Hallo BMW vrienden,
Wie kan mij vertellen hoe je het beste de werking van de cartventilatie kan controleren?
Als ik de oliedop van mijn 520 i touring verwijder met draaiende motor dan hoor ik een heel raar aanzuiggeluid. Doe ik de dop er weer op is alles weer gelijk normaal. De dop wordt aardig vacuum getrokken.
Ben benieuwd en hoor graag van jullie!
Groeten,
Michel
Controleren carterventilatie
Re: Controleren carterventilatie
Hallo Michel,
Dat geluid is gewoon, en dat hoor je bij elke auto.
Dat is de beweging van de zuigers die dit veroorzaakt, dus de dop dient eigenlijk iets lichtjes te stuiteren.
Als je de palm van de hand op dit gat legt met een draaiende motor, dan voel je dus dat er een lichte zuigende en duwende kracht aanwezig is.
Dit gebeurt enkel bij een goede motor, dan is alles in balans.
De dop hoort er dus niet afgeblazen te worden, want dan kan het zijn, dat of de carterventilatie verstop zit, of dat er juist teveel carter druk aanwezig is.
Bij een verstot caraterventilatie filter, indien aanwezig, dan hoort deze echt zeer snel vervangen te worden, daar er anders de oliekeringen allemaal stuk kunnen gaan.
Is de caraterventilatie oké, dan heb je te maken met defecte zuigerveren, die te weinig afsluiten, de compressie word dan in het carter gedrukt, aan dit kan men dan zien, dat de motor aan hevige slijtage onderhevig is, en dat er een revisie of vervanging aanwezig is.
Suuces.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat geluid is gewoon, en dat hoor je bij elke auto.
Dat is de beweging van de zuigers die dit veroorzaakt, dus de dop dient eigenlijk iets lichtjes te stuiteren.
Als je de palm van de hand op dit gat legt met een draaiende motor, dan voel je dus dat er een lichte zuigende en duwende kracht aanwezig is.
Dit gebeurt enkel bij een goede motor, dan is alles in balans.
De dop hoort er dus niet afgeblazen te worden, want dan kan het zijn, dat of de carterventilatie verstop zit, of dat er juist teveel carter druk aanwezig is.
Bij een verstot caraterventilatie filter, indien aanwezig, dan hoort deze echt zeer snel vervangen te worden, daar er anders de oliekeringen allemaal stuk kunnen gaan.
Is de caraterventilatie oké, dan heb je te maken met defecte zuigerveren, die te weinig afsluiten, de compressie word dan in het carter gedrukt, aan dit kan men dan zien, dat de motor aan hevige slijtage onderhevig is, en dat er een revisie of vervanging aanwezig is.
Suuces.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Re: Controleren carterventilatie
Hi Ad,
Bedankt voor jouw antwoord!! Superduidelijk dank daarvoor. Van slijtage voor de motor ben ik niet zo bang. Compressie gemeten en die was nog super!
Bedankt voor jouw antwoord!! Superduidelijk dank daarvoor. Van slijtage voor de motor ben ik niet zo bang. Compressie gemeten en die was nog super!

Re: Controleren carterventilatie
mijn carterontluchting zat dicht gevrooren.
3 van de 6,5 liter olie minder.
ik reed gelukkig net van mijn werk vandaan. (20 meter)
olie lampje ging soms aan, dus omgedraaid en gelijk de brug op.
het lekken was toen al gestopt.
dus potje en slangen los en schoon gemaakt.
kwam best veel witte slutch uit.
en vandaag is de dinamo kapot gegaan op mijn stage, een klap met de plastic hamer en naar huis.
ook duure dingen, zeker voor een student.
3 van de 6,5 liter olie minder.
ik reed gelukkig net van mijn werk vandaan. (20 meter)
olie lampje ging soms aan, dus omgedraaid en gelijk de brug op.
het lekken was toen al gestopt.
dus potje en slangen los en schoon gemaakt.
kwam best veel witte slutch uit.

en vandaag is de dinamo kapot gegaan op mijn stage, een klap met de plastic hamer en naar huis.

ook duure dingen, zeker voor een student.

Re: Controleren carterventilatie
Dag Michel,
Indien de carter ventilatie niet meer goed is, dam gaat meestal de motor stationair minder stabiel lopen (toerental variatie), dit gebeurt ook als de olie afvoer via de peilstok verstopt is. Beide problemen heb ik vroeger gehad met mijn 528 (e39) na vervanging van het membraan en doorteken van de afvoer bij de peilstok was alles weer ok.
Wat is jouw probleem eigenlijk?
Gr Goos
Indien de carter ventilatie niet meer goed is, dam gaat meestal de motor stationair minder stabiel lopen (toerental variatie), dit gebeurt ook als de olie afvoer via de peilstok verstopt is. Beide problemen heb ik vroeger gehad met mijn 528 (e39) na vervanging van het membraan en doorteken van de afvoer bij de peilstok was alles weer ok.
Wat is jouw probleem eigenlijk?
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Re: Controleren carterventilatie
Hi Goos,
Thx voor jouw reactie. Ik heb ook een Youtube filmje gepost met als titel "hersenkraker". Bij de koude start krijg ik namelijk een raar geluid te horen. Verder, gewoon een fijn rijdende auto.
Groetjes.
Thx voor jouw reactie. Ik heb ook een Youtube filmje gepost met als titel "hersenkraker". Bij de koude start krijg ik namelijk een raar geluid te horen. Verder, gewoon een fijn rijdende auto.
Groetjes.