Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Ik zit met een raar (?) probleem.
De auto geeft zelf gas (bij een koude motor?). Als ik voor het stoplicht stil sta dan gaan de toeren op en neer.
De toeren gaan dan tussen 1200 en 1700 op en neer.
Ook tijdens het rijden door de stad voel je het inhouden en het opeens optrekken terwijl ik met dezelfde snelheid rijd.
Het overkwam me gisteren toen ik naar mijn werk reed 's ochtends, spontaan voor het stoplicht begon de auto te 'toereren'.
Die zelfde dag toen ik naar huis reed was het halverwege opgehouden (toeren weer constant rond 800 bij stilstaan)
Echter vandaag weer hetzelfde verhaal, zowel op de heen als terugweg.
Ik heb dit vorig jaar in de winter ook paar dagen gehad, is uit zichzelf toen weggegaan en nu een jaar later hetzelfde probleem..
De auto geeft zelf gas (bij een koude motor?). Als ik voor het stoplicht stil sta dan gaan de toeren op en neer.
De toeren gaan dan tussen 1200 en 1700 op en neer.
Ook tijdens het rijden door de stad voel je het inhouden en het opeens optrekken terwijl ik met dezelfde snelheid rijd.
Het overkwam me gisteren toen ik naar mijn werk reed 's ochtends, spontaan voor het stoplicht begon de auto te 'toereren'.
Die zelfde dag toen ik naar huis reed was het halverwege opgehouden (toeren weer constant rond 800 bij stilstaan)
Echter vandaag weer hetzelfde verhaal, zowel op de heen als terugweg.
Ik heb dit vorig jaar in de winter ook paar dagen gehad, is uit zichzelf toen weggegaan en nu een jaar later hetzelfde probleem..
Laatst gewijzigd door Frenkz op 06 dec 2011, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Je motor werd gewoon vrolijk van het liedje dat je op had staan, en wou dat even laten blijken.
Maar omdat je zegt dat het alleen bij koud weer plaatsvindt, lijkt het er op dat de computer het brandstof / lucht mengsel niet helemaal goed in orde krijgt, en telkens 'over-corrigeert'. Misschien iets mis met de LMM, brandstofinspuiting o.i.d.?
Eventueel kan je hem uit laten lezen, misschien komen er meldingen uit rollen....
Maar omdat je zegt dat het alleen bij koud weer plaatsvindt, lijkt het er op dat de computer het brandstof / lucht mengsel niet helemaal goed in orde krijgt, en telkens 'over-corrigeert'. Misschien iets mis met de LMM, brandstofinspuiting o.i.d.?
Eventueel kan je hem uit laten lezen, misschien komen er meldingen uit rollen....
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Ik heb dit jaar nog een nieuwe LMM erin gezet lijkt me niet dat die het is. Zaterdag zal ik hem uitlezen tot die tijd moet ik elke dag zo rijden ben ik bang...
Kan ik niet zelf iets proberen (ik dacht de computer resetten met accu pool eraf een tijdje) of geldt dat niet voor een E46 ?
Kan ik niet zelf iets proberen (ik dacht de computer resetten met accu pool eraf een tijdje) of geldt dat niet voor een E46 ?
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
vanos seals door? ff googlen op beizan vanos..
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Volgens mij is dit idd de Idle Control Valve. Kun je makkelijk zelf schoonmaken
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Wel gek dat ik op 2 sites vind dat er geen ICV op een N42 motor zit, maar op deze site
wel een DIY vind met foto's en dat lijkt sprekend op mijn motor. Dus ik ga dit sowieso proberen in het weekend.
wel een DIY vind met foto's en dat lijkt sprekend op mijn motor. Dus ik ga dit sowieso proberen in het weekend.
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
lijkt wel alsof die niet netjes stationair loopt
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Ik zie nu idd dat de N42 geen ICV heeft. Zaken die ik op internet vind zijn o.a. LMM problemen, oliedop niet goed aangedraaid of lekkages in vacuüm slangen. Ik zou zeggen check ze even allemaal en anders evt. uit laten lezen bij de dealer.
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Carterventilatie wat verstopt zit wil ook vaker voorkomen bij deze motoren
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Het kan een mechanisch defect zijn of een elektrisch defect.
Elektrisch: als deze koud goed start en wel stabiel is, is het enige wat de Electronic Control Unit als verandering kan zien t.o.v. een warme motor een verkeert gedrag in de uitgangsspanning van de lambda sondes. Als die continue "te grof" verandert (door een defect), blijft de ECU continue bijregelen om deze foute input te corrigeren. De ECU lijkt haast wel te zeggen: wat wil je nu dat ik doe? Wil je meer peut of wil je minder minder peut? De geleidelijk aflopende karakteristiek van de lambda klopt niet meer.
Dat krijg je een dansende naald.
En aangezien er 2 inzitten, zou het best zo kunnen zijn dat er 1 juist is en de ander in storing ligt. Dan weet een ECU het ook niet meer.
Als je laat uitlezen zie je misschien een verstoring in het benzine luchtmengsel als storing opgeslagen.
Mechanisch: de carterventilatie zou ik ook zeker niet uitsluiten als een mogelijke storingsbron. Met de hand op de mond is het moeilijk ademen.
Elektrisch: als deze koud goed start en wel stabiel is, is het enige wat de Electronic Control Unit als verandering kan zien t.o.v. een warme motor een verkeert gedrag in de uitgangsspanning van de lambda sondes. Als die continue "te grof" verandert (door een defect), blijft de ECU continue bijregelen om deze foute input te corrigeren. De ECU lijkt haast wel te zeggen: wat wil je nu dat ik doe? Wil je meer peut of wil je minder minder peut? De geleidelijk aflopende karakteristiek van de lambda klopt niet meer.
Dat krijg je een dansende naald.
En aangezien er 2 inzitten, zou het best zo kunnen zijn dat er 1 juist is en de ander in storing ligt. Dan weet een ECU het ook niet meer.
Als je laat uitlezen zie je misschien een verstoring in het benzine luchtmengsel als storing opgeslagen.
Mechanisch: de carterventilatie zou ik ook zeker niet uitsluiten als een mogelijke storingsbron. Met de hand op de mond is het moeilijk ademen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Een N42 motor heeft niet één gasklep, maar valvetronic.mantisnl schreef:Ik zie nu idd dat de N42 geen ICV heeft. Zaken die ik op internet vind zijn o.a. LMM problemen, oliedop niet goed aangedraaid of lekkages in vacuüm slangen. Ik zou zeggen check ze even allemaal en anders evt. uit laten lezen bij de dealer.
De inlaat kleppen functioneren als gasklep.
Ook heeft hij vanos, dubbele vanos zelfs.
Valvetronic kan ontregeld zijn, dit kun je opnieuw in laten leren.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Klinkt als een vacuum probleempje. Of inderdaad carterventilatie, geeft ook een onregelmatig stationair.
Re: Auto geeft zelf gas ! (filmpje)
Vandaag ging ik naar mijn vaste monteur om hem uit te laten lezen..
Hele week gezeik gehad en precies vandaag deed de auto volkomen normaal
Goed heb hem uit laten lezen en er waren wat foutcodes allemaal met sensoren en luchttoevoeging, maar je kon er niet echt een peil op trekken waar het precies zat. Storingen gewist en paar keer opnieuw gestart, auto volkomen normaal stationair. Heb vluchtig alle slangen en kabels nagecheckt maar daar lijkt geen probleem te zitten. Vooral omdat ik dit dus vorig jaar ook had en het toen na paar dagen wegging ga ik dit zonder verdere acties even afwachten dus.
Hele week gezeik gehad en precies vandaag deed de auto volkomen normaal
Goed heb hem uit laten lezen en er waren wat foutcodes allemaal met sensoren en luchttoevoeging, maar je kon er niet echt een peil op trekken waar het precies zat. Storingen gewist en paar keer opnieuw gestart, auto volkomen normaal stationair. Heb vluchtig alle slangen en kabels nagecheckt maar daar lijkt geen probleem te zitten. Vooral omdat ik dit dus vorig jaar ook had en het toen na paar dagen wegging ga ik dit zonder verdere acties even afwachten dus.