AUX aansluiting E46 FL op Business CD

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Goliath

Re: AUX aansluiting E46 FL op Business CD

Bericht door Goliath » 16 feb 2012, 22:20

Nee, dat zou ik ook niet aandurven. :) Voor de duidelijkheid, gaat het om het gedeelte wat je op onderstaande foto ziet?

Dus rechts van de rechter pijl?
http://farm4.static.flickr.com/3047/306 ... 0d4fa1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

paulbrs

Bericht door paulbrs » 16 feb 2012, 22:38

Klopt daar zit rechts een vierkant vak over de hele lengte. De onderkant zit ook dicht, Waar het voor is kan ik nergens vinden op google of internet. Dus lijkt het me heel link om er zomaar in te gaan zitten boren.
Misschien beter om langs de dealer gaan, kijken wat zij als oplossing hebben hiervoor, misschien is het wel heel erg simpel. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Bimmer Nestor!

Coldburn

Bericht door Coldburn » 17 feb 2012, 21:21

Ik heb een 2002 maart facelift model met alpine radio met mode knop. Ronde pinnen aan achterzijde, kan ik dan ook een aux kabel toepassen?

Alvast bedankt!

Goliath

Bericht door Goliath » 17 feb 2012, 22:35

Ben bang van niet. :nee: Je kunt het beste je software versie bekijken, deze moet hoger zijn dan 43.
Om de software te bekijken:
1. Turn Radio Off.
2. Turn Radio On.
3. Press and hold the "m" button for about 10 seconds.
4. Press < or > to navigate, you will need to go to the 2nd screen to look for the SW Verison which is in a SV xx-xx xx format.
5. To be Sirius/AUX or XM compatible, the radio must be SW 43 or higher.
6. Turn radio off to exit.

Coldburn

Bericht door Coldburn » 17 feb 2012, 22:51

Heb ik andere opties dan? Heb geen wisselaar aansluiting.

Goliath

Bericht door Goliath » 17 feb 2012, 23:20

Zelf heb ik mijn radio vervangen voor een nieuwe exemplaar, 2e hands zijn ze best betaalbaar. Andere opties durf ik je niet te zeggen, heb me daar niet zo in verdiept.

paulbrs

Bericht door paulbrs » 18 feb 2012, 19:33

Hoi Coldburn. Van Alpine radio/cd's weet ik weinig. Ik heb een foto van de achterkant van de business radio/cd die bij mij erop zit, toegevoegd http://s1106.photobucket.com/albums/h36 ... %20inbouw/" onclick="window.open(this.href);return false; misschien kan je aan de hand daarvan zien of de aansluitingen op jouw radio/cd dezelfde zijn. Bij deze moet je eerst de blauwe clip eruit trekken, dan de stekker van de AUX kabel erin, blauwe clip weer terugplaatsen en dan de hele stekker weer op zijn plaats drukken tegen de radio/cd.
Ik denk dat Goliath daar meer verstand van heeft dan ik, maar bekijk het eens misschien zijn er tussen de radio/cd's geen al te grote verschillen. Heb je het type van jouw radio/cd en het bouwjaar bij de hand? Als je die geeft dan kan ik daarop gaan Googelen en als ik niks vind, informatie hierover vragen bij de dealer hier.
Succes.
Bimmer Nestor!

paulbrs

Bericht door paulbrs » 18 feb 2012, 19:51

Hey Goliath, ik heb nog geen gelegenheid gehad om langs een dealer te gaan. Moest gisteren weer naar het Radboud. Wel heb ik vandaag de boel weer open gehaald en alles nog eens goed bekeken. Dat zwarte vak rechts achter de radio is een deel van de slede waar de radio ingeschoven moet worden daarachter lopen een paar draden, verder niet, maar nou zou ik ook de draad met de AUX ingang vanachter de radio over die slede kunnen halen en dan de AUX ingang vastzetten aan de radio, alleen rechts (als je ervoor staat) lukt dat niet omdat er te weinig ruimte is door die verdikking in de kabel, maar links zou dat volgens mij wel kunnen. Zit ik wel met een gat rechts, maar daar vind ik wel een oplossing voor.
Dat ga ik komende week weer eens proberen.

Tjee, zie dat ik nu ineens "beroemd" ben, zeer vereerd natuurlijk.
Bimmer Nestor!

Coldburn

Bericht door Coldburn » 20 feb 2012, 19:24

Ja Paul, hier ergens staan foto's + uitleg op het forum welke cd spelers van Alpin zijn en welke van andere fabrikanten. Daaruit wist ik dat ik een Alpin cd speler heb met mode knop en business audio boven me aan/uit knop. Deze zijn van Alpin. Ik heb SV 28 wat ik erg raar vind aangezien me auto van 4/2002 is. Ik leer er wel mee leven dat ik geen aux aansluiting kan hebben :(

paulbrs

Bericht door paulbrs » 20 feb 2012, 22:03

Maar kan je dan ook niks met een Dension of gelijkwaardig apparaat? Ik ben zelf ook een muziekliefhebber (jaren 60/70) en met ik moet een hele hoop WAV cd's branden (en ik heb geen CD-Wisselaar) voor mijn CD speler om mijn favoriete nummers af te kunnen spelen, daarom heb ik de AUX aansluiting ook in mijn BMW gemaakt om dit met MP3 files af te kunnen spelen via mijn telefoon. Op E-bay zie ik wel radio's met een MP3 aansluiting voor een redelijke prijs. Is dat miosschien een alternatief voor jou?
Bimmer Nestor!

WCAR

Bericht door WCAR » 23 feb 2012, 22:00

Paul, vraagje. Ik word helemaal enthousiast van je oplossing, omdat het er zo OEM uitziet. Wil in mijn eigen auto het liefst zo orgineel mogelijk houden. Denk er zelf aan om die VDO PC5400 eruit te trekken en de AC terug omlaag te halen en de asbak in oude glorie te herstellen. Jouw Front-AUX is dan wel niet OEM, maar zo ziet hij er wel uit.

Mijn vraag: hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Dremel heb ik, maar hoe heb je jack er zo strak opgekregen? Als ik me niet vergis komt de kabel namelijk met een heel lelijk AUX-plaatje met twee schroefgaten links en rechts van het vrouwtje.

paulbrs

Bericht door paulbrs » 24 feb 2012, 20:25

Bedankt voor de reactie WCAR, maar het idee heb ik via ebay.com gehad. Daar stond een business radio met deze aansluiting. Klopt helemaal dat je bij de kabel het lelijke AUX-plaatje krijgt. Op de plaats waar ik de aansluiting bheb, past dat plaatje niet, maar eigenlijk heb je dat helemaal niet nodig omdat op de aansluiting, dus de stekkeringang zelf ook schroefdraad zit. Als je een gat boort van 8mm dan past de stekkeringang er van de achterkant precies in en vastschroeven doe je dan met het bijgeleverde moertje van de stekkeringang aan de voorkant van de radio. Ik heb geprobeerd om de ingang links van de aan/uit knop van de radio te zetten, maar daarachter is de ruimte te krap om de stekkeringang te plaatsendoor een rare verdikking in de kabel.
Dus zit die bij mij rechts.
Als ik van Bimmer Parts foto's zie van de kabel, die zij leveren, dan lijkt die mij beter (en goedkoper??) dan de kabel, die ik bij de dealer heb gekocht voor
Eur. 55,00. Op de foto zie ik bij de Bimmer Parts kabel geen akelige verdikking aan het uiteinde bij de stekkeringang, dus misschien kan deze kabel WEL aan de linkerkant worden aangesloten. Heb je een alternatief.
Bimmer Nestor!

paulbrs

Bericht door paulbrs » 24 feb 2012, 20:39

Heb de radio weer uit mijn auto gehaald en opnieuw bekeken. Links bij de aan/uit knop van de radio de stekkeringang van de AUX aansluiting plaatsen is geen optie, omdat de kabelverdikking dan in de weg zit. Heb uiteindelijk toch maar een gat geboord in de plastic slede van de radio, wel goed uitgekeken dat ik geen andere kabels raakte of nog erger.
Toen de bedrading vanuit de stekker in de radio, linksonder (van de voorkant gezien) onder de slede laten doorlopen en met behulp van een ijzerdraadje door het geboorde gat in de slede gehaald. Het resultaat toen alles weer op zijn plaats gezet was zie je http://s1106.photobucket.com/albums/h36 ... %20inbouw/" onclick="window.open(this.href);return false; foto's xx604 t/m xx607.
Rechts komt de radio ondanks het geboorde gat toch nog ietsjes naar voren maar links zit-ie helemaal goed.
Hoe dat op te lossen gaat op dit moment boven mijn pet. Ik zie niet wat ik nog meer zou moeten/kunnen doen om de radio weer perfect aansluitend te krijgen. Wie kan hier helpen?
Vergeet ik iets of zie ik een pinnetje of palletje over het hoofd?
Bimmer Nestor!

Goliath

Bericht door Goliath » 24 feb 2012, 22:16

Hoi Paul, ziet er een stuk netter uit zo! Wel vervelend dat je rechts problemen blijft hebben. Misschien een gekke vraag, maar wil de radio zonder aux kabel wel gewoon helemaal terug? Niet dat er toevallig iets anders in de weg zit?

Ps: Gaat veel tijd in zitten hè, dit soort relatief kleine dingen... :)

paulbrs

Bericht door paulbrs » 24 feb 2012, 22:31

Dat is een hele goeie Goliath, ik had bij het demonteren eerst moeten opletten hoe de radio toen zat, heb ik niet gedaan. Beetje heel erg dom dus, maar goed daar leer je als amateur-techneut van, zal me ook niet weer overkomen. Zal begin komende week alles weer loshalen en dan kijken hoe de radio zonder AUX-kabel zit. Tja, ik had niet verwacht dat dit akkefietje zo tijdrovend kon zijn.
Maar goed, vanaf 01 maart a.s. gaan we lekker 2 weekjes met vakantie, kan ik "uitrusten" van de vermoeienissen. Alhoewel......... mijn vrouw wil op de "sight-seeing-" toer.
Bimmer Nestor!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”