[E39] 525d Chiptuning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Wouter1988
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2012, 15:58

[E39] 525d Chiptuning

Bericht door Wouter1988 » 29 jun 2012, 16:05

Goeiedag iedereen!

Ik wou eens polsen naar jullie ervaringen ivm chiptuning op deze motoren, ik heb er nu net geen 2ton opstaan, auto rijdt geweldig maar mis de gasresponse van m'n gechipte E39 520d...

De auto is goed onderhouden geweest, injectors zijn ok (lektest dan toch...), verbruikt geen druppel olie zelfs niet op skiverlof met de koude en een week in -20°C gestaan te hebben. Versnellingsbak olie vervangen, EGR afgekoppeld en de katalysator zou er mss ook nog uit gaan voor de tuning.

Gebruikersavatar
ydbmw
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2012, 16:08
Locatie: prov groningen

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door ydbmw » 29 jun 2012, 21:05

Dat jouw 525d iets trager reageerd op het gas komt om dat het een 6cilinder is een 4cilinder is wat veller.

ik zou geen tunning doen,als je goed rijd met deze auto is die orgineel
snel zat 8)

kun je ook ff foto plaatsen van egr die je afgedopt hebt?
bmw 525D e39 zilverxenon4800k philips
10watt oem led angel eyes

iedereen maakt typ fouten

bukko

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door bukko » 29 jun 2012, 21:18

Vind ik eigenlijk ook,gewoon zo laten en niet chip tunen. :nee:
Maar de keuze blijft bij jezelf natuurlijk. ;)

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Mikkie » 30 jun 2012, 10:03

Als het je alleen om de respons gaat en niet om sprinttijd of trekkracht, zou ik het niet doen. Wil je die laatste twee echter ook wat upgraden, dan gewoon doen. Ik rij er zelf al 40k mee en ben dik tevreden (in een 320d weliswaar).

Wouter1988
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2012, 15:58

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Wouter1988 » 04 jul 2012, 21:38

Ahzo, dacht dat een 6-cil sneller zou reageren dmv de overlappende arbeidsslagen van de cilinders.

Goed rijden is één ding, maar dat extra koppel is een zaligheid bij deze auto's, in de stad voelen ze nogal log aan, wat volledig verledentijd is met een chip. En steeds wachten tot die 2000toeren er zijn voor die lag voorbij is vind ik toch niet zo aangenaam. Verder buiten de stad zalige auto om mee te cruisen/rijden/scheuren.

De EGR is afgekoppeld; niet afgedopt. Vacuum slang eraf en slang afgedopt zodat m'n vacuum niet verbroken is. (En dan hopen in de winter dat hij het gewoon terug doet, wat ik betwijfel)

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Mikkie » 06 jul 2012, 09:33

Met chiptuning ga je je koppel niet veel eerder krijgen hoor (tenzij je daar specifiek om vraagt), maar je krijgt meer. Bij mij gebeurt er, net als voor het chippen, voor de 1.750rpm weinig. Daarboven komt de schwung er echter vlot in. Dus ik betwijfel of je veel vooruitgang gaat boeken dan. Zou ik de chipboer voor bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

330deetje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 okt 2011, 22:54

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door 330deetje » 06 jul 2012, 12:19

Met maatwerk chiptuning kun je precies bepalen vanaf wanneer je je koppel wilt hebben, dit verhaal gaat niet op bij koopfiles.

Wouter1988
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2012, 15:58

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Wouter1988 » 20 jul 2012, 04:19

Even terug van weggeweest, maar ik kan nu wel één en ander uitklaren:
Dinsdag gaan chippen --> Top, auto voelt weer veel lichter aan !
Opmerking van "Chipper" --> Dip net boven 2000toeren (had het zelf ook wel gemerkt maar mee leren leven en vergeten)
Eergisteren meetelement v/d LMM eruit gehaald en gekuist met een stevige straal remmenreiniger.(type bosch met 2 draadjes)
Eerst vervroegde de powerdip naar net voor 2000t , na een dag geen dip meer.

Vanwege de beroepsmisvorming vandaag toch een nieuw meetelement gaan halen, van Pierburg. En nu trekt hij vanaf 1500t zonder aarzelen door tot ... wnn de trekkracht wegvalt en we schakelen ^^
(+ auto stonk verschrikkelijk naar oude diesel auto's , nu niets meer! )

EDIT: Nu we toch goed bezig zijn, morgen carterontluchting eens openhalen en controleren.

bukko

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door bukko » 20 jul 2012, 18:17

Goed bezig man. :duimen:

Muhtar
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 jul 2012, 03:37
Locatie: Tiel

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Muhtar » 07 aug 2012, 18:50

Op 25 augustus heb ik een afspraak bij een chipboer. Dan wordt mijn auto ook gekieteld naar +/- 190 pk, heb nu 163pk.

Maar eerst krijgt de auto verse bakolie.

Maar toch ben ik een beetje sceptisch over chippen van een automaat. Heb al 3 gechipe wagens gehad, 2 x een golf 4 en een AR 166 JTD.


Ik zie het eigenlijk niet zitten en mischien doe ik alleen maar verversing van de bakolie. :s

Tenzij iemand mij kan overtuigen... :shine:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Vliet » 08 aug 2012, 13:51

hm ik zou persoonlijk nooit chippen. Ik rijd nu sinds 2 maanden een 530d (184Pk versie) ik vind het allemaal wel prima. Mij te gevaarlijk ivm de automatische bak. Die staat standaard al op zijn max qua koppel. En de auto is toch echt wel snel genoeg om de gemiddelde leasebak eruit te trekken.

En de meeste verhalen over chippen zijn volgens mij kroegverhalen. Wil wel eens rollerbanktest uitdraaien zien van mensen die claimen 25 of meer pk winst halen met alleen een chip. Maar ja dat is mijn mening. Zo veel mensen zo veel meningen. En gelukkig maar, anders wordt het een saaie boel :P

Muhtar
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 jul 2012, 03:37
Locatie: Tiel

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Muhtar » 08 aug 2012, 16:09

Ik ben tot de conclusie gekomen om niet te gaan chippen. 163PK vind ik wel best.

Enkel wat kleine aanpassingen, de rest laat ik allemaal zo origineel mogelijk.

Muhtar
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 jul 2012, 03:37
Locatie: Tiel

Re: [E39] 525d Chiptuning

Bericht door Muhtar » 11 aug 2012, 19:35

Ik kom toch even terug op mijn woorden :whistle:

Vandaag toch mijn auto laten chippen via OBD, bij een tuningbedrijf in `s Heerenberg.

De 1e paar kilometers viel het reuze mee. Ik dacht nog bijmezelf van; ow jee, dit gaat niet goed, weer zo`n wannabe chipper. :gek:

Maar eenmaal thuis aangekomen werd de auto steeds sneller. Nu ben ik in Amersfoort en de auto vliegt in alle versnellingen.

De auto rookt niet en de koppeling heeft er geen moeite mee om de koppel over te brengen naar de achterwielen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Performance en tuning”