EGR klep kapot
Re: EGR klep kapot
maar bullus jij hebt dus ook een plaatje in de pijp die vanaf de uitlaat naar de klep stroomt? die zeg maar aan de linkerkant van de klep vastzit als je voor de motor staat.
Re: EGR klep kapot
Ik zou die blauwzwarte slang eraf halen (en misschien bewaren voor als die van de turbo versleten is) En de lang voor de aanvoer van het vacuüm afdichten met een boutje.
Dit omdat de converter nu toch aangestuurd wordt, maar niks aan kan zuigen. Mijne produceerde daardoor nogal wat herrie gedurende een halve minuut elke keer als ik de motor uitzetten. Omdat schijnbaar de EGR klep nog even open gezet wordt wanneer de motor afgezet wordt. Dadelijk gaat de converter kapot en krijg je wellicht alsnog een foutmelding
Dit omdat de converter nu toch aangestuurd wordt, maar niks aan kan zuigen. Mijne produceerde daardoor nogal wat herrie gedurende een halve minuut elke keer als ik de motor uitzetten. Omdat schijnbaar de EGR klep nog even open gezet wordt wanneer de motor afgezet wordt. Dadelijk gaat de converter kapot en krijg je wellicht alsnog een foutmelding
-- Houdoe wanne --
Re: EGR klep kapot
ik ben zelf ook al een tijdje bezig om van het "roken" af te komen. Rij in een E46 320DA. Heb de EGR al schoongemaakt, roken is wel minder geworden, maar niet weg. Mijn E46 is van 2004 en nu heb ik horen zeggen dat wanneer je de EGR uitschakelt, je een foutmelding krijgt en daar zit ik ook niet op te wachten natuurlijk. Heeft iemand hier ervaring mee met deze diesel uit 2004 en is het loshalen van de vacuümslang en EGR afdoppen met een schroef voldoende?
Re: EGR klep kapot
Ok, dus alle slangen van de converter afkoppelen en bij de aanvoer een schroefje indraaien of je kan ook alleen maar de aanvoer met een schroefje dichtmaken,zo kun je de andere slang laten zittenVerheeske schreef:Ik zou die blauwzwarte slang eraf halen (en misschien bewaren voor als die van de turbo versleten is) En de lang voor de aanvoer van het vacuüm afdichten met een boutje.
Dit omdat de converter nu toch aangestuurd wordt, maar niks aan kan zuigen. Mijne produceerde daardoor nogal wat herrie gedurende een halve minuut elke keer als ik de motor uitzetten. Omdat schijnbaar de EGR klep nog even open gezet wordt wanneer de motor afgezet wordt. Dadelijk gaat de converter kapot en krijg je wellicht alsnog een foutmelding
Ik hoorde bij de motor al een sissend geluid maar kon niet vinden waar het vandaan kwam, waarschijnlijk dus van de converter.
@gijs
Je kunt het ff testen, mocht ie storing geven zou je evt softwarematig voor 90% dichtmaken (dat kon bij vw)
Laatst gewijzigd door bullus op 02 apr 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EGR klep kapot
Die van mij is ook van 2004.
Bij afkoppelen EGR krijg ik een foutmelding, maar deze gaat vanzelf weer weg als je de EGR weer aansluit (let op: gaat niet direct weg)
Ik heb ook gezien dat je een restrictor kan maken (busje +/-24mm uitwendig met een gat 6 a 8 mm), om de storingsmelding te voorkomen, zie:
Als je hierop googled, vind je een pdf met uitleg: egr restrictor tuning-diesels pdf
Dit komt uit Engeland, het is dus geen standaard Nederlandse maat eindstopje.
Ik wil zelf ook nog e.e.a. proberen, want die van mij legt nog een rookgordijn als ik de eerste keer flink gas geef.
Dat kan misschien ook wel een andere oorzaak hebben, bv. olie lekkage vanuit de turbo(?)
Bij afkoppelen EGR krijg ik een foutmelding, maar deze gaat vanzelf weer weg als je de EGR weer aansluit (let op: gaat niet direct weg)
Ik heb ook gezien dat je een restrictor kan maken (busje +/-24mm uitwendig met een gat 6 a 8 mm), om de storingsmelding te voorkomen, zie:
Als je hierop googled, vind je een pdf met uitleg: egr restrictor tuning-diesels pdf
Dit komt uit Engeland, het is dus geen standaard Nederlandse maat eindstopje.
Ik wil zelf ook nog e.e.a. proberen, want die van mij legt nog een rookgordijn als ik de eerste keer flink gas geef.
Dat kan misschien ook wel een andere oorzaak hebben, bv. olie lekkage vanuit de turbo(?)
Re: EGR klep kapot
@ bulles, dat is waarschijnlijk wat je hoort sissen ja.
Ik heb de blauwe slang erafgehaald, omdat die dan toch niks meer doet. (en ik heb die direct omgewisseld met die van mijn turbo omdat die er slechter aan toe was) Maar in principe is alleen de aanvoer naar die converter afdoppen genoeg
Ik heb de blauwe slang erafgehaald, omdat die dan toch niks meer doet. (en ik heb die direct omgewisseld met die van mijn turbo omdat die er slechter aan toe was) Maar in principe is alleen de aanvoer naar die converter afdoppen genoeg
-- Houdoe wanne --
Re: EGR klep kapot
Heb het vanmiddag gedaan en hij sist niet meer.
Bedoel je nr.12?slangetje van de turbo.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb nog ong.85cm vacuumslang over en wil dus wat slangetjes vervangen.
Nr 11 was te lang aan de andere zijde van de vaccuum reservoir.
Bedoel je nr.12?slangetje van de turbo.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb nog ong.85cm vacuumslang over en wil dus wat slangetjes vervangen.
Nr 11 was te lang aan de andere zijde van de vaccuum reservoir.
Re: EGR klep kapot
ik bedoel nr 12 ja. Die wordt net wat warmer dan de rest. en zal dus eerder slijten
-- Houdoe wanne --