanschaf E39 520/523
Qua vuiligheid zal het niet uitmaken maar swirls http://www.carcareadvice.co.uk/assets/swirl-marks.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (let niet op het merk
) en andere lakdefecten zijn op een donkerkleurige auto veel duidelijker waarneembar.
Het laten keuren is zeker iets om te onthouden. Ik denk alleen dat als iemand zijn auto netjes houd (interieur en exterieur, geen schades als parkeerdeuken en krassen) ook zo de nodige aandacht besteed aan het technisch onderhoud, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Het laten keuren is zeker iets om te onthouden. Ik denk alleen dat als iemand zijn auto netjes houd (interieur en exterieur, geen schades als parkeerdeuken en krassen) ook zo de nodige aandacht besteed aan het technisch onderhoud, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Re: Aanschaf E39 520/523
Uiterlijk zegt mij helemaal niks (behalve dan dat ie er mooi uitziet).
Je wil gewoon dat die bak technisch prima in orde is dus zal je van de technische conditie uit moeten gaan en niet gaan letten op swirls of krasjes. Als ik jou was zou ik de auto laten keuren bij bv. Dekra of ANWB. Dan weet je wat je hebt, wat eraan mankeert en/of wat er aan gaat zitten komen.
Het is een dooddoener en waarschijnlijk al 100x gezegd maar onderhoud aan een E39 heb je niet voor de prijs van onderhoud aan een Polo. Ergo, je wil zeker zijn dat ie echt in topshape is!
Je wil gewoon dat die bak technisch prima in orde is dus zal je van de technische conditie uit moeten gaan en niet gaan letten op swirls of krasjes. Als ik jou was zou ik de auto laten keuren bij bv. Dekra of ANWB. Dan weet je wat je hebt, wat eraan mankeert en/of wat er aan gaat zitten komen.
Het is een dooddoener en waarschijnlijk al 100x gezegd maar onderhoud aan een E39 heb je niet voor de prijs van onderhoud aan een Polo. Ergo, je wil zeker zijn dat ie echt in topshape is!
Re: Aanschaf E39 520/523
Bart009 bedankt voor de tips. Dat het onderhoud duurder is dan dat van een Polo is mij duidelijk. Het is voor mij vooral belangrijk om te weten of de e39 betrouwbaar is. Ik ken namelijk mensen die meer in leenauto's rijden dan in hun eigen auto omdat er altijd iets aan mankeert.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Aanschaf E39 520/523
KM stand is relatief. Ik kocht die van mij met 181000 en hij gaat zometeen over de 300000 heen. Automaat schakelt als nieuw en motor is als een zonnetje. Hij is vorige maand de 15 jaar gepasseerd en ziet er gewoon nog uitstekend uit. Her en der een kras van onverlaten daargelaten natuurlijk. Leer is nog in goede staat en voorzien van de nodige luxe. Als ik zo de kosten bekijk (ik heb een spreadsheet met alle uitgaven over de afglopen 4 jaar), dan is er in het begin veel geld ingestoken door achterstallig onderhoud.. Maar dat betaalt zich nu weer uit. Brandstofverbruik ligt gemiddeld ruim boven de 1 op 10. 

Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Aanschaf E39 520/523
@ Marcel RSD, je hebt de afgelopen 4 jaar 120.000km gereden. Als ik vragen mag, wat zijn de kosten per km geweest incl. achterstallig onderhoud?