Project van ghaas
- bob de bouwer
Re: Project van ghaas
succes met je reparatie ,s ghaas
@ bob de bouwer
Thanx! Vanaf nu geen tijdsdruk meer, dus dat gaat goed komen!
Vandaag apk afgemeld, dus ook de nieuwe stuurkogel gemonteerd!
Geen adviespunten, eigenlijk helemaal geen op of aanmerkingen meer voor de apk!
Planning voor aankomend weekend is de M5 velgen er weer onder, blijk ook een brandstof lekkage te hebben, dus kijken waar het probleem zit.
Greetz ghaas
Thanx! Vanaf nu geen tijdsdruk meer, dus dat gaat goed komen!

Vandaag apk afgemeld, dus ook de nieuwe stuurkogel gemonteerd!
Geen adviespunten, eigenlijk helemaal geen op of aanmerkingen meer voor de apk!

Planning voor aankomend weekend is de M5 velgen er weer onder, blijk ook een brandstof lekkage te hebben, dus kijken waar het probleem zit.
Greetz ghaas
- bob de bouwer
ghaas het zit je echt niet mee he kerel
@ bob de bouwer
Lol, da zie ge verkeerd; het zit de bimmert niet mee!
Ik moet zeggen dat ik niet alles heb zien aankomen, maar wat is het leven zonder uitdagingen?
Greetz ghaas
Lol, da zie ge verkeerd; het zit de bimmert niet mee!

Ik moet zeggen dat ik niet alles heb zien aankomen, maar wat is het leven zonder uitdagingen?

Greetz ghaas
Vandaag ivm brandstof lekkage de auto op de baby bruggetjes, en de onderplaten er af.
Ik er onder en alles op mijn gemakje nagekeken.
Was helaas wat laat begonnen, heb alle leidingen en aansluitingen onder het blok bekeken, behalve de brandstof leidingen die van het filter naar de brandstofpomp gaan, dwz de aansluiting van die slangen op de pomp zelf.
Die zitten iets te ver weg om daar makkelijk zicht op te krijgen.
De rest leek me in orde, dus morgen de kappen van het blok eraf en kijken of er zicht op te krijgen is zonder verder iets te demonteren.
Ook viel het me op dat de bevestiging vd inlaatluchtkoeler aan de passagiers zijde kapot is.
Morgen gelijk even een overlappend ringetje plaatsen, zit die ook weer vast.
Greetz ghaas
Ik er onder en alles op mijn gemakje nagekeken.
Was helaas wat laat begonnen, heb alle leidingen en aansluitingen onder het blok bekeken, behalve de brandstof leidingen die van het filter naar de brandstofpomp gaan, dwz de aansluiting van die slangen op de pomp zelf.
Die zitten iets te ver weg om daar makkelijk zicht op te krijgen.
De rest leek me in orde, dus morgen de kappen van het blok eraf en kijken of er zicht op te krijgen is zonder verder iets te demonteren.
Ook viel het me op dat de bevestiging vd inlaatluchtkoeler aan de passagiers zijde kapot is.
Morgen gelijk even een overlappend ringetje plaatsen, zit die ook weer vast.
Greetz ghaas
Zou de terugvoerslang kunnen zijn. Die raken in de jaren nog wel eens poreus en gaan scheuren.
OP aangepast, en vandaag begonnen met het inspecteren v/h blok aan de bovenzijde ivm de diesel lekkage.
Kreeg de achterste kap niet van het blok af door verkeerde gereedschap.
Morgen weer verder met juiste gereedschap....
Ik kon al wel zien dat er, waar de verstuiver het blok in gaat, wat diesel ligt,
dus morgen hopen dat het wat beter te bepalen is!
Greetz ghaas
Kreeg de achterste kap niet van het blok af door verkeerde gereedschap.
Morgen weer verder met juiste gereedschap....

Ik kon al wel zien dat er, waar de verstuiver het blok in gaat, wat diesel ligt,
dus morgen hopen dat het wat beter te bepalen is!
Greetz ghaas
Laatst gewijzigd door ghaas op 17 mar 2013, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- bob de bouwer
ghaas succes met je reparatie ,s we wachten af 

Suc6 was vandaag niet geheel aan mijn zijde....
Begonnen met de kappen van het blok te halen, daarna de ventilator eraf, evenals de airco riem.
Tot zover smooth sailing.......

Daarna toch stiekem alvast een iets beter op de bovenkant van het blok gekeken, zo op het 1e zicht geen poreuse of gescheurde retourleidingen, helaas ook geen 1 kunnen vinden die los zat.
Wel een hoop nattigheid naast de 2 rechter verstuivers, evenals direct rechts van de carterventilatie.

Besloten om dat "even" te laten voor wat het is, en verder te gaan met de achterste multiriem.
Tot zo ver DIT topic gevolgd.
De eerst volgende stap om die multiriem los te maken is de spanrol opzij drukken zoals aangegeven in dat topic.
Ik had geen koevoet dus heb 2 verlengstukken vd ratel gepakt, van boven af in gestoken, en begonnen met langzaam en zachtjes druk op voeren, om die "omkeerhandel" te verdraaien.
Ding is nog geen mm op weg en toen klonk er een schelle *PANG* en zag ik een stukje ijzer op m'n gezicht af suizen.... Hehehehe i was faster!
Bleek dus een stukje af te zijn gebroken van die "omkeerhandel" zoals te zien is op onderstaande foto....

Daarna vanaf de onderzijde geprobeerd, maar van af die kant leek het resterende stukje ijzer helemaal zo zacht als boter, en dit scheurde dus direct bij het aanzetten al.......
Ook even een foto van

Toen was ik er dus wel even klaar mee......
Zal nu waarschijnlijk aan een nieuwe omkeerhandel moeten, en misschien een nieuwe hydraulische riemspanner.
Mijn vraag is hoe ver die riemspanner NORMALITER ingedrukt kan worden.
Ga morgen die spanner eens loshalen, gok dat dat de boosdoener is.
En voor wat betreft de lekkage, vermoedens van een lekke ring om de verstuiver worden steeds sterker....
Greetz ghaas
P.s. iemand die toevallig weet of dat er nog iets van vloeistof in die bus zit waar de "omkeerhandel" over heen zit?
Dit omdat op realoem te zien is dat er achter de alu dop nog een rubberen (afdichtings?) ring zit?
Begonnen met de kappen van het blok te halen, daarna de ventilator eraf, evenals de airco riem.
Tot zover smooth sailing.......

Daarna toch stiekem alvast een iets beter op de bovenkant van het blok gekeken, zo op het 1e zicht geen poreuse of gescheurde retourleidingen, helaas ook geen 1 kunnen vinden die los zat.
Wel een hoop nattigheid naast de 2 rechter verstuivers, evenals direct rechts van de carterventilatie.

Besloten om dat "even" te laten voor wat het is, en verder te gaan met de achterste multiriem.
Tot zo ver DIT topic gevolgd.
De eerst volgende stap om die multiriem los te maken is de spanrol opzij drukken zoals aangegeven in dat topic.
Ik had geen koevoet dus heb 2 verlengstukken vd ratel gepakt, van boven af in gestoken, en begonnen met langzaam en zachtjes druk op voeren, om die "omkeerhandel" te verdraaien.
Ding is nog geen mm op weg en toen klonk er een schelle *PANG* en zag ik een stukje ijzer op m'n gezicht af suizen.... Hehehehe i was faster!

Bleek dus een stukje af te zijn gebroken van die "omkeerhandel" zoals te zien is op onderstaande foto....

Daarna vanaf de onderzijde geprobeerd, maar van af die kant leek het resterende stukje ijzer helemaal zo zacht als boter, en dit scheurde dus direct bij het aanzetten al.......
Ook even een foto van

Toen was ik er dus wel even klaar mee......

Zal nu waarschijnlijk aan een nieuwe omkeerhandel moeten, en misschien een nieuwe hydraulische riemspanner.
Mijn vraag is hoe ver die riemspanner NORMALITER ingedrukt kan worden.
Ga morgen die spanner eens loshalen, gok dat dat de boosdoener is.
En voor wat betreft de lekkage, vermoedens van een lekke ring om de verstuiver worden steeds sterker....
Greetz ghaas
P.s. iemand die toevallig weet of dat er nog iets van vloeistof in die bus zit waar de "omkeerhandel" over heen zit?
Dit omdat op realoem te zien is dat er achter de alu dop nog een rubberen (afdichtings?) ring zit?
Laatst gewijzigd door ghaas op 17 mar 2013, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanochtend met frisse moed verder gegaan met de multiriem, heb deze er af gekregen!

Door de riem er af te halen had ik de hoop dat de hydraulische riemspanner en "omkeerhandel" dus niet meer, of iig veel minder onder druk zouden staan...... helaas bleek deze hoop te vergeefs.
Ik heb vanochtend eerst geprobeerd om de onderste bevestigings bout vd riemspanner los te draaien ( terwijl de riem er nog op zat ), tot ik merkte dat er daadwerkelijk druk op de bout stond.
Toch maar weer vast gedraaid.
Dus de spanner lijkt niet helemáál vast te staan.....
Indrukken kan zo goed als niet, maar hij drukt zelf nog wel naar buiten.
Zoals gezegd daarna de multiriem er af kunnen schuiven door de "omkeerhandel" een minimaal stukje opzij te drukken. Helaas ging dit niet werken bij het plaatsen vd nieuwe riem, deze is natuurlijk niet zo opgerekt als de oude riem....
Vóór ik als een idioot die riemspanner begin los te schroeven wil ik er eerst meer over weten!
Dus als iemand info heeft mbt. de werking van die hydraulische riemspanner.....
Greetz ghaas

Door de riem er af te halen had ik de hoop dat de hydraulische riemspanner en "omkeerhandel" dus niet meer, of iig veel minder onder druk zouden staan...... helaas bleek deze hoop te vergeefs.
Ik heb vanochtend eerst geprobeerd om de onderste bevestigings bout vd riemspanner los te draaien ( terwijl de riem er nog op zat ), tot ik merkte dat er daadwerkelijk druk op de bout stond.
Toch maar weer vast gedraaid.
Dus de spanner lijkt niet helemáál vast te staan.....
Indrukken kan zo goed als niet, maar hij drukt zelf nog wel naar buiten.
Zoals gezegd daarna de multiriem er af kunnen schuiven door de "omkeerhandel" een minimaal stukje opzij te drukken. Helaas ging dit niet werken bij het plaatsen vd nieuwe riem, deze is natuurlijk niet zo opgerekt als de oude riem....
Vóór ik als een idioot die riemspanner begin los te schroeven wil ik er eerst meer over weten!
Dus als iemand info heeft mbt. de werking van die hydraulische riemspanner.....

Greetz ghaas
Laatst gewijzigd door ghaas op 21 mar 2013, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is normaliter wel de manier voor het ontspannen van de riem.
In die 'demper' zit een veer. Die veer drukt tegen een zuiger die verbonden is met het oog waarmee deze aan de spanner wordt gemonteerd. Wat olie in combinatie met een nauwe doorstroom opening in de zuiger zorgen voor demping. De zuiger kun je niet met de hand terug drukken. Vandaar de hefboom
Wil je hem vervangen moet de afdekkap los (die inbus) en vervolgens de 2 bouten van de demper. Als de (nieuwe) demper niet rechtop geleverd wordt of om een andere reden plat komt te liggen komt er licht onder de zuiger. Die zou je eruit moeten kunnen krijgen door een aantal keer in en uit te veren met de spanner met de juiste kant boven (bijvoorbeeld in gemonteerde toestand)
Maar de mijne ziet er inmiddels hetzelfde uit. Ook bij mij is de demper belachelijk hard en de spanner brak af zonder dat de demper inveerde.BMW TIS schreef: Kans op afbreken van de riemspanner. Gebruik geen schroevendraaier
Breng het buitenvierkant van een 1/2-inch dopsleutel van een verlengstuk in de uitsparing van de riemspanner aan
In die 'demper' zit een veer. Die veer drukt tegen een zuiger die verbonden is met het oog waarmee deze aan de spanner wordt gemonteerd. Wat olie in combinatie met een nauwe doorstroom opening in de zuiger zorgen voor demping. De zuiger kun je niet met de hand terug drukken. Vandaar de hefboom
Wil je hem vervangen moet de afdekkap los (die inbus) en vervolgens de 2 bouten van de demper. Als de (nieuwe) demper niet rechtop geleverd wordt of om een andere reden plat komt te liggen komt er licht onder de zuiger. Die zou je eruit moeten kunnen krijgen door een aantal keer in en uit te veren met de spanner met de juiste kant boven (bijvoorbeeld in gemonteerde toestand)
-- Houdoe wanne --
@ Verheeske
Bedankt voor de snelle reactie en de duidelijke uitleg!
Vervelend om te lezen dat je het zelfde hebt ondervonden!
Dus als ik het goed begrijp is de werking in principe hetzelfde als een schokbreker van een wiel?
Greetz ghaas
P.s. Hoe heb je dit opgelost bij jou? Gewoon een nieuwe demper en omkeerhandel of kon je nog om de kapotte handel heen werken?
Bedankt voor de snelle reactie en de duidelijke uitleg!
Vervelend om te lezen dat je het zelfde hebt ondervonden!
Dus als ik het goed begrijp is de werking in principe hetzelfde als een schokbreker van een wiel?
Greetz ghaas
P.s. Hoe heb je dit opgelost bij jou? Gewoon een nieuwe demper en omkeerhandel of kon je nog om de kapotte handel heen werken?
Ik heb er nog niks aan gedaan. Heb ruim een maand niet kunnen werken dus mijn geld is op. Maar ik ben van plan het complete ding te vervangen. incl de demper en spanrol.
de riem heb ik er opgekregen door met een bandijzer met een andere hefboom (weet zo niet meer wat het was) tegen de onderkant van de spanner te duwen.
de riem heb ik er opgekregen door met een bandijzer met een andere hefboom (weet zo niet meer wat het was) tegen de onderkant van de spanner te duwen.
-- Houdoe wanne --