Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
Ik wil graag even een vraag stellen over een 316ti motor die in de compact is geleverd. Het gaat om een compact uit 2002, vermoed dat het dan de N42 motor is.
Ik heb mij laten vertellen dat de cilinderkoppen van dit type vaak niet goed meer zijn en dat ze gerepareerd moeten worden, wat dan weer een dure aangelegenheid is (€2000).
Hij loopt dan bij koude start heel slecht, maar eenmaal warmgelopen is er geen probleem. Nu weet ik overigens niet of het ook het geval is bij de auto waar ik interesse in heb, maar ik ben benieuwd of hier iets bekend is over dat probleem van dit type motor.
Ik zit namelijk te overwegen om mijn V6 (Rover) weg te doen, om dan een 316(t)i terug aan te schaffen vanwege brandstofverbruik.
Hopelijk kunnen jullie me helpen en meer informatie verstrekken over het probleem.
Alvast bedankt
Ik heb mij laten vertellen dat de cilinderkoppen van dit type vaak niet goed meer zijn en dat ze gerepareerd moeten worden, wat dan weer een dure aangelegenheid is (€2000).
Hij loopt dan bij koude start heel slecht, maar eenmaal warmgelopen is er geen probleem. Nu weet ik overigens niet of het ook het geval is bij de auto waar ik interesse in heb, maar ik ben benieuwd of hier iets bekend is over dat probleem van dit type motor.
Ik zit namelijk te overwegen om mijn V6 (Rover) weg te doen, om dan een 316(t)i terug aan te schaffen vanwege brandstofverbruik.
Hopelijk kunnen jullie me helpen en meer informatie verstrekken over het probleem.
Alvast bedankt
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
ik heb zelf tot nu toe geen problemen gehad rijdt met een compact 2001 280k op de teller zou eerst eens de boel uitlezen voor dat ik de kop er af zou halen
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
Je kan op http://www.realoem.com/bmw/ je chassis nummer invoeren en dan krijg je definitief te zien welke motor er in ligt.
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
Vindt het moeilijk te zeggen. Ik zie op internet ook wel eens dat de valvetronic blokjes probleemgevallen kunnen zijn, vooral op gebied van sensoren (op internet lees je wel natuurlijk alleen probleemgevallen). Maar of de "hardware" (cilinders/kleppen etc) vaak kapot gaat is lastig te zeggen, ik zie er wel relatief veel N42 blokken met LPG te koop en hoge kilometerstanden. Persoonlijk denk ik dat de betrouwbaarste blokken van BMW nog altijd de M43 en M52 blokken zijn (E36 facelift en E46 pre facelift modellen).
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
Echt heel erg bekend is het dus niet, blijkbaar.
N42 is de opvolger van de M43 anders. De M52 is een zes-cilinder-blok. Dat zoek ik dus niet.
Dat de M43 betrouwbaar is weet ik, heb er zelf meerdere van gehad. Maar de N42 is voor mij een nieuw onderdeel.
N42 is de opvolger van de M43 anders. De M52 is een zes-cilinder-blok. Dat zoek ik dus niet.
Dat de M43 betrouwbaar is weet ik, heb er zelf meerdere van gehad. Maar de N42 is voor mij een nieuw onderdeel.
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
damn, net een hele reaktie getypt, had t forum me er alweer uitgeflikkerd... Grrrr
Kort en goed; N42 motoren zijn echt technisch heel gaaf, wel een tikkie gevoelig voor goed en tijdig onderhoud. Verder geen andere kwaaltjes dan elke andere moderne motor.
Persoonlijke tip; koop geen 316, tenzij je echt alleen maar zuinig wil rijden. Ik vind de 316 nét ff te licht voor de auto eromheen. Zelf heb ik bewust de 318 gezocht omdat die weinig meer verbruikt maar wel stukken beter loopt!
Kort en goed; N42 motoren zijn echt technisch heel gaaf, wel een tikkie gevoelig voor goed en tijdig onderhoud. Verder geen andere kwaaltjes dan elke andere moderne motor.
Persoonlijke tip; koop geen 316, tenzij je echt alleen maar zuinig wil rijden. Ik vind de 316 nét ff te licht voor de auto eromheen. Zelf heb ik bewust de 318 gezocht omdat die weinig meer verbruikt maar wel stukken beter loopt!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
Een 316 van 2002 zal toch niet langzamer zijn dan een 316 uit 1996 lijkt me? Vlot zat vond ik die. Tuurlijk zal het wennen zijn met na een 6-cilinder, wat ik nu heb. Zelfs de frequentie aan de pomp...
Persoonlijk vind ik dat alle BMW motoren (van welk merk niet, overigens) gevoelig zijn op goed en tijdig onderhoud.

Persoonlijk vind ik dat alle BMW motoren (van welk merk niet, overigens) gevoelig zijn op goed en tijdig onderhoud.
Re: Cilinderkoppen 316ti-motoren bj ongeveer 2002
@ Beens; dat vond ik een leuke vraag, dus ff uitgerekend:
E36 316i 102 PK / 1235 KG = 12.1 kg /pk
E46 316i PFL 105 PK / 1285 KG = 12.2 kg/pk
E46 316i FL 115 PK / 1285 KG = 11.1 kg/pk (9% winst t.o.v. E46 105 pk)
Voor de lol de E46 318i N42 erbij
E46 318i FL 143 PK / 1295 KG = 9 kg/pk (19% winst t.o.v. E46 115 pk)
Dus als antwoord op je vraag; een E46 316i is opzich niet langzamer dan een E36 316i, op voorwaarde dat je de N42 motor erin hebt.
Wat mij is gebleken bij de N42 is dat je een 316i flink meer moet laten werken om vlot mee te gaan in 't verkeer (en dan bedoel ik normaal verkeer). In theorie (en soms ook de praktijk) zal de 316 zuiniger zijn, maar in mijn beleving is een 318i veel meer waar voor je geld, zonder dat daar een merkbaar hoger verbruik tegenover staat.
Wat natuurlijk wel gebeurt, is dat als je 't vermogen hebt dat je dat ook regelmatig wil aanspreken... dan gaat t verbruik vanzelf omhoog. Net als bij dieseltuning; in principe zijn ze zuiniger dan zonder tuning, maar als je harder kan, wil je dat ook
E36 316i 102 PK / 1235 KG = 12.1 kg /pk
E46 316i PFL 105 PK / 1285 KG = 12.2 kg/pk
E46 316i FL 115 PK / 1285 KG = 11.1 kg/pk (9% winst t.o.v. E46 105 pk)
Voor de lol de E46 318i N42 erbij
E46 318i FL 143 PK / 1295 KG = 9 kg/pk (19% winst t.o.v. E46 115 pk)
Dus als antwoord op je vraag; een E46 316i is opzich niet langzamer dan een E36 316i, op voorwaarde dat je de N42 motor erin hebt.
Wat mij is gebleken bij de N42 is dat je een 316i flink meer moet laten werken om vlot mee te gaan in 't verkeer (en dan bedoel ik normaal verkeer). In theorie (en soms ook de praktijk) zal de 316 zuiniger zijn, maar in mijn beleving is een 318i veel meer waar voor je geld, zonder dat daar een merkbaar hoger verbruik tegenover staat.
Wat natuurlijk wel gebeurt, is dat als je 't vermogen hebt dat je dat ook regelmatig wil aanspreken... dan gaat t verbruik vanzelf omhoog. Net als bij dieseltuning; in principe zijn ze zuiniger dan zonder tuning, maar als je harder kan, wil je dat ook

soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan