HELP!!! Raar getik bij laag stationair rpm...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Longbow

HELP!!! Raar getik bij laag stationair rpm...

Bericht door Longbow » 26 nov 2011, 22:36

Goedendag mede BMW rijders. Ik heb sinds n dikke 2 weken een e46 328Ci voor de deur staan, nog geen problemen mee maar nu hoor ik net toch iets zéér verontrustend. Een flink getik wat uit het motorruim lijkt te komen bij lage toeren, bij warm stationair draaien of wegrijden op de koppeling zonder gas. Bij een rpm van ong. 500-800. Heb even snel n filmpje gemaakt waar het geluid duidelijk hoorbaar is.

Btw, kom net thuis en geluid is weer weg. Geluid was ook ff weg tussen het filmpje en toen ik t daarvoor voor t eerst hoorde. Iemand n idee?

http://www.youtube.com/watch?v=DrUJw3fd ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt.

Longbow

Re: HELP!!! Raar getik bij laag stationair rpm...

Bericht door Longbow » 26 nov 2011, 23:49

Even als toevoeging:

Auto rijdt gewoon normaal zonder getik, goede gasresponse en trekt goed door zoals gewoonlijk. Ik denk zelf dat het misschien een rammelend hitteschild is oid. of misschien een te losse multiriem die ergens tegenaan klappert. In t ergste geval is t misschien iets met de ketting maar ik denk, en hoop, dat dit niet het geval is want met 173.xxx op de teller moet de ketting nog wel even mee kunnen, maar graag jullie mening hierover. Auto is trouwens van '99.

Longbow

Bericht door Longbow » 27 nov 2011, 17:53

Niemand...?! :s

giedo

Bericht door giedo » 28 nov 2011, 18:15

Hallo controleer, of je vrijloop koppeling van je dynamo. Als je er aan draait moet hij naar een kant door slippen. gr

Longbow

Bericht door Longbow » 28 nov 2011, 19:35

Ik neem aan dat ik dan eerst ff de riem eraf moet halen? Maar hoe bedoel je dit nu precies? In de zin van; met warme motor en dus volle accu word de dynamo koppeling uitgeschakeld zodat deze geen extra vermogen kost, maar kopp. werkt niet meer goed en gaat herrie maken?

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 28 nov 2011, 23:25

Een dynamo word niet mechanisch ontkoppeld, deze draait altijd mee.
Als er weinig vermogen gevraagd word van de dynamo draait hij sowieso lichter, het spanningsveld zorgt voor de weerstand
Alleen de compressor van de airco kan koppelen
Vind het verder een erg vreemd geluid, kan er weinig van maken.
Laatst gewijzigd door Oxellaar op 29 nov 2011, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

Longbow

Bericht door Longbow » 29 nov 2011, 00:34

Zal t deze week eens ff nakijken allemaal. Vandaag weer wat gereden en niks raars gehoord...

germanicvs

Bericht door germanicvs » 29 nov 2011, 17:26

hoi judaz dat zou kunnen ik heb het geluid ook daar zitten de disa klep trouwens is die makkelijk te vervangen :s

mvg frenk
Laatst gewijzigd door Gast op 01 dec 2011, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Longbow

Bericht door Longbow » 30 nov 2011, 01:51

DISA klep lijkt niet de oorzaak te zijn, via e46fanatics een filmpje gevonden om dit te testen, dmv stekker los maken, maar had geen effect. Morgen ff langs n bevriend garage bedrijf gaan, kijken of hij t probleem kan vinden. Ook al word t iets duurs, hoop t natuurlijk niet, maar dan weet ik tenminste wát t is...

giedo

Bericht door giedo » 30 nov 2011, 17:27

Ik had het zelfde zo als jij het beschrijft. Hij doet het alleen bij koude motor om dat de dynamo dan extra hard moet werken om bij te laden. Je kunt hem ook starten met koude motor zonder multiriem om te proberen. Is het dan weg dan moet je de poelie controleren zo als ik zij.

http://www.gates.com/europe/OAP/nl/index_nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

gr giedo

Longbow

Bericht door Longbow » 30 nov 2011, 20:59

Ik heb t probleem dus niet bij koude, maar warme motor of iig bij een rpm van 600-800,lager als koud start rpm. Anyway, probleem líjkt gevonden te zijn. We dachten eerst aan de kettingspanner maar niet zeker. Toen ff airco uitgezet, deze stond nog aan,,, en t geluid was weg. Oorzaak is dus de airco pomp koppeling. Binnenkort krijgt de garage een andere e46 binnen waar een vervangende airco pomp in komt, en als de kopp. van de oude pomp goed is wisselen we die met de mijne. Hopelijk is het probleem dan weg zonder al teveel kosten. Alles beter dan n nieuwe airco pomp bij de dealer a €920,- bruto...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”