DIY scherm inbouwen hoofdsteun E60 comfort seats

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
E60pro

DIY scherm inbouwen hoofdsteun E60 comfort seats

Bericht door E60pro » 18 mar 2012, 22:32

Belofte maakt schuld dus bij deze de beloofde DIY.

Natuurlijk wil iedereen een zo groot mogelijk scherm maar bij de (actieve) comfort hoofdsteunen van BMW heb je niet erg veel ruimte voor een scherm en zul je daarom al niet te hoeven zoeken naar de 7" schermen maar is 5.8" eigenlijk het maximaal haalbare scherm dat je er (net) in kunt passen.
Achteraf gezien was het waarschijnlijk mooier geweest om nog een kleiner scherm te kiezen maar ja, hebberig he...

Dan nog even iets vooraf, je kunt het op de makkelijke (standaard) manier doen waarbij je de kabel langs het hoofdsteunpootje de stoel in laat gaan of je kunt het op de moeilijke (mooiere) manier doen en dat is natuurlijk zonder kabels in het zicht.
Voor mij wat de eerste optie geen optie maar daar zal iemand anders vast anders over denken.

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat de maten zijn van de hoofdsteun om aan de hand daarvan de schermpjes te kunnen bestellen, let wel op dat de maat van de buitenkant van het inbouwframe de maat is waar je naar moet kijken.
Afbeelding
Afbeelding

Dat is dus maximaal 11 bij 18 maar zo als ik al eerder zei is iets kleiner mooier.

Bij het scherm word een inbouwframe geleverd haal deze uit de verpakking en ga achterin de auto zitten om op die manier te bepalen op welke hoogte je het scherm wilt hebben.
Markeer de boven en onderkant met een potlood of balpen streep.

Om de hoofdsteun te demonteren zet je hem in de bovenste stand en geef je hem een flinke tik van onder en dan zou hij er uit moeten schieten.
Maak je niet druk in de bovenste stand kan je niks slopen door te veel kracht te gebruiken.
De onderkant van de pootjes zitten geklemd in plastic houdertjes die in de bovenste stand geen kant op kunnen.
Afbeelding

Oke de hoofdsteun is los.
Afbeelding

En als het goed is zijn de schermen inmiddels binnen.

Leg het inbouwframe op de hoofdsteun op de gemerkte hoogte en zorg dat je hem precies recht hebt voor je de hoeken allemaal definitief merkt.
Afbeelding
Afbeelding

Trek met een liniaal strepen van hoek naar hoek.
Afbeelding

Oke nu even opletten we gaan het kruis insnijden maar het is belangrijk dat je altijd bij de hoek begin en dan naar binnen snijd, liever iets minder ver dan te ver want alles wat je te ver snijd ga je later zien buiten het frame.

Als je de flapjes nu openflapt zie je gelijk wat je moet verwijderen.
Afbeelding
Snijd met een goed scherp mesje langs de opengevouwen leer flappen
Afbeelding
en verwijder het onderliggende schuim.
Afbeelding
Afbeelding

Vouw de flapjes naar binnen en het begint al ergens op te lijken.
Afbeelding

Oke nu de poot van de hoofdsteun klaar maken voor de doorvoer van de kabel.
Dit is voor dit type hoofdsteun extra lastig aangezien de elektrische hoofdsteunen onderaan vast geklikt zitten en je dus niet op de meest logische manier gewoon onder door kan geleiden.
Ik heb zelfs nog even zitten twijfelen of ik dan toch maar voor de andere optie zou moeten gaan maar een kabel in het zicht is naar mijn mening echt "not done".
Dus daar gaan we eerst verwijder je het borg veertje boven aan de poot, gewoon met een klein schroevendraaiertje.
Afbeelding
Boor vast het plastic even door zodat de kabel hier later doorheen kan.
Afbeelding

Vervolgens maak je met een flex of wat je maar voor handen hebt een gleuf onderin de poot net boven de geul waar die vast klikt.
Er gaat wat werk in zitten maar uiteindelijk moet het er zo uit komen te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Uiteraard heb ik van tevoren goed uitgemeten tot waar het pootje uit het zicht blijf en dat was ruimschoots voldoende om een gleuf te maken.
Hellaas is een gewoon boorgaatje van de grote van de kabel niet voldoende omdat de kabel van bovenaf ingevoerd moet worden en de steun met kabel en al gemonteerd moet kunnen worden.
Even testen of de kabel past, dan kan de poot weer terug.

Even meten hoe diep het frame is.
Afbeelding
En bij deze hoofdsteun hebben we een ruimte van ...
Afbeelding
Dat gaat dus niet lukken.
Op deze manier zou het frame los staan van de steun wat er natuurlijk niet uitziet.

Bij iedere stof zaak is wel van dit materiaal op de rol te koop.
Afbeelding
Het is erg zacht en vult goed op.
Knip het spul op maat maar dan iets overstekend aan de kant van het scherm.
Afbeelding
Overstekend zodat je hem op de rand een keer kan dubbelvouwen om het leer nog net ff iets meer naar het frame toe te laten komen.
Afbeelding
Op de bovenkant is het raadzaam om het schuim/watten schuin af te knippen op de rand zodat er geen rand zichtbaar is op de bovenkant van de hoofdsteun maar dat het mooi onzichtbaar overloopt.
Afbeelding
Afbeelding

Als alles erin zit nog even meten voor de zekerheid.
Afbeelding
Dat is ruim zat.

Even passen of het frame goed past en mooi aansluit.
Afbeelding

Nu eerste de kabel doorvoeren, vervolgens het frame vast schroeven, gewoon door het plastic heen en het scherm op zijn plaats klikken.
Afbeelding

Zo als je ziet is er bij mij eigenlijk geen ruimte om het scherm meer over en was het uit een esthetisch oogpunt gezien beter geweest om nog een slag kleiner te gaan.
Maar zo als ik al zei vond ik 5.8" eigenlijk al te klein.

Nu de hoodsteun terug plaatsen.

De rug van de stoel verwijder je vrij eenvoudig door een stukje naar boven te trekken en vervolgens naar links en naar rechts los te klikken.
Afbeelding
Hier kan je goed zien hoe het bevestigingssysteem zit.
Afbeelding
De onderste achterkant gaat op precies de zelfde manier los.

Zet de hoofdsteun nu in de onderste stand (zonder dat de hoofdsteun erin zit.
Nu voer je eerts de kabel door het gat en vervolgens de poot, als je hem goed hebt ingeboord gaat dit gewoon het zelfde als zonder kabel.
Klik hem in de vergrendeling en nu is het raadzaam om een Tywrap of tapje om de poot/kabel te doen om te voorkomen dat de kabel lastig gaat doen als de hoofdsteun in de bovenste stand geplaatst word.
Afbeelding
Ik had van te voren gekeken of dit wel uit ging komen en dit gaat gewoon goed want in de meest hoogste stand is het pootje nog tot zo ver zichtbaar.
Afbeelding

Voordat je de kabel aan de stoel vast tywrapt is het raardzaam om goed te kijken hoe de kabel komt in de meest bovenste stand en de meest onderste stand.
Afbeelding
Afbeelding
Geef de kabel ook niet te veel ruimte want je weet nooit waar hij dan tussen of omheen gaat zitten.
Gewoon in de bovenste stand net niet strak is goed.

Geleid de kabel door naar onder door de stoel en de kappen kunnen er weer op.

Nu de stoel aan de voorkant los draaien.
Eerst verwijder je de kapjes, die zitten vrij eenvoudig vast geklikt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens de Torx bouten losdraaien, hiervoor ben je een Torx 50 sleutel nodig.
Deze zitten goed vast en moeten ook weer goed vast dus ga niet kloten met gereedschap wat hier niet voor bedoeld is maar haal gewoon even een Thorx sleutel anders vermoer je het spul en komt het niet goed vast.
Als de stoel aan de voorkant los is kan je hem een beetje kantelen en dan kan je de kabel onder de rails doorlussen.
Afbeelding
Nu zit er een scheiding in de vloerbedekking halverwege de stoel tussen de stoel en de middensteun die perfect is en waarschijnlijk ook bedoeld is hiervoor dus daar kan je mooi de kabel achter drukken om deze zo omhoog via de middensteun naar het dashboard te lijden.
Afbeelding

Ik heb de stroom voor de schermen van de 12volt sigaretten aansteker gepakt omdat deze mooi geschakeld op het contact is.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groeten E60Pro

edtje25

Re: DIY scherm inbouwen hoofdsteun E60 comfort seats

Bericht door edtje25 » 19 mar 2012, 19:36

WOW!

Ziet er goed uit!!

Hoe lang ben je totaal bezig geweest?
Lijkt op een hele en secuur klusje.

E.

E60pro

Bericht door E60pro » 19 mar 2012, 19:59

2,5 uur ongeveer.
Maar dat komt ook omdat ik alles nog ff moest uitzoeken hoe en wat precies als je 1 keer weet hoe het moet dan is het zo klaar.
Denk dat als je deze DIY volgt je met een 1,5 uur klaar bent.

edtje25

Bericht door edtje25 » 19 mar 2012, 20:13

Dat valt idd mee, maar waar speel je de dvd's op af?
Op een losse dvd speler die je ergens netjea weggewerkt hebt?

E.

Ralph

Bericht door Ralph » 19 mar 2012, 20:39

Ik zeg.... GOED BEZIG :duim:
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

Sneakster550i

Bericht door Sneakster550i » 19 mar 2012, 21:09

Duidelijke DIY, mooi stukje werk kerel! :duim:
Afbeelding No Risk No Fun! Afbeelding

Björn

Bericht door Björn » 19 mar 2012, 23:41

daar begin ik dus maar niet aan :leip: Wel knap staaltje werk
Zit je vaak op de achterbank :whistle:

E60pro

Bericht door E60pro » 20 mar 2012, 06:39

@ Edtje - ja ik heb onder andere een DVD spelertje in de kofferbak waar een 64gig usb aan hangt maar daarnaast kan ik ook gewoon video van mijn iphone afspelen of een spelcomputer eigenlijk kan ik alles aansluiten wat ik wil.

@Bjorn - Nee nooit. Ik heb altijd Amerikaanse autos gehad en volledig gerestaureerd dus ik ben een beetje gewend om altijd met een auto bezig te zijn en op te knappen.
Nu heb ik een BMW waar niks aan mankeert, tja dan begin je te zoeken he....

E60pro

Bericht door E60pro » 20 mar 2012, 21:14

Helemaal vergeten om een klaar foto te plaatsen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

m5tuner

Bericht door m5tuner » 06 apr 2012, 01:22

ziet er goed uit!! ben al lang op zoek naar een goede oplossing om zoiets ook in te bouwen. idd wel jammer dat de schermen maar 5.8 zijn. misschien schermen met een kleinere rand een goed idee?? maar dat zal wel weer moeilijk te krijgen zijn denk ik. :duimen: :amen:
never drive faster than your angel can fly

kos.be

Bericht door kos.be » 06 apr 2012, 08:31

Echt super dat je dat zelf durft en vooral ook kunt!
Resultaat mag er best zijn!
:duimen:
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Diezelke

Bericht door Diezelke » 03 jun 2015, 18:12

Mooi gedaan !

wouter--5.30

Bericht door wouter--5.30 » 03 jun 2015, 19:26

Erg netjes gedaan :duim:

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 03 jun 2015, 19:34

Misschien heeft ts die auto inmiddels alweer verkocht zo oud is dit topic :rolf:

Joop van Beek

Bericht door Joop van Beek » 11 feb 2019, 22:08

Wie o wie kan mij vertellen wat zoiets kost.?? Mvg Joop

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”