Nog steeds gedoe met remmen :(

Vragen en antwoorden.
martin318

Nog steeds gedoe met remmen :(

Bericht door martin318 » 11 apr 2012, 13:50

Hoi Allemaal.

Bij deze weer een vraagje over de remmen van mijn 1802.
Ik heb laatst al het terugslag klepje van de rembekrachtiger terug gezet want die was er helemaal niet meer en dit had het probleem wel tijdelijk verbeterd maar het was nog steeds niet naar mijn zin.

Toen heb ik meerde malen het advies gehad om de achter remmen te stellen dus toen ben ik daarmee bezig gegaan maar de stel schroefjes waren helemaal vast geroest dus ik heb nieuwe anker platen erop gezet met nieuwe stel schroefjes en om het maar gelijk goed te doen heb ik ook nieuwe trommels en remschoenen geplaatst.
En er zitten ook nieuwe rem cilindertjes en wat nieuw materiaal in de trommels zoals veertjes en de veerbrug enzo.

Daarna heb ik de remmen ontlucht maar ik vond dat er erg weinig lucht uitkwam ??? De remmen werden na het ontluchten wel iets harder maar het is nog steeds niet dat ik zeg ja hij remt zoals ik het verwacht.
Ik heb hem eerst ontlucht door het slangetje in een potje te hangen met schone remvloeistof het nippeltje open te draaien en iemand te laten pompen een paar keer tot er geen lucht meer uitkwam.
Daarna heb ik op advies van een collega nog ontlucht door mijn hulp de rem in te laten trappen dan het nippeltje los te draaien en daarna weer dicht en zo een paar keer tot er niks meer uitkwam behalve vloeistof.
Dit had nog iets beter resultaat maar nog steeds niet goed genoeg vind ik !

Dus doe ik nu toch hier iets verkeerd ? Of is er nog iets anders wat kapot is ?? Want ik heb zon beetje al het halve systeem vervangen het moet toch een keer goed zijn dacht ik ? :(

Hoor erg graag iets terug en met vriendelijke groet,
Martin.

dw70

Re: Nog steeds gedoe met remmen :(

Bericht door dw70 » 11 apr 2012, 14:40

tsja, het moet toch een keer goed zijn is een zeer relatief begrip voor een auto die jaren niet heeft deelgenomen aan het verkeer Martin. Dan moet je alle bijbehorende onderdelen die bij een installatie horen tegen het licht houden.

En auto's moeten nu eenmaal rijden. Doen ze dat niet gaat zeker na jaren alles tegenwerken of zelf nog erger, het einde betekenen van vele onderdelen.

Remtrommels voor montage ontvet?
Remvoeringen ontvet, daarna heel licht opgeschuurd en wederom ontvet? (voor het schuren ontvetten zorgt ervoor dat de aanwezige vettigheid niet in de remvoering geschuurd wordt. Net zoals bij kozijnen. Dat doet ook bijna iedereen verkeerd.) Ook al zijn ze nieuw, dat boeit niet.

En wat is er dan voor je gevoel niet goed? Voor hetzelfde geld is het wel goed maar beoordeel je het zelf niet juist. Het blijven remtrommels en geen remschijven.
Dat kun je pas op een remmentestbank (zoals bij de apk) beoordelen of er maatregelen genomen moeten worden.

Is dit niet in orde, kun je de hoofdremcylinder/rembekrachtiger eraf gaan halen. Wat denk je wat jarenlange stilstand in het inwendige van deze rembekrachtiger doet?

En ik weet dat je niet zo maar kunt rondrijden met een niet verzekerde auto. Dat kon ik ook niet en heb ook meerdere malen mijn capri met een autotransport van a naar b moeten brengen om zaken voor elkaar te krijgen of te testen in een garage met apparatuur.

Gr,
Dw.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

martin318

Bericht door martin318 » 11 apr 2012, 15:20

Heej DW70.

Bedankt voor je reactie ! Ik heb inderdaad de remtrommels en voering niet ontvet en gescheurd zoals jij zegt ! Dat is dan het eerste wat ik kan proberen.
Het is natuurlijk inderdaad moeilijk voor mij om te beoordelen of ze echt goed zijn dit is de oudste auto waar ik ooit in gereden heb dus ik heb geen echt referentie gevoel zeg maar.
Hij heeft trouwens wel remschijven aan de voorkant hoor ! net zoals bij de e30 zeg maar.
De hoofdrem cilinder zou goed moeten zijn want die zit er ook zo goed als nieuw op de rembekrachtiger weet ik natuurlijk niet maar het rempedaal zakt wel goed als je de motor hebt gestart dus ik kan me haast niet voorstellen dat dit het probleem is.
Wat moet er anders niet goed werken aan zon rembekrachtiger dan ? :$

En om nog even terug te komen op mijn beoordeling of het goed is of niet.. Je moet ook het rempedaal nog steeds zo ver in trappen om echt goed te vertragen ik zou verwachten dat je niet bijna tot op de vloer hoeft te te trappen voordat ie echt gaat remmen.
Waarmee zou je dan de remtrommels en schoenen ontvetten ? Remmen reiniger neem ik aan ? Dat lijkt me wel een goed begin punt :duim:

Gr.
Martin

dw70

Bericht door dw70 » 11 apr 2012, 16:59

schijven en trommels kan met remmenreiniger. Remvoeringen kan met een heel simpel middel wat alle vrouwen hebben: nailremover. Dat is aceton en is de beste ontvetter die er is.

En zeker als je de auto start, zakt het rempedaal altijd weg onder je voet. Zo lang het ook maar andersom is, is er niks aan de hand. De motor uitzetten en je pedaal moet heel zwaar worden na een paar maal pompen. Het pedaal lijkt omhoog te kruipen tijdens het pompen (wat ook zo is). Start je de auto, valt dit scenario helemaal weg en heb je een normale remwerking.

Je mag geen sponsachtig gevoel hebben in je rempedaal als de motor draait. Dat voelt aan alsof de pedaaldruk (als je blijft drukken) wegvalt en het pedaal steeds verder weg zakt naar beneden. Heb je dat gevoel is er een lekkage of zit er alsnog lucht in het systeem. Zijn alle remcylinders dicht, is alle lucht eruit en blijft een sponsachtig gevoel is je rembekrachtiger lek.
Suc7!
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

martin318

Bericht door martin318 » 11 apr 2012, 19:36

Heej DW70.

Ik heb je advies opgevolgd en even wat nail remover gehaald en de voeringen goed ontvet en een beetje opgeschuurd en weer ontvet.
En natuurlijk ook de trommels gedaan hier zat wel een flinke zwarte rand in wat volgens mij van de remvoeringen is gekomen ??

Daarna ben ik een stukje gaan rijden en hij begon langzaam aan wel steeds beter te voelen maar ik kon helaas niet heel erg ver rijden want de bandjes beginnen nu parten te spelen :( Blijkt dat de ventieltjes in de open positie blijven staan ik had ze vanmiddag nog even opgepompt omdat ze wat slapjes waren en nu moet ik de ventieltjes dus terug trekken om te zorgen dat ie niet gewoon leeg loopt :(
Dus ik ben bang dat het nieuwe bandjes regelen word :O

Maar zo te merken worden de remmen al beter dus zodra ik weer aan het rijden kan kan ik je meer vertellen hoe het echt gewerkt heeft !

Groetjes,
Martin

dw70

Bericht door dw70 » 11 apr 2012, 20:07

je auto staat alleen maar. Stel er moet normaal 2 bar in je band, pomp je ze vol met 2,8 bar als je hem een poos niet gebruikt. Vinden ventielen ook fijner. Kun je alsnog proberen voor je ventielen nu.
Alleen niet vergeten de overtollige lucht eruit te laten als je weer gaat rijden.

Je kunt nieuwe ventielen plaatsen hoor. Die kun je eruit draaien, mits je het tooltje ervoor hebt. Denk alleen dat je banden toch wel aan vervanging toe zijn. 6 jaar is ongeveer de max leeftijd. En ik weet zeker dat je 02 banden daar ver overheen gaan.

martin318

Bericht door martin318 » 11 apr 2012, 20:56

Okee dat wist ik niet ! Ik zal de bandjes nog eens goed beoordelen of ze echt aan vervanging toe zijn anders is de ventieltjes vervangen natuurlijk wel een iets goedkopere oplossing !!
Bedankt voor weer een goede tip haha !!!!!!!!! :D

martin318

Bericht door martin318 » 17 mei 2012, 19:19

Hoi allemaal.

Nou eindelijk goed nieuws over de remmen ! De nieuwe bandjes zitten er inmiddels ook al op en daarna natuurlijk gelijk de weg op gegaan om de remmen te testen maar het was nog steeds twijfel achtig. Maar na wat experimenteren merkte ik al snel dat na een paar keer hard trappen de rem het eventjes wel goed deed dus voor de zoveelste keer auto op blokjes gelegd en de remmen nog eens goed ontlucht en nu remt ie nog beter dan mijn E30 volgens mij !!!
Dus nogmaals heel erg bedankt voor alle tips vooral ook van DW70 en hopelijk kan ik nu binnenkort de weg op met de 1802 :D

Gr,
Martin.

AdE39

Bericht door AdE39 » 16 jun 2012, 01:40

Hallo beste Martin,

Misschien dat het niet meer nodig is, maar toch plaats ik dan voor de zekerheid nog een reactie.

Het enige wat ik me dan nog kan bedenken dat het pedaal zo diep zakt, dat dit dan aan de dikte van de remvoering zou kunnen liggen.
Hoe dunner de remvoering, hoe dieper het pedaal wegzakt, tenminste die ervaring had ik bij mijn 2002.
Monteerde ik nieuwe remvoering voor, dan zat het rempedaal ook weer hoger.
Stelde ik de achterremmen bij, of monteerde ik nieuwe remvoering, dan zat het rempedaal ook weer hoger.

Als er bij het ontluchten geen luchtbellen meer uit het slangetje komen, dan is het rem systeem afdoende ontlucht.
Vaak geeft lucht in het remsysteem een spnzig rempedaal weer, dit dient altijd getest te worden zonder dat de motor draait. Je voelt als het ware een soort van spons in het pedaal als er lucht in het remsysteeem aanwezig is.
De auto zal dan ook scheef trekken met het remmen, als er lucht in het remsysteem aanwezig is.

Een tip van mij :
Als er nieuwe remvoering word gemonteerd, voor of achter, en u heeft dus ook nieuwe remolie gevuld, dan dient u in elk geval nooit de remolie bij te vullen als deze zakt.
Als de remolie niet helemaal op is of verder zakt wat enige ongerustheid veroorzaakt, dan is dat een teken dat de remvoering aan het dunner worden is.

Het word echt anders als steeds de remolie verdwijnt, dan is er reden tot ongerustheid, dan is er een lekkage in het remsysteem.

Zakt het remolie niveau niet verder, dan is het slijtage van de remvoering, gaat u nu bijbullen, en dient u na de nodige km's nieuwe remvoering te monteren, dan drukt u de remzuigers weer terug in de remcilinders of de remklauw, de olie stroomt nu terug in het reservoir, en als ju dus bijgevuld heeft, zal het reservoir overstromen.

Zorg echter dat de remolie niet over het plaatwerk stroomt, dit zal de lak en het plaatwerk aantasten, en er ontstaat dus roest!

Hopelijk dat ik u heb kunnen helpen.

Prettig weekend.

Met vriendelijke groet,
Ad

martin318

Bericht door martin318 » 18 jun 2012, 21:45

Heej Ad.

Heel erg bedankt nog voor de reactie maar het probleem is al verholpen :)
Hij remt ondertussen prima dus rij maar niet te dicht achter mij hahaha
Maar leuk dat je toch even de moeite neemt om nog te reageren !!!!

Mvgr,
Martin

Plaats reactie

Terug naar “Overige Series Techniek”