Af en toe luid getik
Af en toe luid getik
Hallo,
Ik heb inmiddels ruim 3 jaar een E36 316i coupe uit 1994, de kilometerstand begint inmiddels flink op te lopen en ondanks het feit dat de auto altijd netjes z'n beurten krijgt heb ik in m'n achterhoofd toch altijd een beetje de angst dat het nu wel spannend begint te worden, de auto is namelijk vlakbij de 300.000 wat voor een 4 pittertje toch wel hoog is.
Afgezien daarvan rijd de auto op zich prima, hij verbruikt totaal geen olie en ik kan er zo'n 750km mee rijden op een 60 liter tankje. Ik heb echter wel een probleem dat zich de laatste tijd vaker voordoet dan voorheen.
Toen ik de auto net had gekocht en ik in de file stond begon de auto ineens flink te "schokken" bij het optrekken in de eerste versnelling, ik ben toen bij de dealer langs geweest en die vertelde me dat dit aan de koppelingsplaat lag. Deze zou bij het warm worden bolletjes produceren welke vervolgens het schokken veroorzaken, dit moet ik dan eraf slijten door extra gas te geven. Echter hij begint het nu ook te doen na wat langere stukken snelweg, als ik vervolgens een parkeerplek op rij waarbij ik wat vaker de koppeling moet gebruiken dan begint hij dus te schokken. Afgezien van dit probleem schakelt de auto perfect, en voelt de koppeling zelf lekker strak aan.
Dat is punt 1, dan kom ik nu bij punt 2, iets dat wat meer recentelijk is.
Het is een getik dat naar mijn inschatting ergens aan de voorkant van de auto vandaan komt. Ik merk het tot dusver alleen bij een warme motor, en voornamelijk wanneer ik het stuur vrijwel helemaal opzij gedraaid heb en dan in de eerste versnelling of in de achteruit rijd. In eerste instantie dacht ik dat het van cd hoesjes kwam die in de opbergvakken van de deur zitten, maar toen omstanders mij er op attendeerden dat zij het geluid ook hoorden (buiten de auto dus) viel die optie af. Het klinkt overigens niet zoals het getik van de kleppen welke je wel eens kort hoort als je de auto start voordat de olie er naar toe gepompt is.
Wat kunnen deze problemen zijn?
P.S. wellicht is het van belang te vermelden dat beide draagarmen aan de voorzijde ongeveer 1,5 jaar geleden zijn vervangen.
Ik heb inmiddels ruim 3 jaar een E36 316i coupe uit 1994, de kilometerstand begint inmiddels flink op te lopen en ondanks het feit dat de auto altijd netjes z'n beurten krijgt heb ik in m'n achterhoofd toch altijd een beetje de angst dat het nu wel spannend begint te worden, de auto is namelijk vlakbij de 300.000 wat voor een 4 pittertje toch wel hoog is.
Afgezien daarvan rijd de auto op zich prima, hij verbruikt totaal geen olie en ik kan er zo'n 750km mee rijden op een 60 liter tankje. Ik heb echter wel een probleem dat zich de laatste tijd vaker voordoet dan voorheen.
Toen ik de auto net had gekocht en ik in de file stond begon de auto ineens flink te "schokken" bij het optrekken in de eerste versnelling, ik ben toen bij de dealer langs geweest en die vertelde me dat dit aan de koppelingsplaat lag. Deze zou bij het warm worden bolletjes produceren welke vervolgens het schokken veroorzaken, dit moet ik dan eraf slijten door extra gas te geven. Echter hij begint het nu ook te doen na wat langere stukken snelweg, als ik vervolgens een parkeerplek op rij waarbij ik wat vaker de koppeling moet gebruiken dan begint hij dus te schokken. Afgezien van dit probleem schakelt de auto perfect, en voelt de koppeling zelf lekker strak aan.
Dat is punt 1, dan kom ik nu bij punt 2, iets dat wat meer recentelijk is.
Het is een getik dat naar mijn inschatting ergens aan de voorkant van de auto vandaan komt. Ik merk het tot dusver alleen bij een warme motor, en voornamelijk wanneer ik het stuur vrijwel helemaal opzij gedraaid heb en dan in de eerste versnelling of in de achteruit rijd. In eerste instantie dacht ik dat het van cd hoesjes kwam die in de opbergvakken van de deur zitten, maar toen omstanders mij er op attendeerden dat zij het geluid ook hoorden (buiten de auto dus) viel die optie af. Het klinkt overigens niet zoals het getik van de kleppen welke je wel eens kort hoort als je de auto start voordat de olie er naar toe gepompt is.
Wat kunnen deze problemen zijn?
P.S. wellicht is het van belang te vermelden dat beide draagarmen aan de voorzijde ongeveer 1,5 jaar geleden zijn vervangen.
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Re: Af en toe luid getik
Punt twee kan de wiellager wezen. Of de wielbouten los, mijn broer heeft dat namelijk eens gehad...
Punt één, heb je destijds ook de koppeling laten controleren. Zeker met de kmstand die jouw wagen heeft, kan je koppeling aan vervanging toe is. Niet geheel onbelangrijk om dat ook even te controleren.
Drie ton met een vierpitter is goed te doen anders. Wij hebben hier thuis twee e36 staan. Een met ruim 303k en de ander ruim 292k, ze doen het allebei nog goed. 303k heeft een automaat die nog nooit id gereviseerd en de 292k heeft inmiddels zijn tweede schakelbak. Dat kwam overigens door olielekkage, waardoor de lagers uit de bak het loodje legden.
Punt één, heb je destijds ook de koppeling laten controleren. Zeker met de kmstand die jouw wagen heeft, kan je koppeling aan vervanging toe is. Niet geheel onbelangrijk om dat ook even te controleren.
Drie ton met een vierpitter is goed te doen anders. Wij hebben hier thuis twee e36 staan. Een met ruim 303k en de ander ruim 292k, ze doen het allebei nog goed. 303k heeft een automaat die nog nooit id gereviseerd en de 292k heeft inmiddels zijn tweede schakelbak. Dat kwam overigens door olielekkage, waardoor de lagers uit de bak het loodje legden.
Re: Af en toe luid getik
Mijn koppeling is toentertijd niet bekeken. Wat betreft de wiellager, indien deze versleten zouden zijn moet dit toch constant hoorbaar zijn?
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Re: Af en toe luid getik
Een wiellager tikt inderdaad niet. Die gaat een soort gonzend geluid maken tijdens het rijden en dat kan ergen of minder worden bij het nemen van een bocht naar links of rechts, afhankelijk van welke kant het lager kapot is. Dat tikken, is dat een soort "knak" die je hoort? Eventueel ook met remmen??
Ik heb dat namelijk ook met mijn E36 gehad. Als je dan langzaam reed en je trapte net op de rem hoorde ik een knakkend geluid en ook bij insturen op lage snelheid. Bij mij was dat de binnenste stuurstang die een beetje speling had. Niks ergs maar wel irritant.
Dan van die koppeling nakijken bij aankoop is natuurlijk onzin. Je laat niet ff de bak eraf halen om de koppeling te laten controleren. Dan kan je er net zo goed een nieuwe in zitten. Jij hebt last van clutch judder. Google die term maar eens. Is genoeg info over te vinden.
Ik heb dat namelijk ook met mijn E36 gehad. Als je dan langzaam reed en je trapte net op de rem hoorde ik een knakkend geluid en ook bij insturen op lage snelheid. Bij mij was dat de binnenste stuurstang die een beetje speling had. Niks ergs maar wel irritant.
Dan van die koppeling nakijken bij aankoop is natuurlijk onzin. Je laat niet ff de bak eraf halen om de koppeling te laten controleren. Dan kan je er net zo goed een nieuwe in zitten. Jij hebt last van clutch judder. Google die term maar eens. Is genoeg info over te vinden.
Re: Af en toe luid getik
Punt 1:
Dit heb ik ook als ik bij warm weer moet filerijden. Werd omschreven als: 'het dribbelen van de koppeling'.
Erg irritant maar weinig aan te doen volgens de garage. Je kunt de koppelingsplaat vervangen, maar het probleem kan zo binnen 5.000 km weer de kop opsteken. Zolang de koppeling normaal functioneert niet de moeite om wat aan te doen was het advies.
Punt 2:
Kan het zijn dat het alleen gebeurd met maximale stuuruitslag? In dat geval heb je misschien bredere banden gemonteerd of een afwijkende ET waarde van de fabriekswaarden. Je wielen lopen dan mogelijk aan in je wielkuip. Je stuurbekrachtiging gaat meer kracht geven om de wielen alsnog te proberen te draaien. Dat veroorzaakt het tikkende geluid. Je kunt dit makkelijk controleren door je wielkast voor van binnen te inspecteren (stuur naar rechts draaien = links kijken, stuur naar links draaien = rechts kijken). Zijn hier slijtagesporen te zien?
Dit heb ik ook als ik bij warm weer moet filerijden. Werd omschreven als: 'het dribbelen van de koppeling'.
Erg irritant maar weinig aan te doen volgens de garage. Je kunt de koppelingsplaat vervangen, maar het probleem kan zo binnen 5.000 km weer de kop opsteken. Zolang de koppeling normaal functioneert niet de moeite om wat aan te doen was het advies.
Punt 2:
Kan het zijn dat het alleen gebeurd met maximale stuuruitslag? In dat geval heb je misschien bredere banden gemonteerd of een afwijkende ET waarde van de fabriekswaarden. Je wielen lopen dan mogelijk aan in je wielkuip. Je stuurbekrachtiging gaat meer kracht geven om de wielen alsnog te proberen te draaien. Dat veroorzaakt het tikkende geluid. Je kunt dit makkelijk controleren door je wielkast voor van binnen te inspecteren (stuur naar rechts draaien = links kijken, stuur naar links draaien = rechts kijken). Zijn hier slijtagesporen te zien?
Re: Af en toe luid getik
Heb de wielkasten gecontroleerd, niks gevonden. ben vervolgens maar even naar de garage gedaan en de monteur dacht dat het misschien schijven van de veerpoten zijn. Heb dus meteen maar even een afspraak gemaakt voor een grote beurt dus hoor binnenkort wel wat het probleem nou was.
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Re: Af en toe luid getik
Heb de auto net opgehaald van grote beurt + apk, gelukkig niets bijzonders het getik kwam van een loszittende plaat.
Verder de standaard dingen als bougietjes, oliefilter en olie en remmen schoongemaakt, ik zag echt op tegen een eventueel duur probleem maar heb geluk gehad.
Verder de standaard dingen als bougietjes, oliefilter en olie en remmen schoongemaakt, ik zag echt op tegen een eventueel duur probleem maar heb geluk gehad.
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)