tikkend geluid in ritme wielbeweging
-
tikkend geluid in ritme wielbeweging
Hoi,
ik zal me even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum:
ik ben eric, en rijd inmiddels mn derde BMW, een 328 CI van 2000 met 237000 km op de teller.
Erg tevreden en erg mooie auto...
Sinds een maand hoor ik een tikkend geluid in het ritme van het ronddraaien van de wielen.
Het lijkt op een steentje in het profiel, maar dat is het niet.
Vorige week heb ik mn winterbanden (inclusief andere velgen) gemonteerd maar het tikken is niet verdwenen.
Ik denk dat het geluid van achter komt, want met de bank neergeklapt hoor ik het harder.
Verder is het tikken sterker als ik een linker bocht maak;
bij een rechter bocht is het tikken minder sterk.
Het tikken is precies in het ritme van het ronddraaien van het wiel. Snel rijden is snel tikken.
Langzaam rijden is langzaam tikken.
Een vrij scherp geluid.
Het treed op bij alle snelheden, van 5 tot oneindig.
Bovendien voel ik de auto iets schudden.
De stuurkogel (links, trouwens) is overigens recent vervangen, NA het ontstaan van het tikken.
Dus zowel met de oude als nieuwe stuurkogel en ook met de zomervelgen en met de wintervelgen houdt het tikken aan.
Wat kan dit zijn of wat kan ik doen om een diagnose te stellen ?
reakties meer dan welkom...
dank,
eric
ik zal me even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum:
ik ben eric, en rijd inmiddels mn derde BMW, een 328 CI van 2000 met 237000 km op de teller.
Erg tevreden en erg mooie auto...
Sinds een maand hoor ik een tikkend geluid in het ritme van het ronddraaien van de wielen.
Het lijkt op een steentje in het profiel, maar dat is het niet.
Vorige week heb ik mn winterbanden (inclusief andere velgen) gemonteerd maar het tikken is niet verdwenen.
Ik denk dat het geluid van achter komt, want met de bank neergeklapt hoor ik het harder.
Verder is het tikken sterker als ik een linker bocht maak;
bij een rechter bocht is het tikken minder sterk.
Het tikken is precies in het ritme van het ronddraaien van het wiel. Snel rijden is snel tikken.
Langzaam rijden is langzaam tikken.
Een vrij scherp geluid.
Het treed op bij alle snelheden, van 5 tot oneindig.
Bovendien voel ik de auto iets schudden.
De stuurkogel (links, trouwens) is overigens recent vervangen, NA het ontstaan van het tikken.
Dus zowel met de oude als nieuwe stuurkogel en ook met de zomervelgen en met de wintervelgen houdt het tikken aan.
Wat kan dit zijn of wat kan ik doen om een diagnose te stellen ?
reakties meer dan welkom...
dank,
eric
-
Re: tikkend geluid in ritme wielbeweging
Ik ben geen expert, maar zijn dit geen fuseekogels? Als je even op een parkeerterrein stuur helemaal naar links draait en rondje rijdt, hoor je het dan ook? (ook even rechts om).
Wiellager denk ik zo....
FF auto op krikje, elk wiel ff met de hand ronddraaien. Dan heb je de juiste zo te pakken.
FF auto op krikje, elk wiel ff met de hand ronddraaien. Dan heb je de juiste zo te pakken.
- johanmooiweer
Ik denk dat je wielbouten te lang zijn.
Heb je toevallig aan de achterkant nieuwe remmen gemonteerd nadat je vorig jaar de winterbanden eraf hebt gehaald.
Ik had precies hetzelfde een maand terug. Even een stukje van de wielbouten afgeslepen. 2á3 mm en alles was weer in orde.
Let er trouwens wel op dat de veer van de handremblokken er nog goed op zit. Wanneer eraf getikt is door de wielbout. kan alles vastslaan. en dan heb je meer problemen.
Heb je toevallig aan de achterkant nieuwe remmen gemonteerd nadat je vorig jaar de winterbanden eraf hebt gehaald.
Ik had precies hetzelfde een maand terug. Even een stukje van de wielbouten afgeslepen. 2á3 mm en alles was weer in orde.
Let er trouwens wel op dat de veer van de handremblokken er nog goed op zit. Wanneer eraf getikt is door de wielbout. kan alles vastslaan. en dan heb je meer problemen.
http://www.bmwportal.nl//e46-compact-m- ... 11561.html ingeruild
viewtopic.php?f=134&t=39699nieuwe aanwinst
-
Hallo Erik,
thnks voor je tip, zal m proberen straks en houd je op de hoogte.
kzal er ook ff op googelen, op fuseekogel.
grt,
eric
thnks voor je tip, zal m proberen straks en houd je op de hoogte.
kzal er ook ff op googelen, op fuseekogel.
grt,
eric
-
oh,
ik zie net dat er nog meer reakties waren.
wiellager: dacht ik zelf in eerste instantie ook, maar ik hoorde dat je dan een zoemend / brommend geluid krijgt in plaats van tikken (?)
te lange wielbouten: ja, zo een geluid is het wel. ofschoon ik denk dat een wielbout misschien nog iets scherper zou klinken dan het geluid dat ik nu hoor. Maar goed, ff eruit halen en checken is een kleine moeite, dus dat ga ik doen. En de bout slijt natuurlijk ook langzaam in, wat verklaart dat het geen heel scherp geluid is...Benieuwd wat nou veroorzaakt dat de wielbouten opeens ergens tegenaan kunnen komen; dan moet er toch iets veranderen qua afstand, want ze zullen niet langer worden
In deze volgorde is gebeurd:
1. begin van het tikgeluid (het geluid leek het meest op n bult op de band te zijn)
2. handrem nagetrokken
3. velgen verwisselt (winterbanden met velg)
4. Nieuwe remblokken gemonteerd
5. tikken houdt nog steeds aan
dankjewel allemaal en wordt vervolgd...
ik zie net dat er nog meer reakties waren.
wiellager: dacht ik zelf in eerste instantie ook, maar ik hoorde dat je dan een zoemend / brommend geluid krijgt in plaats van tikken (?)
te lange wielbouten: ja, zo een geluid is het wel. ofschoon ik denk dat een wielbout misschien nog iets scherper zou klinken dan het geluid dat ik nu hoor. Maar goed, ff eruit halen en checken is een kleine moeite, dus dat ga ik doen. En de bout slijt natuurlijk ook langzaam in, wat verklaart dat het geen heel scherp geluid is...Benieuwd wat nou veroorzaakt dat de wielbouten opeens ergens tegenaan kunnen komen; dan moet er toch iets veranderen qua afstand, want ze zullen niet langer worden
In deze volgorde is gebeurd:
1. begin van het tikgeluid (het geluid leek het meest op n bult op de band te zijn)
2. handrem nagetrokken
3. velgen verwisselt (winterbanden met velg)
4. Nieuwe remblokken gemonteerd
5. tikken houdt nog steeds aan
dankjewel allemaal en wordt vervolgd...
- johanmooiweer
Bij mij is het ook gekomen nadat er nieuwe remmen gemonteerd zijn achter. daardoor was de afstand tot de wielbouten iets veranderd, (had vorig jaar geen problemen met de winterbanden en dit jaar had ik dat dus wel).
Maar als jouw tikgeluid al voordat je remmen vervangen zijn was begonnen lijkt het me bij nader inzien wel vreemd dat het daardoor zou komen, maarja aan de uiteinden van de wielbouten kun je heel snel zien of deze de problemen veroorzaken.
Veel succes bij het oplossen van je probleem
Maar als jouw tikgeluid al voordat je remmen vervangen zijn was begonnen lijkt het me bij nader inzien wel vreemd dat het daardoor zou komen, maarja aan de uiteinden van de wielbouten kun je heel snel zien of deze de problemen veroorzaken.
Veel succes bij het oplossen van je probleem
http://www.bmwportal.nl//e46-compact-m- ... 11561.html ingeruild