320d 2000 meerdere problemen!! Help aub!!
- gip-c_angelo
320d 2000 meerdere problemen!! Help aub!!
hallo mensen,
ik heb een paar problemen met mijn e46 320d.
1. Turbo springt niet gelijk aan, springt pas aan bij 2500tpm, wat kan hiervan het probleem zijn?
dit rijd totaal niet fijn, bijvoorbeeld als ik een bocht omga in z'n 2 dan kom ik daarna niet vooruit
dan moet ik al spelen met de koppeling wilt die een beetje vooruit komen, komt die bij 2500toeren
dan springt de turbo weer aan en is de auto weer snel.
2. de motor zelf die warmt niet snel op (teminste niet op de warmtemeter) staat bijna nooit meer in het
midden, staat meestal nu tussen het 1ste streepje en het midden (zeg maar op 1derde), ook word de auto
niet snel warm binnen.
3. laatst hoorde ik hard geluid onder de auto en trilde de auto helemaal, duwde ik de koppeling in was het weg.
heb het nagevraagt bij een garage, ze zeiden dat het de versnellingsbak wss kapot is. maar de auto schakelt
nog perfect en als ik de koppeling induw is het trillen ook weg rij ik in een van de versnellingen en laat ik koppeling
los zijn de trillingen weer terug. nu op dit moment heb ik dat probleem niet meer, wat kan/kon dit zijn?
4. in stationair loopt die ook af en toe onregelmatig.
Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.
alvast bedankt, gr angelo
ik heb een paar problemen met mijn e46 320d.
1. Turbo springt niet gelijk aan, springt pas aan bij 2500tpm, wat kan hiervan het probleem zijn?
dit rijd totaal niet fijn, bijvoorbeeld als ik een bocht omga in z'n 2 dan kom ik daarna niet vooruit
dan moet ik al spelen met de koppeling wilt die een beetje vooruit komen, komt die bij 2500toeren
dan springt de turbo weer aan en is de auto weer snel.
2. de motor zelf die warmt niet snel op (teminste niet op de warmtemeter) staat bijna nooit meer in het
midden, staat meestal nu tussen het 1ste streepje en het midden (zeg maar op 1derde), ook word de auto
niet snel warm binnen.
3. laatst hoorde ik hard geluid onder de auto en trilde de auto helemaal, duwde ik de koppeling in was het weg.
heb het nagevraagt bij een garage, ze zeiden dat het de versnellingsbak wss kapot is. maar de auto schakelt
nog perfect en als ik de koppeling induw is het trillen ook weg rij ik in een van de versnellingen en laat ik koppeling
los zijn de trillingen weer terug. nu op dit moment heb ik dat probleem niet meer, wat kan/kon dit zijn?
4. in stationair loopt die ook af en toe onregelmatig.
Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.
alvast bedankt, gr angelo
Re: 320d 2000 meerdere problemen!! Help aub!!
sjoh, dat is een hele lijst.
1) klinkt alsof de verstelling van de turbo niet lekker meer werkt. Dit kan een aantal oorzaken hebben, handigst om stap voor stap te controleren. Kan je met de hand de turbo verstelling bedienen? Zo nee, probleem. Anders vacuum slang nalopen. Bij mij was deze heel dun geworden en zoog zichzelf dicht, dus geen verstelling meer. Verder zit er nog een klepje dat het vacuum schakelt, deze kan ook smerig worden (filter bijv.). Schoonmaken en kiek'n wat word.
2) Deze motoren warmen gewoon niet snel op. Als het spul op lange ritten op temperatuur komt is het prima. Zo niet, dan is het waarschijnlijk de thermostaat.
3) geen idee
4) ook geen idee.
1) klinkt alsof de verstelling van de turbo niet lekker meer werkt. Dit kan een aantal oorzaken hebben, handigst om stap voor stap te controleren. Kan je met de hand de turbo verstelling bedienen? Zo nee, probleem. Anders vacuum slang nalopen. Bij mij was deze heel dun geworden en zoog zichzelf dicht, dus geen verstelling meer. Verder zit er nog een klepje dat het vacuum schakelt, deze kan ook smerig worden (filter bijv.). Schoonmaken en kiek'n wat word.
2) Deze motoren warmen gewoon niet snel op. Als het spul op lange ritten op temperatuur komt is het prima. Zo niet, dan is het waarschijnlijk de thermostaat.
3) geen idee
4) ook geen idee.
[2] De thermostaat en de EGR thermostaat vervangen. Is al vaak voorbij gekomen en zal ook bij jou zeker de oplossing zijn. EGR is slechts een paar tientjes. De gewone thermostaat kost wat meer werk om te vervangen en is wat duurder, denk zo rond de 80 a 90 euro of zo voor alleen de thermostaat.
[3] Vermoedelijk alleen de koppeling, om zeker te zijn moet het zaakje open en zou ik dan gelijk de koppeling en gerelateerde componenten direct vervangen. Hoeveel km heeft de auto gereden? Aangezien hij nog goed schakelt lijkt me het geen probleem van de bak zelf.
[1]+[4]onbekend.
Wat is de staat van onderhoud? Heeft de auto op tijd zijn beurten gehad en zo? In ieder geval erg vervelend dat dit allemaal zo bij elkaar komt.
[3] Vermoedelijk alleen de koppeling, om zeker te zijn moet het zaakje open en zou ik dan gelijk de koppeling en gerelateerde componenten direct vervangen. Hoeveel km heeft de auto gereden? Aangezien hij nog goed schakelt lijkt me het geen probleem van de bak zelf.
[1]+[4]onbekend.
Wat is de staat van onderhoud? Heeft de auto op tijd zijn beurten gehad en zo? In ieder geval erg vervelend dat dit allemaal zo bij elkaar komt.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- gip-c_angelo
Bedankt voor jullie reacties. De auto heeft zijn beurt op tijd gehad. Hij is 21okt ook goed gekeurd. Auto heeft nu 240 op de teller staan.
Ik hoor graag van jullie.
Ik hoor graag van jullie.
Met 240K is die net ingereden. De auto komt uit 2000 dus zal de 136PK motor hebben, hier zijn normaal gesproken geen problemen met de turbo. Wat zou kunnen is dat het stelmechanisme voor de variabele schoepen van de turbo vervuild is waardoor die mogelijk pas later inschakeld of moeite met bedienen heeft. Wat echter meer voor de hand ligt is dat de aansturing hiervan niet meer goed is, met andere woorden, een vacuum lek. Check de slangen die naar de turbo gaan is goed of deze niet poreus of lek zijn.
F20 116i 2012 (2017- )
1) Schoepen verstelling idd. Check de vacuum slangen er naar toe zoals Marc al zegt. Kijkt ook eens in het Wel en wee van de 320D draadje.
2) Thermostaat
3) Kunnen meerdere dingen zijn. Check de ophanging van motor, bak en cardan-as. Ook kan de cardan-as aan revisie toe zijn...
4) Als ie schudt check dan je motorsteunen eens.
2) Thermostaat
3) Kunnen meerdere dingen zijn. Check de ophanging van motor, bak en cardan-as. Ook kan de cardan-as aan revisie toe zijn...
4) Als ie schudt check dan je motorsteunen eens.
2 zal de thermostaat zijn. Als je zelf handig bent: op mister-auto.nl staat een originele (Gates) voor een prima prijs. Ik ben zelf binnenkort ook aan de beurt.
- gip-c_angelo
dan zal ik daar eens naar kijken, iig al bedankt voor jullie reactie, nog meer reacties zijn welkom