Natuurlijk wil iedereen een zo groot mogelijk scherm maar bij de (actieve) comfort hoofdsteunen van BMW heb je niet erg veel ruimte voor een scherm en zul je daarom al niet te hoeven zoeken naar de 7" schermen maar is 5.8" eigenlijk het maximaal haalbare scherm dat je er (net) in kunt passen.
Achteraf gezien was het waarschijnlijk mooier geweest om nog een kleiner scherm te kiezen maar ja, hebberig he...
Dan nog even iets vooraf, je kunt het op de makkelijke (standaard) manier doen waarbij je de kabel langs het hoofdsteunpootje de stoel in laat gaan of je kunt het op de moeilijke (mooiere) manier doen en dat is natuurlijk zonder kabels in het zicht.
Voor mij wat de eerste optie geen optie maar daar zal iemand anders vast anders over denken.
Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat de maten zijn van de hoofdsteun om aan de hand daarvan de schermpjes te kunnen bestellen, let wel op dat de maat van de buitenkant van het inbouwframe de maat is waar je naar moet kijken.


Dat is dus maximaal 11 bij 18 maar zo als ik al eerder zei is iets kleiner mooier.
Bij het scherm word een inbouwframe geleverd haal deze uit de verpakking en ga achterin de auto zitten om op die manier te bepalen op welke hoogte je het scherm wilt hebben.
Markeer de boven en onderkant met een potlood of balpen streep.
Om de hoofdsteun te demonteren zet je hem in de bovenste stand en geef je hem een flinke tik van onder en dan zou hij er uit moeten schieten.
Maak je niet druk in de bovenste stand kan je niks slopen door te veel kracht te gebruiken.
De onderkant van de pootjes zitten geklemd in plastic houdertjes die in de bovenste stand geen kant op kunnen.

Oke de hoofdsteun is los.

En als het goed is zijn de schermen inmiddels binnen.
Leg het inbouwframe op de hoofdsteun op de gemerkte hoogte en zorg dat je hem precies recht hebt voor je de hoeken allemaal definitief merkt.


Trek met een liniaal strepen van hoek naar hoek.

Oke nu even opletten we gaan het kruis insnijden maar het is belangrijk dat je altijd bij de hoek begin en dan naar binnen snijd, liever iets minder ver dan te ver want alles wat je te ver snijd ga je later zien buiten het frame.
Als je de flapjes nu openflapt zie je gelijk wat je moet verwijderen.

Snijd met een goed scherp mesje langs de opengevouwen leer flappen

en verwijder het onderliggende schuim.


Vouw de flapjes naar binnen en het begint al ergens op te lijken.

Oke nu de poot van de hoofdsteun klaar maken voor de doorvoer van de kabel.
Dit is voor dit type hoofdsteun extra lastig aangezien de elektrische hoofdsteunen onderaan vast geklikt zitten en je dus niet op de meest logische manier gewoon onder door kan geleiden.
Ik heb zelfs nog even zitten twijfelen of ik dan toch maar voor de andere optie zou moeten gaan maar een kabel in het zicht is naar mijn mening echt "not done".
Dus daar gaan we eerst verwijder je het borg veertje boven aan de poot, gewoon met een klein schroevendraaiertje.

Boor vast het plastic even door zodat de kabel hier later doorheen kan.

Vervolgens maak je met een flex of wat je maar voor handen hebt een gleuf onderin de poot net boven de geul waar die vast klikt.
Er gaat wat werk in zitten maar uiteindelijk moet het er zo uit komen te zien.


Uiteraard heb ik van tevoren goed uitgemeten tot waar het pootje uit het zicht blijf en dat was ruimschoots voldoende om een gleuf te maken.
Hellaas is een gewoon boorgaatje van de grote van de kabel niet voldoende omdat de kabel van bovenaf ingevoerd moet worden en de steun met kabel en al gemonteerd moet kunnen worden.
Even testen of de kabel past, dan kan de poot weer terug.
Even meten hoe diep het frame is.

En bij deze hoofdsteun hebben we een ruimte van ...

Dat gaat dus niet lukken.
Op deze manier zou het frame los staan van de steun wat er natuurlijk niet uitziet.
Bij iedere stof zaak is wel van dit materiaal op de rol te koop.

Het is erg zacht en vult goed op.
Knip het spul op maat maar dan iets overstekend aan de kant van het scherm.

Overstekend zodat je hem op de rand een keer kan dubbelvouwen om het leer nog net ff iets meer naar het frame toe te laten komen.

Op de bovenkant is het raadzaam om het schuim/watten schuin af te knippen op de rand zodat er geen rand zichtbaar is op de bovenkant van de hoofdsteun maar dat het mooi onzichtbaar overloopt.


Als alles erin zit nog even meten voor de zekerheid.

Dat is ruim zat.
Even passen of het frame goed past en mooi aansluit.

Nu eerste de kabel doorvoeren, vervolgens het frame vast schroeven, gewoon door het plastic heen en het scherm op zijn plaats klikken.

Zo als je ziet is er bij mij eigenlijk geen ruimte om het scherm meer over en was het uit een esthetisch oogpunt gezien beter geweest om nog een slag kleiner te gaan.
Maar zo als ik al zei vond ik 5.8" eigenlijk al te klein.
Nu de hoodsteun terug plaatsen.
De rug van de stoel verwijder je vrij eenvoudig door een stukje naar boven te trekken en vervolgens naar links en naar rechts los te klikken.

Hier kan je goed zien hoe het bevestigingssysteem zit.

De onderste achterkant gaat op precies de zelfde manier los.
Zet de hoofdsteun nu in de onderste stand (zonder dat de hoofdsteun erin zit.
Nu voer je eerts de kabel door het gat en vervolgens de poot, als je hem goed hebt ingeboord gaat dit gewoon het zelfde als zonder kabel.
Klik hem in de vergrendeling en nu is het raadzaam om een Tywrap of tapje om de poot/kabel te doen om te voorkomen dat de kabel lastig gaat doen als de hoofdsteun in de bovenste stand geplaatst word.

Ik had van te voren gekeken of dit wel uit ging komen en dit gaat gewoon goed want in de meest hoogste stand is het pootje nog tot zo ver zichtbaar.

Voordat je de kabel aan de stoel vast tywrapt is het raardzaam om goed te kijken hoe de kabel komt in de meest bovenste stand en de meest onderste stand.


Geef de kabel ook niet te veel ruimte want je weet nooit waar hij dan tussen of omheen gaat zitten.
Gewoon in de bovenste stand net niet strak is goed.
Geleid de kabel door naar onder door de stoel en de kappen kunnen er weer op.
Nu de stoel aan de voorkant los draaien.
Eerst verwijder je de kapjes, die zitten vrij eenvoudig vast geklikt.



Vervolgens de Torx bouten losdraaien, hiervoor ben je een Torx 50 sleutel nodig.
Deze zitten goed vast en moeten ook weer goed vast dus ga niet kloten met gereedschap wat hier niet voor bedoeld is maar haal gewoon even een Thorx sleutel anders vermoer je het spul en komt het niet goed vast.
Als de stoel aan de voorkant los is kan je hem een beetje kantelen en dan kan je de kabel onder de rails doorlussen.

Nu zit er een scheiding in de vloerbedekking halverwege de stoel tussen de stoel en de middensteun die perfect is en waarschijnlijk ook bedoeld is hiervoor dus daar kan je mooi de kabel achter drukken om deze zo omhoog via de middensteun naar het dashboard te lijden.

Ik heb de stroom voor de schermen van de 12volt sigaretten aansteker gepakt omdat deze mooi geschakeld op het contact is.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Groeten E60Pro