Motor klinkt rauw
Motor klinkt rauw
De laatste tijd loopt de motor niet meer zo stil als eerst.
Het vreemde is dat zich dit vooral voordoet bij warme motor en/of bij warm weer.
Op de snelweg hoor je de motor veel meer als eerst.
Als ik bijvoorbeeld 55 rij in de 3e versnelling klint het soms als een diesel zo rauw.
Als ik 's ochtends vertrek loopt de motor wel rustiger/stiller zoals het hoort.
Iemand enig idee?
Het vreemde is dat zich dit vooral voordoet bij warme motor en/of bij warm weer.
Op de snelweg hoor je de motor veel meer als eerst.
Als ik bijvoorbeeld 55 rij in de 3e versnelling klint het soms als een diesel zo rauw.
Als ik 's ochtends vertrek loopt de motor wel rustiger/stiller zoals het hoort.
Iemand enig idee?
Re: Motor klinkt rauw
Wat voor olie zit er in je auto? Als deze gebaseerd is op winterse temperaturen kan het voorkomen dat deze nu te dun is en dus voor onvoldoende smering zorgt.
- Edit:
- Ik zag je bericht ook op bmwforum, maar daar vertel je er ook nog bij dat de auto schud als je hem start.
Nu zeg ik dus Onmiddelijk je olie laten controleren want dit klinkt absoluut niet gezond!
Het lijkt erop dat je te dunne olie in je motor hebt aangezien je aangeeft dat het alleen bij warme motor is) en dan kan de oliepomp niet voldoende druk opbouwen en krijg je problemen zoals jij omschrijft. Vooral dat je aangeeft dat de auto schud als je hem start baart mij grote zorgen en hoop ik echt voor je dat je al niet te laat bent.
DIRECT NAAR DE GARAGE DUS!!!!
Re: Motor klinkt rauw
Het gaat niet zo zeer om het feit dat de motor heel warm is, maar dat het buiten (zoals nu) heel warm is...
Overigens als ik de airco en fan helemaal uit zet loopt de motor wel een stuk rustiger.
Castrol 5W30 vanuit de dealer.
Overigens als ik de airco en fan helemaal uit zet loopt de motor wel een stuk rustiger.
Castrol 5W30 vanuit de dealer.
Re: Motor klinkt rauw
Ik blijf erbij dat het nog steeds kans is dat deze olie te dun is voor deze buitentemperaturen. Ik heb twee weken terug eenzelfde akkefietje met een buitenboordmotor gehad. Deed normaal zijn werk, klonk wat rauw en als je een tijd volgas gevaren had en je nam flink gas terug gas terug ging na een korte tijd het olielampje branden en vaarde de motor verder in beveiligingsmode. Olie gecontroleerd en deze was dun als water (10W30 wat ook dealer aangegeven was). 10W40 erin gegooid en probleem opgelost. Rauw geluid weg, veel sneller varen en geen olielampje meer. Vandaar dus mijn reactie.
Wat jij verder zegt omtrent de fan en airco Klinkt allemaal heel logisch want beiden zijn enorme stroomvreters en moet de dynamo (en dus de motor) harder werken om dit bij te houden dus meer rauw geluid wat dus absoluut niet goed is.
Wat mij ook nog steeds verontrust is dat jij zegt dat de auto schud als je hem start. Dit is niet normaal. Of er is een motorsteun kapot, of de startmotor moet veel te hard werken om de motor rond te krijgen wat dus absoluut GEEN goed teken is en duidelijk aangeeft dat er iets mis is met de smering
Maar eerlijk gezegd begrijp ik totaal niet dat jij met dit soort problemen niet meteen naar de garage rijdt met een auto van 1 jaar oud. Misschien is het niks, en in dat geval zullen ze echt niets rekenen, maar voor hetzelfde geld is er wel wat mis met de smering en zit je dadelijk met een vastloper of met een motor waar de levensduur aanzienlijk van verkort is. Je moet het zelf weten, maar ik zou het risico niet nemen.
Wat jij verder zegt omtrent de fan en airco Klinkt allemaal heel logisch want beiden zijn enorme stroomvreters en moet de dynamo (en dus de motor) harder werken om dit bij te houden dus meer rauw geluid wat dus absoluut niet goed is.
Wat mij ook nog steeds verontrust is dat jij zegt dat de auto schud als je hem start. Dit is niet normaal. Of er is een motorsteun kapot, of de startmotor moet veel te hard werken om de motor rond te krijgen wat dus absoluut GEEN goed teken is en duidelijk aangeeft dat er iets mis is met de smering
Maar eerlijk gezegd begrijp ik totaal niet dat jij met dit soort problemen niet meteen naar de garage rijdt met een auto van 1 jaar oud. Misschien is het niks, en in dat geval zullen ze echt niets rekenen, maar voor hetzelfde geld is er wel wat mis met de smering en zit je dadelijk met een vastloper of met een motor waar de levensduur aanzienlijk van verkort is. Je moet het zelf weten, maar ik zou het risico niet nemen.
Re: Motor klinkt rauw
Auto is naar de dealer geweest.
Er was een motorstoring uitgelezen. Alle Bougies en bobines zijn vervangen.
Echter dat de motor rumoeriger/rauwer loopt bij belasting is normaal zegt de dealer.
Als de airco en/of ventilatie (hard) moeten werken dan heeft dit type motor kennelijk die eigenschappen onder die zwaardere belasting...
Er was een motorstoring uitgelezen. Alle Bougies en bobines zijn vervangen.
Echter dat de motor rumoeriger/rauwer loopt bij belasting is normaal zegt de dealer.
Als de airco en/of ventilatie (hard) moeten werken dan heeft dit type motor kennelijk die eigenschappen onder die zwaardere belasting...
Re: Motor klinkt rauw
Fijn dat het probleem opgelost is. Tsja, bobines en bougies, daar denk je niet direct aan bij zo'n nieuwe auto. Maar dan moet je toch ook behoorlijk vermogenverlies hebben?
Re: Motor klinkt rauw
Nou ja het probleem is niet echt opgelost. Dat een benzinemotor zo dieselachtig ronkt onder bepaalde omstandigheden blijf ik raar vinden.
Het rauwe is er dus nog steeds vooral onder belasting (airco, fan ,etc.). Maar volgens de dealer is het normaal dat de motor dan bij dit type rumoeriger wordt...
Het rauwe is er dus nog steeds vooral onder belasting (airco, fan ,etc.). Maar volgens de dealer is het normaal dat de motor dan bij dit type rumoeriger wordt...
Re: Motor klinkt rauw
Sorry voor mijn late reactie maar ben een tijdje weg geweest.
Ook ik heb me laten vertellen dat dit inderdaad mogelijk is, en dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Nogmaals, de airco en de fan ZUIPEN stroom. De dynamo moet dan serieus werken om dit bij te laden.
Ook ik heb me laten vertellen dat dit inderdaad mogelijk is, en dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Nogmaals, de airco en de fan ZUIPEN stroom. De dynamo moet dan serieus werken om dit bij te laden.
Re: Motor klinkt rauw
Hoi BMW2011,
Een tijdje niet op het forum geweest en lees je post. Welke model rij jij? Ik rij een 120i coupe en heb hetzelfde. Auto is al 2 keer bij de dealer geweest waarbij 1 keer de uitlaat is vervangen, zonder succes. Enige tijd later is er iemand van BMW NL bij geweest en die geeft aan dat dit hoort bij het type motor.
Bij mij doet het geluid zich heel erg voor bij iets meer dan 3500 toeren in verschillende versnellingen. Was dat bij jou ook het geval?
Door het vervangen van de bougies en bobines bij jou is daar mee het geluid verminderd? Heb je ook andere olie gebruikt zoals iemand aan gaf?
Helaas is de dealer nog niet in staat geweest om een andere 120i te regelen zodat we het kunnen vergelijken met die van mij.
Groeten,
Edwin.
Een tijdje niet op het forum geweest en lees je post. Welke model rij jij? Ik rij een 120i coupe en heb hetzelfde. Auto is al 2 keer bij de dealer geweest waarbij 1 keer de uitlaat is vervangen, zonder succes. Enige tijd later is er iemand van BMW NL bij geweest en die geeft aan dat dit hoort bij het type motor.
Bij mij doet het geluid zich heel erg voor bij iets meer dan 3500 toeren in verschillende versnellingen. Was dat bij jou ook het geval?
Door het vervangen van de bougies en bobines bij jou is daar mee het geluid verminderd? Heb je ook andere olie gebruikt zoals iemand aan gaf?
Helaas is de dealer nog niet in staat geweest om een andere 120i te regelen zodat we het kunnen vergelijken met die van mij.
Groeten,
Edwin.
Re: Motor klinkt rauw
Het rouwe geluid hoorde ik laatst ook van iemand met een nieuwe 3 serie ..
Dit zou te maken hebben dat ze tegenwoordig alle blokjes maar zo zuinig mogelijk af willen stellen om maar binnen alle normen te blijven... Net genoeg benzine er in spuiten dat die nog net blijft draaien... Tja dan krijg je dat schrale geluid... Bij de nieuwe 6 cilinders klinkt het een beetje als een dieseltje...
Beetje armoedig maar als je het gas indrukt is die weer helemaal de oude!
Dit zou te maken hebben dat ze tegenwoordig alle blokjes maar zo zuinig mogelijk af willen stellen om maar binnen alle normen te blijven... Net genoeg benzine er in spuiten dat die nog net blijft draaien... Tja dan krijg je dat schrale geluid... Bij de nieuwe 6 cilinders klinkt het een beetje als een dieseltje...
Beetje armoedig maar als je het gas indrukt is die weer helemaal de oude!
BMW 135i Coupé viewtopic.php?f=134&t=31083